SME

Povinný test zdraží dovoz áut

Od nového roka budú musieť všetky dovezené motorové vozidlá zo zahraničia prejsť povinnou kontrolou originality, inak ich polícia nezaregistruje. Ceny budú mať rovnaké, hoci na papierikonkurencia existuje.

Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra.Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Ojazdené auto, ktoré si slovenský motorista budúci rok kúpi niekde v zahraničí a bude ho chcieť registrovať na Slovensku, prejde takzvaným testom originality povinne. Aby dokázal, že auto nie je kradnuté, bude musieť zaplatiť jednému z viacerých autoservisov či staníc technickej kontroly, ktoré majú na takéto testy certifikát. A tie so zákona vydávajú obvodné úrady dopravy po odporúčaní jednej firmy, ktorú vybralo vo výberovom konaní ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Víťazná banskobystrická spoločnosť Iris Ident a ministerstvo dopravy tento postup vysvetľujú ako naplnenie zákona, ktoré by nemalo poškodiť konkurencii medzi firmami schopnými zisťovať originalitu. Niektorí jej konkurenti hovoria o ničení konkurencie, ktoré zvýši náklady motoristom.

SkryťVypnúť reklamu

Cenník je už schválený

Poplatky za kontroly sa podľa kubatúry vozidla pohybujú okolo dvoch tisícok korún. Kompletný cenník podľa druhov vozidiel schválený ministerstvom dopravy Iris Ident zverejnila na svojej webovej stránke. Hoci ide len o odporúčané ceny a firmy ich si ich môžu upraviť podľa svojho uváženia, riaditeľ Iris Identu Róber Zrubák prepokladá, že jednotlivé certifikované stanice sa ich budú pridŕžať. „Rovnaká prax je pri technic­kých či emisných kontrolách, preto takýto postup predpokladám aj v tomto prípade,“ povedal Zrubák.

Popri nových certifikova­ných kontrolách môžu pôvodnosť áut naďalej overovať aj podnikatelia na základe voľnej živnosti, ich výsledky však nebudú akceptované na úradné výkony.

Podľa spoločného vyhlásenia spoločností THG, Car Detect, Cebia CZ spustením nového systému na Slovensku vzniká monopol, ktorý v oblasti kontroly originality áut odstavuje konkurenciu. Dušan Strelec z Car Detect hovorí, že certifikovať kontrolórov originality by malo rozhodne viac subjektov. „Vzniká nebezpečenstvo, že jeden subjekt si bude robiť, čo chce,“ povedal Strelec.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Zrubáka by bol výber viacerých certifikátorov nezmysel. „Spôsobilo by to napríklad komplikácie vo fungovaní centrálneho informačného systému, v komunikácii s políciou alebo evidovaní dokladov. Ide o centralizovanú činnosť,“ vysvetlil Zrubák.

Strelec naopak tvrdí, že nové informačno-bezpečnostné tech­nológie by takýmto komplikáciám zabránili. Tak či tak, zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách dovoľuje ministerstvu vybrať iba jedného.

Viac staníc je možných, ale ..

Strelec sa obáva, že podľa jeho názoru monopolizovaný systém bude pre motoristov znamenať vyššie ceny za kontroly. „Aj keď cena nie je regulovaná, aj vďaka určenému počtu siete staníc kontroly ju nikto pre konkurenciu nebude chieť znižovať,“ upresnil Strelec.

SkryťVypnúť reklamu

Zrubák sa bráni vysvetlením, že ak by niektorý z kontrolórov chcel napríklad zvyšovať cenu, môžu motoristi ľahko prejsť ku konkurentovi. „Napríklad v jednom okrese musia byť aspoň dve stanice. A podľa zákona ich tam môže byť teoreticky aj viac,“ povedal. Vyhláška ministerstva dopravy k zákonu o podmienkach komunikácie vozidiel naozaj umožňuje viac ako dvoch kontrolórov v okrese. Ale len za určitých okolností.

O výnimku povoliť činnosť tretiemu, štvrtému a ďalšiemu kontrolórovi v okrese musí požiadať príslušný obvodný úrad dopravy svoje rezortné ministerstvo. Žiadosť musí byť zdôvodnená nedostatočnou kapacitou dovtedy existujúcich kontrolórov. Aj nedostatočnú kapacitu určuje vyhláška.

Do konca minulého týždňa boli na Slovenku udelené povolenia na prevádzku staníc kontroly originality motorových vozidiel približne 110 miestam. Ich celkový počet by mal postupne dosiahnuť číslo 150. Aj podľa šéfa certifikačnej firmy to do januára nebude.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to kontrola originality

zisťovanie neoprávnených zásahov do identity vozidla

(pozmenenie identifikačných čísel motora, karosérie, falšovanie dokladov)

kontroly prikazuje EÚ z dôvodu potláčania trestnej činnosti súvisiacej s krádežami áut

v EÚ sa ročne ukradne 1,2 milióna áut v približnej hodnote 15 miliárd eur

poplatok za vykonanie kontroly platí majiteľ auta

od 1. septembra je dobrovoľná, od 1. januára bude povinná

povinná kontrola sa bude týkať len ojazdených áut dovezených zo zahraničia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 910
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 098
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 672
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 872
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 919
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 583
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 029
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 203
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu