SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Hraniciam vo vzduchu odzvonilo

Pasová kontrola pri letoch do väčšiny krajín Európskej únie odpadá na troch slovenských medzinárodných letiskách – v Bratislave, Košiciacha v Poprade. Výnimkousú lety do Veľkej Britániea Írska, ktoré nie sú súčasťou Schengenu.

Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská.Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Devätnásť rokov po páde železnej opony padnú dnes v noci posledné hranice, ktoré oddeľovali Slovensko od zvyšku Európy.

Po tom, ako sa 21. decembra minulého roka zrušili hraničné kontroly na zemi a vode, padnú o polnoci zo soboty na nedeľu hranice aj vo vzduchu.

Do schengenského vzdušného priestoru vstúpia tri slovenské medzinárodné letiská – Bratislava, Košice a Poprad­Tatry.

Schengenskí

a neschengenskí pasažieri

„Najvýznamnejšou zmenou oproti minulosti je, že pasažieri cestujúci do krajín Schengenu už na letisku nebudú prechádzať pasovou kontrolou,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa bratislavského Letiska M. R. Štefánika.

K selekcii cestujúcich na schengenských a neschenegenských dôjde už pri kúpe palubného lístka.

Pasažieri sa na tieto skupiny nerozdeľujú na základe štátnej príslušnosti, ale podľa toho, či krajina, do ktorej letia, je alebo nie je súčasťou Schengenu.

V praxi to znamená, že pas bude potrebovať aj občan Slovenska, ak bude letieť napríklad do Bulharska, ktoré je síce v Európskej únii, ale nie je súčasťou schengenského priestoru.

Schengenskí bez pasu

Pre pasažierov letiacich do krajiny v Schengene je na bratislavskom letisku určený terminál A. Tam už cestujúci nebudú prechádzať pasovou kontrolou. Bezpečnostná kontrola však zostáva v platnosti.

Pasová kontrola pre schengenských cestujúcich odpadá aj pri prílete. „Autobus ich privezie pred terminál C. V príletovej hale si iba vyzdvihnú svoju batožinu a môžu opustiť letisko,“ vysvetlila Madunická.

Mimo Schengenu bez zmeny

V porovnaní s nimi sa neschengenskí cestujúci zdržia na letisku oveľa dlhšie.

Na bratislavskom letisku je pre nich vyčlenená odletová hala B, kde zostáva pasová aj bezpečnostná kontrola.

Kto raz prejde pasovou kontrolou, už sa nebude môcť vrátiť do schengenského priestoru.

Neschengenskí cestujúci budú mať viac vybavovačiek aj po prílete. Priamo od lietadla ich autobus privezie do letiskovej haly D, kde budú musieť prejsť pasovou kontrolou.

Stovky miliónov korún na prestavbu letísk

Zrušenie vzdušných hraníc si vyžadovalo čiastočnú prestavbu všetkých troch letísk. Jej základom bolo predovšetkým fyzické oddelenie schengenských a neschengenských cestujúcich.

Najväčšie investície si vyžiadalo bratislavské letisko. „Celkovo vo výške 405,47 milióna korún,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Z tejto sumy dostalo letisko 134,72 milióna korún zo schengenského prechodového fondu. Zvyšok – 270,75 milióna korún – vykrylo zo svojho rozpočtu.

V rámci prestavby vybudovalo letisko v terminále A reštauráciu a biznis salónik.

Košické letisko vyšiel vstup do Schengenu na tri milióny korún. Všetky náklady pokryli z vlastného rozpočtu.

Náklady na prestavbu po­pradského letiska podľa obchodného riaditeľa Juraja Rokfalusyho zatiaľ nie sú vyčíslené.

Trojmesačný časový posun

Hoci Slovensko oficiálne vstúpilo do Schengenu už 21. decembra minulého roku, naša vzdušná hranica padla až po vyše troch mesiacoch.

Časový posun má na svedomí letový poriadok letísk, ktorý je rozdelený na zimnú a letnú sezónu. Tá sa začína práve dnes o polnoci. S jej príchodom sa mení aj harmonogram leteckých liniek. Medzinárodné letiská preto avizovali svoj vstup do Schengenu až na koniec marca.

Súčasťou Schengenu je väčšina krajín Európskej únie. Mimo sú napríklad Veľká Británia, Írsko, Rumunsko a Bulharsko.

Schengen na Slovensku

21. decembra 2007 – koniec pasových kontrol na pozemných hraniciach Slovenska

29/30. marca 2008 – koniec pasových kontrol na troch slovenských medzinárodných letis­kách – v Bratislave, Košiciach a v Poprade

Náklady na prestavbu letísk

Bratislava: 405, 47 milióna korún

Košice: tri milióny korún

Poprad: zatiaľ nevyčíslené

Prepravení cestujúci

Bratislava: približne dva milióny – 1 031 846 do krajín Schengenu – 992 296 mimo Schengenu

Košice: približne 450­tisíc – 70 percent do Schengenu – 30 percent mimo Schengenu

Poprad: približne 150­tisíc – 90 percent mimo Schengenu – 10 percent do Schengenu

* údaje Bratislavy sú za rok 2007


Zdroj: ministerstvo dopravy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 279
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 280
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 6 043
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 110
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 811
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 722
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 585
  8. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 2 918
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 8 817
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 106
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 747
  4. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 6 621
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 073
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 822
  7. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 790
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 768
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu