SME

Dovolenka na Slovensku láka len minimum Európanov

Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie Eurobarometer.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie (EK) Eurobarometer. Informoval o tom prvý viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Stanislav Macko na minulýždňovom stretnutí s novinármi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návštevnosť cudzincov ukazuje, že turisti zo starého kontinentu, predovšetkým z tých krajín, kde sa platí eurom a nie sú bezprostrednými susedmi Slovenska, dlhodobo krajinu a jej hlavné mesto Bratislavu obchádzajú a mieria radšej do Poľska alebo Česka.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani zariadenia cestovného ruchu (CR) v SR ubytovali 3,38 milióna osôb, čo bol medziročný pokles o 17 %. Väčší prepad evidovali u zahraničných hostí (o 26,5 %) ako domácich návštevníkov (o 10,1 %). Výsledkom bol pokles prenocovaní o 16,6 % na 10,4 milióna nocí. Došlo tak k poklesu ubytovaných a prenocovaní po rokoch ich rastu.

Situáciu zachraňujú susedia

Prezident SACKA Tomáš Hasala ďalej uviedol, že hlavnými zdrojovými trhmi sú pre Slovensko turisti z Poľska, Česka a Maďarska. Zavedením eura a kurzové rozdiely k týmto národným menám zdraželi pre nich dovolenku na Slovensku a prišlo ich menej ako v roku 2008.

"Výhľad na rok 2010 je vzhľadom na pretrvávajúce oslabenie národných mien susedných krajín opatrný. Ukazuje sa náznak stability a treba počítať aj s poklesom v príjazdovom, aj domácom CR oproti roku 2009," avizoval Hasala. Dodal, že tento výhľad ovplyvňujú minuloročné faktory (euro), ktoré pretrvávajú, a robia meny V4 zraniteľnými.

SkryťVypnúť reklamu

Príjazdový CR nemá očakávané parametre aj preto, že Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) nepropaguje destináciu správnym smerom. "SR je jediná krajina, ktorá svoje marketingové aktivity financuje prostredníctvom eurofondov a nie zo štátneho rozpočtu. To nie je štandardné," zdôraznil Hasala. Podľa Macka peňazí na propagáciu je dosť, ale vynakladajú sa na aktivity napr. do Peru a Číny, ktorých turisti si SR za cieľovú destináciu sotva zvolia.

Príkladom je Chorvátsko

Príkladom nasledovania propagácie môže byť podľa Macka Chorvátsko. Jeho spoty vysielajú svetové televízne stanice. SR chýba aj v zahraničnej tlači. Belgická, anglická a španielska tlač nedávno uverejnili reportáže, v ktorých sa odporúča spoznávanie napr. Dubrovníka celý rok. Mesto na juhu označili aj za významnú kongresovú destináciu.

SkryťVypnúť reklamu

Belgický magazín Travel 2 chváli tiež miestnu kuchyňu. Dubrovník, Krakov a Prahu ako žiadané dovolenkové destinácie odporúča aj britský Daily Telegraph vo svojom časopise Ultra Travel. Španielsky Hispanic Meeting & Travel má na titulnej strane pohľadnicu Dubrovníka s nadpisom Going Global.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  5. Signature vône podľa osobnosti
  6. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  7. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  8. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  1. Signature vône podľa osobnosti
  2. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  3. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  4. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. V Malackách vybudovali čajové impérium
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 888
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 11 142
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 813
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 728
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 468
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 305
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 282
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 672
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  2. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  3. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 41 370
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 525
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 11 110
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 8 638
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 549
  6. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 752
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 285
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 247
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťZatvoriť reklamu