NESPOZNANÉ SLOVENSKO

Cez magnezitovské tunely vlak nikdy neprešiel

Gemerské spojky – tak sa niekedy zvyknú nazývať stavebné časti plánovanej železničnej trate v Gemeri, ktorou však nikdy neprešiel nijaký vlak. Spojnicu na trati Tisovec – Revúca – Slavošovce začali stavať v roku 1941, no nakoniec padlo rozhodnutie nedokon

Viadukt je súčasťou gemerských spojok.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

čiť ju. Koľajnice už preto ani nepoložili.

((920))

Magnezitovciam pri Jelšave však ostali po plánovanej železnici najkrajšie stavby – 230 metrov dlhý viadukt a dva tunely. Na Slovensku vieme o tejto rarite pomerne málo, stále viac ju však začali objavovať českí cykloturisti.

Zemiaky, šampiňóny a turisti

Tunely aj most sú dodnes vo výbornom stave, nepotrebujú prakticky nijakú údržbu. „Boli to páni stavitelia. Používali výhradne kvalitný stavebný materiál, drží to pokope úplne bezchybne,“ hovorí starosta Magnezitoviec Július Branský. Miznúť začali iba železné zábradlia na viadukte, čo začalo byť nebezpečné. „Vinníka sme našli, ďalšie krádeže zastavili. Pád z mosta by mohol byť tragický, veď je to výška 38 metrov,“ dopĺňa starosta. Obec už roky premýšľa, ako viadukt a tunely využiť. Riešenie doteraz nenašli. Kratší tunel určitý čas využívali na uskladnenie zemiakov a ovocia, uvažovali dokonca nad pestovaním šampiňónov. Teraz sa obci viac pozdáva rozvoj turistického ruchu. Ten je minimálny aj preto, že obec je výrazne ekologicky zaťažená ťažbou magnezitu. Napriek tomu myšlienku na rôzne projekty na starej železnici nevzdávajú.

„ Založili sme mikroregión Magnezit, kde by sme chceli spojiť sily. Uvažujeme aspoň nad cyklotrasami, veľkým snom je zriadiť tu akési železničné múzeum,“ hovorí starosta. Pozdával by sa im aj vláčik, ktorý by premával cez viadukt a tunely.

„ Sú to pekné predstavy, ale sme realisti. Bol by to finančne veľmi náročný projekt,“ dodáva Július Branský.

Cez tunel na bahenných lyžiach

Cesta tunelmi je veľkým dobrodružstvom. Mnoho nadšencov ju skúša prejsť pešo či na bicykloch. Slavošovský tunel je v dolnej časti zaplavený vodou a bahnom, a tak si tu niektorí ľudia vymysleli dômyselné pomôcky. Preložené stromy, nenapodobiteľné bahenné lyže alebo obyčajné dosky. Zatiaľ čo kratší – Korpášsky tunel – meria iba 245 metrov a svetlo na jeho konci dovidíte, do druhého tunela sa treba vyzbrojiť baterkami. Kratší tunel sme skúsili prejsť aj my. Nie je to nijaký problém, pod nohy nevidíte iba krátku chvíľu. Pozor si treba dať iba na odvodňovacie žliabky uprostred tunela.

Kratší tunel je z jednej strany zamurovaný. Prejsť sa však dá vysekanou dierou. „ Uvažujeme, že túto murovanú priečku úplne odstránime,“ hovorí starosta.

Veľa agátov, málo ľudí

Obec má zatiaľ najviac problémov so zarastaním lokality. „Vždy na jar to spriechodníme, ale už o pár týždňov je tu opäť doslova džungľa,“ dodáva starosta. Na pravidelné vysekávanie agátov nemá obec dostatok ľudí.

„Má to tu veľkú budúcnosť, len to chce kopec nadšencov,“ myslí si Branský.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 212
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 949
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 511
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 571
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 213
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 210
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 715
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 600
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 174