Najkrajšia železničná trať je v Nórsku

Nórsku akoby nestačilo, že celú jeho obrovskú rozlohu tvorí neuveriteľne krásna príroda s množstvom unikátnych fenoménov a veľkolepých panoramatických výhľadov. Hrdia sa aj tým, že majú aj najkrajšiu plavbu a železničnú trať sveta.

(Zdroj: FRANTIŠEK MICHLÍK)

Poďme si radšej bližšie predstaviť skutočne mimoriadny úsek železničnej trate Myrdal - Flåm (čítaj flum).
Flåmsbana (jej nórsky názov) sa nachádza sa približne sto kilometrov od Bergenu a spája neveľkú usadlosť Flåm na brehu Aurlandsfjordu (jednej z odnoží Sognefjordu - najdlhšieho fjordu sveta) s horskou železničnou stanicou Myrdal. 863,5 metra výškového prevýšenia.

Technická bravúra

Tento úctyhodný výškový rozdiel však prekonávajú vlaky na vzdialenosti iba 22,2 kilometrov. Hovoríme o klasických vlakoch - teda nie o zubačkách, pozemných lanovkách alebo inak špeciálne konštruovaných železničných zostavách.

Technické parametre
  • Niekoľko zaujímavých parametrov:
  • dĺžka: 20,20 kilometra
  • prevýšenie: 863,5 metra
  • maximálne stúpanie: 55 ‰ - 1:18
  • najmenší rádius zákruty: 130 metra
  • rozchod koľajníc: 1435 mm
  • napätie: 15 000 V - 16 2/3 Hz
  • max. rýchlosť: 40 km/h
  • čas jazdy: cca 60 minút
  • počet brzdových systémov: 5
  • počet tunelov: 20
  • počet vodných tunelov: 4
  • počet zastávok: 8

Samozrejme, že týmto extrémne náročným úsekom prechádzajú iba súpravy s dvoma alebo aj viacerými lokomotívami a ich brzdový systém je špeciálne upravený na vyššiu výkonnosť a spoľahlivosť. Pre maximálnu bezpečnosť je ešte aj viacnásobne posilnený - a počas jazdy smerom do doliny je zreteľne počuť jeho charakteristický kovový zvuk.

Flåmsbana vybudovali medzi rokmi 1923 až 1936. Pre vlaky poháňané parnými lokomotívami bola dočasne spojazdnená od roku 1940 a od roku 1944 už vlakové súpravy „ťahala" elektrika. Tá železnica si bez akýchkoľvek pochybností zasluhuje úctu.

Na rozdiel od technických parametrov sa okolitá príroda exaktne charakterizovať nedá. A to je dobre, lebo práve „spolužitie" bravúrnej industriálnej racionality s nespútanosťou impresií z nevýslovne krásnej severskej prírody vyvoláva spontánnu túžbu vrátiť sa do tejto časti Nórska opakovane a odporučiť ju aj známym.

vlak.jpg

Iba dvadsať kilometrov - ale akých

Flåmsbana sa dá absolvovať rôzne: jednosmerne z oboch strán alebo hoci aj spiatočne, je však dobré si zabukovať miestenky vždy vopred. O samotné miesta tam, paradoxne, vôbec nejde. Jednak nie je hodinové cestovanie žiadnou mimoriadnou záťažou, ale hlavne sú prírodné krásy po oboch stranách vlaku tak koncentrované, že aby ste stíhali ich sledovanie, zostáva každý na nohách a v permanentnom pohybe.

Fotografi a kameramani to majú vďaka klasickým úzkym oknám železničných vagónov ešte ťažšie.
Strmé horské steny údolia Flåmsdalen sa doslova predvádzajú. V panorámach aj detailoch. Neviete, čo skôr sledovať. Oproti tečie krásna divoká rieka, výtvarne dokonalé sú desiatky vodopádov - a jeden lepší ako druhý, až scénograficky pôsobí skromnosť kostolíkov a umiestnenie a farebnosť osamelých fariem. Miestami sa na chvíľu zotmie, lebo dve desiatky tunelov s celkovou dĺžkou šesť kilometrov sa tiež chcú „ukázať". A po ich absolvovaní zas nové a nové porcie nezabudnuteľných pohľadov.

