Taliansko chce postaviť most cez Skyllu a Charybdu

Už v dávnych a dávnych dobách desil námorníkov divoký a zradný pás vody medzi talianskou Kalábriou a ostrovom Sicília. Homérov opis dvoch morských príšer - Skylly a Charybdy, ktoré číhali na odvážnych moreplavcov, aby pohltili ich loď, naháňa stále husiu

kožu. Dnes už je jasné, že žiadna Skylla ani Charybda neexistujú, ale starosti s cestovaním z Talianska na Sicíliu nevymizli. Cesty vedúce ku kalábrijskému prevozu sú neslávne známe krádežami áut a vysokou zločinnosťou. Trajekty dosluhujú a rozbúrené vody Mesinského prielivu príležitostne ešte nejakú tú loď zhltnú.

Všetky tieto problémy by chcela prekonať talianska vláda ambicióznym projektom mostu cez Mesinský prieliv, ktorý by sa mal stať novým zázrakom inžinierstva. Mamutia konštrukcia, vážiaca 54 630 ton, má preklenúť 3,3 kilometra vody. Most by tak prekonal doterajší dvojkilometrový rekord, ktorý drží japonský Akaši Kaikyo. Projekt mosta by tiež pomohol naplniť sľub talianskej vládnej koalície - a to zlepšiť životné podmienky v Kalábrii. Táto oblasť má z celého Talianska najvyššiu mieru nezamestnanosti, len málo priemyslu a bujnejúci organizovaný zločin.

Návrhári mostu vedia, že táto oblasť je náchylná na katastrofy. Most musia preto postaviť tak, aby vydržal zemetrasenie až do sily 7,1 stupňa Richterovej stupnice. Zároveň musí mať aerodynamické „vetrolamy“, ktoré mu umožnia vzdorovať vetru s rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. Dve oceľové veže v tvare písmena I, každá 370 metrov vysoká, majú stáť na masívnych betónových základniach - hranoloch zapustených do kamenistého pobrežia. Samotnú diaľnicu budú držať štyri laná s hrúbkou 1,4 metra. Každé bude vyrobené z 88 prameňov galvanizovanej ocele.

Vláda dúfa, že sa jej prostredníctvom mosta podarí oživiť celú oblasť. Na trajekt z mesta Villa San Giovanni, ktorému cesta netrvá ani hodinu, sa čaká niekoľkonásobne dlhšiu dobu. Cestujúci si preto radšej vyberú desať hodín trvajúcu plavbu z Neapola.

Vláda chce investovať aj do cesty vedúcej do Villa San Giovanni, ktorá teraz patrí k najnebezpečnejším v krajine, aby kvalitou zodpovedala mostu s dvanástimi dopravnými prúdmi (čo je viac, než má ktorýkoľvek most na svete).

Podľa doterajšieho plánu má cez šesťprúdovú vozovku prejsť 9000 áut za hodinu. Vo dvoch prúdoch bude jazdiť 200 vlakov denne a zvyšné štyri budú vyčlenené na údržbu a mimoriadne udalosti.

Očakávalo sa, že miestni obyvatelia už teraz tancujú od radosti. Vzhľadom na to, že most cez Mesinský prieplav sa prvýkrát začal plánovať už v roku 1971, a potom nasledovali len ďalšie a ďalšie odklady, sú však Kalábrijčania aj Sicílčania zdržanliví. Na Sicílii sa už dokonca vžilo porekadlo: „Zaplatím ti, až bude stáť most.“ Obavy panujú aj z možných dopadov na životné prostredie - niekoľko rokov trvajúca výstavba by mohla ohroziť morský ekosystém a hluk bude plašiť vtáky i ďalšie živočíchy.

Po tom, čo minulý rok projekt v hodnote 5,7 miliardy dolárov podpísal parlamentný výbor ekonomického plánovania a schválil ho aj premiér, sa čaká na schválenie parlamentom. S výstavbou, ktorú zo 61 percent zaplatí talianska vláda a o zvyšok sa postarajú súkromní investori, by sa mohlo začať v roku 2004 a most by mohol stáť v roku 2010.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 10 109
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 966
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 760
  4. Moskva alebo Petrohrad? 3 648
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 149
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 542
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 326
  8. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 220
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 953
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 664