Koniec lacných leteniek?

Nízkonákladové letecké spoločnosti k nám prišli v pravý čas. Doslova zdemokratizovali oblohu a naučili Slovákov lietať po celej Európe. A tiež ich navykli na lacné letenky. Po krachu leteckej spoločnosti SkyEurope však všetko vyzerá inak a je otázka, čo b

ude ďalej. Budeme naďalej lietať lacno a jednoducho alebo draho a so všetkým komfortom?

Nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope, preslávená svojimi letenkami za korunu, definitívne skončila. A to aj napriek tomu, že leteckú prepravu vďaka nízkym cenám leteniek začalo na Slovensku i v Európe využívať oveľa viac ľudí a lietanie už nebolo vymoženosťou pre najbohatších, ale mohli si ho dovoliť aj obyčajní občania. Pravda, často sa lietalo s menším komfortom - čerstvé noviny zadarmo ste na palube lietadla nedostali a jedlo tiež nebolo v cene letenky, ale mohli ste si ho mohli kúpiť - riadne predražené.

V každom prípade, na stránkach spoločnosti SkyEurope si už žiadny výhodný let nevyhľadáte. Svojím zákazníkom odkazuje: „Vážení zákazníci, chceli by sme vám oznámiť, že SkyEurope Airlines pozastavil predaj leteniek a celkovú prevádzku s okamžitou platnosťou..." A nasledujú praktické rady pre postihnutých.

Pád SkyEurope

Akciová spoločnosť SkyEurope Airlines prevádzkovala spolu 44 liniek do 30 destinácií v 17 krajinách. Bola to nízkonákladová letecká spoločnosť so sídlom na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave a s ďalšími základňami v Prahe a vo Viedni. Spoločnosť je stopercentnou dcérou spoločnosti SkyEurope Holding AG so sídlom v Rakúsku. So základňami v Rakúsku, Česku a na Slovensku bola SkyEurope prvá multizákladňová letecká spoločnosť v strednej Európe. Spoločnosť poskytovala pravidelné a chartrové lety „point-to-point" po Európe a tiež nákladné služby.

Založená bola v novembri 2001 a prevádzku začala 13. februára 2002, najprv robila vnútroštátne lety Bratislava - Košice s 30-sedadlovým lietadlom Embraer 120 ER Brasilia. Založili ju belgičania Christian Mandl a Alain Skowronek, s financovaním im pomohli Európska banka pre rekonštrukciu a rozvoj (EBRD), ABN-Amro a fondy Európskej únie. Pred krachom spoločnosť zamestnávala okolo 600 ľudí. Pred masívnym prepúšťaním po rušení báz v Krakove a v Budapešti koncom roka 2007 ich bolo 900. Od 27. septembra 2005 sa stala verejne obchodovateľnou na burzách vo Viedni a Varšave. Otváracia cena za akciu bola 6 eur, s hodnotou spoločnosti 120 miliónov eur. Jej akcie postupne klesali, vo februári tohto roku klesli až na 0,15 eura. Na konci septembra 2008 SkyEurope dlhoval Sociálnej poisťovni takmer milión eur.

Skvelý nápad pri obede

obraz_01.jpgNápad na nízkonákladovú leteckú dopravu vznikol vraj pred tridsiatimi šiestimi rokmi v texaskej reštaurácii v San Antoniu. Zakladateľ a šéf malej spoločnosti Southwest Airlines Herbert Kelleher sedel pri stole so svojím klientom, texaským obchodníkom Rollinom Kingom a spoločne sa pri obede bavili o tom, ako by mohla vyzerať veľmi lacná letecká preprava. Nápad si zapisovali na servítku. Princípy zaznamenané na servítke sa využívajú dodnes. „Prečo vyhadzovať peniaze za Lufthansu? Neplaťte zbytočne veľa za jedlo na palube, ktoré je údajne zadarmo!" Hlásali reklamy na bilbordoch a zabrali. Low costy sa ujali. Zbytočný komfort na palube? Načo? Hlavne, že ste leteli!

A ukázalo sa, že to nie je len alternatíva pre mladých ľudí putujúcich po Európe s ruksakmi na chrbte. Rozlietali sa všetci. Prečo nie, keď je to také výhodné? Letenka odrazu nebola niečím nedosiahnuteľným. Možno patríte ku generácií, pre ktorú lietať bolo vzácnosťou, možno ste dokonca ani nikdy lietadlom neleteli a zrazu sa vám hociktorý sused pochváli, že bol na dovolenke letecky. Romantický víkend v Paríži či v Ríme tiež nebol len chimérou a pri troche pohotovosti ste tam mohli letieť za symbolickú korunu. Ale ak vám vŕtalo hlavou, prečo jedni ponúkajú za lacný peniaz to, čo u iných spoločností stojí aj niekoľkonásobne viac, rozmýšľali ste správne. Každý špás niečo stojí. A lietanie - aj keď ho veľké spoločnosti predražujú - nie je lacný špás. Náklady na leteckú prepravu sa nedajú oklamať, aj keď cestujúcich ochudobníte o dennú tlač, hudbu a jedlo „zadarmo". Možno vás vyšla lacnejšie letenka, ale zaplatili ste viac za niečo iné. Za batožinu alebo za transfer z letiska, ktoré bolo ďaleko od metropoly, do ktorej ste sa chceli dostať.

Letenka cez internet

Nízkonákladové aerolinky zmenili aj letiská. Už to nie sú vždy obrovské budovy s oddelenými vstupmi pre business class, salónikmi a luxusnými butikmi. Richard de Neufville, americký profesor civilného inžinierstva, opísal zmeny, s akými budú musieť architekti nových letísk počítať: Nízkonákladové aerolinky nepotrebujú veľké terminály, obchody a reštaurácie. Menšie flexibilné letiská budú znamenať aj menej meškajúcich lietadiel.

Ak ste v minulosti leteli tradičnými aerolinkami, bolo výhodné kúpiť si aj spiatočnú letenku. Jednosmerná bola totiž podstatne drahšia a takýto výstrelok si málokto dovolil. Navyše, letecké spoločnosti vás nútili aj stráviť určitý počet dní v zvolenej destinácii. Nízkonákladové spoločnosti robia pravý opak - predávajú výlučne jednosmerné letenky, akoby to boli lístky na autobus. Väčšinou neposkytujú lety s prestupom. Ak chcete letieť ďalej, nezostáva vám iné, ako vyzdvihnúť si batožinu a na ďalší let ju znovu zaregistrovať.

obraz_05.jpgNiektoré spoločnosti, napríklad Ryanair, predávajú dokonca aj letenky zdarma. Vykompenzujú si to inak, ponukou lacného prenájmu auta, lacnými hotelmi a lacným cestovným poistením. Pravda, svoje urobil aj čoraz dostupnejší internet, vďaka ktorému ste si mohli pohodlne, rýchlo a ľahko vyhľadať ten najlacnejší let. Lacné letenky sa totiž väčšinou predávajú cez internet. Môžete tak urobiť priamo na internetovej stránke aeroliniek, ktoré sú na to uspôsobené a na letisko sa dostavíte s vytlačenou letenkou alebo dokonca len s rezervačným kódom. Nízkonákladové spoločnosti väčšinou na palubných lístkoch neuvádzajú čísla sedadiel, ale za poplatok si môžete miesto vybrať. V celom lietadle je len jedna trieda pasažierov. Sedadlá nemožno pre úsporu miesta sklopiť a bezpečnostné pokyny nájdete na samolepke. Technické náklady znižuje aj to, že low cost aerolinky využívajú len rovnaké lietadlá, buď Boeingy 737, alebo Airbusy A320.

Rátajte tiež s tým, že letieť budete v čase, keď je vo vzduchu menšia prevádzka, takže možno budete vstávať veľmi skoro ráno. A pristanete na menšom letisku, aké vyrastajú okolo európskych metropol, často na bývalých vojenských plochách. Tým, že sú letiská menšie, procedúry spojené s bezpečnostnými prehliadkami sú kratšie, teda má to svoje výhody. Aj pri lietadle sa ocitnete raz-dva, nemusíte šliapať ako na veľkých letiskách. No buďte pripravení aj na prekvapenia. Ak máte letenku Barcelona Girona, vedzte, že z Girony do Barcelony váš čaká ešte hodina cesty autom.

Šokujúci O'Leary

obraz_02.jpgDnes je v Európe viac ako sto nízkonákladových leteckých spoločností. Po krachu SkyEurope sa ako hviezda na nebi low cost prepravy javí spoločnosť Ryanair, ktorá existuje od roku 1991. V roku 2007 prepravila vyše 49 miliónov pasažierov. Za touto spoločnosťou stojí Ír Michael O'Leary. Kolujú o ňom legendy. Zastrájal sa napríklad, že ak poľské aerolínie LOT nezrušia na svoje letenky palivový príplatok, bude sa nahý prechádzať po Varšave. Cestovné agentúry sú podľa neho paraziti, „ktorých by mali vyviesť z kancelárií a zastreliť". Transparent, ktorý sa raz objavil v rukách jedného z top manažérov Ryanairu na frankfurtskom letisku, sa pýtal, kde je v Nemecku najdrahšia káva. Sám si aj odpovedal: Na palube Lufthansy - za štyristo mariek.
Zamestnanci Ryanairu si vraj sami musia platiť za uniformy, ktoré nosia na palube, takisto za výcviky a nesmú si v práci dobíjať mobilné telefóny.

O'Leary je však napriek svojim výstrednostiam a prehnanému šetreniu ozajstným revolucionárom v európskej leteckej doprave. Americký ekonomický časopis Barron's ho preto zaradil medzi tridsať najlepších biznis lídrov. Tento najstarší syn írskeho farmára začínal v audítorskej firme, no po čase sa dal na obchod s nehnuteľnosťami a daňové poradenstvo. Dnes je aj chovateľom kráv a dostihových koní. Mal tridsať rokov, keď v roku 1991 bol pred bankrotom letecký minipodnik Tonyho Ryana. Starý pán si najal ako manažéra práve Michaela O'Learyho a ten prekopal všetky jeho aktivity. Do roka zredukoval linky na tretinu, zrušil či popredával prebytočné lietadlá a Ryanovi začal zarábať. Ten ho v roku 1994 vymenoval za riaditeľa a daroval mu štvrtinu akcií. O'Leary zistil, že jeho krajania, ktorí chodia za prácou do Veľkej Británie, by privítali rýchlu a lacnú dopravu k rodinám. Zapáčil sa mu americký „no frill" systém letov spoločnosti Southwest, teda „bez čačiek" a usúdil, že aj Íri vydržia lety bez jedla, kávy a novín - len keď budú lacnejšie. Nekopíroval zabehnuté linky, ale objavil nové londýnske letisko Stansted. Veľmi rýchlo pochopil aj internetový obchod a zredukoval náklady na predaj leteniek tým, že zrušil sprostredkovateľov. V čase krízy leteckej výroby po 11. septembri 2001 podržal Boeing veľkými objednávkami. Ten sa mu odvďačil exkluzívnymi cenami.

Dnes má jeho flotila 107 lietadiel, objednaných ďalších 127 a zhruba 42 miliónov cestujúcich lieta na 379 linkách. Nízke ceny majú v nasledujúcich rokoch garantovať aj provízie z telefonovania na palube a hracie miniautomaty v sedadlách. V hviezdnych mesiacoch dokáže spoločnosť na štyroch librách tržby jednu zarobiť. Samozrejme, je to vďaka tomu, že drasticky šetrí. Preto mu v hodnotení kvality služieb lacných aeroliniek renomovaná britská spoločnosť Skytrax pridelila iba dve hviezdičky ako jedinej dôležitejšej spoločnosti. Do nových lietadiel si O'Leary objednal nesklápateľné sedadlá a na oknách nechce tienidlá.

Batožina drahšia ako letenka

Lietanie zľudovelo, nie je však zadarmo - hlása reklama. Faktom je, že nízkonákladové spoločnosti otvorili možnosť lietania aj gastarbeiterom, seniorom či študentom. Pravda, aj pri low costoch si treba dávať pozor. Napríklad Ryanair s výnimkou Dublinu lieta na takzvané sekundárne lacné letiská ďalej od mesta, takže k cene za letenku prirátajte zvýšené poplatky za pozemnú dopravu. Lacné letenky možno získať iba niekoľko týždňov pred odletom a letenky low costov sú nerefundovateľné. Poplatky za zmeny dátumu či mena cestujúceho sú výrazne vyššie ako v iných spoločnostiach.

obraz_03.jpgMimochodom, ak letíte s Ryanair, dobre si rozmyslite, koľko batožiny si zoberiete. Priekopník lacného leteckého cestovania si totiž riadne účtuje za batožinu, ktorá sa nedá vziať do kabíny a nedávno svoje poplatky znova zvýšil. V niektorých prípadoch bude stáť preprava kufra v batožinovom priestore o 50 % viac ako doposiaľ. Cenníky poplatkov kopírujú väčšinou ostatné nízkonákladové letecké spoločnosti, preto sa aj inde dá očakávať zdraženie. Zatiaľ čo doteraz stála preprava batožiny u Ryanaira najmenej 10 libier (11,48 eura), prípadne 10 eur (301,26 Sk), aj to len vtedy, ak si cestujúci uhradili tento poplatok dopredu cez internet, od 1. októbra zaplatia za batožinu najmenej 15 eur (451,89 Sk) alebo 15 libier za každú cestu.

Podstatnejšie sa zvýši cena za prepravu batožiny pri platbe na letisku: na 30 eur (903,78 Sk) za kufor. Ryanair zároveň umožní klientom cestovať aj s dvoma kusmi batožiny, namiesto povoleného jedného kusa. Za druhý kufor však zaplatia najmenej 35 eur (1054,41 Sk). Poplatky za batožinu sú tak pomaly drahšie ako letenka. Priemerná cena letenky spoločnosti Ryanair je tento rok 32 eur. Aerolíniám podobné poplatky pomáhajú výrazne zlepšiť hospodárenie a udržať nízke ceny leteniek. Vďaka dodatočným príjmom z batožiny alebo z predaja občerstvenia sú stále ziskové. Napríklad v období do začiatku apríla do konca júna 2009 vybrala írska firma od cestujúcich na týchto poplatkoch 165 miliónov eur (4,97 miliardy Sk), čo bola viac ako pätina jej celkových príjmov.

Aká je budúcnosť?

Zmeny v leteckej doprave sa týkajú aj pilotov, nielen nás cestujúcich. Buď sa rušia lety, alebo sa nasadzujú menšie lietadlá a pilotov, ktorých bol kedysi nedostatok, je zrazu veľa, ťažšie si hľadajú prácu. Napriek problémom však nízkonákladové spoločnosti ukázali cestu, ktorou by sa mala letecká doprava uberať. Možno si opäť raz sadnú dvaja mudrlanti za stôl a pri obede na servítku načmárajú plán, ako urobiť „lowcostovú" leteckú prepravu ešte „lowcostovejšou". A už nenájdete vo svojom okolí človeka, ktorý by neletel lietadlom. Nebo sa otvorí doslova každému.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 075
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 948
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 802
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 796
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 508
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 995
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 725
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 578
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 546
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011