LETECKÉ SPOLOČNOSTI ZNIŽUJÚ POČET LINIEK. VEDENIE LETISKA JE VŠAK OPTIMISTICKÉ

Letisko prichádza o cestujúcich

Bratislavské letisko potrebuje investície na rozvoj. Ak tak neurobí, nárasty prepravených osôb už nebudú vysoké a letecké spoločnosti sa presunú inde.

V dôsledku nedostatočnej kapacity muselo letisko tento rok v lete rozšíriť odletovú halu o stan, kde vybavovali cestujúcich.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Najväčšie slovenské letisko zažíva tento rok obdobie stagnácie. Kým počet prepravených osôb stagnuje, medzinárodné prepravné spoločnosti rozširujú na letisku svoje obchody. Plán, že do konca desaťročia vybaví letisko až 4,5 milióna cestujúcich, je len ilúziou. Chýbajú potrebné investície, na ktoré štát nemá a v dôsledku zastavenej privatizácie sa k veľkému balíku peňazí asi ťažko dostane.

Nárasty stagnujú

V auguste prešlo bránami letiska viac ako 260-tisíc ľudí. Medziročne za prvých osem mesiacov predstavuje nárast o takmer 1,5 percenta. Podľa údajov letiska bol nárast počtu prepravených osôb v roku 2006 oproti roku 2005 viac ako 44 percent. Podľa hovorkyne letiska Zory Kalouskovej sa medziročným nárastom v auguste potvrdili slová, že medziročné poklesy v mesiacoch apríl a máj sa budú postupne znižovať.

„Nemožno preto hovoriť o ekonomickom úpadku letiska,“ doplnila. Vysoký nárast v minulosti je podľa nej spôsobený tým, že objem prepravy bol koncom 90. rokov nízky.

Ministerstvo dopravy v koncepcii rozvoja leteckej dopravy však predpokladá, že tento rok bude tempo rastu 20 percent. To je v nedohľadne. Z letiska definitívne odišla nízkonákladová spoločnosť EasyJet, zmeny nastali aj u iných prepravcov.

„Prispôsobujeme sa tomu, ako sa vyvíja dopyt na trhu,“ povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Ich spoločnosť zrušila niekoľko destinácií z Bratislavy a presunula ich do Viedne. Z bratislavského letiska sa však odísť nechystajú, a to aj napriek tomu, že Viedeň je spomedzi ich troch základní tou najväčšou.

Rozhodujú lepšie podmienky

Na otázku SME, či viedenské letisko poskytlo pre SkyEurope lepšie podmienky ako bratislavské, Kika povedal, že to komentovať nebude. „Snažíme sa vyjednať čo najlepšie podmienky s vedením každého letiska. Ak to tak nie je, odídeme,“ doplnil. Preto nedávno stiahli svoje aktivity z Krakova či Budapešti.

Naopak, pre írsku nízkonákladovú spoločnosť Ryanair má bratislavské letisko podľa obchodného a marketingového riaditeľa pre strednú Európu Tomasza Kulakowského „veľký potenciál“. Je to aj práve vďaka blízkosti viedenského letiska, ktoré „neumožňuje prevádzku nízkonákladových letov“. Tento rok chcú rozšíriť počet destinácií o štyri nové mestá. Aj oni však niektoré lety zredukovali.

Náklad asi porastie

V utorok oznámil medzinárodný prepravca zásielok DHL, že presúva časť expresných cestných prepráv z letiska Schwechat­ na bratislavské letisko.

„Bratislava sa tak stáva medzinárodným triediacim strediskom, takzvaným hubom,“ povedal manažér spoločnosti Marián Demko. Podľa neho firma zamestná vo svojom termináli nových pracovníkov.

„Predpokladám, že vďaka tejto zmene budeme schopní spracovať ročne o niekoľko desiatok až stoviek tisíc zásielok viac,“ povedal Demko.

„Úvahy o tom, že príchodom DHL na letisko začne stagnovať osobná doprava, nie sú správne,“ povedala Kalousková. Prio­ritou vedenia letiska ostáva osobná doprava, ktorá bude „vhodne doplnená leteckým cargom, zaujímavým pre letisko aj z ekonomického hľadiska“.

Bratislava strach nemá

Ak sa majú naplniť vízie ministerstva dopravy, že do konca desaťročia prejde bránami bratislavského letiska 2,9 (pesimistický variant) až 4,5 milióna (optimistický variant) cestujúcich, letisko bude potrebovať miliardové investície.

V dôsledku minuloročnej zrušenej privatizácie prišlo letisko o investície víťazného konzorcia TwoOne do roku 2015 v sume takmer 19 miliárd korún.

Minister dopravy Ľubomír Vážny koncom augusta pre televíziu Markíza povedal, že „po zrušení privatizácie sa musia hľadať financie na realizáciu zmien“. Podľa neho je úverová kapacita letiska dve miliardy, zvyšok poskytne buď štát, alebo zahraničný partner.

Tento rok plánuje letisko preinvestovať približne pol miliardy. V najbližších troch rokoch môžu investície dosiahnuť 5 až 6 miliárd, pričom „vlastné zdroje pokryjú asi 1,5 miliardy,“ povedal riaditeľ letiska František Stolárik.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 433
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 346
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 924
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 312
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 908
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 657
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 105
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 968
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 910
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 745