BRATISLAVA. Ojazdené auto, ktoré si slovenský motorista budúci rok kúpi niekde v zahraničí a bude ho chcieť registrovať na Slovensku, prejde takzvaným testom originality povinne. Aby dokázal, že auto nie je kradnuté, bude musieť zaplatiť jednému z viacerých autoservisov či staníc technickej kontroly, ktoré majú na takéto testy certifikát. A tie so zákona vydávajú obvodné úrady dopravy po odporúčaní jednej firmy, ktorú vybralo vo výberovom konaní ministerstvo dopravy.
Víťazná banskobystrická spoločnosť Iris Ident a ministerstvo dopravy tento postup vysvetľujú ako naplnenie zákona, ktoré by nemalo poškodiť konkurencii medzi firmami schopnými zisťovať originalitu. Niektorí jej konkurenti hovoria o ničení konkurencie, ktoré zvýši náklady motoristom.
Cenník je už schválený
Poplatky za kontroly sa podľa kubatúry vozidla pohybujú okolo dvoch tisícok korún. Kompletný cenník podľa druhov vozidiel schválený ministerstvom dopravy Iris Ident zverejnila na svojej webovej stránke. Hoci ide len o odporúčané ceny a firmy ich si ich môžu upraviť podľa svojho uváženia, riaditeľ Iris Identu Róber Zrubák prepokladá, že jednotlivé certifikované stanice sa ich budú pridŕžať. „Rovnaká prax je pri technických či emisných kontrolách, preto takýto postup predpokladám aj v tomto prípade,“ povedal Zrubák.
Popri nových certifikovaných kontrolách môžu pôvodnosť áut naďalej overovať aj podnikatelia na základe voľnej živnosti, ich výsledky však nebudú akceptované na úradné výkony.
Podľa spoločného vyhlásenia spoločností THG, Car Detect, Cebia CZ spustením nového systému na Slovensku vzniká monopol, ktorý v oblasti kontroly originality áut odstavuje konkurenciu. Dušan Strelec z Car Detect hovorí, že certifikovať kontrolórov originality by malo rozhodne viac subjektov. „Vzniká nebezpečenstvo, že jeden subjekt si bude robiť, čo chce,“ povedal Strelec.
Podľa Zrubáka by bol výber viacerých certifikátorov nezmysel. „Spôsobilo by to napríklad komplikácie vo fungovaní centrálneho informačného systému, v komunikácii s políciou alebo evidovaní dokladov. Ide o centralizovanú činnosť,“ vysvetlil Zrubák.
Strelec naopak tvrdí, že nové informačno-bezpečnostné technológie by takýmto komplikáciám zabránili. Tak či tak, zákon o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách dovoľuje ministerstvu vybrať iba jedného.
Viac staníc je možných, ale ..
Strelec sa obáva, že podľa jeho názoru monopolizovaný systém bude pre motoristov znamenať vyššie ceny za kontroly. „Aj keď cena nie je regulovaná, aj vďaka určenému počtu siete staníc kontroly ju nikto pre konkurenciu nebude chieť znižovať,“ upresnil Strelec.
Zrubák sa bráni vysvetlením, že ak by niektorý z kontrolórov chcel napríklad zvyšovať cenu, môžu motoristi ľahko prejsť ku konkurentovi. „Napríklad v jednom okrese musia byť aspoň dve stanice. A podľa zákona ich tam môže byť teoreticky aj viac,“ povedal. Vyhláška ministerstva dopravy k zákonu o podmienkach komunikácie vozidiel naozaj umožňuje viac ako dvoch kontrolórov v okrese. Ale len za určitých okolností.
O výnimku povoliť činnosť tretiemu, štvrtému a ďalšiemu kontrolórovi v okrese musí požiadať príslušný obvodný úrad dopravy svoje rezortné ministerstvo. Žiadosť musí byť zdôvodnená nedostatočnou kapacitou dovtedy existujúcich kontrolórov. Aj nedostatočnú kapacitu určuje vyhláška.
Do konca minulého týždňa boli na Slovenku udelené povolenia na prevádzku staníc kontroly originality motorových vozidiel približne 110 miestam. Ich celkový počet by mal postupne dosiahnuť číslo 150. Aj podľa šéfa certifikačnej firmy to do januára nebude.
Čo je to kontrola originality
zisťovanie neoprávnených zásahov do identity vozidla
(pozmenenie identifikačných čísel motora, karosérie, falšovanie dokladov)
kontroly prikazuje EÚ z dôvodu potláčania trestnej činnosti súvisiacej s krádežami áut
v EÚ sa ročne ukradne 1,2 milióna áut v približnej hodnote 15 miliárd eur
poplatok za vykonanie kontroly platí majiteľ auta
od 1. septembra je dobrovoľná, od 1. januára bude povinná
povinná kontrola sa bude týkať len ojazdených áut dovezených zo zahraničia