Objednávateľ zájazdu musí chybnú službu reklamovať písomne v CK

Bratislava 14.apríla (TASR) - Objednávateľ zájazdu si v prípade porušenia záväzkov, vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy, musí svoje právo uplatniť písomne ...

Bratislava 14.apríla (TASR) - Objednávateľ zájazdu si v prípade porušenia záväzkov, vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy, musí svoje právo uplatniť písomne v cestovnej kancelárii (CK) alebo v cestovnej agentúre (CA), ktorá zájazd sprostredkovala, a to ihneď, najneskôr však do troch mesiacov od skončenia zájazdu.

Vzhľadom na prípady z minulosti bude klient oproti zmluvným podmienkam zrejme najčastejšie reklamovať drahšiu dopravu, ubytovanie a stravovanie, omeškanie nástupu na zájazd alebo návratu z pobytu respektíve zmenu termínu či nekonanie zájazdu.

Nový zákon o zájazdoch, ktorý platí od 1. apríla 2002, vyžaduje povinné zmluvné poistenie CK pre prípad úpadku. Dokladom poistenia je garančný list ako povinná príloha zmluvy o dojednaní zájazdu. List vymenúva prípady, na ktoré je CK poistená. Aj katalógy destinácií majú mať vyznačenú cenovú kalkuláciu zájazdu a dojednané poistenie.

Ak CK nedodrží náležitosti zmluvy o dojednaní zájazdu a poskytuje alebo poskytla chybnú službu, môže klient CK uplatniť reklamáciu. CK je povinná zabezpečiť nepretržitú prítomnosť zodpovedného pracovníka, povereného vybavovaním reklamácií, a klienta informovať o reklamačnom poriadku.

Vybavenie reklamácie chybnej služby, zaevidovanej klientom u CK pred 1. aprílom 2002 i po ňom, nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Predávajúci zájazdu (CK) je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe vybavenia.

Zákon o zájazdoch predovšetkým chráni občana ako spotrebiteľa služby, čo vymedzujú ustanovenia upraveného Občianskeho zákonníka v nadväznosti na tento zákon.

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) ani žiadny kontrolný orgán do reklamačných sporov medzi CK a spotrebiteľom služby (zájazdu) nevstupuje. Spory tohto charakteru má v kompetencii výlučne občiansky súd až vtedy, keď spotrebiteľ podal žalobu.

Okrem CK môže reklamácie klienta prijímať i CA, ktorá nemusí byť poistená ako CK. Obe pôsobia na trhu na základe živnostenského oprávnenia. Ak však SOI dostane podnet na prešetrenie CK i CA, ktorá predáva zájazdy bez toho, aby mala uzatvorenú poistku pre prípad úpadku, respektíve bez živnostenského listu, môže na ňu uvaliť finančnú pokutu, v krajnom prípade navrhnúť odobratie živnostenského listu. Zákon o zájazdoch ponechal 6-mesačnú lehotu na doladenie stavu s novým zákonom, teda transformovanie CK na CA, čoho dôkazom je nový živnostenský list.

Informácia o tom, koľko zo súčasného počtu 500 aktívnych subjektov cestovného ruchu bude na trhu operovať ako CK respektíve CA, nie je ešte dostupná. Neskoro začali poistenie ponúkať poisťovne, mešká i vybavovanie nových živnostenských oprávnení. Koľko CK sa bude môcť preukázať poistkou pre prípad úpadku bude podľa SACK známe asi o mesiac, najneskôr o dva. SACK i SOI budú zoznam poistených CK zverejňovať už v najbližších týždňoch prostredníctvom svojich internetových stránok.

* ku gl

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669