Dovolenka na Slovensku láka len minimum Európanov

Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie Eurobarometer.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie (EK) Eurobarometer. Informoval o tom prvý viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Stanislav Macko na minulýždňovom stretnutí s novinármi.

Návštevnosť cudzincov ukazuje, že turisti zo starého kontinentu, predovšetkým z tých krajín, kde sa platí eurom a nie sú bezprostrednými susedmi Slovenska, dlhodobo krajinu a jej hlavné mesto Bratislavu obchádzajú a mieria radšej do Poľska alebo Česka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vlani zariadenia cestovného ruchu (CR) v SR ubytovali 3,38 milióna osôb, čo bol medziročný pokles o 17 %. Väčší prepad evidovali u zahraničných hostí (o 26,5 %) ako domácich návštevníkov (o 10,1 %). Výsledkom bol pokles prenocovaní o 16,6 % na 10,4 milióna nocí. Došlo tak k poklesu ubytovaných a prenocovaní po rokoch ich rastu.

Situáciu zachraňujú susedia

Prezident SACKA Tomáš Hasala ďalej uviedol, že hlavnými zdrojovými trhmi sú pre Slovensko turisti z Poľska, Česka a Maďarska. Zavedením eura a kurzové rozdiely k týmto národným menám zdraželi pre nich dovolenku na Slovensku a prišlo ich menej ako v roku 2008.

"Výhľad na rok 2010 je vzhľadom na pretrvávajúce oslabenie národných mien susedných krajín opatrný. Ukazuje sa náznak stability a treba počítať aj s poklesom v príjazdovom, aj domácom CR oproti roku 2009," avizoval Hasala. Dodal, že tento výhľad ovplyvňujú minuloročné faktory (euro), ktoré pretrvávajú, a robia meny V4 zraniteľnými.

Príjazdový CR nemá očakávané parametre aj preto, že Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) nepropaguje destináciu správnym smerom. "SR je jediná krajina, ktorá svoje marketingové aktivity financuje prostredníctvom eurofondov a nie zo štátneho rozpočtu. To nie je štandardné," zdôraznil Hasala. Podľa Macka peňazí na propagáciu je dosť, ale vynakladajú sa na aktivity napr. do Peru a Číny, ktorých turisti si SR za cieľovú destináciu sotva zvolia.

Príkladom je Chorvátsko

Príkladom nasledovania propagácie môže byť podľa Macka Chorvátsko. Jeho spoty vysielajú svetové televízne stanice. SR chýba aj v zahraničnej tlači. Belgická, anglická a španielska tlač nedávno uverejnili reportáže, v ktorých sa odporúča spoznávanie napr. Dubrovníka celý rok. Mesto na juhu označili aj za významnú kongresovú destináciu.

Belgický magazín Travel 2 chváli tiež miestnu kuchyňu. Dubrovník, Krakov a Prahu ako žiadané dovolenkové destinácie odporúča aj britský Daily Telegraph vo svojom časopise Ultra Travel. Španielsky Hispanic Meeting & Travel má na titulnej strane pohľadnicu Dubrovníka s nadpisom Going Global.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Ochrana pred tropickou horúčavou
  5. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  8. Škôlka od srdca
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 117
  2. Vizuálny smog je problém 9 926
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 7 099
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 6 122
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 261
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 837
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 496
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 357
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 052
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 2 803