SME

Krachov aeroliniek pribúda

Desaťtisíce britských turistov uviazlo vo svojich dovolenkových destináciách po tom, čo tretia najväčšia cestovná kancelária v Anglicku vlastniaca aj aerolinky skrachovala. Toto leto sú podobné situácie už bežné.

Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu.Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu. (Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA. Na drahú ropu a znižujúci sa dopyt tento rok doplácajú aerolinky, ako aj ich klien­ti. Len za posledných osem dní skrachovali dve väčšie spoločnosti.

Naposledy to bola minulý piatok britská cestovná kancelária XL Leisure Group vlastniaca aj XL Airways. Vyše 80-tisíc dovolenkárov tak zostalo vo svojich dovolenkových destináciách, z ktorých sa teraz pokúšajú dopraviť domov. Dovolenku si bude musieť riešiť aj ďalších 200-tisíc ľudí, ktorí si ju už dopredu v cestovke zarezervovali.

Šéf skrachovanej firmy Phil Wyatt viní z krízy nárast ceny paliva a pokles dopytu. Jeho firma to vzdala potom, čo jej banky odmietli poskytnúť ďalšie prostriedky.

„Urobili sme všetko, čo sme mohli, ja aj ďalší riaditelia, aby sme zaistili pre spoločnosť potrebné prostriedky,“ uzavrel Wyatt.

XL je treťou najväčšou britskou cestovkou, minulý rok sa postarala o dovolenku pre 2,3 milióna ľudí. Tento rok sa vyše 80-tisíc jej klientov bude musieť z dovolenky prepraviť naspäť domov cez iné spoločnosti. Keďže aerolinky sú v nútenej správe, riešenie hľadá s konkurenčnými cestovkami a prepravcami britský Úrad pre civilné letectvo.

Aj v Španielsku a v Kanade

O riadený bankrot požiadal súd minulý pondelok aj španielsky prepravca Futura International Airways. Aj v tomto prípade firma uviedla ako dôvod problémov „vysoký a špekulatívny nárast cien paliva v posledných mesiacoch“.

Hneď po vyhlásení konkurzu zrušila firma svoje lety na 24 hodín, už v ten deň vyhlásila, že väčšinu pasažierov sa podarilo prepraviť vďaka iným spoločnostiam.

V krachu sa koncom augusta ocitol aj kanadský Zoom Airlines, ktorému tiež museli pomôcť dopraviť domov zhruba 4500 klientov konkurenčné aerolinky. Zvyšných 60-tisíc turistov, ktorí si budúce lety zarezervovali, sa bude pokúšať získať naspäť aspoň to, čo za letenku vopred zaplatili. O prácu príde zhruba 600 zamestnancov.

Alitalii už na dlh nedajú

Najznámejším príkladom krízy sektora je talianska Alitalia. Aj jej došli peniaze na benzín a zároveň aj ochota veriteľov predávať jej kerozín na dlh.

Šéf talianskeho ropného koncernu Eni Paolo Scaroni pre noviny la Repubblica povedal, že Alitalii už benzín bez zaplatenia vopred nepredá: „Ani keby ma o to žiadal sám Berslusconi alebo pápež,“ povedal.

Štyri odborové zväzy z deviatich už súhlasili s predajom spoločnosti novému vlastníkovi, čo by znížilo počet zamestnancov aeroliniek o tritisíc na približne 12 500. Zvyšných päť odborových zväzov však včera ešte váhalo.

Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA) na svojej stránke tvrdí, že v septembri sa celoročný priemer cien ropy pohyboval na úrovni okolo 113 dolárov za barel, zatiaľ čo minulý rok to bolo okolo 73 dolárov za barel. „Kombinácia drahej ropy a klesajúceho dopytu ničí ziskovosť sektora. Očakávame za tento rok stratu vo výške 5,2 miliardy dolárov,“ povedal Giovanni Bisignani, riaditeľ IATA.

SkyEurope a Ryanair: My prežijeme
Ryanair hovorí, že na jar budú v Európe spolu s nimi len štyri nízkotarifné aerolinky. Sebavedomie nechýba ani SkyEurope.

Keď príde reč na drahé palivo, Ryanair tradične reaguje vyjadrením o problémoch, ktoré to môže spôsobiť druhým firmám, nie im.

V Európe by podľa Ryanairu po tejto zime mali ostať len štyri lowcostové aerolinky. Ryanair má byť medzi nimi.

Druhý významný hráč na Slovensku SkyEurope sa taktiež katastrofických vplyvov drahého paliva neobáva. Vysvetľuje, že podnikol všetky potrebné opatrenia na zníženie nákladov.

Nachystaní šetriť

„Nie výška doterajších ziskov, ale úroveň nákladovej základne bude rozhodujúca práve v období čoraz viac rastúcich nákladov. SkyEurope boli jedinou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá vykázala radikálne zníženie nákladovej základne už v prvom polroku svojho finančného roka,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.

Dodal, že firma má pripravený obchodný plán, podľa ktorého by mal byť budúci rok pre SkyEurope prelomový smerom k zisku. A to aj v prípade, ak by sa cena ropy dostala na 150 dolárov za barel.

Zisk ešte nepoznali

Nový manažment SkyEurope, ktorý prišiel s novým rozhodujúcim vlastníkom – investičnou skupinou York Capital, chcel prvý zisk už tento rok. To, že neprišiel, vysvetľuje firma práve tým, že ropa a teda aj kerozín rástli rýchlejšie, ako trhy čakali.

Prevádzkový riaditeľ slovenských aeroliniek Seagle Air Martin Štulajter potvdzuje, že situácia dnes nie je ľahká práve pre nízkotarifné letecké spoločnosti. „Keď si kúpite letenku napríklad v januári v lowcoste, už za ňu potom nezaplatíte viac. Pri charterových letoch spoločnosti klientom zvýšené náklady zvyknú priúčtovať,“ povedal Štulajter.

div>
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 605
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 099
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 948
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 911
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 111
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  8. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 031
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 625
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 312
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 395
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 584
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 633
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 394
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 943
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu