Slovensko môže byť kúpeľnou veľmocou

Každý tretí Európan bude do roku 2050 podľa odhadov trpieť nejakou formou depresie, ako reakciou na životný štýl, pracovné stresy a spôsob života.

(Zdroj: TASR)

Bratislava 2. novembra (TASR) - Zdravotný turizmus v produktovom portfóliu európskeho kúpeľníctva v ostatných rokoch rastie. Platí to aj v prípade 26 spoločností - členov Zväzu slovenských liečebných kúpeľov a žriediel (ZSLKaŽ), povedala TASR prezidentka ZSLKaŽ a Európskeho zväzu kúpeľov (EZK) Janka Zálešáková.

V podmienkach Slovenska patria do zdravotného turizmu rôzne produkty, najsilnejším je však tradičné kúpeľníctvo. Realizuje sa v kúpeľných sídlach uznaných ako kúpeľné obce a mestá, ktoré spĺňajú základné podmienky využívajú klimatické podmienky vhodné na liečenie alebo zdroj podzemnej vody, ktorý sa nachádza v mieste a je uznaný za prírodný liečivý zdroj. K ďalším segmentom zdravotného turizmu patria návštevy akvaparkov, ozdravné, rekondičné a rekreačné produkty, ktoré rovnako prispievajú k formovaniu zdravotného štýlu a podpore zdravia.

Ľudia si neraz zamieňajú produkt kúpeľníctva s krátkodobým pobytom spojeným s využívaním termálnych vôd v akvaparkoch. Akvaparky nemajú licenciu a nesplnili podmienky na poskytovanie kúpeľnej starostlivosti. Kúpeľnícky produkt je tradične zameraný predovšetkým na individuálneho klienta, i keď sa už objavujú produkty pre páry a rodiny, zatiaľ čo akvaparky sú cielené na rodiny a skupiny, nevynímajúc deti a zdravých.

"To, čo bude perspektívne a do čoho sa oplatí investovať pri tvorbe nových produktov kúpeľov, bude závisieť od demografického vývoja spoločnosti. Vyzývam preto, sledovať tento faktor a nepodceňovať, že do roku 2020 viac ako 50 % Európanov bude starších ako 55 rokov. Mnohí sa tak zaradia k seniorom, a tí majú iné potreby ako aktívni občania s pracovnou kariérou ešte pred sebou," povedala Zálešáková.

Ako dodala, treba sledovať zdravotný stav Európanov, keďže podľa prognostikov "budú v najbližších rokoch pribúdať ochorenia pohybového aparátu, kardiovaskulárne a psychiatrické. Každý tretí Európan bude do roku 2050 podľa odhadov trpieť nejakou formou depresie, čo bude reakcia na životný štýl, pracovné stresy a spôsob života v rodine."

Oba faktory nahrávajú tradícii kúpeľov - dlhé roky boli totiž kúpele na Slovensku cielene budované ako produkt so silným medicínskym zázemím a tento sa darí do zahraničia aj vyvážať. V súčasnosti Slovensko dokáže podľa Zálešákovej efektívne vyvážať predovšetkým klasické liečebné pobyty. Wellness krátkodobé pobyty využíva domáca klientela a zahraniční klienti z prihraničných oblastí. "Keďže populácia starne a pribúda zdravotných problémov, budú mať v budúcnosti perspektívu pobyty tak liečebné ako aj zamerané na primárnu prevenciu, na ktoré sú kúpele na Slovensku pripravené. Nevidím dôvod nevyužiť základnú myšlienku kúpeľníctva a to, čo ponúka - medicínske zázemie aj v projektoch preventívnych," zdôraznila.

Európa volá po výraznejšej realizácii programov zameraných na prevenciu. Nikto nie je na Slovensku lepšie pripravený na poskytovanie produktov cielených na preventívnu starostlivosť ako kúpele. "Pobyty v kúpeľoch nevylučujú uplatniť i produkt preventívny a liečebný, ktoré sa prelínajú, koexistujú a vyžadujú relevantné technické a personálne zázemie. To je jedna z ciest napredovania slovenského kúpeľníctva," vyhlásila prezidentka ZSLKaŽ.

Dôležité bude, aby sa prevencia neodohrávala len vo verbálnej rovine, ale v konkrétnej realizácii celoštátnych programov, v ktorých by nemali chýbať ako poskytovatelia aj kúpeľné podniky so súčasnou kapacitou asi 10 000 lôžok. "Kúpeľné spoločnosti sú najlepšie pripravené preventívne programy pripraviť aj realizovať," ubezpečila. To je dobrá investícia štátu do zdravia občanov a je na škodu, že existujúce koncepcie zdravotníctva, týkajúce sa reformných krokov, majú krátkodobý horizont a chýbajú tak koncepcie pre dlhodobé investície. Zdá sa, že nikto vážne nepočíta s kúpeľmi ako aktívnym tvorcom týchto programov, čo nezodpovedá ich tradícii, vybavenosti ani terajšiemu charakteru podnikania.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469