Bratislava 26. mája (TASR) - V minulom roku majiteľov cestovných kancelárií (CK) na Slovensku predaj zahraničných zájazdov v predstihu (first moment), a to už v zimných mesiacoch, príjemne prekvapil. Povedal to viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Pavol Komora.
Jedným z dôvodov tohto vývoja podľa jeho skúseností bolo, že cestovky začali podstatne skôr ako v predchádzajúcich rokoch ponúkať svoje zájazdy. V minulosti bolo bežné, že prichádzali s katalógmi zájazdov až v polovičke januára počas výstavy cestovného ruchu Slovakiatour v Bratislave. "Postupne sa termín posúval dozadu a v tomto roku bolo neobvyklé, aby CK nevydala svoj katalóg už na prelome novembra a decembra," povedal Komora.
O to skôr začali CK inzerovať a vytvorila sa tak na predaj pozitívnejšia atmosféra. Navyše, zľavy na first moment v mnohých prípadoch, najmä čo sa týka júlových a augustových termínov, predstihli zľavy, za ktoré sa predávali letné dovolenky v roku 2007.
Aj z tohto titulu podľa jeho slov hlásili potom CK v období first momentov rast predajov približne o 30 percent. "Na záver tohto roka sa očakáva zvýšenie tohto typu predajov zhruba o 10 až 15 percent, čo svedčí o polarizácii, zvýrazňovaní rozdielov predaja pobytov v zahraničí. "Kým v minulosti CK skôr spravili predaje na poslednú chvíľu (last minute), dnes sa posilňuje skupina, ktorá kupuje dovolenky v predstihu," konštatoval.
Viceprezident pripomenul, že vlani bol apríl najslabší z aprílov a to vyplýva z obrovskej polarizácie ľudí, ktorí si kupujú zájazdové akcie first moment, a ľudí, ktorí vyčkávajú na predaje na poslednú chvíľu. Medzi záujemcami, ktorí čakajú na last momenty, sú tí, ktorým ide iba o cenu zájazdu, ktorú musia zaplatiť," potvrdil. Až 50 % týchto klientov tvoria ľudia, ktorí si nedokážu, napr. z dôvodu pracovného zaťaženia - podnikatelia, naplánovať dovolenku vo veľkom časovom predstihu. "Pozitívne SACKA vníma i to, že títo ľudia nečakajú na to, aká bude cena zájazdu, ale prídu do CK a chcú si v priebehu jedného týždňa destináciu obstarať a sú ochotní investovať iks desaťtisíc korún," upozornil na prax Komora.
Klientov CK, ktorí čakajú na najnižšiu cenu, v roku 2008 v porovnaní s rokom 2007 nepribúda, "skôr si myslím, že tá skupina zostáva rovnaká", dodal.