PEKING 13. septembra (SITA, AFP) - Letisko v Pekingu, ktoré v lete budúceho roku zažije masívny príliv športovcov a fanúšikov pred olympijskými hrami, počas nich aj po ich skončení, v stredu predstavilo médiám novostavbu nového terminálu, ktorý bude pripravený na prevádzku v júli 2008. Hoci viacerí odborníci na leteckú dopravu sa vopred vyjadrili skepticky k otázke, či otvorenie tretieho terminálu pomôže letisku, ktoré už teraz praská vo švíkoch, prvý pohľad na veľkorysé priestory s celkovou plochou 98 hektárov rozptyľuje všetky obavy. Peking sa bude môcť o rok pochváliť jedným z najväčších a najmodernejších terminálov na svete z projektantskej dielne britského architekta Normana Fostera. Objekt bude poskytovať kompletné služby s možnosťou vlakovej dopravy pasažierov k vzdialenejším odletovým východom, systémom prepravy batožín s elektronickou kartou, dizajnéri nezabudli ani na ekologické prvky.
Pod strechu by sa zmestilo 170 futbalových ihrísk, obslúži súčasne 125 lietadiel a ponúkne 300 pultov pre nákup leteniek. Pás na batožinu bude mať 60 km s dosahom aj do podzemných priestorov terminálu, kam sa cestujúci dostanú 445 výťahmi.
Napriek anonymnej technologickej moderne pasažieri nebudú mať príležitosť, aby zabudli, v ktorej krajine sa vlastne nachádzajú. Priestor budú členiť masívne orientálne stĺpy červenej farby a strop má tvar chrbta draka, národného symbolu Číny.
Prvoradá je však spokojnosť cestujúcich s rýchlosťou služieb. "Dostať sa dnes k lietadlu alebo naopak z letiska von by som prirovnal k trhaniu zubu veľmi pomalým zubárom. Chcete to mať rýchlo za sebou, ale ešte si musíte niečo vytrpieť," popísal súčasný stav jeden z častých užívateľov medzinárodného letiska v Pekingu, a keď sa dozvedel o pripravovanom otvorení nového terminálu, dodal: "Určite si označím budúci júl vo svojom kalendári!" Aj táto reakcia je dôkazom, že dokončenie projektu do začiatku OH 2008 je nie len otázkou národnej prestíže, ale predovšetkým nutnosti. Pekinským letiskom minulý rok prešlo 48 miliónov cestujúcich, pričom kapacita dvoch starých objektov je 35 miliónov. S novým terminálom sa takmer zdvojnásobí na 60 miliónov ročne. "Naším cieľom je vytvoriť prvotriedne letisko spĺňajúce všetky bezpečnostné kritériá, ako aj náročné požiadavky na prostredie pre hladkú a rýchlu leteckú prepravu," povedal riaditeľ spoločnosti prevádzkujúcej letisko v čínskej metropole Žang Ži-žong.