SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Havarijné poistenie: čo by ste o poistení auta mali vedieť

Povinné zmluvné poistenie musí mať každý majiteľ vozidla uzatvorené zo zákona. Takáto poistka však kryje len škody, ktoré poistený spôsobí iným účastníkom cestnej premávky na zdraví a majetku. Škody, ktoré klient utrpí na vlastnom vozidle mu poisťovňa ..

Povinné zmluvné poistenie musí mať každý majiteľ vozidla uzatvorené zo zákona. Takáto poistka však kryje len škody, ktoré poistený spôsobí iným účastníkom cestnej premávky na zdraví a majetku. Škody, ktoré klient utrpí na vlastnom vozidle mu poisťovňa uhradí len v prípade, ak má uzatvorené aj havarijné poistenie, nazývané tiež kasko poistením.

Rozsah poistenia

Havarijné poistenie štandardne zahŕňa náhradu škody za poškodenie alebo zničenie vozidla, vrátane prípadnej doplňujúcej výbavy pri dopravnej nehode, ktorá sa definuje ako náraz na prekážku alebo zrážka s iným účastníkom cestnej premávky či zvieraťom. Ďalej škody, ktoré sú následkom pádu stromov, stožiarov, skál, zemín

Skryť Vypnúť reklamu

a iných predmetov, ktoré nie

sú súčasťou poisteného vo-

zidla.

Ďalšou zložkou poistenia sú živelné riziká ako požiar, výbuch, blesk, krupobitie, víchrica, zosuv pôdy, lavíny, zemetrasenie, povodeň, záplava, voda z vodovodných zariadení a podobne. Havarijné poistenie ďalej môže zahŕňať krytie pre prípad vandalizmu, krádeže vlámaním alebo lúpežným prepadnutím.

Rozdiel v ponuke poisťovní býva tom, či kryjú iba krádež celého motorového vozidla

alebo aj jeho častí, napríklad hliníkových diskov, autorádia

či xenonových svetlometov.

Územná platnosť

Pri uzatváraní havarijného poistenia by si mal klient pozorne preštudovať všetko, čo mu poisťovňa ponúka. Vrátane územnej platnosti. Lacnejší variant je poistenie s územnou platnosťou v Slovenskej republike, prípadne Česku. Ak však motorista jazdí aj do iných štátov, určite by si mal zvoliť platnosť poistenia pre celú Európu.

Skryť Vypnúť reklamu

Uzatvorenie poistenia

Poistiť je možné len nepoškodené vozidlá v dobrom technickom stave, bez pozmeňovaného čísla motora alebo VIN čísla karosérie. Jediným poškodením, nad ktorým poisťovne prižmúria oči, sú drobné škrabance na laku karosérie. Aj takého poškodenie je však potrebné zdokumentovať pri

vstupnej obhliadke vozidla.

Obhliadku s fotodokumentáciu musia absolvovať všetky vozidlá s výnimkou nových automobilov. Za nové vozidlo sa pritom považuje iba také, na ktorom klient ešte nejazdil a má najazdených spravidla menej ako 50 kilometrov. Inými slovami - nové vozidlo je také, ktoré opúšťa predajňu už poistené.

Obhliadka

Ideálne je, ak obchodník klientovi vykoná obhliadku vozidla s fotodokumentáciou hneď pri uzatváraní zmluvy. Nie všetky poisťovne však sprostredkovateľom poistenia dovoľujú, aby vykonávali obhliadky a fotodokumentáciu sami. V takom prípade musí klient okrem podpisu zmluvy obhliadku absolvovať v dohodnutom termíne na autorizovanom mieste poisťovne, spravidla do piatich dní od uzatvorenia poistenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Je v záujme klienta, aby obhliadku absolvoval v čo najkratšom čase. Obhliadka je totiž ochranou nielen pre poisťovňu, ktorá chce predchádzať poistným podvodom, ale aj pre klienta. Pretože ak sa stane v čase medzi uzatvorením zmluvy a obhliadkou poistná udalosť, poisťovňa môže výrazne krátiť poistné plnenie.

Rozdiely medzi

poisťovňami

Najviditeľnejším rozdielom medzi jednotlivými ponukami havarijného poistenia býva pre klienta cena. Odlišností je však v ponukách ďaleko viac. Okrem rozsahu poistného krytia a maximálnej sadzby servisnej hodiny, ktorú je poisťovňa ochotná zaplatiť pri oprave vozidla, je to napríklad hranica, za ktorou považuje opravu poškodeného auta za nerentabilnú.

Za takzvanú totálnu škodu poisťovne v závislosti od všeobecných poistných podmienok klasifikujú také náklady na opravu, ktorú presiahnu 70 až 90 percent všeobecnej hodnoty auta v danom čase. Pre klienta ide o dôležitú informáciu, pretože až do tejto hranice bude poisťovňa za škody hradiť plnenie v nových cenách. Pri totálnej škode však poisťovňa vyplatí klientovi časovú cenu vozidla, zníženú o spoluúčasť a použiteľné zvyšky auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Stupeň zabezpečenia

Ďalšou z odlišností je napríklad vyžadovaný stupeň zabezpečenia pre poistenie vozidla proti krádeži. Spôsob zabezpečenia závisí od ceny auta. Každá poisťovňa má požiadavky nastavené inak. Niekde stačí jedno zabezpečenie vo forme imobilizéra alebo mechanického zabezpečenia či autoalarmu do ceny 200 000 korún, inde do

500 000 či do 600 000 korún.

Pri vyšších cenách už klient potrebuje kombináciu týchto zabezpečovacích prvkov. Pre luxusné automobily v miliónových hodnotách poisťovne požadujú napríklad aj satelitné zabezpečovacie zariadenie.

Rozsah pripoistení

Rozdiely medzi poisteniami bývajú aj v rozsahu pripoistení, ktoré si klient môže doobjednať. Štandardne si klient môže dopoistiť škody na čelnom skle, úrazové poistenie posádky vozidla či batožinu. V ponuke poisťovní však býva aj možnosť dopoistiť si náklady na náhradné vozidlo či nadštandardné asistenčné služby.

Skryť Vypnúť reklamu

Asistenčné služby

Pri porovnávaní jednotlivých ponúk by mal klient brať do úvahy aj rozsah asistenčných služieb, ktoré k poisteniu dostane. Tie najlacnejšie poistky spravidla kryjú len pomoc s odtiahnutím nepojazdného vozidla do najbližšieho servisu. Komplexnejšie ponuky zahŕňajú napríklad aj opravu defektu, zabezpečenie ubytovania alebo náhradnej dopravy, ak je auto nepojazdné, legálne vzdanie sa vraku havarovaného vozidla a jeho zošrotovanie. Ďalej právnu pomoc v prípade zadržania, zatknutia či súdneho konania, ktoré súvisí s dopravnou nehodou a množstvo ďalších služieb.

Peter Világi,

produktový manažér Medical & Financial Consulting, s. r. o.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 944
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 841
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 611
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 670
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 147
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 11 899
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 460
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 389
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 675
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 403
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu