Dovolenka na Slovensku láka len minimum Európanov

Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie Eurobarometer.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

BRATISLAVA. Iba 0,5 % Európanov by si Slovensko vybralo ako cieľovú destináciu svojho pobytu, vyplynulo z prieskumu Európskej komisie (EK) Eurobarometer. Informoval o tom prvý viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Stanislav Macko na minulýždňovom stretnutí s novinármi.

Návštevnosť cudzincov ukazuje, že turisti zo starého kontinentu, predovšetkým z tých krajín, kde sa platí eurom a nie sú bezprostrednými susedmi Slovenska, dlhodobo krajinu a jej hlavné mesto Bratislavu obchádzajú a mieria radšej do Poľska alebo Česka.

Vlani zariadenia cestovného ruchu (CR) v SR ubytovali 3,38 milióna osôb, čo bol medziročný pokles o 17 %. Väčší prepad evidovali u zahraničných hostí (o 26,5 %) ako domácich návštevníkov (o 10,1 %). Výsledkom bol pokles prenocovaní o 16,6 % na 10,4 milióna nocí. Došlo tak k poklesu ubytovaných a prenocovaní po rokoch ich rastu.

Situáciu zachraňujú susedia

Prezident SACKA Tomáš Hasala ďalej uviedol, že hlavnými zdrojovými trhmi sú pre Slovensko turisti z Poľska, Česka a Maďarska. Zavedením eura a kurzové rozdiely k týmto národným menám zdraželi pre nich dovolenku na Slovensku a prišlo ich menej ako v roku 2008.

"Výhľad na rok 2010 je vzhľadom na pretrvávajúce oslabenie národných mien susedných krajín opatrný. Ukazuje sa náznak stability a treba počítať aj s poklesom v príjazdovom, aj domácom CR oproti roku 2009," avizoval Hasala. Dodal, že tento výhľad ovplyvňujú minuloročné faktory (euro), ktoré pretrvávajú, a robia meny V4 zraniteľnými.

Príjazdový CR nemá očakávané parametre aj preto, že Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) nepropaguje destináciu správnym smerom. "SR je jediná krajina, ktorá svoje marketingové aktivity financuje prostredníctvom eurofondov a nie zo štátneho rozpočtu. To nie je štandardné," zdôraznil Hasala. Podľa Macka peňazí na propagáciu je dosť, ale vynakladajú sa na aktivity napr. do Peru a Číny, ktorých turisti si SR za cieľovú destináciu sotva zvolia.

Príkladom je Chorvátsko

Príkladom nasledovania propagácie môže byť podľa Macka Chorvátsko. Jeho spoty vysielajú svetové televízne stanice. SR chýba aj v zahraničnej tlači. Belgická, anglická a španielska tlač nedávno uverejnili reportáže, v ktorých sa odporúča spoznávanie napr. Dubrovníka celý rok. Mesto na juhu označili aj za významnú kongresovú destináciu.

Belgický magazín Travel 2 chváli tiež miestnu kuchyňu. Dubrovník, Krakov a Prahu ako žiadané dovolenkové destinácie odporúča aj britský Daily Telegraph vo svojom časopise Ultra Travel. Španielsky Hispanic Meeting & Travel má na titulnej strane pohľadnicu Dubrovníka s nadpisom Going Global.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 397
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 383
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 390
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 100
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 120
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 796
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 067
  8. Splnený sen 1 036
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 977
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 965