ŠRÍNAGAR.
Desaťročia stará teória, podľa ktorej Ježiš prežil ukrižovanie a svoje zostávajúce roky strávil v Kašmíre, prilákala množstvo ľudí k svätyni Rozabal, ktorá sa nachádza v obytnej štvrti hlavného mesta Šrínagar.
Väčšina miestnych obyvateľov sa však domnieva, že svätyňa je konečným miestom pokoja pre moslimských kazateľov a učencov, Júzu Ásifa a Siáda Násiruddína, ktorí žili v oblasti pred niekoľkými storočiami.
Niektorí chceli Krista exhumovať
Zvyšujúci sa pohyb zahraničných návštevníkov v okolí svätyne miestnych obyvateľov nahneval a vyvolal v oblasti aj bezpečnostné obavy. "Niektorí kresťania zo Západu tvrdia, že je to hrob Ježiša a prišli k nám s požiadavkou, aby sme exhumovali pozostatky na testovanie karbónovou metódou a DNA. My sme to však odmietli," uviedol správca svätyne Muhammad Amín.
"Tvrdením, že Rozabal je Ježišov hrob, cudzinci zraňujú moslimské cítenie, takže aby sme sa vyhli problémom, svätyňu sme uzavreli," dodal.
Svätyňa je pokrytá zelenou látkou, vyšívanou veršami z Koránu a moslimovia prechádzajúci okolo nej sa často zastavujú a odriekajú modlitby.
Moslimovia teóriu zosmiešňujú
S myšlienkou, že Ježiš prežil ukrižovanie a navštívil Kašmír, prišiel miestny novinár Azíz Kašmírí vo svojej knihe "Kristus v Kašmíre" z roku 1973. "Ježiš Kristus po ukrižovaní migroval zo svojej rodnej krajiny, prišiel do Kašmíru a usadil sa tu, dokončil svoju misiu a bol uložený na odpočinok," napísal.
Miestni moslimskí vzdelanci a historici napriek tomu jeho teóriu zosmiešňujú. Moslimovia Ježiša uctievajú ako jedného z Božích prorokov, neveria však tomu, že zomrel počas ukrižovania. "Ak Ísá (Ježiš) navštívil Kašmír a usadil sa tu, všetci by sme sa stali kresťanmi. Toto sa však nestalo," podotkol moslimský vzdelanec Iršad Ahmad.
Zdroj: Reuters