SME
Streda, 26. január, 2022 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Vláda chce stavať na cudzom

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby štát mohol stavať diaľnice aj na cudzích pozemkoch.

Ministerstvo dopravy chce v záujme urýchlenia výstavby diaľnic zmeniť proces stavebného konania. Podľa novely bude investor preukazovať vlastníctvo pozemku, až keď bude stavba stáť.Ministerstvo dopravy chce v záujme urýchlenia výstavby diaľnic zmeniť proces stavebného konania. Podľa novely bude investor preukazovať vlastníctvo pozemku, až keď bude stavba stáť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy včera zverejnilo ďalší návrh zákona na zjednodušenie vyvlastňovania. Ak by prešiel, stavebné úrady budú môcť v prípade diaľnic vydať stavebné povolenie bez toho, aby investor preukázal vlastníctvo k pozemkom. Stavebník tak má urobiť až pri kolaudácii, teda až potom, keď bude stavba hotová.

Ministerstvo to obhajuje tým, aby „miliardové investície nestáli z dôvodu licitovania o výšku náhrady za vyvlastne­nie“.

Advokát a bývalý predseda federálneho ústavného súdu Ernest Valko hovorí o jednoznačnom porušení vlastníckych práv. Upozorňuje na stavebný zákon, podľa ktorého stavebník musí byť buď vlastníkom, alebo nájomcom pozemku.

„Je to jasný znak nástupu boľševizmu,“ povedal aktivista inciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie Richard Drutarovský.

Nový návrh prichádza napriek tomu, že pred prázdninami parlament schválil zákon o urýchlení výstavby diaľnic z dielne rezortu dopravy. Dalšiu normu o urýchlení vyvlastňovania pripravilo ministerstvo výstavby. Tú vláda odložila.

Poslankyňa HZDS Katarína Tóthová sa k návrhu rezortu dopravy včera nevyjadrila, lebo ho ešte nečítala. Výhrady mala k návrhu ministerstva výstavby. „Nechápala som, prečo sa ide cestou obmedzenia práv občanov, a nie skrátením lehôt.“

Návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe niektorých pozemných komunikácií má umožniť stavebným úradom vydávať stavebné povolenia bez toho, aby stavebník preukázal vlastníctvo k stavebnému pozemku. Preukázanie vlastníctva sa má požadovať až pri kolaudačnom konaní, teda vtedy, keď je už stavba reálne postavená.

Aj takýmto opatrením chce minister dopravy Ľubomír Vážny urýchliť výstavbu severnej časti diaľnice medzi Bratislavou a Košicami a rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Hronským Beňadikom. Ide o úseky, na kto­rých výstavbe sa má podieľať aj súkromný kapitál.

Podľa časového plánu by mal byť zákon schválený tak, aby sa k 1. marcu budúceho roka mohli uzatvoriť prvé zmluvy s dodávateľmi a mohlo sa začať stavať.

Stavať budú na cudzom

„Stavebný zákon jednoznačne hovorí, že investor musí byť buď vlastníkom, alebo nájomcom stavebných pozemkov,“ povedal advokát Ernest Valko. „Je to jednoznačné porušenie ústavného práva na vlastníctvo majetku,“ tvrdí advokát.

Valko zároveň upozornil na vznikajúcu nerovnosť v prá­vach. Štát a stavebné firmy získajú právomoc stavať cesty na cudzích pozemkoch, pričom „ja ako občan na cudzom stavať nemôžem“.

Návrh zákona je podľa Richarda Drutarovského z iniciatívy za Spravodlivé vyvlastňovanie jasným príznakom nástupu boľševizmu na Slovensku. „Ak to prejde takto v parlamente, hneď sa musíme opýtať, kam chce táto vláda eštezájsť,“ povedal aktivista. Ministerstvo návrh zdôvodňuje aj tým, aby „miliardové investície nestáli z dôvodu licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami“.

Ďalším zo sporných návrhov nového zákona je to, že príslušným stavebným úradom bude ten úrad, ktorý určí ministerstvo výstavby. Môže sa teda stať, že o diaľnici, ktorá pretne vilovú štvrť v Košiciach, sa rozhodne v Bratislave.

Lehoty sa skracujú

Návrh zákona má obmedziť aj lehotou, počas ktorej sa občan môže vyjadriť k jednotlivým častiam stavebného konania. Ak napríklad stavebný úrad sta­noví ústne pojednávanie, musí zabezpečiť, aby dotknuté osoby mali na prípravu stanovísk tri pracovné dni. Ak občan termíny nedodrží, stavebný úrad to bude považovať za jeho súhlas s návrhom. Zároveň rezort dopravy navrhuje skrátenie lehôt na vydanie rozhodnutia, ako aj na odovolanie proti nemu.

Napríklad lehota na podanie rozkladu ma byť sedem dní. V súčasnosti je spravidla 15 dní.

Náhrada len v peniazoch

Návrh nového zákona počíta s tým, že náhrada za vyvlastnenie sa poskytuje len v penia­zoch. „Bez povinnosti stavebníka zabezpečiť vyvlastnenému náhradné bývanie,“ povedal Drutarovský.

Aby ľudia boli ochotní svoj nehnuteľný majetok štátu predávať, ministerstvo navrhuje zvýšiť predajnú cenu určenú súdnym znalcom o 20 percent. V prípade, že investor bude súhlasiť so zabezpečením ná­hradného bývania alebo pozemku, hodnota týchto ná­hradných nehnuteľností tiež ne­smie byť vyššia ako 1,2 násobok jej znaleckej hodnoty. Ak sa tak stane, občan si rozdiel musí doplatiť zo svojho.

Podľa Drutarovského návrhom zákona sa legitimizuje to, že náhradou za rodinný dom je akýkoľvek byt. Návrh totiž počíta s tým, že občana môže investor umiestniť v zariadení sociálnych služieb alebo mu sprostredkovať bývanie v nájme či podnajme.

Vláda chce novým zákonom splniť časť programového vyhlásenia, ktorým sa zaviazala do roku 2010 vybudovať sto kilometrov diaľnic. Premiér Robert Fico šiel ešte ďalej a do konca roku 2010 chce mať postavenú celú diaľnicu až po Košice. Podľa uznesenia vlády z polovice augusta má ministerstvo dopravy použiť aj súkromný kapitál.

Solidarita
Stĺpček Ivana Štulajtera

Dôkaz, že premiér Fico vytýčil úplne pomýlený politický cieľ, verejnosti predložil pred pár hodinami minister dopravy Vážny. Urýchliť výstavbu diaľnic chce aj tak, že stavebný úrad vydá stavebné povolenie vrátane povolenia na búracie práce bez toho, aby Národná diaľničná spoločnosť ako stavebník preukázala vlastníctvo k pozemkom. Vlastníctvo má preukázať až počas kolaudácie, teda vtedy, keď je už stavba hotová. Šialené.

Môže niekto v tejto krajine legálne stavať na cudzej pôde? Nemôže. Prečo by takúto výhodu mal mať štát? Vraj preto, lebo urýchlenie výstavby diaľnic je prioritou vlády a, samozrejme, aj mnohých motoristov. Slušný motorista však musí odmietnuť také urýchľovacie praktiky, ktoré zo Slovenska namiesto právneho štátu robia džamahíriju.

A mal by ich odmietnuť aj preto, lebo ak sa pri výstavbe diaľnic bude hľadieť na vlastnícke práva ako na prekážku, ktorú treba čo najrýchlejšie odstrániť, je to diaľnica k tomu, že sa takto začne hľadieť aj na človeka. To vtedy, keď na obranu svojich práv proti štátu niečo hlesne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  8. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  9. Mecom ide na zelenú
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  1. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  4. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  7. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  8. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 5 139
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 791
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 634
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 425
  5. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 549
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 200
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 186
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 106
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 961
  10. Mecom ide na zelenú 1 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Urda: Zvoničky a zvonice - 25
  2. Daniel Schikor: Železničná stanica Stará Kremnička
  3. Irena Šimuneková: Tatranský ľadový dóm - katedrála sv. Jakuba v Santiagu de Compostela.
  4. Martin Majzlan: Kok Boru – Najtvrdší kolektívny šport na svete
  5. Vladimír Benčík: Arménsko - navštívime 7-tisíc rokov staré rytiny na Uchtasare, už ich neuvidíte
  6. Michal Kassaj: Okolo Neusiedler See na Favoritoch
  7. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  8. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 576
  2. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 6 631
  3. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 333
  4. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 921
  5. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 174
  6. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 157
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 104
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 853
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
  8. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
Skryť Zatvoriť reklamu