SME

Vláda chce stavať na cudzom

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby štát mohol stavať diaľnice aj na cudzích pozemkoch.

Ministerstvo dopravy chce v záujme urýchlenia výstavby diaľnic zmeniť proces stavebného konania. Podľa novely bude investor preukazovať vlastníctvo pozemku, až keď bude stavba stáť.Ministerstvo dopravy chce v záujme urýchlenia výstavby diaľnic zmeniť proces stavebného konania. Podľa novely bude investor preukazovať vlastníctvo pozemku, až keď bude stavba stáť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy včera zverejnilo ďalší návrh zákona na zjednodušenie vyvlastňovania. Ak by prešiel, stavebné úrady budú môcť v prípade diaľnic vydať stavebné povolenie bez toho, aby investor preukázal vlastníctvo k pozemkom. Stavebník tak má urobiť až pri kolaudácii, teda až potom, keď bude stavba hotová.

Ministerstvo to obhajuje tým, aby „miliardové investície nestáli z dôvodu licitovania o výšku náhrady za vyvlastne­nie“.

Advokát a bývalý predseda federálneho ústavného súdu Ernest Valko hovorí o jednoznačnom porušení vlastníckych práv. Upozorňuje na stavebný zákon, podľa ktorého stavebník musí byť buď vlastníkom, alebo nájomcom pozemku.

„Je to jasný znak nástupu boľševizmu,“ povedal aktivista inciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie Richard Drutarovský.

Nový návrh prichádza napriek tomu, že pred prázdninami parlament schválil zákon o urýchlení výstavby diaľnic z dielne rezortu dopravy. Dalšiu normu o urýchlení vyvlastňovania pripravilo ministerstvo výstavby. Tú vláda odložila.

Poslankyňa HZDS Katarína Tóthová sa k návrhu rezortu dopravy včera nevyjadrila, lebo ho ešte nečítala. Výhrady mala k návrhu ministerstva výstavby. „Nechápala som, prečo sa ide cestou obmedzenia práv občanov, a nie skrátením lehôt.“

Návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe niektorých pozemných komunikácií má umožniť stavebným úradom vydávať stavebné povolenia bez toho, aby stavebník preukázal vlastníctvo k stavebnému pozemku. Preukázanie vlastníctva sa má požadovať až pri kolaudačnom konaní, teda vtedy, keď je už stavba reálne postavená.

Aj takýmto opatrením chce minister dopravy Ľubomír Vážny urýchliť výstavbu severnej časti diaľnice medzi Bratislavou a Košicami a rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Hronským Beňadikom. Ide o úseky, na kto­rých výstavbe sa má podieľať aj súkromný kapitál.

Podľa časového plánu by mal byť zákon schválený tak, aby sa k 1. marcu budúceho roka mohli uzatvoriť prvé zmluvy s dodávateľmi a mohlo sa začať stavať.

Stavať budú na cudzom

„Stavebný zákon jednoznačne hovorí, že investor musí byť buď vlastníkom, alebo nájomcom stavebných pozemkov,“ povedal advokát Ernest Valko. „Je to jednoznačné porušenie ústavného práva na vlastníctvo majetku,“ tvrdí advokát.

Valko zároveň upozornil na vznikajúcu nerovnosť v prá­vach. Štát a stavebné firmy získajú právomoc stavať cesty na cudzích pozemkoch, pričom „ja ako občan na cudzom stavať nemôžem“.

Návrh zákona je podľa Richarda Drutarovského z iniciatívy za Spravodlivé vyvlastňovanie jasným príznakom nástupu boľševizmu na Slovensku. „Ak to prejde takto v parlamente, hneď sa musíme opýtať, kam chce táto vláda eštezájsť,“ povedal aktivista. Ministerstvo návrh zdôvodňuje aj tým, aby „miliardové investície nestáli z dôvodu licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami“.

Ďalším zo sporných návrhov nového zákona je to, že príslušným stavebným úradom bude ten úrad, ktorý určí ministerstvo výstavby. Môže sa teda stať, že o diaľnici, ktorá pretne vilovú štvrť v Košiciach, sa rozhodne v Bratislave.

Lehoty sa skracujú

Návrh zákona má obmedziť aj lehotou, počas ktorej sa občan môže vyjadriť k jednotlivým častiam stavebného konania. Ak napríklad stavebný úrad sta­noví ústne pojednávanie, musí zabezpečiť, aby dotknuté osoby mali na prípravu stanovísk tri pracovné dni. Ak občan termíny nedodrží, stavebný úrad to bude považovať za jeho súhlas s návrhom. Zároveň rezort dopravy navrhuje skrátenie lehôt na vydanie rozhodnutia, ako aj na odovolanie proti nemu.

Napríklad lehota na podanie rozkladu ma byť sedem dní. V súčasnosti je spravidla 15 dní.

Náhrada len v peniazoch

Návrh nového zákona počíta s tým, že náhrada za vyvlastnenie sa poskytuje len v penia­zoch. „Bez povinnosti stavebníka zabezpečiť vyvlastnenému náhradné bývanie,“ povedal Drutarovský.

Aby ľudia boli ochotní svoj nehnuteľný majetok štátu predávať, ministerstvo navrhuje zvýšiť predajnú cenu určenú súdnym znalcom o 20 percent. V prípade, že investor bude súhlasiť so zabezpečením ná­hradného bývania alebo pozemku, hodnota týchto ná­hradných nehnuteľností tiež ne­smie byť vyššia ako 1,2 násobok jej znaleckej hodnoty. Ak sa tak stane, občan si rozdiel musí doplatiť zo svojho.

Podľa Drutarovského návrhom zákona sa legitimizuje to, že náhradou za rodinný dom je akýkoľvek byt. Návrh totiž počíta s tým, že občana môže investor umiestniť v zariadení sociálnych služieb alebo mu sprostredkovať bývanie v nájme či podnajme.

Vláda chce novým zákonom splniť časť programového vyhlásenia, ktorým sa zaviazala do roku 2010 vybudovať sto kilometrov diaľnic. Premiér Robert Fico šiel ešte ďalej a do konca roku 2010 chce mať postavenú celú diaľnicu až po Košice. Podľa uznesenia vlády z polovice augusta má ministerstvo dopravy použiť aj súkromný kapitál.

Solidarita
Stĺpček Ivana Štulajtera

Dôkaz, že premiér Fico vytýčil úplne pomýlený politický cieľ, verejnosti predložil pred pár hodinami minister dopravy Vážny. Urýchliť výstavbu diaľnic chce aj tak, že stavebný úrad vydá stavebné povolenie vrátane povolenia na búracie práce bez toho, aby Národná diaľničná spoločnosť ako stavebník preukázala vlastníctvo k pozemkom. Vlastníctvo má preukázať až počas kolaudácie, teda vtedy, keď je už stavba hotová. Šialené.

Môže niekto v tejto krajine legálne stavať na cudzej pôde? Nemôže. Prečo by takúto výhodu mal mať štát? Vraj preto, lebo urýchlenie výstavby diaľnic je prioritou vlády a, samozrejme, aj mnohých motoristov. Slušný motorista však musí odmietnuť také urýchľovacie praktiky, ktoré zo Slovenska namiesto právneho štátu robia džamahíriju.

A mal by ich odmietnuť aj preto, lebo ak sa pri výstavbe diaľnic bude hľadieť na vlastnícke práva ako na prekážku, ktorú treba čo najrýchlejšie odstrániť, je to diaľnica k tomu, že sa takto začne hľadieť aj na človeka. To vtedy, keď na obranu svojich práv proti štátu niečo hlesne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 249
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 568
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 032
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 251
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 689
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 612
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 390
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 525
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 754
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 536
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu