SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Letisko prichádza o cestujúcich

Bratislavské letisko potrebuje investície na rozvoj. Ak tak neurobí, nárasty prepravených osôb už nebudú vysoké a letecké spoločnosti sa presunú inde.

V dôsledku nedostatočnej kapacity muselo letisko tento rok v lete rozšíriť odletovú halu o stan, kde vybavovali cestujúcich.V dôsledku nedostatočnej kapacity muselo letisko tento rok v lete rozšíriť odletovú halu o stan, kde vybavovali cestujúcich. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Najväčšie slovenské letisko zažíva tento rok obdobie stagnácie. Kým počet prepravených osôb stagnuje, medzinárodné prepravné spoločnosti rozširujú na letisku svoje obchody. Plán, že do konca desaťročia vybaví letisko až 4,5 milióna cestujúcich, je len ilúziou. Chýbajú potrebné investície, na ktoré štát nemá a v dôsledku zastavenej privatizácie sa k veľkému balíku peňazí asi ťažko dostane.

Nárasty stagnujú

V auguste prešlo bránami letiska viac ako 260-tisíc ľudí. Medziročne za prvých osem mesiacov predstavuje nárast o takmer 1,5 percenta. Podľa údajov letiska bol nárast počtu prepravených osôb v roku 2006 oproti roku 2005 viac ako 44 percent. Podľa hovorkyne letiska Zory Kalouskovej sa medziročným nárastom v auguste potvrdili slová, že medziročné poklesy v mesiacoch apríl a máj sa budú postupne znižovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Nemožno preto hovoriť o ekonomickom úpadku letiska,“ doplnila. Vysoký nárast v minulosti je podľa nej spôsobený tým, že objem prepravy bol koncom 90. rokov nízky.

Ministerstvo dopravy v koncepcii rozvoja leteckej dopravy však predpokladá, že tento rok bude tempo rastu 20 percent. To je v nedohľadne. Z letiska definitívne odišla nízkonákladová spoločnosť EasyJet, zmeny nastali aj u iných prepravcov.

„Prispôsobujeme sa tomu, ako sa vyvíja dopyt na trhu,“ povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Ich spoločnosť zrušila niekoľko destinácií z Bratislavy a presunula ich do Viedne. Z bratislavského letiska sa však odísť nechystajú, a to aj napriek tomu, že Viedeň je spomedzi ich troch základní tou najväčšou.

Rozhodujú lepšie podmienky

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku SME, či viedenské letisko poskytlo pre SkyEurope lepšie podmienky ako bratislavské, Kika povedal, že to komentovať nebude. „Snažíme sa vyjednať čo najlepšie podmienky s vedením každého letiska. Ak to tak nie je, odídeme,“ doplnil. Preto nedávno stiahli svoje aktivity z Krakova či Budapešti.

Naopak, pre írsku nízkonákladovú spoločnosť Ryanair má bratislavské letisko podľa obchodného a marketingového riaditeľa pre strednú Európu Tomasza Kulakowského „veľký potenciál“. Je to aj práve vďaka blízkosti viedenského letiska, ktoré „neumožňuje prevádzku nízkonákladových letov“. Tento rok chcú rozšíriť počet destinácií o štyri nové mestá. Aj oni však niektoré lety zredukovali.

Náklad asi porastie

V utorok oznámil medzinárodný prepravca zásielok DHL, že presúva časť expresných cestných prepráv z letiska Schwechat­ na bratislavské letisko.

SkryťVypnúť reklamu

„Bratislava sa tak stáva medzinárodným triediacim strediskom, takzvaným hubom,“ povedal manažér spoločnosti Marián Demko. Podľa neho firma zamestná vo svojom termináli nových pracovníkov.

„Predpokladám, že vďaka tejto zmene budeme schopní spracovať ročne o niekoľko desiatok až stoviek tisíc zásielok viac,“ povedal Demko.

„Úvahy o tom, že príchodom DHL na letisko začne stagnovať osobná doprava, nie sú správne,“ povedala Kalousková. Prio­ritou vedenia letiska ostáva osobná doprava, ktorá bude „vhodne doplnená leteckým cargom, zaujímavým pre letisko aj z ekonomického hľadiska“.

Bratislava strach nemá

Ak sa majú naplniť vízie ministerstva dopravy, že do konca desaťročia prejde bránami bratislavského letiska 2,9 (pesimistický variant) až 4,5 milióna (optimistický variant) cestujúcich, letisko bude potrebovať miliardové investície.

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku minuloročnej zrušenej privatizácie prišlo letisko o investície víťazného konzorcia TwoOne do roku 2015 v sume takmer 19 miliárd korún.

Minister dopravy Ľubomír Vážny koncom augusta pre televíziu Markíza povedal, že „po zrušení privatizácie sa musia hľadať financie na realizáciu zmien“. Podľa neho je úverová kapacita letiska dve miliardy, zvyšok poskytne buď štát, alebo zahraničný partner.

Tento rok plánuje letisko preinvestovať približne pol miliardy. V najbližších troch rokoch môžu investície dosiahnuť 5 až 6 miliárd, pričom „vlastné zdroje pokryjú asi 1,5 miliardy,“ povedal riaditeľ letiska František Stolárik.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Vytvor si svoju budúcnosť
  5. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  6. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 960
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 851
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 537
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 584
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 025
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 616
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 571
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 184 016
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 788
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 129
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 019
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 883
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 385
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 693
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu