Zo života revízora

Možno sa vám to už stalo. Jedného pekného dňa ste zistili, že celkom tučná suma na vašom účte v banke je zablokovaná. Ukázalo sa, že ide o pokutu z dopravného podniku. Exekútor vás o tom mal upovedomiť, určite máte jeho milý pozdrav doma, na pošte alebo z

V prímestských linkách sa nastupuje väčšinou prednými dverami. Podobne to však býva aj v MHD niektorých menších miest. Napríklad v Trenčíne donedávna revízorov nebolo treba. Takmer desaťročie sa nastupovalo len prednými dvermi. Systém sa zmenil od marca t

aložený do spisu v úradníckom šuflíku. Nedá sa nič robiť, lapili vás revízori.

Na oddelení strát, nálezov a pokút v Dopravnom podniku mesta Bratislavy je rušno. Za mrežami, ktoré oddeľujú pokladnicu od ďalších kancelárií, vidno zopár tvárí, ktoré by mohli patriť revízorom. Niektorí práve skončili dopoludňajšiu zmenu, ďalší prichádzajú a hlásia sa u svojej vedúcej do poobednej. Svoju identitu pred ľuďmi ukrývajú, ako sa dá. Ide predsa o ich každodenný chlebíček - zamiešať sa čo najnenápadnejšie do davu a vymáhať pokuty od čiernych pasažierov.

Risknete to?

Ľudia so sťažnosťami na pokuty si podávajú kľučku kancelárie. Všetci chcú väčšinou jedno - aby im odpustili pokutu. „Napísal som žiadosť na jej odpustenie. Poctivo si kupujem električenku, teraz som ju nemal a chytili ma na zastávke, kde som si nemal ako kúpiť lístok. Mobil som nemal pri sebe, tak to nešlo ani cez SMS službu," vysvetľuje sympatický študent Ľuboš Lacko. So žiadosťou prišiel hneď, ako mu pokutu udelili. Keď ju podá, riskuje, že dopravný podnik jeho prípad v potrebnom čase neprešetrí a nevybaví, a ak mu ju napokon ani neodpustí, bude namiesto štyridsiatich eur platiť najmenej päťdesiat. Vraví, že mu to stojí za to.

Minulosť občas človeka dobehne

Stalo sa to takmer každému, kto niekedy cestoval mestskou hromadnou dopravou v Bratislave. Zabudli ste si električenku v druhej taške, v blízkosti nie je žiadny automat či trafika a na zastávku práve prichádza váš spoj. Risknete tie dve zastávky načierno? Samozrejme, veď čo by práve tu robil revízor? Lenže hneď, ako nastúpite, sa revízor vynorí. A nie jeden. Predložiť občiansky preukaz a zaplatiť pokutu priamo na mieste je najlepšie riešenie. Štyridsať eur a päťdesiat centov nie je málo, ale ušetríte si podstatne viac peňazí a nervov, ako keď nezaplatíte v termíne.

obr.jpg

Pre revízora je najlepšie, keď vymôže pokutu priamo na mieste, z každej má províziu. Tvrdí, že je to najlepšie aj pre chyteného čierneho pasažiera. Stojí ho to menej, než keby sa rozhodol vyčkávať a ignorovať výzvy. Lenže aj menej je niekedy dosť

Sú pasažieri, ktorí nezaplatia - buď sa zatnú a cítia sa v práve, alebo jednoducho zabudnú. Nezaplatia ani do týždňa, ani v priebehu mesačnej zákonnej lehoty, ani potom. Prídu prvé upomienky, vymáhania. Opäť sa nič nedeje, kým ako blesk z jasného neba nezasiahne exekútor a neobstaví vám účet. Keď ho navštívite, povie vám presne, koľko pokút ešte na rováši máte, v ktorý deň, mesiac, rok, odkiaľ a kam ste sa viezli, v akom dopravnom prostriedku s akým číslom. Zdá sa to neuveriteľné, ale údaje môžu byť staré aj pätnásť rokov. Nedá sa nič robiť, za chyby z minulosti sa platí. Dá sa aj na splátky. Možno pomôže ešte známosť na správnom mieste. Alebo sa dá s dopravným podnikom sporiť, ako nám taký starý priestupok podľa nových možností dokáže.

Byť tak neviditeľný

Revízor nie je hocikto. Jeho postava má dlhé roky stabilné miesto nielen v bežnom živote, ale aj v umení. Hoci to dnes vyzerá, že všetci cestujú autom, lebo všade sú permanentné zápchy, vždy je množstvo ľudí, ktorí využívajú hromadnú dopravu a medzi nimi veľa takých, ktorí cestujú načierno. Deje sa tak v mestskej hromadnej doprave v hlavnom meste i v menších mestách, ale aj na prímestských či diaľkových linkách. Bez platného lístka sa však legálne cestovať nedá.

Zohnať si ho môžete v automate, trafike, pokladnici, priamo u šoféra autobusu alebo dnes už aj na internete alebo cez SMS správu z mobilného telefónu. Revízor má teda stále dosť práce. Stretnete ho síce len raz za čas, ale pokojne sa vám to môže stať aj dvakrát za deň. Do prímestskej alebo diaľkovej linky jednoducho pristúpi a ak ste sa tajne prešuchli zadnými dverami alebo ste si kúpili lístok len na kratšiu trasu, než skutočne precestujete, nemilosrdne vás pokutuje a vysadí, takže sa môžete zrazu ocitnúť na úplne neznámom mieste, hoci aj na odpočívadle na diaľnici.

Kontrola platí aj pre vodičov

obraz_04.jpgZvolenská Slovenská autobusová doprava zabezpečuje okrem medzinárodnej a diaľkovej dopravy aj prímestskú dopravu v deviatich okresoch. V piatich mestách aj mestskú hromadnú dopravu. Pri takej veľkej prevádzke je počet revízorov už viac rokov stabilizovaný. Podľa slov riaditeľa dopravy Milana Chabadu ročne skontrolujú približne tritisíc liniek. „Vlani sme zaznamenali čiernych pasažierov na jedenástich percentách liniek, v tomto roku, hoci ešte nie je na konci, ich revízori prichytili v trinástich percentách liniek," povedal našej spolupracovníčke Jaroslave Schvarzbacherovej.

Čierni pasažieri sa do autobusu dostali aj napriek tomu, že vo všetkých autobusoch zvolenskej spoločnosti si cestujúci kupujú cestovný lístok u vodiča. Tento systém neplánujeme meniť, nie je ani potrebné zavádzať kúpu lístka prostredníctvom SMS alebo internetu. V okresoch, ktoré spadajú napríklad pod Slovenskú autobusovú dopravu v Prievidzi, zamestnávajú externých revízorov vždy podľa potreby kontrol. Cestujúci bez lístka sa podľa dopravného riaditeľa Pavela Pařízka vraj občas objavia. „Dopravná kontrola je však zameraná aj na vodičov - sleduje ich ustrojenosť, pracovnú disciplínu a čistotu v autobuse," povedal pre Hornonitrianske noviny. Ale pozor, pokuta v prievidzskej MHD je až stonásobok cestovného, čo pri cene lístka 46 centov nie je maličkosť.

Poctiví platia dvakrát

Keby nebolo čiernych pasažierov, nebolo by ani revízorov. To znie logicky, ale nie je to celkom tak, vzťahy fungujú v doprave zložitejšie. Sedíme v kancelárii riaditeľky právnej sekcie a prepravnej kontroly v Dopravnom podniku mesta Bratislavy. Vo vitríne jej skrinky sedia sovy - sú ich desiatky všetkých farieb, tvarov, materiálov i veľkostí ako strážkyne poriadku a múdrosti. Vedľa nich sa skvie niekoľko víťazných pohárov. Získali ich najšikovnejší bratislavskí revízori na súťažiach zručnosti.

pokuta.jpg

Ľuboš Packo sa rozhodol komunikovať s dopravným podnikom hneď, ako mu udelili pokutu. Ocitol sa v MHD bez lístka, situáciu však považuje za výnimočnú a stojí mu za to počkať na jej prešetrenie, i keď si v prípade neúspechu bude musieť ešte priplatiť. Dopravný podnik tvrdí, že prihliada na dobrý profil svojho zákazníka.

JUDr. Marta Šteffeková má pod sebou všetkých bratislavských revízorov. Dokopy je ich dvadsaťšesť a pracujú po dvojiciach. Šesť dvojíc chodí na výjazdy doobeda a šesť popoludní. Tri dvojice ešte navyše na striedačku slúžia cez víkend, v nočných spojoch a počas sviatkov. „Nie sú v teréne jedine vtedy, keď bratislavský magistrát vyhlási deň MHD zadarmo, ako to bolo napríklad teraz 22. septembra počas Dňa bez áut," hovorí Marta Šteffeková. Prízvukuje, že revízori sú tiež len ľudia a ich hlavnou povinnosťou je, aby pomáhali dopravnému podniku odhaľovať čiernych pasažierov, pretože prepravné výkony niečo stoja. „Neplatičov musíme chytať a preventívne ich učiť cestovať za peniaze. Tí poctiví si to potom zaplatia dvakrát, keďže mesto nás dotuje z peňazí daňových poplatníkov."

Psycho

Revízori vraj zo svojho povolania málokedy odchádzajú dobrovoľne. Ich práca je lukratívna, robia ju bežne desať-dvanásť rokov a keď sú šikovní, dobre si zarobia. Pracovať s ľuďmi však nie je ľahké, navyše, sú v teréne, či prší, sneží, alebo praží slnko. Ak náhodou niektorý predsa len odíde, nábor robiť netreba, žiadatelia sa hlásia sami. Musia mať minimálne maturitu, ovládať cudzí jazyk, mali by byť pevnej telesnej konštrukcie a hlavne, úspešne absolvovať prijímací pohovor. Tomu predchádzajú školenia z pracovných predpisov a smerníc, vyšetrenie u psychológa a psychologické testy.

sefka.jpg

JUDr. Mária Šteffeková si už vypočula mnoho srdcervúcich príbehov čiernych pasažierov. Nie každému sa dá veriť. Aj ona sama, keď nastupovala do úradu šéfky sekcie dopravnej kontroly, si vraj musela všetky podlžnosti k bratislavskému dopravnému podniku vyrovnať. Na konte mala dobrých pár pokút, ktoré musela pekne-krásne vyplatiť, aby mohla nastúpiť na svoj post s čistým štítom.

„Sú zamerané na to, aby sa zistilo, či v sebe nepotláčajú agresivitu, či nemajú sklony prijímať úplatky, či sú schopní a akým štýlom riešia záťažové situácie a konflikty, aké majú predpoklady pre tímovú prácu. Zisťuje sa štruktúra osobnostných vlastností - agresivita, depresia, vzrušivosť, dominancia, družnosť, zdržanlivosť." Samozrejme, čo povedia testy, môže v praxi dopadnúť inak. Stáva sa, že niektorí revízori sa neosvedčia. Minulý rok vraj dopravný podnik prepustil troch, lebo sa u nich preukázala korupcia, rok predtým dvoch pre neprimerané správanie a agresivitu.

Smernica pre výkon ich práce hovorí, že sa cestujúceho vôbec nesmú dotknúť. Je jasné, že v praxi sa to nie vždy dá dodržať, najmä pre prchkosť niektorých cestujúcich. Preto v súčasnosti každá dvojica revízorov chodí s príslušníkom bezpečnostnej služby, ktorý proti agresívnym ľuďom môže zakročiť. Tiež je v civile a jedine on môže odrážať alebo prijímať útoky. Na nočných zmenách v nočných spojoch, kde sa očakávajú agresívnejší pasažieri, sú posilou ešte aj policajti, ktorí idú autom za kontrolovaným dopravným prostriedkom. „Revízor nikdy nesmie byť agresívny. Máme aj súdne prípady, keď ich napadli cestujúci. Dvom revízorom platíme aj úraz z povolania, jedného z nich agresívna skupina zhodila zo schodov a dolámal si chrbticu," hovorí Marta Šteffeková.

Tvrdenie proti tvrdeniu

Dopravný podnik permanentne dostáva listy od ľudí, ktorí sa chcú domôcť odpustenia pokuty za dopravný priestupok. Sťažnosti a žiadosti sa riešia na všetkých úrovniach, dostávajú sa až na riaditeľský stôl. Dnes sa už každý prípad môže preveriť na sekundy presne. Každý revízor má takzvaný dalas kľúč, ktorým sa po nástupe do vozidla musí prihlásiť. Vodič vozidla zároveň vypisuje vlakopis s presnými časovými údajmi, ktoré musia s dalasovým údajom korešpondovať. Ku každej revízii je priložený číslovaný blok na meno revízora, ktorým potvrdzuje pokutu. Keď sa ukáže, že revízor naozaj splnil všetky podmienky výkonu svojej práce tak, ako prikazujú smernice, sťažnosť nie je opodstatnená. Jediné, čo sa nedá dokázať, je agresívne správanie, či už čierneho pasažiera, alebo revízora. Tu ide takmer vždy o tvrdenie proti tvrdeniu, ktoré sa ťažko preukazuje.

Zombíci

obr_03.jpgPokuta z dopravného podniku je vymáhateľná desať rokov od posledného úkonu, ktorý bol v rámci vymáhania na pohľadávke vykonaný. Do roku 2005 sa všetky pokuty vymáhali najprv prostredníctvom advokátskych kancelárií, potom cez súdy, aj exekúcie sa robili cez súdnictvo. V roku 2005 bola prijatá novela Občianskeho súdneho poriadku a nový exekučný poriadok. Znamená to, že všetky pokuty, ktoré doteraz stáli na súdoch, súdy poslali späť dopravnému podniku a ten ich rozdelil exekútorom.

Posledný úkon na nich bol teda vykonaný v roku 2005, takže aj takmer premlčané pokuty od roku 1996 následne nadobudli novú životnosť a vstali z mŕtvych. „Starých pokút máme asi 235-tisíc. Je pravda, že medzitým sa už veľmi veľa vecí stalo - ľudia sa presťahovali, povydávali, zmenili priezviská, bydliská, ťažko sa hľadajú. Ale naša legislatíva hovorí, že aj keď ste si list z dopravného podniku neprevzali, márnym uplynutím lehoty na pošte sa táto písomnosť považuje za doručenú a môže sa vo veci konať," vraví Marta Šteffeková.

Cesta k exekúcii

Priebeh pohľadávky v dopravnom podniku nášho hlavného mesta je nasledovný: chytia čierneho pasažiera. Ak zaplatí pokutu priamo na mieste, vyjde ho to štyridsať eur. Ak ju zaplatí do piatich dní v pokladnici dopravného podniku, stále nenarastá. Od šiesteho až do tridsiateho dňa ho už pokuta vychádza na päťdesiat eur. Ak do 30 dní opäť nezareaguje, pohľadávka sa odstupuje zmluvnej advokátskej kancelárii. Na základe verejnej súťaže bola vybraná jedna, ktorá má pohľadávky spravovať desať rokov, teda do roku 2016. Advokátska kancelária ešte pošle jednu výzvu, ktorá pokutovanému dáva ďalší mesiac možnosť zaplatiť uvedenú sumu. Keď ju neuhradí ani na základe tejto výzvy, posiela sa návrh na súd, na vydanie platobného rozkazu.

obr_02.jpgPlatobný rozkaz vydáva sudca bez toho, aby klienta vypočul, lebo pohľadávka je jasná a nesporná. Proti platobnému rozkazu sa dá odvolať, čo je ďalšia pätnásťdňová lehota. Ak sa priestupca odvolá, ešte stále sa môže na súde obhájiť. Ak sa odvolacia lehota nevyužije, platobný rozkaz sa stane právoplatným a čaká sa na úhradu pohľadávky. Už nikomu nikto nič neoznamuje. A môže sa čakať roky. Po niekoľkých rokoch sa pohľadávka dostáva k exekútorovi. Ten si človeka vylustruje, v Sociálnej poisťovni zistí, či má zamestnávateľa, na daňovom úrade zase, či je samopodnikateľ a ako odvádza dane. Lustráciu pošle do bánk a zisťuje si podľa svojich údajov číslo účtu, ktorý potom banka zablokuje. Exekútor dlžníkom až potom posiela upovedomenie. A kým si to s ním nevybavíte, banka vám strháva poplatok za účet v exekúcii. V tomto štádiu už pokuta vzrástla rádovo o stovky eur.

Nedá sa každému veriť

Keď vás teda po desiatich rokoch zastihne podobný osud, vedzte, že žiadny zákon neumožňuje, aby vám pokutu odpustili, aj keby ste boli práve na ulici. „Stretávam sa niekedy s takými ľudskými osudmi, že mi je ťažko," priznáva Marta Šteffeková. „Ľudia prídu až do mojej kancelárie a rozprávajú neuveriteľné životné osudy. Lenže, nedá sa každému veriť." Pred rokom vraj iniciovala vznik komisie, ktorá by posudzovala špeciálne prípady. Posledné slovo má však magistrát. Odkedy prišla možnosť kupovať si lístky MHD cez internet alebo SMS správu, počet čiernych pasažierov mierne klesol. Tiež sa však s lístkami tohto typu začalo špekulovať.

Ľudia si ich kupujú neskoro a do vozidla vstupujú iba s odoslanou SMS, nie prijatou, ktorá objednávku potvrdzuje. „Majú argument, že si nebudú kupovať lístok, kým neuvidia prichádzajúci spoj, aby im minúty nebežali. Ale ten lístok má platnosť 70 minút. Za toľko času prídu aj tri spoje a vy precestujete Bratislavu od jedného najvzdialenejšieho konca po druhý. Máme to vyskúšané," vraví Šteffeková. Cestovanie v našom hlavnom meste bude podľa nej takto fungovať, kým národ nebude poučený tak, že načierno bude cestovať len mizivé percento ľudí. Doprava by si vraj dokázala na seba zarobiť, keby bola cestujúca verejnosť vychovaná. Aké bizarné.

Zostavil by som hitparádu čiernych pasažierov

O revízoroch a ich mieste v systéme mestskej hromadnej dopravy sa zhovárame so šéfom bratislavského Dopravného podniku BRANISLAVOM ZAHRADNÍKOM.

obraz_02.jpgAko sa zlepšila kultúra cestovania po tom, čo prišla možnosť internetového a esemeskového nákupu cestovných lístkov?

Zhruba v polovici roka sme zistili, že ľudia akoby zabudli, ako sa SMS lístok kupuje. Že platným sa stáva až vtedy, keď dostanete potvrdzujúcu esemesku. V tomto smere sme našu komunikáciu museli prevetrať. SMS lístkov dnes predáme denne okolo osemtisíc a trend je rastúci, ľudia vedia, že je to komfortné.

Aká je z vášho pohľadu práca revízorov?

Nie je vďačná, to je evidentné. Denne dostávam e-maily, listy, telefonáty od cestujúcich, samozrejme, väčšinou sa sťažujú. Ešte som nedostal list, ktorý by ich chválil, ale to je asi normálne. Snažíme sa ich systematicky viesť k správaniu, ktoré bude voči cestujúcim slušné, profesionálne. Často sa aj hnevám, keď dostanem opis toho, ako kontrola prebieha. Riešime to pohovormi, disciplinárnymi postihmi.

Nie každý čierny pasažier je špekulant. Ako k tomu pristupujete?

Vždy ma mrzí, keď revízor pri kontrole nerozlíši, či ide o úmyselný, alebo neúmyselný prípad. Revízori mi na to hovoria, že to treba zažiť v praxi. Oni za tie roky práce pristupujú k ľuďom z pozície prezumpcie viny. Tvrdia, že 95 percent ľudí cestuje načierno úmyselne.

Koľko si revízori môžu zarobiť na pokutách?

Slušne. Revízor má nízku základnú mzdu a je motivovaný vyhľadaním čiernych pasažierov. Z každej pokuty má desať eur. Keby neboli honorovaní na tomto princípe, prepravná kontrola bude neúčinná. Je to práca, v ktorej ste permanentne v konfliktoch s ľuďmi. Treba mať psychologické predpoklady.

Overujete si predpoklady revízora aj po tom, čo ho prijmete?

Kým ich prijmeme, prechádzajú prísnym testom. Dnes vďaka elektronickým systémom vieme úplne presne zdokumentovať ich pobyt v teréne počas služby. Máme porovnateľné údaje z palubných počítačov vo vozidle a z ich dalasových kľúčov. Niektoré veci sa možno nedajú dokázať priamo vo vozidle, ale následne ich vieme zdokumentovať.

Revízori sa medzi nami pohybujú v civile, aby sme ich nepoznali. Čo tak dať im uniformy?

Priznám sa, uvažoval som aj o takomto modeli, ale žiaľ, trend je taký, že stále je veľká skupina ľudí, ktorá zneužíva MHD a robí to na úkor slušných platiacich cestujúcich. Straty, ktoré máme na tržbách, sa financujú z peňazí tých ľudí, ktorí si cestovné slušne platia. Keď ročne vyberieme na pokutách vyše 1,5 milióna eur, je to naozaj obrovská suma peňazí, ktorú podnik potrebuje. Pri uniformách by sme museli mať oveľa väčší počet revízorov a napočítať, čo by to prinieslo.

Čo podľa vás pokúša človeka cestovať načierno?

Nevidím do duše čierneho pasažiera. Vidím dve základné skupiny, jedna sú neúmyselní, zo sivej zóny, ktorí buď nerozumejú systému, napríklad mnohí cezpoľní alebo zahraniční návštevníci mesta, zabudnú si doklady a podobne. Potom sú tí, čo to robia úmyselne, a je otázka, či ich k tomu vedú sociálne dôvody. Vedel by som doslova zostaviť hitparádu ľudí, ktorí sú chronickí recidivisti a majú desiatky pokút.

Nie je lepšie znížiť cenu cestovných lístkov?

Možno by sme mali odštartovať veľkú verejnú diskusiu o tom, či by MHD nemala byť zadarmo. Ak si zrátame, koľko nákladov je na zabezpečenie tarifného vybavenia, na revízorov, na tlač lístkov, na predajne, ktoré máme, na právne zastúpenie, advokátov, na exekútorov, je to úvaha na mieste.

Koľko ľudí by takto prišlo o prácu?

Niekoľko desiatok. Samozrejme, potrebná je ekonomická analýza. My ročne v korunách na tržbách z cestovného získame asi miliardu korún. Znamená to, že keby došlo k výpadku, treba ho nahradiť. Môže ho nahradiť mesto Bratislava, ktoré dotuje MHD z dvoch tretín. Mohlo by to mať aj mnohé efekty v podobe zvýšenia podielu hromadne prepravovaných osôb na úkor individuálnej dopravy. Ponúkam takú tému, nehovorím, že to tak má byť. Nie je to populizmus. Samozrejme, kritici by mohli namietať, či sa nenavezú do MHD asociáli. Musela by sa sprísniť smernica, ktorá hovorí, že ľudí, ktorí obťažujú, môžeme z vozidla vykázať.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 120
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 702
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 311
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 300
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 818
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 320
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 802
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 604
  9. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 537
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 412