SME
Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold

Hraniciam vo vzduchu odzvonilo

Pasová kontrola pri letoch do väčšiny krajín Európskej únie odpadá na troch slovenských medzinárodných letiskách – v Bratislave, Košiciacha v Poprade. Výnimkousú lety do Veľkej Britániea Írska, ktoré nie sú súčasťou Schengenu.

Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská.Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Devätnásť rokov po páde železnej opony padnú dnes v noci posledné hranice, ktoré oddeľovali Slovensko od zvyšku Európy.

Po tom, ako sa 21. decembra minulého roka zrušili hraničné kontroly na zemi a vode, padnú o polnoci zo soboty na nedeľu hranice aj vo vzduchu.

Do schengenského vzdušného priestoru vstúpia tri slovenské medzinárodné letiská – Bratislava, Košice a Poprad­Tatry.

Schengenskí

a neschengenskí pasažieri

„Najvýznamnejšou zmenou oproti minulosti je, že pasažieri cestujúci do krajín Schengenu už na letisku nebudú prechádzať pasovou kontrolou,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa bratislavského Letiska M. R. Štefánika.

K selekcii cestujúcich na schengenských a neschenegenských dôjde už pri kúpe palubného lístka.

Pasažieri sa na tieto skupiny nerozdeľujú na základe štátnej príslušnosti, ale podľa toho, či krajina, do ktorej letia, je alebo nie je súčasťou Schengenu.

V praxi to znamená, že pas bude potrebovať aj občan Slovenska, ak bude letieť napríklad do Bulharska, ktoré je síce v Európskej únii, ale nie je súčasťou schengenského priestoru.

Schengenskí bez pasu

Pre pasažierov letiacich do krajiny v Schengene je na bratislavskom letisku určený terminál A. Tam už cestujúci nebudú prechádzať pasovou kontrolou. Bezpečnostná kontrola však zostáva v platnosti.

Pasová kontrola pre schengenských cestujúcich odpadá aj pri prílete. „Autobus ich privezie pred terminál C. V príletovej hale si iba vyzdvihnú svoju batožinu a môžu opustiť letisko,“ vysvetlila Madunická.

Mimo Schengenu bez zmeny

V porovnaní s nimi sa neschengenskí cestujúci zdržia na letisku oveľa dlhšie.

Na bratislavskom letisku je pre nich vyčlenená odletová hala B, kde zostáva pasová aj bezpečnostná kontrola.

Kto raz prejde pasovou kontrolou, už sa nebude môcť vrátiť do schengenského priestoru.

Neschengenskí cestujúci budú mať viac vybavovačiek aj po prílete. Priamo od lietadla ich autobus privezie do letiskovej haly D, kde budú musieť prejsť pasovou kontrolou.

Stovky miliónov korún na prestavbu letísk

Zrušenie vzdušných hraníc si vyžadovalo čiastočnú prestavbu všetkých troch letísk. Jej základom bolo predovšetkým fyzické oddelenie schengenských a neschengenských cestujúcich.

Najväčšie investície si vyžiadalo bratislavské letisko. „Celkovo vo výške 405,47 milióna korún,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Z tejto sumy dostalo letisko 134,72 milióna korún zo schengenského prechodového fondu. Zvyšok – 270,75 milióna korún – vykrylo zo svojho rozpočtu.

V rámci prestavby vybudovalo letisko v terminále A reštauráciu a biznis salónik.

Košické letisko vyšiel vstup do Schengenu na tri milióny korún. Všetky náklady pokryli z vlastného rozpočtu.

Náklady na prestavbu po­pradského letiska podľa obchodného riaditeľa Juraja Rokfalusyho zatiaľ nie sú vyčíslené.

Trojmesačný časový posun

Hoci Slovensko oficiálne vstúpilo do Schengenu už 21. decembra minulého roku, naša vzdušná hranica padla až po vyše troch mesiacoch.

Časový posun má na svedomí letový poriadok letísk, ktorý je rozdelený na zimnú a letnú sezónu. Tá sa začína práve dnes o polnoci. S jej príchodom sa mení aj harmonogram leteckých liniek. Medzinárodné letiská preto avizovali svoj vstup do Schengenu až na koniec marca.

Súčasťou Schengenu je väčšina krajín Európskej únie. Mimo sú napríklad Veľká Británia, Írsko, Rumunsko a Bulharsko.

Schengen na Slovensku

21. decembra 2007 – koniec pasových kontrol na pozemných hraniciach Slovenska

29/30. marca 2008 – koniec pasových kontrol na troch slovenských medzinárodných letis­kách – v Bratislave, Košiciach a v Poprade

Náklady na prestavbu letísk

Bratislava: 405, 47 milióna korún

Košice: tri milióny korún

Poprad: zatiaľ nevyčíslené

Prepravení cestujúci

Bratislava: približne dva milióny – 1 031 846 do krajín Schengenu – 992 296 mimo Schengenu

Košice: približne 450­tisíc – 70 percent do Schengenu – 30 percent mimo Schengenu

Poprad: približne 150­tisíc – 90 percent mimo Schengenu – 10 percent do Schengenu

* údaje Bratislavy sú za rok 2007


Zdroj: ministerstvo dopravy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 21 381
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 932
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 951
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 6 688
  5. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 6 469
  6. Hladinka smeruje do Košíc! 5 131
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 001
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 772
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 715
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 48 464
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 857
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 704
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 473
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 19 326
  7. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 543
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 105
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu