SME

Cez magnezitovské tunely vlak nikdy neprešiel

Gemerské spojky – tak sa niekedy zvyknú nazývať stavebné časti plánovanej železničnej trate v Gemeri, ktorou však nikdy neprešiel nijaký vlak. Spojnicu na trati Tisovec – Revúca – Slavošovce začali stavať v roku 1941, no nakoniec padlo rozhodnutie nedokon

Viadukt je súčasťou gemerských spojok.Viadukt je súčasťou gemerských spojok. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

čiť ju. Koľajnice už preto ani nepoložili.

((920))

Magnezitovciam pri Jelšave však ostali po plánovanej železnici najkrajšie stavby – 230 metrov dlhý viadukt a dva tunely. Na Slovensku vieme o tejto rarite pomerne málo, stále viac ju však začali objavovať českí cykloturisti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zemiaky, šampiňóny a turisti

Tunely aj most sú dodnes vo výbornom stave, nepotrebujú prakticky nijakú údržbu. „Boli to páni stavitelia. Používali výhradne kvalitný stavebný materiál, drží to pokope úplne bezchybne,“ hovorí starosta Magnezitoviec Július Branský. Miznúť začali iba železné zábradlia na viadukte, čo začalo byť nebezpečné. „Vinníka sme našli, ďalšie krádeže zastavili. Pád z mosta by mohol byť tragický, veď je to výška 38 metrov,“ dopĺňa starosta. Obec už roky premýšľa, ako viadukt a tunely využiť. Riešenie doteraz nenašli. Kratší tunel určitý čas využívali na uskladnenie zemiakov a ovocia, uvažovali dokonca nad pestovaním šampiňónov. Teraz sa obci viac pozdáva rozvoj turistického ruchu. Ten je minimálny aj preto, že obec je výrazne ekologicky zaťažená ťažbou magnezitu. Napriek tomu myšlienku na rôzne projekty na starej železnici nevzdávajú.

SkryťVypnúť reklamu

„ Založili sme mikroregión Magnezit, kde by sme chceli spojiť sily. Uvažujeme aspoň nad cyklotrasami, veľkým snom je zriadiť tu akési železničné múzeum,“ hovorí starosta. Pozdával by sa im aj vláčik, ktorý by premával cez viadukt a tunely.

„ Sú to pekné predstavy, ale sme realisti. Bol by to finančne veľmi náročný projekt,“ dodáva Július Branský.

Cez tunel na bahenných lyžiach

Cesta tunelmi je veľkým dobrodružstvom. Mnoho nadšencov ju skúša prejsť pešo či na bicykloch. Slavošovský tunel je v dolnej časti zaplavený vodou a bahnom, a tak si tu niektorí ľudia vymysleli dômyselné pomôcky. Preložené stromy, nenapodobiteľné bahenné lyže alebo obyčajné dosky. Zatiaľ čo kratší – Korpášsky tunel – meria iba 245 metrov a svetlo na jeho konci dovidíte, do druhého tunela sa treba vyzbrojiť baterkami. Kratší tunel sme skúsili prejsť aj my. Nie je to nijaký problém, pod nohy nevidíte iba krátku chvíľu. Pozor si treba dať iba na odvodňovacie žliabky uprostred tunela.

SkryťVypnúť reklamu

Kratší tunel je z jednej strany zamurovaný. Prejsť sa však dá vysekanou dierou. „ Uvažujeme, že túto murovanú priečku úplne odstránime,“ hovorí starosta.

Veľa agátov, málo ľudí

Obec má zatiaľ najviac problémov so zarastaním lokality. „Vždy na jar to spriechodníme, ale už o pár týždňov je tu opäť doslova džungľa,“ dodáva starosta. Na pravidelné vysekávanie agátov nemá obec dostatok ľudí.

„Má to tu veľkú budúcnosť, len to chce kopec nadšencov,“ myslí si Branský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 91 196
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 775
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 464
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 841
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 555
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 249
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu