Po desiatich rokoch výstavby otvorili úsek dialnice Važec-Mengusovce

POPRAD 11. decembra (SITA) - Slovenská diaľničná sieť je oddnes o vyše 12,2 km dlhšia. Minister dopravy Ľubomír Vážny v utorok prestrihol pásku na najdlhšie rozostavanom úseku diaľnice D1 Važec - Mengusovce.

"S ľútosťou musím skonštatovať, že táto stavba bola stavaná desať rokov, najmä pre nedostatok financií," povedal po prestrihnutí pásky minister Vážny. Predĺženie výstavby má na svedomí aj predraženie celej stavby. Pôvodná cena stavby bola na úrovni približne 3 mld. Sk. "Momentálne to osciluje okolo 3,9 mld. Sk, ale je to najmä indexácia za tú dobu," dodal minister.

Nový diaľničný úsek Važec - Mengusovce s dĺžkou 12,225 km priamo nadväzuje na liptovskú časť diaľnice Hybe - Važec. Nová diaľnica uľahčí prejazd v náročnom úseku cez Tatranskú Štrbu. Od Važca v dĺžke 7,706 km je diaľnica v polovičnom profile a od km 7,706 až po km 11,96 pri Mengusovciach je úsek v plnom profile. Na novootvorenom diaľničnom úseku sa nachádza aj najvyšší bod slovenskej diaľničnej siete vo výške 906 m n. m. Súčasťou úseku je najkratší diaľničný tunel na Slovensku, tunel Lučivná, s dĺžkou 250 metrov. V tomto mieste križuje diaľnicu biokoridor divej zveri. Tunel Lučivná na rozdiel od ostatných tunelov nebol razený, ale postavený v stavebnej jame a následne zasypaný. Zaujímavosťou úseku je aj lávka pre peších ponad diaľnicu pri detskom sanatóriu v Lučivnej. Otvorením úseku diaľnice Važec – Mengusovce sa diaľnica dostala priamo pod Vysoké Tatry a len asi desať kilometrov od Popradu.

Diaľničný úsek Važec Mengusovce končí tesne pred vjazdom do diaľničného tunela Bôrik. Ten po 19 mesiacoch príprav a razenia v utorok tunelári slávnostne prerazili za účasti ministra dopravy. "Je to veľmi príjemný a emotívny zážitok a dúfam, že stavba bude v roku 2009 odovzdaná celá do užívania," povedal v tuneli Ľ. Vážny. Po tuneloch Branisko, Horelica a Sitina to bude štvrtý razený diaľničný tunel na Slovensku. Tunel s dĺžkou rúr 996 a 999 metrov bude v plnom profile. Bôrik je súčasťou prvej etapy 25,85 km dlhého diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce. Dokončenie tunela spolu s prvou etapu úseku Mengusovce - Jánovce je naplánované na rok 2009. Ešte v druhej polovici budúceho roku by mala byť pre verejnosť odovzdaná druhá a tretia etapa úseku od Popradu-Veľkej až po Jánovce. "Celý tento úsek bude obrovským prínosom pre tatranský región," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Dodávatelia stavby tunela podľa Chomu plnia harmonogram prác, plní sa aj finančný plán. Zmluvná cena za výstavbu tunela predstavuje viac ako 1 mld. Sk. Aj napriek niektorým nepredvídaným udalostiam by cena za výstavbu nemala presiahnuť tri percentá nad dohodnutú cenu. "Bol tu nejaký zosuv zeminy, ktorú bolo treba odťažiť, ale našťastie sa nikomu nič nestalo," povedal I. Choma.

V Mengusovciach dnes začala aj výstavba nového Strediska správy a údržby diaľnic (SSÚD). Nové stredisko v Mengusovciach bude tvoriť technickú základňu pre údržbu diaľnice D1 v úseku Važec - Jánovce, vrátane tunela Bôrik. Samostatnú časť areálu bude tvoriť zariadenie Diaľničného oddelenia Policajného zboru a Hasičského a záchranného zboru. SSÚD Mengusovce by malo byť hotové spolu s novým tunelom Bôrik v apríli 2009.

Národná diaľničná spoločnosť dnes otvára aj 7,53 km dlhý diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina-Strážov, ktorý je súčasťou diaľnice D3. Tento úsek začína napojením na stavbu diaľnice D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie. V tomto mieste sa nachádza mimoúrovňová križovatka diaľnic D1 a D3, Dolný Hričov. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 Koniec úseku je v mimoúrovňovej križovatke Žilina - Strážov, ktorá zabezpečí napojenie diaľnice na diaľničný privádzač na cestu I/18. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Úsek Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, ako aj Važec Mengusovce budú pre širokú motoristickú verejnosť prístupné už od stredy.


Agentúra SITA vydá k správe zvukovú správu.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 863
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 615
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 496
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018 3 363
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 2 936
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 739
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 483
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 812
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 733
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 553