PRAHA.
Poisťovne sú totiž po páde Tomi Tour opatrnejšie. "Problémy získať poistku môže mať až desatina cestoviek," odhaduje Jan Papež z českej Asociácie cestovných kancelárií (ACK).
Prísnejšie podmienky potvrdzujú aj poisťovne. "Odmietli sme niekoľko klientov, nepredĺžili sme im zmluvu. Dôvodom boli zlé výsledky ich hospodárenia," povedal Ondřej Rušikvas z Európskej cestovnej poisťovne. Podľa neho majú niektoré cestovky problém s tokom peňazí, ide však rádovo len o percentá ich klientov.
Tvrdšia je aj slovenská Union Poisťovňa, ktorá v roku 2009 zažila veľké straty po krachu Tomi Tour, ktorá u nej bola poistená. "Po posúdení zámerov cestoviek a vyhodnotení ekonomických ukazovateľov sme dve cestovné kancelárie nepoistili," uviedla hovorkyňa Judita Smatanová.
Pravidlá poisťovní sú oproti minulým sezónam prísnejšie. "Je veľký posun u našich zaisťovateľov. Vzhľadom na situáciu na trhu aj krach Tomi Tour teraz český trh nepovažujú za stabilný a sú opatrnejší," dodal Rušikvas.
Podľa neho zaisťovatelia napríklad nechápu, prečo je v Česku toľko cestoviek. V ČR funguje viac než tisíc cestovných kancelárií, čo je európsky unikát v prepočte na obyvateľa. Dlho predvídané krachy však nenastali, vlani odišlo z trhu iba 5 hráčov.
Zaisťovatelia, teda "poisťovne poisťovní", sa snažia pre krízu rozložiť riziká a poisťovňa tak má na jednu cestovku štyroch alebo piatich zaisťovateľov.
Poisťovne aj asociácie nechcú povedať, ktoré kancelárie sú problémové, a cestovky samé problémy nepripúšťajú.
"Sme pred podpisom," uviedol napríklad Roman Fisek z Firo-Tour. Konkurencia ACK - Asociácia českých cestovných kancelárií a agentúr (AČCKA) tiež tvrdí, že nejde o problém a že je bežné, že cestovky prechádzajú k iným poisťovniam.
Cestovné kancelárie majú ešte čas do konca januára, kedy väčšina poisťovní zmluvy reviduje. Podľa Rušikvasa sa však mení aj to, ako cestovky v priebehu roka kontrolujú. "Doteraz sme požadovali výkazy približne raz za štvrťroka, teraz pravidelne každý mesiac. Pokiaľ vidíme nejaký problém, máme možnosť urobiť hĺbkovú kontrolu," dodal Rušikvas. V roku 2009 takto Európska cestovná poisťovňa skontrolovala tri cestovky.
Za najrizikovejšie považujú poisťovne hlavne novovznikajúce kancelárie alebo tie, ktoré majú dlhodobo zlé hospodárske výsledky. Na cenách poistenia sa sprísnenie príliš neprejavilo, bežný priemer na trhu je asi 1,5 % z tržieb za predaj zájazdov.
České cestovné kancelárie majú za sebou zlý rok. Priemerná cena zájazdov klesla, ľudia na cestovaní šetria pre krízu. Podľa údajov AČCKA si ľudia v roku 2009 kúpili 1,95 milióna zájazdov za 12 miliárd Kč (454,55 milióna eur), v roku 2008 pritom minuli o 3 miliardy Kč viac za 2,3 milióna dovoleniek. Najviac sa znížil počet leteckých zájazdov, takmer o tretinu.