čiť ju. Koľajnice už preto ani nepoložili.
((920))
Magnezitovciam pri Jelšave však ostali po plánovanej železnici najkrajšie stavby – 230 metrov dlhý viadukt a dva tunely. Na Slovensku vieme o tejto rarite pomerne málo, stále viac ju však začali objavovať českí cykloturisti.
Zemiaky, šampiňóny a turisti
Tunely aj most sú dodnes vo výbornom stave, nepotrebujú prakticky nijakú údržbu. „Boli to páni stavitelia. Používali výhradne kvalitný stavebný materiál, drží to pokope úplne bezchybne,“ hovorí starosta Magnezitoviec Július Branský. Miznúť začali iba železné zábradlia na viadukte, čo začalo byť nebezpečné. „Vinníka sme našli, ďalšie krádeže zastavili. Pád z mosta by mohol byť tragický, veď je to výška 38 metrov,“ dopĺňa starosta. Obec už roky premýšľa, ako viadukt a tunely využiť. Riešenie doteraz nenašli. Kratší tunel určitý čas využívali na uskladnenie zemiakov a ovocia, uvažovali dokonca nad pestovaním šampiňónov. Teraz sa obci viac pozdáva rozvoj turistického ruchu. Ten je minimálny aj preto, že obec je výrazne ekologicky zaťažená ťažbou magnezitu. Napriek tomu myšlienku na rôzne projekty na starej železnici nevzdávajú.
„ Založili sme mikroregión Magnezit, kde by sme chceli spojiť sily. Uvažujeme aspoň nad cyklotrasami, veľkým snom je zriadiť tu akési železničné múzeum,“ hovorí starosta. Pozdával by sa im aj vláčik, ktorý by premával cez viadukt a tunely.
„ Sú to pekné predstavy, ale sme realisti. Bol by to finančne veľmi náročný projekt,“ dodáva Július Branský.
Cez tunel na bahenných lyžiach
Cesta tunelmi je veľkým dobrodružstvom. Mnoho nadšencov ju skúša prejsť pešo či na bicykloch. Slavošovský tunel je v dolnej časti zaplavený vodou a bahnom, a tak si tu niektorí ľudia vymysleli dômyselné pomôcky. Preložené stromy, nenapodobiteľné bahenné lyže alebo obyčajné dosky. Zatiaľ čo kratší – Korpášsky tunel – meria iba 245 metrov a svetlo na jeho konci dovidíte, do druhého tunela sa treba vyzbrojiť baterkami. Kratší tunel sme skúsili prejsť aj my. Nie je to nijaký problém, pod nohy nevidíte iba krátku chvíľu. Pozor si treba dať iba na odvodňovacie žliabky uprostred tunela.
Kratší tunel je z jednej strany zamurovaný. Prejsť sa však dá vysekanou dierou. „ Uvažujeme, že túto murovanú priečku úplne odstránime,“ hovorí starosta.
Veľa agátov, málo ľudí
Obec má zatiaľ najviac problémov so zarastaním lokality. „Vždy na jar to spriechodníme, ale už o pár týždňov je tu opäť doslova džungľa,“ dodáva starosta. Na pravidelné vysekávanie agátov nemá obec dostatok ľudí.
„Má to tu veľkú budúcnosť, len to chce kopec nadšencov,“ myslí si Branský.