SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Najkrajšia železničná trať je v Nórsku

Nórsku akoby nestačilo, že celú jeho obrovskú rozlohu tvorí neuveriteľne krásna príroda s množstvom unikátnych fenoménov a veľkolepých panoramatických výhľadov. Hrdia sa aj tým, že majú aj najkrajšiu plavbu a železničnú trať sveta.

(Zdroj: FRANTIŠEK MICHLÍK)

Poďme si radšej bližšie predstaviť skutočne mimoriadny úsek železničnej trate Myrdal - Flåm (čítaj flum).
Flåmsbana (jej nórsky názov) sa nachádza sa približne sto kilometrov od Bergenu a spája neveľkú usadlosť Flåm na brehu Aurlandsfjordu (jednej z odnoží Sognefjordu - najdlhšieho fjordu sveta) s horskou železničnou stanicou Myrdal. 863,5 metra výškového prevýšenia.

Technická bravúra

Tento úctyhodný výškový rozdiel však prekonávajú vlaky na vzdialenosti iba 22,2 kilometrov. Hovoríme o klasických vlakoch - teda nie o zubačkách, pozemných lanovkách alebo inak špeciálne konštruovaných železničných zostavách.

Technické parametre
  • Niekoľko zaujímavých parametrov:
  • dĺžka: 20,20 kilometra
  • prevýšenie: 863,5 metra
  • maximálne stúpanie: 55 ‰ - 1:18
  • najmenší rádius zákruty: 130 metra
  • rozchod koľajníc: 1435 mm
  • napätie: 15 000 V - 16 2/3 Hz
  • max. rýchlosť: 40 km/h
  • čas jazdy: cca 60 minút
  • počet brzdových systémov: 5
  • počet tunelov: 20
  • počet vodných tunelov: 4
  • počet zastávok: 8

Samozrejme, že týmto extrémne náročným úsekom prechádzajú iba súpravy s dvoma alebo aj viacerými lokomotívami a ich brzdový systém je špeciálne upravený na vyššiu výkonnosť a spoľahlivosť. Pre maximálnu bezpečnosť je ešte aj viacnásobne posilnený - a počas jazdy smerom do doliny je zreteľne počuť jeho charakteristický kovový zvuk.

Flåmsbana vybudovali medzi rokmi 1923 až 1936. Pre vlaky poháňané parnými lokomotívami bola dočasne spojazdnená od roku 1940 a od roku 1944 už vlakové súpravy „ťahala" elektrika. Tá železnica si bez akýchkoľvek pochybností zasluhuje úctu.

Na rozdiel od technických parametrov sa okolitá príroda exaktne charakterizovať nedá. A to je dobre, lebo práve „spolužitie" bravúrnej industriálnej racionality s nespútanosťou impresií z nevýslovne krásnej severskej prírody vyvoláva spontánnu túžbu vrátiť sa do tejto časti Nórska opakovane a odporučiť ju aj známym.

vlak.jpg

Iba dvadsať kilometrov - ale akých

Flåmsbana sa dá absolvovať rôzne: jednosmerne z oboch strán alebo hoci aj spiatočne, je však dobré si zabukovať miestenky vždy vopred. O samotné miesta tam, paradoxne, vôbec nejde. Jednak nie je hodinové cestovanie žiadnou mimoriadnou záťažou, ale hlavne sú prírodné krásy po oboch stranách vlaku tak koncentrované, že aby ste stíhali ich sledovanie, zostáva každý na nohách a v permanentnom pohybe.

Fotografi a kameramani to majú vďaka klasickým úzkym oknám železničných vagónov ešte ťažšie.
Strmé horské steny údolia Flåmsdalen sa doslova predvádzajú. V panorámach aj detailoch. Neviete, čo skôr sledovať. Oproti tečie krásna divoká rieka, výtvarne dokonalé sú desiatky vodopádov - a jeden lepší ako druhý, až scénograficky pôsobí skromnosť kostolíkov a umiestnenie a farebnosť osamelých fariem. Miestami sa na chvíľu zotmie, lebo dve desiatky tunelov s celkovou dĺžkou šesť kilometrov sa tiež chcú „ukázať". A po ich absolvovaní zas nové a nové porcie nezabudnuteľných pohľadov.

flam.jpg

To úplne najlepšie sa však odohráva až v koncovke pred posledným výšvihom na Myrdalské plató: vlak zastavuje asi na desať minút a cestujúci vystupujú na akési drevené pódium. Ohromení stoja priamo pred mohutným vodopádom Kjosfossen a nevedia sa nabažiť jeho fascinujúcej divokej dravosti. Vtom sa priamo v spodných kaskádach vodopádu odohrá celkom podarená scénka: dve škandinávsky blonďavé krásky v nórskych krojoch zahrajú efektnú dramatickú etudu prevteľovania sa, podfarbená skvelou Griegovou hudbou s nórskymi folklórnymi názvukmi. Nastupuje sa znova do vlaku a technicky najťažším a tiež aj najefektnejším úsekom (napríklad aj špirálovitým tunelom) sa húsenica tmavozelených vagónov nakoniec doplazí na hornú konečnú v Myrdale.

To však nie je všetko

Samozrejme, že pre niektorých to znamená koniec jazdy Flåmsbanou a ďalej pokračujú iným vlakom, peši, na bicykli. Väčšina pasažierov sa však po krátkom zastavení zvykne vrátiť tým istým vlakom a (pre veľký úspech) si nórsky Magical Mystery Tour zopakovať aj v opačnom smere. Prvý dôvod je racionálne prozaický: musia sa vrátiť k svojim autám či autobusom.

vovlaku.jpg

Zato druhý dôvod je plný poézie a vzrušujúcich očakávaní: hneď po návrate na železničnú stanicu vo Flåme môžu z vlaku po pár metroch presadnúť priamo na loď a pokračovať v prehliadke nórskej prírody.

Neskutočne krásna dvojhodinová plavba Aurlandsfjordom z Flåmu až do prístavu Gudvangen na samom konci Nærøyfjordu je podľa mnohých asi vôbec tým najlepším, čo svetové fjordy ponúkajú.
No a kombinácia - dramatická železničná Flåmsbana a pohodovo-relaxačná plavba najužším fjordom sveta - sa pre mnohých stáva životným zážitkom.

Plavbu aj jazdu železnicou Flåmsbana som zažil osobne - a opakovane, niektorí klienti však absolvovali aj čosi navyše. Do spomínanej oblasti sa dopravili vlakom (Myrdal je prestupnou stanicou na Flåmsbanu z hlavnej železničnej trate Oslo - Bergen). A neskôr tvrdili, že úsek medzi Myrdalom a Flåmom je nepochybne krásny a zaujímavý aj vďaka extrémnemu technickému riešeniu železnice, ale vraj ani netušíme, akou úžasnou náhornou plošinou prechádza vlak medzi Myrdalom a lyžiarkym strediskom Geilo (čítaj jejlo) smerom na Oslo. Vraj je to tam ešte lepšie. Tak si to asi budeme musieť overiť.

Ako na Flåmsbana

Ak nie ste majiteľom výkonného auta s ubytovacou nástavbou či prístavbou, solídneho prívesu alebo rovno campera, bude pre vás Nórsko na prvé objavovanie asi priveľkou porciou: Výberom trás, dopravných variantov, pomerne vysokými cenami, ubytovacími možnosťami, mimoriadne veľkými vzdialenosťami, kombinovaním trajektov, selektovaním mimoriadne širokej ponuky, špeciálnymi poplatkami...Ale aj viacerými skutočnosťami, ktoré u nás ani neexistujú alebo sú iba v modifikovanej podobe: Etikou kempovania, takmer absolútnym dodržiavaním dopravných predpisov (a zákonov vôbec), štátom kontrolovaným predajom alkoholu, vzťahom k prírode, netradičnými zvyklosťami... Tých neznámych je tam pri prvej návšteve priveľa, takže reálne hrozí riziko dopustenia sa chyby, ktorá môže byť dosť draho zaplatená. Ďalším rizikom je, že všetky tie nové skutočnosti spôsobia priveľkú záťaž na psychiku (sústredenie, organizáciu, improvizáciu...)

Minimálne pre organizátora je to potom skôr drina ako dovolenka.
Preto by som odporúčal navštíviť prvý raz Škandináviu prostredníctvom poznávacích zájazdov cestovných kancelárií. To umožňuje plne sa sústrediť na navštívené a zároveň spoznávať aj spomínané špecifiká, zvyklosti a riziká. Mnoho užitočných informácií a aktuálnych noviniek nájdete aj na www.skandinavie.cz, v angličtine napr. aj na www.visitnorway.com alebo www.startsiden.no.

flamweb.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 342
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 020
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 138
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 741
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 496
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 632
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 751
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 629
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 552
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 876
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 439
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu