BRATISLAVA. Pred koncom letnej turistickej sezóny ešte neexistujú presné štatistické dáta na jej vyhodnotenie. Z našich rozhovorov s hoteliermi a ľuďmi z cestovného ruchu vyplýva, že sezóna sa vydarila.
„Pribudlo najmä Čechov a Poliakov,“ povedal prezident Zväzu hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky Jozef Bendžala.
Pochvaľuje si aj Tomáš Hatala z cestovnej kancelárie Limba. „Sezóna bola podstatne lepšia ako minulý rok. Zaznamenali sme nárast návštevníkov najmä z krajín V4.“ Najviac rastie cestovný ruch v regiónoch, ktoré sú dlhodobo najatraktívnejšie. „Takže v lete Liptov, Vysoké Tatry, južné Slovensko,“ vymenúva. Dokopy možno podľa neho hovoriť až o 40percentnom náraste.
Akvaparkom sa darilo
Podľa Bendžalu však ani nárast dovolenkárov nemusel v niektorých prípadoch priniesť vyšší zisk. Hlavne vo veľkých hoteloch je totiž ubytovanie zazmluvnené už rok dopredu, a to v eurách.
„Keďže koruna sa posilňovala, na každom eure stratíte cez tri koruny,“ povedal Bendžala.
Neplatí to pre menšie penzióny. Spokojná je Anna Marhefková, majiteľka penziónu Resa v Spišskej Novej Vsi. „Návštevnosť nám stúpla asi o 20 percent. Pribudli aj ľudia z krajín ako Holandsko a Dánsko, zatiaľ čo doteraz to boli najmä Česi, Poliaci a slovenská klientela.“
Nárast turistov počas leta však nezaznamenali v celých Tatrách. Marketingová riaditeľka Tatranských lanových dráh Katarína Šarafínová hovorí, že návštevnosť kopíruje minuloročný trend. Najväčšie percento návštevníkov tvoria tradiční turisti, čiže Poliaci a Česi.
So sezónou sú spokojné aj akvaparky. Thermal park Bešeňová si dokonca pripísal rekordné leto s viac ako osemtisíc návštevníkmi. Zabralo najmä to, že Bešeňová pred sezónou otvorila novú časť areálu s piatimi novými bazénmi.
O náraste hovorí aj Tatralandia. „V júni bola návštevnosť vyššia a v auguste podstatne vyššia ako počas rovnakého obdobia za minulý rok,“ povedala Lucia Hajkovská z parku. Ona, rovnako ako aj predstavitelia kúpaliska v Bešeňovej tvrdia, že zásluhu na tom má najmä skvalitnenie služieb.
Slovensko – rozprávková krajina
Prílevu zahraničných turistov má pomôcť aj výraznejšia prezentácia Slovenska. Slovenská agentúra pre cestovný ruch si kúpila vysielací čas v americkej CNN a najnovšie aj na Eurosporte. V reklamnom šote vykresľujúci Slovensko ako čarovnú rozprávkovú krajinu plnú neporušených historických hradov a čistej prírody.
Podľa Bendžalu je nepochybne lepší ako ten spred dvoch rokov. Bola na ňom zabíjačka a klobásy. „Na výsledky kampane však treba vyčkať aspoň dva roky,“ povedal Robert Kohlmann, riaditeľ CK Pressburg.