SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Schwechat rokuje o investíciáchdo bratislavského letiska

Dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranouo spolupráci viedenského letiska vo Schwechatea bratislavského letiskaje údajne na spadnutie. Ministerstvo dopravy rokovania potvrdilo,no skorú dohodu odmieta.

BRATISLAVA. Ovládnutiu bratislavského letiska Viedňou údajne už nikto nebráni a dohoda medzi slovenskou a rakúskou stranou je na spadnutie. Informoval o tom v pondelkovom vydaní rakúsky ekonomický denník WirtschaftsBlatt. „Už to môže ísť veľmi rýchlo,“ tvrdia zainteresované zdroje. Ovládnutie by malo podľa denníka prebehnúť buď formou 20-ročnej dohody o jeho prevádzkovaní, alebo založení spoločného podniku.

Rokovania prebiehajú na viacerých úrovniach, no ministerstvo dopravy odmieta, že by dohoda bola na spadnutie. „Ministerstvo dopravy s rakúskou stranou rokuje, ale tieto rokovania zďaleka nemožno považovať za finálne,“ povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Dodal, že rezort uvažuje o viacerých scenároch spolupráce a vytvorenie spoločného podniku je len jedným z nich.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa informácií SME by malo k dohode dôjsť ešte tohto roku.

Súčasná vláda vlani v záverečnej fáze zastavila privatizáciu 66 percent akcií bratislavského letiska a naďalej akúkoľvek formu privatizácie odmieta. Vytvorenie spoločného podniku za privatizáciu nepovažuje, keďže letisko Schwechat by sa nestalo akcionárom samotného letiska. Viedeň preto požaduje dostatočné záruky pre svoje plánované investície. Na ich výške by sa pritom od neúspešnej privatizácie nemalo nič zmeniť. Viedenské letisko chcelo investovať 200 miliónov eur (6,7 miliardy korún).

Penta a Schwechat majú iné záujmy

Schwechat šiel do privatizácie Štefánikovho letiska v konzorciu TwoOne spolu so skupinou Penta a s rakúskou bankou Raiffeisen. Po zrušení privatizácie Ficovou vládou hrozila Slovensku zo strany TwoOne medzinárodná arbitráž. Tá nebude, pretože Schwechat do nej na rozdiel od Penty nechce. Miesto totho rokuje s Bratislavou o inej forme spolupráce.

Skryť Vypnúť reklamu

Schwechat sa v súčasnosti nezaujíma len o bratislavské letisko. „Hľadáme ďalšie projekty vo východnej Európe a máme záujem o pražské letisko Ruzyň,“ povedal podľa agentúry SITA generálny riaditeľ viedenského letiska Herbert Kaufmann. Česká vláda pripravuje pražské letisko na vstup investora, no zatiaľ nie je jasné, či pôjde o predaj alebo prenájom.

Koncovka je otázna

Vstup Schwechatu do bratislavského letiska by bol veľmi komplikovaný, aj keby vláda nestopla privatizáciu. Protimonopolný úrad totiž spojenie letísk neodporúčal s tým, že by vznikol na relevantnom trhu monopol. Súhlasné stanovisko úradu bolo podmienkou predaja akcií. Úrad podľa jeho hovorkyne Alexandry Bernáthovej zatiaľ nemá dostatok informácií na posúdenie vplyvu spolupráce letiska vo Schwechate a v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Spolupráca letísk by zrejme umožnila Viedni bratislavské letisko kontrolovať. Počas privatizácie boli okrem vzniku monopolu a rastu letiskových poplatkov aj obavy, že ak by viedenské letisko získalo letisko v Bratislave, upadlo by a nerozvíjalo sa.

Letisko v súčasnosti stagnuje a medziročný rast počtu pasažierov je na úrovni niekoľkých percent. To je zapríčinené najmä neistou situáciou okolo investora a nedostatkom peňazí na rozširovanie kapacity letiska, ktoré je v súčasnosti vyťažené na maximum.

Privatizácia 66 percent akcií letiska mohla okrem investícií priniesť aj miliardy do štátneho rozpočtu. V prípade konzorcia TwoOne by to bolo zhruba 10 miliárd, v prípade druhého v poradí Ko­Bra by to bolo 6,6 miliardy korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 230
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 457
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 424
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 166
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 073
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 609
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 363
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 603
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu