Viac ako polovica CK je pre prípad úpadku poistená
Bratislava 5. apríla (TASR) - Viac ako polovica z celkového
počtu približne 300 aktívnych cestovných kancelárií (CK), ktoré
operujú na slovenskom trhu, ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 5. apríla (TASR) - Viac ako polovica z celkového počtu približne 300 aktívnych cestovných kancelárií (CK), ktoré operujú na slovenskom trhu, je už v súčasnosti poistená pre prípad úpadku v komerčnej poisťovni.
Asi 180 CK tak môže svojim klientom spolu so zájazdovou ponukou a cenovou kalkuláciou destinácie predložiť i povinné zmluvné poistenie proti úpadku, ktoré im od 1. apríla 2002 ukladá zákon o zájazdoch, podmienkach podnikania CK a cestovných agentúr (CA). Aj keď všeobecné poistné podmienky schválil Úrad pre finančný trh 10 poisťovniam, a teda by teoreticky všetky mohli poistenie proti úpadku aplikovať v praxi, veľké finančné riziko a chýbajúci zahraničný zaisťovateľ im v tom bráni. Poistenie proti úpadku tak v balíku svojich produktov ponúkajú iba Union, Slovenská poisťovňa a Uniqa.
Najširšie a viac rokov za sebou má v tomto smere podchytený trh poisťovňa Union, ktorá eviduje definitívne vybavených 80 poistiek pre prípad úpadku. V štádiu už pripravených na podpis alebo dolaďovania požiadaviek sú však ďalšie desiatky žiadostí, potvrdila TASR riaditeľka sekcie poistenia organizácii v a. s. Union Elena Májeková.
Slovenská poisťovňa (SP) doteraz uzatvorila 12 poistiek. Zároveň ďalším 69 CK už schválila ponuku na dojednanie poistného, teda spolu odobrí 75 až 80 CK. Riaditeľ odboru poistenia špeciálnych rizík SP Anton Jendek ďalej podotkol, že niektorí klienti SP si ešte vybavujú vinkuláciu vkladu, ale dohoda o uzatvorení poistky je takmer istá. Ozvali sa však i také CK, bolo ich asi 6, ktorých finančné portfólio a znášanie rizika z titulu tohto typu poistenia neboli pre SP prijateľné a ich žiadosti vylúčili.
V rozpore so zákonom o zájazdoch nie všetky CK však stihli včas poisťovniam predložiť podklady o audite, plnení daňových a ďalších povinností. Napriek tomu zájazdy predávajú, a to buď s poistením, ktoré sa s časovým sklzom pripravuje a bude vystavené dodatočne, alebo i bez neho. Všetky veľké a klientmi vyhľadávané CK, ktorých je 20, sú už poistené, z nich v SP napríklad CK HYDROTOUR, FISCHER, M.A.T., KARTÁGO TOURS, AEOLUS (Nitra), OROSTOUR (Košice). A. Jendek podotkol, že 6 žiadostí CK, adresované na poisťovňu Allianz realizuje tiež SP, ktorej hlavným akcionárom je Allianz. Všetky poistky pre prípad úpadku uzavrie SP s CK najneskôr do 25. apríla. Riaditeľ potvrdil, že oproti predchádzajúcim rokom vybavuje v roku 2002 SP 3- až 4-násobok žiadostí o uzatvorení spomínanej poistky. Do 10 žiadostí o poistenie proti úpadku vybavuje pre CK aj Uniqa.
Presnejšie bude zmapovaný trh CK a CA o mesiac, povedala dnes, krátko po účinnosti zákona generálna tajomníčka Slovenskej asociácie CK Jana Kozubová. Vtedy by už mali byť orientačne známe počty živnostenských listov podľa zákona novovystavených pre CK, ktoré iba organizujú zájazdy, aj pre CA. Niektoré CK sa rozhodli pretransformovať sa na CA, čo im zákon ukladá, a po 1. apríli sa tak pridajú k tým CA, ktoré v praxi zabezpečujú rezervácie a predaj leteniek, vybavovanie víz a transferov pre cestujúcich ako aj provízny predaj zájazdov. A CA nemusí byť podľa zákona o zájazdoch povinne poistená, podčiarkla. V dôsledku meškania procesu vystavovania živnostenských listov je v súčasnosti definitívny údaj o počtoch CK a CA spochybniteľný, dodala. SACK eviduje 169 členov - CK i CA. Nový zákon predovšetkým vyčistí trh CK a sprehľadní ich hospodárenie, podotkla J. Kozubová.
Podľa odhadov na trhu operuje v rámci aktívneho zahraničného cestovného ruchu (CR) okolo 600 CK, z nich je však u polovice ešte aj dnes otvorenou otázka, ako budú ďalej na trhu fungovať, aby rešpektovali zákon o zájazdoch.
CK zhodne konštatujú, že nový zákon, zdôrazňujúci ochranu klienta, ktorý vycestuje s CK do zahraničia, má svoje opodstatnenie. Ak totiž CK nedodrží zmluvné podmienky zájazdu, má klient nárok reklamovať služby, za ktoré si zaplatil, a navyše, požadovať od CK nápravu vzniknutého stavu, resp. vrátenie časti alebo celej sumy peňazí. Podľa nových pravidiel zákona sa môžu ceny zájazdov zvýšiť pri zmene kurzu slovenskej koruny o 5 %, ale 20 dní pred začiatkom zájazdu už nie.