SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Povinný test zdraží dovoz áut

Od nového roka budú musieť všetky dovezené motorové vozidlá zo zahraničia prejsť povinnou kontrolou originality, inak ich polícia nezaregistruje. Ceny budú mať rovnaké, hoci na papierikonkurencia existuje.

Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra.Ak vozidlo kontrolu prejde, obdrží nálepku KO. Na dobrovoľnej báze boli systém kontrol originality spusetný od 1. septembra. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Ojazdené auto, ktoré si slovenský motorista budúci rok kúpi niekde v zahraničí a bude ho chcieť registrovať na Slovensku, prejde takzvaným testom originality povinne. Aby dokázal, že auto nie je kradnuté, bude musieť zaplatiť jednému z viacerých autoservisov či staníc technickej kontroly, ktoré majú na takéto testy certifikát. A tie so zákona vydávajú obvodné úrady dopravy po odporúčaní jednej firmy, ktorú vybralo vo výberovom konaní ministerstvo dopravy.

Víťazná banskobystrická spoločnosť Iris Ident a ministerstvo dopravy tento postup vysvetľujú ako naplnenie zákona, ktoré by nemalo poškodiť konkurencii medzi firmami schopnými zisťovať originalitu. Niektorí jej konkurenti hovoria o ničení konkurencie, ktoré zvýši náklady motoristom.

Cenník je už schválený

Poplatky za kontroly sa podľa kubatúry vozidla pohybujú okolo dvoch tisícok korún. Kompletný cenník podľa druhov vozidiel schválený ministerstvom dopravy Iris Ident zverejnila na svojej webovej stránke. Hoci ide len o odporúčané ceny a firmy ich si ich môžu upraviť podľa svojho uváženia, riaditeľ Iris Identu Róber Zrubák prepokladá, že jednotlivé certifikované stanice sa ich budú pridŕžať. „Rovnaká prax je pri technic­kých či emisných kontrolách, preto takýto postup predpokladám aj v tomto prípade,“ povedal Zrubák.

Popri nových certifikova­ných kontrolách môžu pôvodnosť áut naďalej overovať aj podnikatelia na základe voľnej živnosti, ich výsledky však nebudú akceptované na úradné výkony.

Podľa spoločného vyhlásenia spoločností THG, Car Detect, Cebia CZ spustením nového systému na Slovensku vzniká monopol, ktorý v oblasti kontroly originality áut odstavuje konkurenciu. Dušan Strelec z Car Detect hovorí, že certifikovať kontrolórov originality by malo rozhodne viac subjektov. „Vzniká nebezpečenstvo, že jeden subjekt si bude robiť, čo chce,“ povedal Strelec.

Podľa Zrubáka by bol výber viacerých certifikátorov nezmysel. „Spôsobilo by to napríklad komplikácie vo fungovaní centrálneho informačného systému, v komunikácii s políciou alebo evidovaní dokladov. Ide o centralizovanú činnosť,“ vysvetlil Zrubák.

Strelec naopak tvrdí, že nové informačno-bezpečnostné tech­nológie by takýmto komplikáciám zabránili. Tak či tak, zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách dovoľuje ministerstvu vybrať iba jedného.

Viac staníc je možných, ale ..

Strelec sa obáva, že podľa jeho názoru monopolizovaný systém bude pre motoristov znamenať vyššie ceny za kontroly. „Aj keď cena nie je regulovaná, aj vďaka určenému počtu siete staníc kontroly ju nikto pre konkurenciu nebude chieť znižovať,“ upresnil Strelec.

Zrubák sa bráni vysvetlením, že ak by niektorý z kontrolórov chcel napríklad zvyšovať cenu, môžu motoristi ľahko prejsť ku konkurentovi. „Napríklad v jednom okrese musia byť aspoň dve stanice. A podľa zákona ich tam môže byť teoreticky aj viac,“ povedal. Vyhláška ministerstva dopravy k zákonu o podmienkach komunikácie vozidiel naozaj umožňuje viac ako dvoch kontrolórov v okrese. Ale len za určitých okolností.

O výnimku povoliť činnosť tretiemu, štvrtému a ďalšiemu kontrolórovi v okrese musí požiadať príslušný obvodný úrad dopravy svoje rezortné ministerstvo. Žiadosť musí byť zdôvodnená nedostatočnou kapacitou dovtedy existujúcich kontrolórov. Aj nedostatočnú kapacitu určuje vyhláška.

Do konca minulého týždňa boli na Slovenku udelené povolenia na prevádzku staníc kontroly originality motorových vozidiel približne 110 miestam. Ich celkový počet by mal postupne dosiahnuť číslo 150. Aj podľa šéfa certifikačnej firmy to do januára nebude.

Čo je to kontrola originality

zisťovanie neoprávnených zásahov do identity vozidla

(pozmenenie identifikačných čísel motora, karosérie, falšovanie dokladov)

kontroly prikazuje EÚ z dôvodu potláčania trestnej činnosti súvisiacej s krádežami áut

v EÚ sa ročne ukradne 1,2 milióna áut v približnej hodnote 15 miliárd eur

poplatok za vykonanie kontroly platí majiteľ auta

od 1. septembra je dobrovoľná, od 1. januára bude povinná

povinná kontrola sa bude týkať len ojazdených áut dovezených zo zahraničia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 357
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 207
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 953
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 732
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 895
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 922
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 558
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu