SME

Hraniciam vo vzduchu odzvonilo

Pasová kontrola pri letoch do väčšiny krajín Európskej únie odpadá na troch slovenských medzinárodných letiskách – v Bratislave, Košiciacha v Poprade. Výnimkousú lety do Veľkej Britániea Írska, ktoré nie sú súčasťou Schengenu.

Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská.Do vzdušného priestoru Schengenu vstúpia tri slovenské letiská. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Devätnásť rokov po páde železnej opony padnú dnes v noci posledné hranice, ktoré oddeľovali Slovensko od zvyšku Európy.

Po tom, ako sa 21. decembra minulého roka zrušili hraničné kontroly na zemi a vode, padnú o polnoci zo soboty na nedeľu hranice aj vo vzduchu.

Do schengenského vzdušného priestoru vstúpia tri slovenské medzinárodné letiská – Bratislava, Košice a Poprad­Tatry.

Schengenskí

a neschengenskí pasažieri

„Najvýznamnejšou zmenou oproti minulosti je, že pasažieri cestujúci do krajín Schengenu už na letisku nebudú prechádzať pasovou kontrolou,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa bratislavského Letiska M. R. Štefánika.

K selekcii cestujúcich na schengenských a neschenegenských dôjde už pri kúpe palubného lístka.

Pasažieri sa na tieto skupiny nerozdeľujú na základe štátnej príslušnosti, ale podľa toho, či krajina, do ktorej letia, je alebo nie je súčasťou Schengenu.

V praxi to znamená, že pas bude potrebovať aj občan Slovenska, ak bude letieť napríklad do Bulharska, ktoré je síce v Európskej únii, ale nie je súčasťou schengenského priestoru.

Schengenskí bez pasu

Pre pasažierov letiacich do krajiny v Schengene je na bratislavskom letisku určený terminál A. Tam už cestujúci nebudú prechádzať pasovou kontrolou. Bezpečnostná kontrola však zostáva v platnosti.

Pasová kontrola pre schengenských cestujúcich odpadá aj pri prílete. „Autobus ich privezie pred terminál C. V príletovej hale si iba vyzdvihnú svoju batožinu a môžu opustiť letisko,“ vysvetlila Madunická.

Mimo Schengenu bez zmeny

V porovnaní s nimi sa neschengenskí cestujúci zdržia na letisku oveľa dlhšie.

Na bratislavskom letisku je pre nich vyčlenená odletová hala B, kde zostáva pasová aj bezpečnostná kontrola.

Kto raz prejde pasovou kontrolou, už sa nebude môcť vrátiť do schengenského priestoru.

Neschengenskí cestujúci budú mať viac vybavovačiek aj po prílete. Priamo od lietadla ich autobus privezie do letiskovej haly D, kde budú musieť prejsť pasovou kontrolou.

Stovky miliónov korún na prestavbu letísk

Zrušenie vzdušných hraníc si vyžadovalo čiastočnú prestavbu všetkých troch letísk. Jej základom bolo predovšetkým fyzické oddelenie schengenských a neschengenských cestujúcich.

Najväčšie investície si vyžiadalo bratislavské letisko. „Celkovo vo výške 405,47 milióna korún,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Z tejto sumy dostalo letisko 134,72 milióna korún zo schengenského prechodového fondu. Zvyšok – 270,75 milióna korún – vykrylo zo svojho rozpočtu.

V rámci prestavby vybudovalo letisko v terminále A reštauráciu a biznis salónik.

Košické letisko vyšiel vstup do Schengenu na tri milióny korún. Všetky náklady pokryli z vlastného rozpočtu.

Náklady na prestavbu po­pradského letiska podľa obchodného riaditeľa Juraja Rokfalusyho zatiaľ nie sú vyčíslené.

Trojmesačný časový posun

Hoci Slovensko oficiálne vstúpilo do Schengenu už 21. decembra minulého roku, naša vzdušná hranica padla až po vyše troch mesiacoch.

Časový posun má na svedomí letový poriadok letísk, ktorý je rozdelený na zimnú a letnú sezónu. Tá sa začína práve dnes o polnoci. S jej príchodom sa mení aj harmonogram leteckých liniek. Medzinárodné letiská preto avizovali svoj vstup do Schengenu až na koniec marca.

Súčasťou Schengenu je väčšina krajín Európskej únie. Mimo sú napríklad Veľká Británia, Írsko, Rumunsko a Bulharsko.

Schengen na Slovensku

21. decembra 2007 – koniec pasových kontrol na pozemných hraniciach Slovenska

29/30. marca 2008 – koniec pasových kontrol na troch slovenských medzinárodných letis­kách – v Bratislave, Košiciach a v Poprade

Náklady na prestavbu letísk

Bratislava: 405, 47 milióna korún

Košice: tri milióny korún

Poprad: zatiaľ nevyčíslené

Prepravení cestujúci

Bratislava: približne dva milióny – 1 031 846 do krajín Schengenu – 992 296 mimo Schengenu

Košice: približne 450­tisíc – 70 percent do Schengenu – 30 percent mimo Schengenu

Poprad: približne 150­tisíc – 90 percent mimo Schengenu – 10 percent do Schengenu

* údaje Bratislavy sú za rok 2007


Zdroj: ministerstvo dopravy
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  2. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  3. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  4. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  5. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  6. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  7. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  8. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 357
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 804
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 326
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 131
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 878
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 365
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 996
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 054
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 188
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 254
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 690
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 457
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 570
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 166
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 662
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu