SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Budapešť – korenie strednej Európy

Z Bratislavy to vlakom do Budapešti trvá ani nie tri hodiny. Maďarská metropola na príchodzích pôsobí ako zmes modernosti, kabaretnej rozšafnosti a zároveň ľudovosti, no už dlhé roky sa snaží pôsobiť svetovo. Turisti prichádzajú objavovať Budapešť, ...

Na hradný komplex v Bude sa dostanete hoci aj starobylou zubačkou a vychutnáte si odtiaľ výhľad na Pešť.Na hradný komplex v Bude sa dostanete hoci aj starobylou zubačkou a vychutnáte si odtiaľ výhľad na Pešť. (Zdroj: AUTOR)

Z Bratislavy to vlakom do Budapešti trvá ani nie tri hodiny. Maďarská metropola na príchodzích pôsobí ako zmes modernosti, kabaretnej rozšafnosti a zároveň ľudovosti, no už dlhé roky sa snaží pôsobiť svetovo. Turisti prichádzajú objavovať Budapešť, v batožinách si však odnášajú symboly vidieka - pálinku, tokajské víno, čabianske klobásy a mleté feferónky. Dunaj pretína toto mesto na pravobrežnú Budu a protiľahlú Pešť. Pred dvetisíc rokmi tu vznikla malá opevnená rímska osada.

Buda sa za kráľa Mateja v druhej polovici 15. storočia stala hlavným mestom Maďarského kráľovstva. Potom prišli Turci, ktorých sa po tom, čo spustošili oba brehy Dunaja, zbavili v roku 1686. K rozkvetu oboch protiľahlých mestečiek v 18. storočí významne prispela Mária Terézia, keď kráľovské inštitúcie preniesla z Pressburgu do Budína a Pešti.

Pešť sa stala hospodárskym a kultúrnym centrom dnešného Maďarska a začala "vysávať" obyvateľstvo z vidieka. Na prelome 19. a 20. storočia sa ich počet prehupol cez milión a dnešné staré mesto dostalo súčasnú tvár so scenériou mostov, parlamentu a hradného kopca. Buda a Pešť sa spojili v jedno mesto v roku 1873. Fyzicky ich však už predtým spojil reťazový most (Lánchíd), postavený v rokoch 1839 - 1849.

Dnes je Pešť priemyselnou a obytnou lokalitou, kým Bude dominuje história, vilové štvrte a oddychové zóny.

Kúpeľné mesto sveta

Budapešť je mesto, ktoré donedávna hľadalo svoju pozíciu v meniacom sa svete, svoju marketingovú značku. Zdá sa, že táto metropola sa už našla a stavila na svoje termálne pramene.

V krajine je 1300 termálnych a liečivých prameňov, z toho vyše sto je priamo v Budapešti. Tento prírodný poklad z nej robí najväčšie kúpeľné mesto sveta a zároveň jediné hlavné mesto Európy, ktoré má na svojom území termálne pramene.

Marketing sa orientuje práve na wellness turistiku, pričom hotely ponúkajúce aj termálnu a liečivú vodu vyhľadávajú najmä turisti z nemecky hovoriacich krajín.

V období, keď súčasné Maďarsko patrilo k Rímskej ríši, využívali tieto pramene aj Rimania. Turci tu v 16. a 17. storočí postavili niekoľko kúpeľov, z ktorých niektoré sú v prevádzke dodnes. Počas monarchie sa v kúpeľoch stretávali mnohí aristokrati z veľkej časti Európy. Azda najznámejšie sú kúpele Gellért, ktorých voda sa osvedčila pri liečbe diagnóz súvisiacich s nervovým systémom a krvným obehom. Okrem prameňov sú pod Budapešťou dve stovky jaskýň, no iba štyri sú prístupné.

Ochutnajte Ovčí chvost

Jednou z najznámejších budapeštianskych promenád je Váci utca vinúca sa od Vörösmartyho námestia po Most slobody. V stredoveku siahala z jedného konca Pešti na druhý, dnes ju v pohode prejdete za polhodinku. Nie je kratšia, to len Pešť podrástla.

Domorodci túto ulicu vnímajú už len ako legendu z minulosti, ktorú dnes ovládli turisti. Banky, hotely, zmenárne, luxusné obchody, to je tvár, ktorú dnes táto ulica ponúka. V ostatných rokoch sa však vo dvoroch a bočných uličkách prebúdza akási "náhradná" Váci utca, ako ju poznali starí obyvatelia. Staré dobré miesta, kde nájdete krajčíra, obuvníka, kaderníka a kde možno zájsť na koštovku vína alebo si dať hoci osviežujúci ľahký vínny strik.

Neprehliadnuteľnou postavou maďarského vinárstva je Huba Szeremley. Jeho vinohradnícke impérium má hodnotu 17 miliárd forintov (vyše dve miliardy korún).

Vlani sa v Maďarsku veľa diskutovalo o tom, ako ďalej s vinárstvom. Na produkciu svetoznámych odrôd ako Chardonnay, Merlot alebo Cabernet sa orientuje veľa krajín, a preto je konkurencia na svetovom trhu v tomto segmente silná. Tunajší vinári sa zhodujú, že v Európe regiónov budú zaujímavejšie práve regionálne špeciality. Určite poznáte tokajské víno, ale počuli ste už o vínach ako Ovčí chvost, Žltý hlt alebo Rýdze biele zlato? Asi nie, tieto hungariká sa neexportujú. Turisti ich môžu ochutnať iba v Maďarsku a pribaliť si ich ako suvenír.

Nedeľňajší obed

Zrejme najslávnejšou budapeštianskou reštauráciou je Gundel. Pred 110 rokmi ju v štvrti Városliget založil János Gundel, ktorý počas svojho života stihol byť aj šéfom kuchyne v hoteli Palace v Tatranskej Lomnici. V roku 1910 reštauráciu prevzal jeho syn Károly a pripravovala bankety pre oficiálne štátne návštevy. V roku 1939 sa v New Yorku konala svetová výstava, kde sa v expozícii Maďarska staral o pohostenie práve pán Gundel. New York Times napísal: "Gundelova reštaurácia urobila pre Budapešť viac, než loď plná turistických prospektov."

Dnes reštauráciu vlastní americký gastronomický publicista George Lang, ktorý ju v roku 1991 kúpil spolu s finančníkom Ronaldom Lauderrom. S rodinou Gundelovcov sa dohodli, že z nej urobia jednu z najlepších a najelegantnejších reštaurácií Európy. Jej základom je tradícia stredoeurópskej aristokratickej kuchyne zladená so súčasnými trendmi. To znamená, že jedlá sú menej korenisté a pikantné ako tradičná vidiecka domáca kuchyňa.

Budapešť len pre vás

Čo sa týka architektúry hradného vrchu, Maďari sami pripúšťajú istú mieru provinciálnosti v porovnaní so západoeurópskymi kráľovskými sídlami. Najviac to cítiť v literatúre, v generácii päťdesiatnika, spisovateľa európskeho formátu Pétera Esterházyho, ktorý si spolu s kolegami kladie otázky súvisiace s hľadaním identity. Pocit stredoeurópanstva je v ich textoch rovnako prítomný, ako pocit zo samotnej Budapešti.

Zdá sa, že Dunaj odsúdil toto mesto na večné sebaobjavovanie, na miesto, kde sú akékoľvek pravdy relatívne. Dunaj sa tu tvári ako jediná konštanta, ktorá svojou mohutnosťou dáva najavo, že nech dejiny smerujú kam chcú, on si vždy pôjde svojou cestou, do pusty a ďalej na Balkán.

Cukráreň a reštaurácia Gerbeaud s vlastným pivovarom na námestí Vörösmartyho. Navštívili ju aj Václav Havel, kráľovná Alžbeta, princezná Diana, Madonna, Antonio Banderas či Melanie Griffith.

Námestie hrdinov a jeho monument maďarskej histórie.

Električka č. 2 slúži aj ako vyhliadkové vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 415
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 605
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 345
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 280
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 003
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 011
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 3 491
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 255
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 763
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 628
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 179
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 914
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 859
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 786
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 533
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 1 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu