Trajekty.
Všimnite si, ako aj obyvatelia krajín s hustou sieťou trajektov radi opúšťajú pri plavbe interiéry svojich áut a pozorujú krajinu. Krajinu, ktorú poznajú - a z trajektu, ktorým cestovali už mnohokrát predtým. Čo potom my cudzinci a predovšetkým obyvatelia štátov, ktoré môžu o mori iba snívať. Pre nás býva na trajektoch vzácne všetko.
Čas verzus financie
Pri plánovaní služobných ciest alebo dovoleniek prichádza často k situáciám, keď sme postavení pred voľbu. Musíme si vybrať z viacerých možností: pri ubytovaní, stravovaní, oddychových aktivitách, dopravných spojeniach.
Ak vás pripravovaný itinerár privedie k trajektu, väčšinou sa rozhodnutie zúži na dilemu medzi využitím vodnej cesty alebo iného (cestného, železničného, leteckého) variantu. Obyčajne vtedy nastupuje chladná kalkulácia na základe porovnania časových strát a finančnej výhodnosti. Ak nemáte radi dilemy alebo si môžete dovoliť byť veľkorysý, zvoľte si trajekt. Aj keby znamenal (na prvý pohľad) až dvojitú nevýhodu: vyššie náklady a väčšiu časovú stratu.
Až na palube trajektu si uvedomíte správnosť voľby - keď sa po stovkách kilometrov za volantom, nekonečnom sedení v rozpálenom aute a precvičovaní boľavých končatín, môžete voľne poprechádzať, kultúrne najesť a sadnúť si s chladeným nápojom na hornú palubu. A tam si nechať okolitú krajinu defilovať okolo.
Trajekt ako zážitok
Existujú trajektové spojenia, ktoré sú takmer povinné - záujemcovia si ich vyberú aj vtedy, ak existujú časovo či finančne oveľa výhodnejšie spojenia.
Príkladom môžu byť niektoré trajekty medzi Talianskom a Gréckom. Nebývajú najlacnejšie, ale zabezpečia aj prevoz vášho auta, takže v dovolenkovej destinácii sa potom cítite (aspoň v aute) ako doma, a navyše ste na dovolenke aj po nej oveľa oddýchnutejší ako po dvojnásobnom absolvovaní jedenapoltisíckilometrového tranzitu za volantom. Samozrejme, že to rovnako platí aj pre rodinných príslušníkov.
Odkedy otvorili mamutí most Veľký opasok (celková dĺžka 6,8 kilometra) medzi dánskymi ostrovmi Fyn a Sjælland, fascinujúce mostno-tunelové prepojenie dánskej Kodane so švédskym Malmö (celková dĺžka 16 kilometrov) v morskej úžine Öresund alebo úžasný podmorský tunel Fatima na úplnom severe Nórska (dĺžka 6,9 kilometra) - dá sa v súčasnosti už prejsť celou Európou z Gibraltáru až na nórsky Nordkapp suchou nohou.
Bez využitia trajektových liniek. Ale nepoznám nikoho, kto by si takú dlhú trasu (alebo jej časť) dobrovoľne nespríjemnil plavbou.
Trajekt ako dovolenkový cieľ
V Nórsku sa dá v tomto smere zažiť aj čosi, čomu sa zvykne hovoriť non-plus-ultra: okolo nórskeho pobrežia vedie trasa Hurtigruten - najkrajšej plavby sveta, ako ju výstižne charakterizuje jej vlastný slogan.
Celoročne (a už 115 rokov) ju zabezpečujú lode spoločnosti Hurtigruten. Základným cieľom je prepojenie nórskych prístavov medzi Bergenom a Kirkenesom na nórsko-ruskej hranici. V oboch smeroch, ale vylepšené o rôzne chuťovky typu krátkych návštev zaujímavých miest, zachádzok do fjordov a podobne.
Hurtigruten je akýmsi hybridom medzi klasickými veľkolepými plavbami cruiserov, ako ich poznáme zo Stredomoria či Karibiku, a trajektmi. Ak je na lodi miesto, môžete využiť iba časť trasy alebo hoci aj to najkratšie spojenie medzi dvomi prístavmi. V každom prípade sa táto plavba automaticky zaradí medzi nezabudnuteľné cestovateľské zážitky.
Výhody trajektov
Neexistuje všeobecne platné odporúčanie pre favorizovanie trajektov pred inými variantmi dopravného spojenia. Každý trajekt je špecifický a existuje nekonečné množstvo dôvodov (a ich kombinácií) pre aktuálne rozhodnutie.
Ak sa niekde ponáhľame, a máme na výber aj tunelové či mostné spojenie, pravdepodobne si trajekt nevyberieme. Niekedy zas môžu trajektové linky viesť nezáživnou krajinou, môžu byť príliš krátke alebo dlhé, niekto môže mať obavy pred morskou nemocou - vtedy asi tiež budeme hľadať čo najvhodnejšie náhradné riešenie.
Vo všeobecnosti však platí pravidlo, že ak je na výber viac dopravných spojení vrátane trajektu, treba si vybrať práve loď. Dá sa, samozrejme, cestovať aj špeciálnymi plavidlami typu rýchlolodí či vznášadiel (hovercraftov), pri ktorých je najpodstatnejšia rýchlosť, ale s ňou sa stráca to najpodstatnejšie - široký komplex relaxačných možností práve vďaka spomaleniu presunov.
Klasické trajekty sú vlastne špeciálnym mobilným mikrosvetom, v ktorom môžeme prežiť časť dovolenky bez pocitu, že ten čas je stratený, alebo je dokonca utrpením. Naopak, môžeme si ho doslova vychutnať.
Viachodinové trajekty prinášajú dokonca aj možnosť spánku a špičkovej hygieny v kajutách. Pocit kvalitného zázemia je pritom základnou podmienkou dobrej psychickej kondície, poriadne testovanej negatívnymi faktormi dlhého cestovania.
Ak si však trajekt vyberieme sami, zvolíme si tým aj vyššiu kultúru cestovania. A potom si treba už len užívať „plávajúceho" komfortu. Ten býva rozdielny a závisí od mnohých faktorov.
Pri krátkych trajektoch (do jednej hodiny) je po dlhých hodinách v aute odmenou hlavne hygienické zázemie a hoci len postávanie na palube, pri dlhších (povedzme do šiestich hodín) sa väčšinou môžete aj výdatne posilniť alebo stihnúť aj príjemné zdriemnutie si na „leteckých" sedačkách. Trajekty premávajúce šesť a viac hodín sú už servisom a službami zvyčajne dosť podobné hotelom.
Horná paluba
Absolútnym hitom trajektov však býva horná paluba. Samozrejme, že každého pasažiera poteší na trajekte niečo iné: mužov asi najviac reštauračné a barové priestory, dámy obchodná duty free zóna (na niektorých lodiach býva v štýlovej pasáži) alebo wellness, tínedžerov hudobná produkcia a hracie konzoly, deti detský kútik. Všetci sa však aspoň na chvíľu prejdú aj po hornej palube.
Pri dobrom počasí je top deck magickým priestorom, kam sa chodí za výhľadmi, nadýchať sa morského vzduchu, posedieť si s knihou, podebatovať si so známymi aj cudzími, opaľovať sa, pofajčiť si. A pozorovať hladinu - a krajinu.
V Eurotuneli pod Lamanšským prielivom sa vám nemôže stať, aby ste sa s Britániou mohli najprv štýlovo zoznamovať prostredníctvom vápencových útesov pri Doveri. Ak si na tranzit z Talianska do Grécka vyberiete trajekt, tak z hornej paluby si prezriete aj kus Albánska a ostrov Korfu. Nádherné panorámy poskytuje aj väčšina trajektov medzi vnútrozemím Chorvátska s jeho fascinujúcou ostrovnou ríšou.
Postupné zoznamovanie sa s novou dovolenkovou destináciou ponúka aj hustá trajektová pavučina okolo ostrovov Korzika, Sardínia a Elba, problémom je skôr správny výber.
Samostatnou kapitolou sú trajekty spájajúce severoeurópsku pevninu so Škandináviou. Tamojšie more, príroda, neuveriteľný ostrovný svet, vysoká kultúrnosť a úžasné slnečné žiarenie a špeciálne mäkké svetlo v období takzvaných bielych nocí - to je čosi, čo sa dá ťažko opísať. No a ak sa ešte podarí sledovať aj orly bielochvosté alebo šantenie delfínov, začnete považovať trajekt za to najlepšie z celej dovolenky.
Autor: František Michlík