SLOVENSKO MÔŽE PRÍSŤ O STRATEGICKÚ VÝHODU. LOGISTICKÉ CENTRÁ ZVÁŽIA SVOJE INVESTÍCIE

Sadzby za mýto ostávajú vysoké

Slovenská vláda v stredu schválila výšku mýta, ktoré chce pýtať za používanie cestnej infraštruktúry. Hoci návrh ministerstva dopravy počítal s o pätinu vyššími sadzbami, naše mýto bude aj tak najvyššie v regióne.

Vláda predpokladá, že príjmy z mýtneho systému pomôžu financovať výstavbu diaľnic.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny predložil v stredu na schválenie výšku platieb za elektronické mýto. Vláda nakoniec odobrila o 20 percent nižšie sadzby, ako sa pôvodne očakávalo. Za všetky automobily ťažšie ako 3,5 tony by sa malo platiť od roku 2009.

Sadzby nekomentujú

Aj napriek tomu, že minister Vážny navrhol schváliť nižšie sadzby, tie sú stále vyššie ako cena elektronického mýta v Českej republike alebo v Nemecku. Či zohrajú nižšie sadzby nejakú úlohu pri kritériách na výber prevádzkovateľa elektronického mýtneho systému, je tiež zatiaľ otázne.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík na otázku SME, či nariadenie vlády o výške mýtneho potrebujú na vyhlásenie tendra na prevádzkovateľa elektronického mýta, odpovedal: „Nebudem to komentovať.“

Podľa generálneho riaditeľa NDS Ivana Chomu má byť tender vyhlásený „na prelome júna a júla, najneskôr v auguste“. Zatiaľ sa tak nestalo. Víťaz bude prevádzkovať systém najbliž­ších desať rokov. Podľa Chomu sa v procese obstarávania nebude špecifikovať technológia, ktorú má víťaz použiť. Na výber má tri možnosti: mikrovlnný, satelitný alebo kombináciu obidvoch systémov.

Minister Vážny po rokovaní vlády však povedal, že aj keď európske smernice neumožňujú špecifikovať konkrétnu použitú technológiu pri výbere mýta, „súťažné podmienky budú definované tak, aby sa neoplatilo použiť mikrovlnnú, ale satelitnú technológiu“.

Európska únia aj napriek problémom s financovaním navigačného systému Galileo stále trvá na tom, že všetky členské krajiny budú v budúcnosti využívať satelitný systém na výber mýta.

Ceny sú vysoké

Generálny riaditeľ ČESMAD Slovakia, ktorá zastrešuje na­šich cestných dopravcov, Pavol Reich, povedal, že „navrhnuté sadzby sú vysoké“. Podľa neho vyššie ceny mýtneho ako v susedných krajinách určite „zvýšia náklady dopravcov“ a tí budú mať tendenciu premietnuť tieto náklady do cien za dopravu.

Reich dodáva, že dopravcovia sa aj bez vysokého mýtneho boria s vysokými nákladmi, napríklad s daňou z motorových vozidiel alebo vysokou spotrebnou daňou z minerálnych olejov a ich „rentabilita sa znížila na minimum“.

Manažér spoločnosti DHL Freight Slovakia Rastislav Brenčič očakával zavedenie mýta aj na Slovensku. „V súvislosti s poslednými aktivitami okoli­tých krajín a Nemecka v tejto oblasti a aj s neustálou snahou Európskej komisie o zníženie negatívnych vplyvov cestnej dopravy na životné prostredie, dal sa tento krok predvídať“.

Podľa Brenčiča vládne v cestnej doprave vysoko konkurenčné prostredie, ktoré „nedovoľuje firmám operovať s vysokou prevádzkovou maržou“. Dá sa teda predpokladať, že schválené sadzby sa skôr alebo neskôr premietnu do cien za služby v cestnej doprave.

Môžeme prísť o strategickú výhodu

Problém vysokého mýta však netreba chápať iba z pohľadu narastajúcich nákladov dopravných firiem. To, čo môže oveľa viac uškodiť slovenskej ekonomike, je vplyv mýta na ďalší rozvoj distribučnej logistiky u nás.

Slovensko sa vďaka svojej polohe v centre Európy stalo atraktívnou krajinu z hľadiska umiestňovania logistických centier. Vzhľadom na rozšírenie EÚ o Rumunsko a Bulharsko, prípadne v budúcnosti o ďalšie balkánske krajiny bude význam Slovenska naďalej stúpať.

„Neuváženým nastavením napríklad aj takýchto poplatkov, ktoré tvoria významnú časť nákladov v cestnej doprave, môžeme o túto výhodu rýchlo prísť, čo by malo negatívne dôsledky najmä na oblasť zamestnanosti,“ povedal Brenčič.


Česi mali dosť problémov

Česko zaviedlo systém elektronického mýta od začiatku tohto roka. Za prvý polrok prostredníctvom neho vybralo viac ako 2, 7 miliardy českých korún. V priemere to predstavuje 16, 2 milióna korún denne.

Zavádzanie systému nebolo bezproblémové. Dva týždne pred spustením nebolo jasné, či sa definitívne rozbehne. Dodávateľ, firma Kapsch, si od českého ministerstva dopravy vymohol dodatok k zmluve, ktorý upravoval výšku penále za nespustenie systému. Nakoniec sa ministerstvo s firmou dohodlo a systém sa rozbehol načas.

Problémy sprevádzali aj samotný tender na mýto. Víťaz­stvo firmy Kapsch spochybnili neúspešní účastníci konania, čo oddialilo začiatok stavby. Firme tak na vybudovanie celého projektu ostalo približne deväť mesiacov.

Rozdelenie automobilovdo emisných tried

Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:

vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)

vozidlá „EURO I“/“EUROII“

vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“


Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:

uhľovodíkov

oxidov dusíka

oxidu uhoľnatého

tuhých častíc

výfukových plynov

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 19 450
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 143
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 368
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 057
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 187
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 835
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 550
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 480
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 420
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 027