SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Po desiatich rokoch výstavby otvorili úsek dialnice Važec-Mengusovce

POPRAD 11. decembra (SITA) - Slovenská diaľničná sieť je oddnes o vyše 12,2 km dlhšia. Minister dopravy Ľubomír Vážny v utorok prestrihol pásku na najdlhšie rozostavanom úseku diaľnice D1 Važec - Mengusovce.

"S ľútosťou musím skonštatovať, že táto stavba bola stavaná desať rokov, najmä pre nedostatok financií," povedal po prestrihnutí pásky minister Vážny. Predĺženie výstavby má na svedomí aj predraženie celej stavby. Pôvodná cena stavby bola na úrovni približne 3 mld. Sk. "Momentálne to osciluje okolo 3,9 mld. Sk, ale je to najmä indexácia za tú dobu," dodal minister.

Nový diaľničný úsek Važec - Mengusovce s dĺžkou 12,225 km priamo nadväzuje na liptovskú časť diaľnice Hybe - Važec. Nová diaľnica uľahčí prejazd v náročnom úseku cez Tatranskú Štrbu. Od Važca v dĺžke 7,706 km je diaľnica v polovičnom profile a od km 7,706 až po km 11,96 pri Mengusovciach je úsek v plnom profile. Na novootvorenom diaľničnom úseku sa nachádza aj najvyšší bod slovenskej diaľničnej siete vo výške 906 m n. m. Súčasťou úseku je najkratší diaľničný tunel na Slovensku, tunel Lučivná, s dĺžkou 250 metrov. V tomto mieste križuje diaľnicu biokoridor divej zveri. Tunel Lučivná na rozdiel od ostatných tunelov nebol razený, ale postavený v stavebnej jame a následne zasypaný. Zaujímavosťou úseku je aj lávka pre peších ponad diaľnicu pri detskom sanatóriu v Lučivnej. Otvorením úseku diaľnice Važec – Mengusovce sa diaľnica dostala priamo pod Vysoké Tatry a len asi desať kilometrov od Popradu.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničný úsek Važec Mengusovce končí tesne pred vjazdom do diaľničného tunela Bôrik. Ten po 19 mesiacoch príprav a razenia v utorok tunelári slávnostne prerazili za účasti ministra dopravy. "Je to veľmi príjemný a emotívny zážitok a dúfam, že stavba bude v roku 2009 odovzdaná celá do užívania," povedal v tuneli Ľ. Vážny. Po tuneloch Branisko, Horelica a Sitina to bude štvrtý razený diaľničný tunel na Slovensku. Tunel s dĺžkou rúr 996 a 999 metrov bude v plnom profile. Bôrik je súčasťou prvej etapy 25,85 km dlhého diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce. Dokončenie tunela spolu s prvou etapu úseku Mengusovce - Jánovce je naplánované na rok 2009. Ešte v druhej polovici budúceho roku by mala byť pre verejnosť odovzdaná druhá a tretia etapa úseku od Popradu-Veľkej až po Jánovce. "Celý tento úsek bude obrovským prínosom pre tatranský región," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Dodávatelia stavby tunela podľa Chomu plnia harmonogram prác, plní sa aj finančný plán. Zmluvná cena za výstavbu tunela predstavuje viac ako 1 mld. Sk. Aj napriek niektorým nepredvídaným udalostiam by cena za výstavbu nemala presiahnuť tri percentá nad dohodnutú cenu. "Bol tu nejaký zosuv zeminy, ktorú bolo treba odťažiť, ale našťastie sa nikomu nič nestalo," povedal I. Choma.

SkryťVypnúť reklamu

V Mengusovciach dnes začala aj výstavba nového Strediska správy a údržby diaľnic (SSÚD). Nové stredisko v Mengusovciach bude tvoriť technickú základňu pre údržbu diaľnice D1 v úseku Važec - Jánovce, vrátane tunela Bôrik. Samostatnú časť areálu bude tvoriť zariadenie Diaľničného oddelenia Policajného zboru a Hasičského a záchranného zboru. SSÚD Mengusovce by malo byť hotové spolu s novým tunelom Bôrik v apríli 2009.

Národná diaľničná spoločnosť dnes otvára aj 7,53 km dlhý diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina-Strážov, ktorý je súčasťou diaľnice D3. Tento úsek začína napojením na stavbu diaľnice D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie. V tomto mieste sa nachádza mimoúrovňová križovatka diaľnic D1 a D3, Dolný Hričov. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 Koniec úseku je v mimoúrovňovej križovatke Žilina - Strážov, ktorá zabezpečí napojenie diaľnice na diaľničný privádzač na cestu I/18. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Úsek Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, ako aj Važec Mengusovce budú pre širokú motoristickú verejnosť prístupné už od stredy.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe zvukovú správu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 14 244
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 788
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 736
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 492
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 212
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 053
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 676
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 556
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 60 669
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 497
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 30 736
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 278
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 051
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 211
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 807
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 5 072
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu