SME

Letkyňa Earhartová zmizla nad Austráliou

Jej meno dodnes inšpiruje feministky i milovníkov záhad. Médiá ju svojho času milovali. Jej tvár poznal každý (a niektorí prisahali, že sa podobá na Charlesa Lindbergha, legendárneho mužského hrdinu počiatkov lietania). Pred 70 rokmi, 20. mája 1932 - ...


Foto archív

Jej meno dodnes inšpiruje feministky i milovníkov záhad. Médiá ju svojho času milovali. Jej tvár poznal každý (a niektorí prisahali, že sa podobá na Charlesa Lindbergha, legendárneho mužského hrdinu počiatkov lietania). Pred 70 rokmi, 20. mája 1932 - presne päť rokov po Lindberghovi - preletela Amelia Earhartová ako prvá žena pilotka Atlantik.

Prišla na svet v roku 1897 v kansaskom Atchinsone, kde bol jej starý otec popredným občanom. S mladšou sestrou Muriel chodili do súkromných škôl. Jej otec sa pokúšal neúspešne viesť vlastnú právnickú firmu - nikdy nedosiahol postavenie svojho svokra.

Napokon prijal zamestnanie v inom meste a s manželkou nechali dcéry na čas starým rodičom. Rodina sa opäť spojila, ale Earhart začal piť a manželstvo sa rozpadlo. Matka s dcérami žila v Chicagu u priateľov a boli tam objektom klebiet i súcitu.

Za prvej svetovej vojny slúžila Amelia ako dobrovoľná sestra vo vojenskej nemocnici v kanadskom Toronte. Inklinovala k medicíne. Jej rodičia sa však náhle dali dohromady. Amelia sa rozhodla vrátiť za nimi, tentoraz do Kalifornie.

Práve tam sa v roku 1920 s otcom vybrala na letecké dni v Daugherty Field na Long Beach. Už na druhý deň si vyskúšala miesto spolujazdca v dvojmiestnom lietadle s otvoreným kokpitom. Leteli desať minút nad Los Angeles: „Okamžite, ako sme sa odlepili od zeme, vedela som, že musím lietať!“

Našla si leteckú inštruktorku, Anitu Snookovú. Mala niekoľko ľahších nehôd. Snooková, ale aj niekoľkí ďalší Ameliini súčasníci neskôr tvrdili, že nebola až takou dobrou pilotkou, ako sa tvrdilo. Od októbra 1922 začala pokúšať „ženské“ rekordy. Dosiahla napríklad výškový rekord 14-tisíc stôp. Predala však lietadlo, kúpila si auto a aj s matkou sa odsťahovala do Bostonu. Na jeseň 1925 nastúpila ako sociálna pracovníčka a súčasne získala členstvo v bostonskej pobočke Národnej leteckej asociácie.

Málo peňazí, ktoré mala, investovala do spoločnosti, ktorá mala postaviť letisko a obchodovať so strojmi Kinner. Súčasne začala v médiách propagovať lietanie, obzvlášť lietanie žien. Jej život navždy zmenil telefonát 27. apríla 1926. Kapitán H. H. Railey sa jej spýtal, či by nechcela byť prvou ženou, ktorá preletí Atlantik. Išlo o mediálnu akciu. Plán vymyslel newyorský vydavateľ George Putnam, obchodník, ktorý zásadným spôsobom vstúpil do Ameliinho života. Ameliu, ktorá vtedy ešte nemala potrebné skúsenosti, viezli vlastne ako pasažiera dvaja piloti - Wilmer Stultz a Louis Gordon. Ale mala oficiálny titul „veliteľ“ letu. Let sa vydaril. Noviny ospevovali len ju, „to dievča“, a skutočných pilotov si nevšímali. Pasažierke dokonca telegraficky gratuloval sám prezident. A jej meno zaistilo Putnamovým novinám vysoký predaj.

Cestovala a propagovala lietanie. Založila ženský pilotný klub, písala stĺpčeky do Cosmopolitanu, prednášala. Putnam vydal knihu o „jej“ lete cez Atlantik. Boli obchodnými partnermi a kamarátmi. V roku 1931 si Amelia rozvedeného Putnama vzala. A začala sa pripravovať na skutočný prelet Atlantiku.

Dvadsiateho mája 1932, presne päť rokov po Lindberghovi, vzlietla Amelia na upravenom stroji Lockheed Vega. Mala so sebou termosku s polievkou a rajčinovú šťavu. Nepila kávu ani čaj, ostrosť zmyslov si uchovávala šnupaním solí. Silný severák, ľadová zima a technické problémy spôsobili, že sa odklonila od zamýšľanej trasy. Po približne dvadsiatich hodinách letu núdzovo pristála na pasienku blízko írskeho Londonderry. „Vydesila som všetky kravy na okolí,“ poznamenala neskôr.

Bola prvou ženou, ktorá preletela Atlantik sama, a prvou, ktorá túto cestu absolvovala dvakrát.

O necelé tri roky preletela Pacifik - z Havajských ostrovov do Kalifornie. Na tejto trase prišlo o život už desať pilotov. Vzápätí oznámila, že chystá let okolo sveta.

Pioniersky let mala absolvovať so skúseným navigátorom Frederickom Noonanom. Hneď pri prvej etape sa im nevydaril štart a skončili na podvozku. Amelia zmenila trasu, let odložila o dva roky. „Mám pocit, že mi chýba už len jeden dobrý let a dúfam, že toto je on. V každom prípade, až toto skončím, chystám sa vzdať kaskadérskych diaľkových letov,“ povedala. Veľa nechýbalo - po prelete Ameriky, Afriky a Ázie mala pristáť v austrálskom Darwine. Druhého júla 1937 sa spojenie s lietadlom prerušilo. Stroj nikdy nenašli.

„Pochop, že si veľmi dobre uvedomujem riziko… Chcem to urobiť, pretože chcem. Ženy musia skúsiť robiť veci tak, ako to skúsili muži. Ak neuspejú, ich neúspech musí byť výzvou pre ostatné,“ písala Putnamovi z jedného medzipristátia.

Zajtra – Laurence Olivier
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu