NESPOZNANÉ SLOVENSKO

Cez magnezitovské tunely vlak nikdy neprešiel

Gemerské spojky – tak sa niekedy zvyknú nazývať stavebné časti plánovanej železničnej trate v Gemeri, ktorou však nikdy neprešiel nijaký vlak. Spojnicu na trati Tisovec – Revúca – Slavošovce začali stavať v roku 1941, no nakoniec padlo rozhodnutie nedokon

Viadukt je súčasťou gemerských spojok.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

čiť ju. Koľajnice už preto ani nepoložili.

((920))

Magnezitovciam pri Jelšave však ostali po plánovanej železnici najkrajšie stavby – 230 metrov dlhý viadukt a dva tunely. Na Slovensku vieme o tejto rarite pomerne málo, stále viac ju však začali objavovať českí cykloturisti.

Zemiaky, šampiňóny a turisti

Tunely aj most sú dodnes vo výbornom stave, nepotrebujú prakticky nijakú údržbu. „Boli to páni stavitelia. Používali výhradne kvalitný stavebný materiál, drží to pokope úplne bezchybne,“ hovorí starosta Magnezitoviec Július Branský. Miznúť začali iba železné zábradlia na viadukte, čo začalo byť nebezpečné. „Vinníka sme našli, ďalšie krádeže zastavili. Pád z mosta by mohol byť tragický, veď je to výška 38 metrov,“ dopĺňa starosta. Obec už roky premýšľa, ako viadukt a tunely využiť. Riešenie doteraz nenašli. Kratší tunel určitý čas využívali na uskladnenie zemiakov a ovocia, uvažovali dokonca nad pestovaním šampiňónov. Teraz sa obci viac pozdáva rozvoj turistického ruchu. Ten je minimálny aj preto, že obec je výrazne ekologicky zaťažená ťažbou magnezitu. Napriek tomu myšlienku na rôzne projekty na starej železnici nevzdávajú.

„ Založili sme mikroregión Magnezit, kde by sme chceli spojiť sily. Uvažujeme aspoň nad cyklotrasami, veľkým snom je zriadiť tu akési železničné múzeum,“ hovorí starosta. Pozdával by sa im aj vláčik, ktorý by premával cez viadukt a tunely.

„ Sú to pekné predstavy, ale sme realisti. Bol by to finančne veľmi náročný projekt,“ dodáva Július Branský.

Cez tunel na bahenných lyžiach

Cesta tunelmi je veľkým dobrodružstvom. Mnoho nadšencov ju skúša prejsť pešo či na bicykloch. Slavošovský tunel je v dolnej časti zaplavený vodou a bahnom, a tak si tu niektorí ľudia vymysleli dômyselné pomôcky. Preložené stromy, nenapodobiteľné bahenné lyže alebo obyčajné dosky. Zatiaľ čo kratší – Korpášsky tunel – meria iba 245 metrov a svetlo na jeho konci dovidíte, do druhého tunela sa treba vyzbrojiť baterkami. Kratší tunel sme skúsili prejsť aj my. Nie je to nijaký problém, pod nohy nevidíte iba krátku chvíľu. Pozor si treba dať iba na odvodňovacie žliabky uprostred tunela.

Kratší tunel je z jednej strany zamurovaný. Prejsť sa však dá vysekanou dierou. „ Uvažujeme, že túto murovanú priečku úplne odstránime,“ hovorí starosta.

Veľa agátov, málo ľudí

Obec má zatiaľ najviac problémov so zarastaním lokality. „Vždy na jar to spriechodníme, ale už o pár týždňov je tu opäť doslova džungľa,“ dodáva starosta. Na pravidelné vysekávanie agátov nemá obec dostatok ľudí.

„Má to tu veľkú budúcnosť, len to chce kopec nadšencov,“ myslí si Branský.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 045
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 551
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 035
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 499
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 143
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 705
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 458
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 877
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 442
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 206