flam.jpg

To úplne najlepšie sa však odohráva až v koncovke pred posledným výšvihom na Myrdalské plató: vlak zastavuje asi na desať minút a cestujúci vystupujú na akési drevené pódium. Ohromení stoja priamo pred mohutným vodopádom Kjosfossen a nevedia sa nabažiť jeho fascinujúcej divokej dravosti. Vtom sa priamo v spodných kaskádach vodopádu odohrá celkom podarená scénka: dve škandinávsky blonďavé krásky v nórskych krojoch zahrajú efektnú dramatickú etudu prevteľovania sa, podfarbená skvelou Griegovou hudbou s nórskymi folklórnymi názvukmi. Nastupuje sa znova do vlaku a technicky najťažším a tiež aj najefektnejším úsekom (napríklad aj špirálovitým tunelom) sa húsenica tmavozelených vagónov nakoniec doplazí na hornú konečnú v Myrdale.

To však nie je všetko

Samozrejme, že pre niektorých to znamená koniec jazdy Flåmsbanou a ďalej pokračujú iným vlakom, peši, na bicykli. Väčšina pasažierov sa však po krátkom zastavení zvykne vrátiť tým istým vlakom a (pre veľký úspech) si nórsky Magical Mystery Tour zopakovať aj v opačnom smere. Prvý dôvod je racionálne prozaický: musia sa vrátiť k svojim autám či autobusom.

vovlaku.jpg

Zato druhý dôvod je plný poézie a vzrušujúcich očakávaní: hneď po návrate na železničnú stanicu vo Flåme môžu z vlaku po pár metroch presadnúť priamo na loď a pokračovať v prehliadke nórskej prírody.

Neskutočne krásna dvojhodinová plavba Aurlandsfjordom z Flåmu až do prístavu Gudvangen na samom konci Nærøyfjordu je podľa mnohých asi vôbec tým najlepším, čo svetové fjordy ponúkajú.
No a kombinácia - dramatická železničná Flåmsbana a pohodovo-relaxačná plavba najužším fjordom sveta - sa pre mnohých stáva životným zážitkom.

Plavbu aj jazdu železnicou Flåmsbana som zažil osobne - a opakovane, niektorí klienti však absolvovali aj čosi navyše. Do spomínanej oblasti sa dopravili vlakom (Myrdal je prestupnou stanicou na Flåmsbanu z hlavnej železničnej trate Oslo - Bergen). A neskôr tvrdili, že úsek medzi Myrdalom a Flåmom je nepochybne krásny a zaujímavý aj vďaka extrémnemu technickému riešeniu železnice, ale vraj ani netušíme, akou úžasnou náhornou plošinou prechádza vlak medzi Myrdalom a lyžiarkym strediskom Geilo (čítaj jejlo) smerom na Oslo. Vraj je to tam ešte lepšie. Tak si to asi budeme musieť overiť.

Ako na Flåmsbana

Ak nie ste majiteľom výkonného auta s ubytovacou nástavbou či prístavbou, solídneho prívesu alebo rovno campera, bude pre vás Nórsko na prvé objavovanie asi priveľkou porciou: Výberom trás, dopravných variantov, pomerne vysokými cenami, ubytovacími možnosťami, mimoriadne veľkými vzdialenosťami, kombinovaním trajektov, selektovaním mimoriadne širokej ponuky, špeciálnymi poplatkami...Ale aj viacerými skutočnosťami, ktoré u nás ani neexistujú alebo sú iba v modifikovanej podobe: Etikou kempovania, takmer absolútnym dodržiavaním dopravných predpisov (a zákonov vôbec), štátom kontrolovaným predajom alkoholu, vzťahom k prírode, netradičnými zvyklosťami... Tých neznámych je tam pri prvej návšteve priveľa, takže reálne hrozí riziko dopustenia sa chyby, ktorá môže byť dosť draho zaplatená. Ďalším rizikom je, že všetky tie nové skutočnosti spôsobia priveľkú záťaž na psychiku (sústredenie, organizáciu, improvizáciu...)

Minimálne pre organizátora je to potom skôr drina ako dovolenka.
Preto by som odporúčal navštíviť prvý raz Škandináviu prostredníctvom poznávacích zájazdov cestovných kancelárií. To umožňuje plne sa sústrediť na navštívené a zároveň spoznávať aj spomínané špecifiká, zvyklosti a riziká. Mnoho užitočných informácií a aktuálnych noviniek nájdete aj na www.skandinavie.cz, v angličtine napr. aj na www.visitnorway.com alebo www.startsiden.no.

flamweb.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 924
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 088
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 896
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 815
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 969
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 589
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 593
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 484
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 220