SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Chorváti budú kontrolovať dovoz potravín

S dovolenkou automa v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska.

Spojnica konca diaľnice s morom pri Brele má iba pätnásť kilometrov a prešla rozsiahlymi úpravami, ale to neznamená, že ju absolvujete za veľmi krátky čas.Spojnica konca diaľnice s morom pri Brele má iba pätnásť kilometrov a prešla rozsiahlymi úpravami, ale to neznamená, že ju absolvujete za veľmi krátky čas. (Zdroj: AUTOR)

Väčšinou to, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso.

Čo môžete doviezť

Salámy a mäsové výrobky smú – iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty.

Na jednu osobu v aute možno doviezť jeden kilogram alebo jeden liter potravín ako vajcia, mlieko, syry. Podľa chorvát­skych colníkov môžeme na jedného dospelého v aute viezť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a škatuľku cigariet.

Drago Stojakovič z cestovnej kancelárie Maestral Travel zistil v rozhovore s chorvátskymi colníkmi, že počas nadchádzajúcej sezóny budú prísnejšie kontrolovať dovoz potravín.

„Výrazne ma upozornili, že od prvého júna budú zostrené kontroly zamerané na dovoz potravín. Môžete si doviezť potraviny na cestu a nie na pobyt. To znamená, že na cestu do Splitu budú tolerovať pitie, obložené chleby, ale nie mrazené mäso,“ povedal Stojakovič. Ceny potravín v Chorvátsku a na Slovensku sú už takmer identické, preto sa neoplatí a nesmie voziť so sebou kompletnú stravu na celý pobyt.

Pri mori sú drahé mäsové výrobky a niektoré druhy piva. Aj v reštaurácii treba počítať s vyššími cenami, ale lacnejšie a neraz lepšie sa dá najesť mimo hlavných promenád a vychytených miest.

Na mýto si pripravte drobné alebo kartu

Cesta k Jadranskému moru je z roka na rok jednoduchšia, a to nielen vďaka novým diaľniciam, ale stále kvalitnejšiemu dopravnému značeniu, lepšej internetovej navigácii a zjednocovaniu predpisov v Európe.

Priemerný vodič nebude mať problém potrafiť cez Maďarsko alebo Rakúsko do Chorvátska a následne k moru. Všetky služby sú dostupné na každom kroku.

Niektoré mýtnice (diaľničné vjazdy a výjazdy) bývajú v piatok a sobotu preplnené, a preto sa tam dlhšie čaká.

Vodiči by si mali dopredu pripraviť peniaze a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si jej návštevu až po prejdení mýta.

Situáciu na jednom z naj­problematickejších miest, na platidle v Záhrebe môžete sledovať cez internetovú webkameru, a tak v predstihu zistiť, ktoré dni a časy prejazdu sú najhoršie.

Našťastie, za platidlom vyrástla nová čerpacia stanica s príslušenstvom, kde sa dá zregenerovať po únavnom čakaní.

Pri platení za použitú diaľnicu sa zobrazí suma v kunách aj eurách, výhodnejšie je však platiť kunami alebo bankomatovou kartou. Správca diaľnice Záhreb – Šestanovac akceptuje karty AMERICAN EXPRESS, DINERS, MASTER CARD, MAESTRO a VISA.

Drahšia nafta, palivá lacnejšie

Motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto a jeho spotreba. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu pri dlhej jazde po diaľnici, ale v Chorvátsku je už tiež nafta drahšia než benzín. Preto bude rozhodujúca priemerná spotreba auta bez ohľadu na druh paliva.

Potešiteľné je, že pri súčasnom kurze koruny vychádzajú pohonné látky v Chorvátsku lacnejšie ako na Slovensku. Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, otázka znie, či to stojí za to.

Reflexné vesty

Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, sú nepravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič alebo obsluhujúca osoba oblečenú na ceste v prípade poruchy vozidla.

Polícia sleduje oblečenie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí.

Kritické body na diaľnici

Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Záhrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko.

Najhoršie bývajú prelomové termíny – piatok, sobota, prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr.

Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne. Chorváti priebežne zme­nili stratégiu budovania diaľnic a výstavbu druhých rúr zrýchlili.

Už na budúce leto budeme cestovať cez Malu Kapelu aj Sveti Rok bez zdržania a v plnom profile.

Kalkulácia nákladovna cestu autom

Nafta je v Maďarsku lacnejšia, v Rakúsku rovnaká ako u nás.

Cestu do Chorvátska sme absolvovali s vozidlom Mazda 6 2,0 d, ktoré v prevádzkových nákladoch reprezentuje najrozšírenejšiu skupinu naftových mo­torov u nás. Priemerná spotreba Mazdy sa pohybovala medzi šiestimi a siedmimi litrami nafty aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.

Rýchlou jazdou sme simulovali väčšie zaťaženie auta naloženého batožinou. Podobne budú na tom so spotrebou majitelia vozidiel s dvojlitrovým naftovým motorom.

V kalkulácii sme zohľadnili všetky poplatky a ceny paliva. Momentálne sa už neoplatí kvôli cene natankovať nádrž nafty na Slovensku, pretože nafta je v Maďarsku lacnejšia.

Ak pôjdete cez hraničný priechod Šahy vedzte, že Slovnaft tu predáva liter nafty za najvyššie ceny, aké sú na Slovensku. Radšej si natankujte vo Zvolene alebo iných mestách vzdiale­ných od hraníc. Palivo potom bez problémov vydrží až do Chorvátska.

Kto cestuje cez Rakúsko, natankuje za približne rovnakú alebo nižšiu sumu ako na Slovensku. Cestou späť sme doplna natankovali ešte v Chorvátsku a palivo vydržalo až domov. Momentálne cítiť vplyv silnejúcej koruny proti euru a chorvátskej kune.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 663
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 837
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 510
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 455
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 649
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 469
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 361
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 776
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 439
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 199
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 297
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 341
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 293
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 842
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu