Objednávateľ zájazdu musí chybnú službu reklamovať písomne v CK

Bratislava 14.apríla (TASR) - Objednávateľ zájazdu si v prípade porušenia záväzkov, vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy, musí svoje právo uplatniť písomne ...

Bratislava 14.apríla (TASR) - Objednávateľ zájazdu si v prípade porušenia záväzkov, vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy, musí svoje právo uplatniť písomne v cestovnej kancelárii (CK) alebo v cestovnej agentúre (CA), ktorá zájazd sprostredkovala, a to ihneď, najneskôr však do troch mesiacov od skončenia zájazdu.

Vzhľadom na prípady z minulosti bude klient oproti zmluvným podmienkam zrejme najčastejšie reklamovať drahšiu dopravu, ubytovanie a stravovanie, omeškanie nástupu na zájazd alebo návratu z pobytu respektíve zmenu termínu či nekonanie zájazdu.

Nový zákon o zájazdoch, ktorý platí od 1. apríla 2002, vyžaduje povinné zmluvné poistenie CK pre prípad úpadku. Dokladom poistenia je garančný list ako povinná príloha zmluvy o dojednaní zájazdu. List vymenúva prípady, na ktoré je CK poistená. Aj katalógy destinácií majú mať vyznačenú cenovú kalkuláciu zájazdu a dojednané poistenie.

Ak CK nedodrží náležitosti zmluvy o dojednaní zájazdu a poskytuje alebo poskytla chybnú službu, môže klient CK uplatniť reklamáciu. CK je povinná zabezpečiť nepretržitú prítomnosť zodpovedného pracovníka, povereného vybavovaním reklamácií, a klienta informovať o reklamačnom poriadku.

Vybavenie reklamácie chybnej služby, zaevidovanej klientom u CK pred 1. aprílom 2002 i po ňom, nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Predávajúci zájazdu (CK) je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe vybavenia.

Zákon o zájazdoch predovšetkým chráni občana ako spotrebiteľa služby, čo vymedzujú ustanovenia upraveného Občianskeho zákonníka v nadväznosti na tento zákon.

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) ani žiadny kontrolný orgán do reklamačných sporov medzi CK a spotrebiteľom služby (zájazdu) nevstupuje. Spory tohto charakteru má v kompetencii výlučne občiansky súd až vtedy, keď spotrebiteľ podal žalobu.

Okrem CK môže reklamácie klienta prijímať i CA, ktorá nemusí byť poistená ako CK. Obe pôsobia na trhu na základe živnostenského oprávnenia. Ak však SOI dostane podnet na prešetrenie CK i CA, ktorá predáva zájazdy bez toho, aby mala uzatvorenú poistku pre prípad úpadku, respektíve bez živnostenského listu, môže na ňu uvaliť finančnú pokutu, v krajnom prípade navrhnúť odobratie živnostenského listu. Zákon o zájazdoch ponechal 6-mesačnú lehotu na doladenie stavu s novým zákonom, teda transformovanie CK na CA, čoho dôkazom je nový živnostenský list.

Informácia o tom, koľko zo súčasného počtu 500 aktívnych subjektov cestovného ruchu bude na trhu operovať ako CK respektíve CA, nie je ešte dostupná. Neskoro začali poistenie ponúkať poisťovne, mešká i vybavovanie nových živnostenských oprávnení. Koľko CK sa bude môcť preukázať poistkou pre prípad úpadku bude podľa SACK známe asi o mesiac, najneskôr o dva. SACK i SOI budú zoznam poistených CK zverejňovať už v najbližších týždňoch prostredníctvom svojich internetových stránok.

* ku gl

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193