BRATISLAVA. Na drahú ropu a znižujúci sa dopyt tento rok doplácajú aerolinky, ako aj ich klienti. Len za posledných osem dní skrachovali dve väčšie spoločnosti.
Naposledy to bola minulý piatok britská cestovná kancelária XL Leisure Group vlastniaca aj XL Airways. Vyše 80-tisíc dovolenkárov tak zostalo vo svojich dovolenkových destináciách, z ktorých sa teraz pokúšajú dopraviť domov. Dovolenku si bude musieť riešiť aj ďalších 200-tisíc ľudí, ktorí si ju už dopredu v cestovke zarezervovali.
Šéf skrachovanej firmy Phil Wyatt viní z krízy nárast ceny paliva a pokles dopytu. Jeho firma to vzdala potom, čo jej banky odmietli poskytnúť ďalšie prostriedky.
„Urobili sme všetko, čo sme mohli, ja aj ďalší riaditelia, aby sme zaistili pre spoločnosť potrebné prostriedky,“ uzavrel Wyatt.
XL je treťou najväčšou britskou cestovkou, minulý rok sa postarala o dovolenku pre 2,3 milióna ľudí. Tento rok sa vyše 80-tisíc jej klientov bude musieť z dovolenky prepraviť naspäť domov cez iné spoločnosti. Keďže aerolinky sú v nútenej správe, riešenie hľadá s konkurenčnými cestovkami a prepravcami britský Úrad pre civilné letectvo.
Aj v Španielsku a v Kanade
O riadený bankrot požiadal súd minulý pondelok aj španielsky prepravca Futura International Airways. Aj v tomto prípade firma uviedla ako dôvod problémov „vysoký a špekulatívny nárast cien paliva v posledných mesiacoch“.
Hneď po vyhlásení konkurzu zrušila firma svoje lety na 24 hodín, už v ten deň vyhlásila, že väčšinu pasažierov sa podarilo prepraviť vďaka iným spoločnostiam.
V krachu sa koncom augusta ocitol aj kanadský Zoom Airlines, ktorému tiež museli pomôcť dopraviť domov zhruba 4500 klientov konkurenčné aerolinky. Zvyšných 60-tisíc turistov, ktorí si budúce lety zarezervovali, sa bude pokúšať získať naspäť aspoň to, čo za letenku vopred zaplatili. O prácu príde zhruba 600 zamestnancov.
Alitalii už na dlh nedajú
Najznámejším príkladom krízy sektora je talianska Alitalia. Aj jej došli peniaze na benzín a zároveň aj ochota veriteľov predávať jej kerozín na dlh.
Šéf talianskeho ropného koncernu Eni Paolo Scaroni pre noviny la Repubblica povedal, že Alitalii už benzín bez zaplatenia vopred nepredá: „Ani keby ma o to žiadal sám Berslusconi alebo pápež,“ povedal.
Štyri odborové zväzy z deviatich už súhlasili s predajom spoločnosti novému vlastníkovi, čo by znížilo počet zamestnancov aeroliniek o tritisíc na približne 12 500. Zvyšných päť odborových zväzov však včera ešte váhalo.
Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA) na svojej stránke tvrdí, že v septembri sa celoročný priemer cien ropy pohyboval na úrovni okolo 113 dolárov za barel, zatiaľ čo minulý rok to bolo okolo 73 dolárov za barel. „Kombinácia drahej ropy a klesajúceho dopytu ničí ziskovosť sektora. Očakávame za tento rok stratu vo výške 5,2 miliardy dolárov,“ povedal Giovanni Bisignani, riaditeľ IATA.
Ryanair hovorí, že na jar budú v Európe spolu s nimi len štyri nízkotarifné aerolinky. Sebavedomie nechýba ani SkyEurope.
Keď príde reč na drahé palivo, Ryanair tradične reaguje vyjadrením o problémoch, ktoré to môže spôsobiť druhým firmám, nie im.
V Európe by podľa Ryanairu po tejto zime mali ostať len štyri lowcostové aerolinky. Ryanair má byť medzi nimi.
Druhý významný hráč na Slovensku SkyEurope sa taktiež katastrofických vplyvov drahého paliva neobáva. Vysvetľuje, že podnikol všetky potrebné opatrenia na zníženie nákladov.
Nachystaní šetriť
„Nie výška doterajších ziskov, ale úroveň nákladovej základne bude rozhodujúca práve v období čoraz viac rastúcich nákladov. SkyEurope boli jedinou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá vykázala radikálne zníženie nákladovej základne už v prvom polroku svojho finančného roka,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.
Dodal, že firma má pripravený obchodný plán, podľa ktorého by mal byť budúci rok pre SkyEurope prelomový smerom k zisku. A to aj v prípade, ak by sa cena ropy dostala na 150 dolárov za barel.
Zisk ešte nepoznali
Nový manažment SkyEurope, ktorý prišiel s novým rozhodujúcim vlastníkom – investičnou skupinou York Capital, chcel prvý zisk už tento rok. To, že neprišiel, vysvetľuje firma práve tým, že ropa a teda aj kerozín rástli rýchlejšie, ako trhy čakali.
Prevádzkový riaditeľ slovenských aeroliniek Seagle Air Martin Štulajter potvdzuje, že situácia dnes nie je ľahká práve pre nízkotarifné letecké spoločnosti. „Keď si kúpite letenku napríklad v januári v lowcoste, už za ňu potom nezaplatíte viac. Pri charterových letoch spoločnosti klientom zvýšené náklady zvyknú priúčtovať,“ povedal Štulajter.
div>Najčítanejšie na SME Cestovanie
- 1. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka 27
- 2. Predaj klinčekov Zanzibaru zarobil viac, než neslávny obchod s otrokmi 6
- 3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2
- 4. Sardínia sa vymyká z talianskej škatuľky. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1
- 1. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka 223
- 2. Predaj klinčekov Zanzibaru zarobil viac, než neslávny obchod s otrokmi 24
- 3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 16
- 4. Sardínia sa vymyká z talianskej škatuľky. Oviec má raz toľko než obyvateľov 12
- 1. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka 1 601
- 2. Predaj klinčekov Zanzibaru zarobil viac, než neslávny obchod s otrokmi 61
- 3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 47
- 4. Sardínia sa vymyká z talianskej škatuľky. Oviec má raz toľko než obyvateľov 20
- 1. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka 3 126
- 2. Predaj klinčekov Zanzibaru zarobil viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 112
- 3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 215
- 4. Sardínia sa vymyká z talianskej škatuľky. Oviec má raz toľko než obyvateľov 149
- 5. New York: ako si užiť mesto, ktoré nikdy nespí 25
Inzercia - Tlačové správy
- UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
- INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
- Vyšlo februárové Doma v záhrade
- Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
- Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
- Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
- Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
- McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
- O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
- Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
- INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
- UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
- Vyšlo februárové Doma v záhrade
- Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
- Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
- Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
- Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 382
- Dodajte vašej pokožke šťavu 3 228
- Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 824
- Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 636
- Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 119
- Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 680
- 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 660
- Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 657