SME

Sprístupnili expozíciu vysokohorskej prírody v Tatranskej Lomnici

Tatranská Lomnica 8. mája (TASR) - Trinásta návštevná sezóna sa dnes začala v Expozícii tatranskej prírody v Tatranskej Lomnici, kde je asi 270 druhov ...

Tatranská Lomnica 8. mája (TASR) - Trinásta návštevná sezóna sa dnes začala v Expozícii tatranskej prírody v Tatranskej Lomnici, kde je asi 270 druhov rastlín a drevín.

V porovnaní s vlaňajškom otvorila svoje brány verejnosti o týždeň skôr. Návštevníci môžu obdivovať napríklad biely kvet maku tatranského. Ide o endemit, ktorý kvitne až do jesene. Kvitne silanka bezbyľová a ďalšie druhy vysokohorských rastlín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do konca mája bude expozícia na ploche vyše troch hektárov prístupná návštevníkom od 9. do 15. hodiny, počas hlavnej sezóny až do 17. hodiny. Vstupné sa v porovnaní s vlaňajškom nezmenilo, dospelí zaplatia 20 korún, deti polovicu, školské výlety a skupiny môžu využiť zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

"Zakladáme arborétum tatranských drevín. Stihli sme už vysadiť takmer všetky druhy vrátane limby," povedala pre TASR Zuzana Kyseľová zo Štátnych lesov TANAP-u. Dodala, že potrvá niekoľko rokov, kým dreviny dorastú a predstavia sa v plnej kráse.

Expozíciu tatranskej prírody sprístupnili verejnosti v roku 1989 pri príležitosti 40. výročia vzniku TANAP-u. Spočiatku mala iba jednu kombinovanú skalku. V závislosti od financií sa každoročne robili v areáli úpravy a pribúdali nové druhy rastlín.

Návštevná sezóna trvá do polovice septembra. Ročné prevádzkové náklady predstavujú vyše pol milióna korún, čo vstupné zďaleka nepokrýva. Zlepšiť bilanciu sa zamestnanci usilujú napríklad predajom nadprodukcie semien či sadeničiek zo zásobnej záhrady. Do domácej skalky si môžu návštevníci kúpiť približne 30 rastlinných druhov, pričom najväčší záujem je o plesnivec, horec a z drevín o kosodrevinu.

SkryťVypnúť reklamu

Kým pozornosť laickej verejnosti pútajú najmä kvitnúce druhy, odborníci sa zaujímajú o jednotlivé rastlinné spoločenstvá. Výsadba je koncipovaná podľa charakteristických biotopov. Ide o močiarne, prameništné, vápencové či žulové podložie, takže na malom priestore možno vidieť rôzne rastlinné druhy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 479
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 593
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 366
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 265
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 574
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 257
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 516
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 495
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu