SME
Utorok, 18. január, 2022 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Sadzby za mýto ostávajú vysoké

Slovenská vláda v stredu schválila výšku mýta, ktoré chce pýtať za používanie cestnej infraštruktúry. Hoci návrh ministerstva dopravy počítal s o pätinu vyššími sadzbami, naše mýto bude aj tak najvyššie v regióne.

Vláda predpokladá, že príjmy z mýtneho systému pomôžu financovať výstavbu diaľnic.Vláda predpokladá, že príjmy z mýtneho systému pomôžu financovať výstavbu diaľnic. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny predložil v stredu na schválenie výšku platieb za elektronické mýto. Vláda nakoniec odobrila o 20 percent nižšie sadzby, ako sa pôvodne očakávalo. Za všetky automobily ťažšie ako 3,5 tony by sa malo platiť od roku 2009.

Sadzby nekomentujú

Aj napriek tomu, že minister Vážny navrhol schváliť nižšie sadzby, tie sú stále vyššie ako cena elektronického mýta v Českej republike alebo v Nemecku. Či zohrajú nižšie sadzby nejakú úlohu pri kritériách na výber prevádzkovateľa elektronického mýtneho systému, je tiež zatiaľ otázne.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík na otázku SME, či nariadenie vlády o výške mýtneho potrebujú na vyhlásenie tendra na prevádzkovateľa elektronického mýta, odpovedal: „Nebudem to komentovať.“

Podľa generálneho riaditeľa NDS Ivana Chomu má byť tender vyhlásený „na prelome júna a júla, najneskôr v auguste“. Zatiaľ sa tak nestalo. Víťaz bude prevádzkovať systém najbliž­ších desať rokov. Podľa Chomu sa v procese obstarávania nebude špecifikovať technológia, ktorú má víťaz použiť. Na výber má tri možnosti: mikrovlnný, satelitný alebo kombináciu obidvoch systémov.

Minister Vážny po rokovaní vlády však povedal, že aj keď európske smernice neumožňujú špecifikovať konkrétnu použitú technológiu pri výbere mýta, „súťažné podmienky budú definované tak, aby sa neoplatilo použiť mikrovlnnú, ale satelitnú technológiu“.

Európska únia aj napriek problémom s financovaním navigačného systému Galileo stále trvá na tom, že všetky členské krajiny budú v budúcnosti využívať satelitný systém na výber mýta.

Ceny sú vysoké

Generálny riaditeľ ČESMAD Slovakia, ktorá zastrešuje na­šich cestných dopravcov, Pavol Reich, povedal, že „navrhnuté sadzby sú vysoké“. Podľa neho vyššie ceny mýtneho ako v susedných krajinách určite „zvýšia náklady dopravcov“ a tí budú mať tendenciu premietnuť tieto náklady do cien za dopravu.

Reich dodáva, že dopravcovia sa aj bez vysokého mýtneho boria s vysokými nákladmi, napríklad s daňou z motorových vozidiel alebo vysokou spotrebnou daňou z minerálnych olejov a ich „rentabilita sa znížila na minimum“.

Manažér spoločnosti DHL Freight Slovakia Rastislav Brenčič očakával zavedenie mýta aj na Slovensku. „V súvislosti s poslednými aktivitami okoli­tých krajín a Nemecka v tejto oblasti a aj s neustálou snahou Európskej komisie o zníženie negatívnych vplyvov cestnej dopravy na životné prostredie, dal sa tento krok predvídať“.

Podľa Brenčiča vládne v cestnej doprave vysoko konkurenčné prostredie, ktoré „nedovoľuje firmám operovať s vysokou prevádzkovou maržou“. Dá sa teda predpokladať, že schválené sadzby sa skôr alebo neskôr premietnu do cien za služby v cestnej doprave.

Môžeme prísť o strategickú výhodu

Problém vysokého mýta však netreba chápať iba z pohľadu narastajúcich nákladov dopravných firiem. To, čo môže oveľa viac uškodiť slovenskej ekonomike, je vplyv mýta na ďalší rozvoj distribučnej logistiky u nás.

Slovensko sa vďaka svojej polohe v centre Európy stalo atraktívnou krajinu z hľadiska umiestňovania logistických centier. Vzhľadom na rozšírenie EÚ o Rumunsko a Bulharsko, prípadne v budúcnosti o ďalšie balkánske krajiny bude význam Slovenska naďalej stúpať.

„Neuváženým nastavením napríklad aj takýchto poplatkov, ktoré tvoria významnú časť nákladov v cestnej doprave, môžeme o túto výhodu rýchlo prísť, čo by malo negatívne dôsledky najmä na oblasť zamestnanosti,“ povedal Brenčič.


Česi mali dosť problémov

Česko zaviedlo systém elektronického mýta od začiatku tohto roka. Za prvý polrok prostredníctvom neho vybralo viac ako 2, 7 miliardy českých korún. V priemere to predstavuje 16, 2 milióna korún denne.

Zavádzanie systému nebolo bezproblémové. Dva týždne pred spustením nebolo jasné, či sa definitívne rozbehne. Dodávateľ, firma Kapsch, si od českého ministerstva dopravy vymohol dodatok k zmluve, ktorý upravoval výšku penále za nespustenie systému. Nakoniec sa ministerstvo s firmou dohodlo a systém sa rozbehol načas.

Problémy sprevádzali aj samotný tender na mýto. Víťaz­stvo firmy Kapsch spochybnili neúspešní účastníci konania, čo oddialilo začiatok stavby. Firme tak na vybudovanie celého projektu ostalo približne deväť mesiacov.

Rozdelenie automobilovdo emisných tried

Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:

vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)

vozidlá „EURO I“/“EUROII“

vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“


Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:

uhľovodíkov

oxidov dusíka

oxidu uhoľnatého

tuhých častíc

výfukových plynov

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Mecom ide na zelenú
  3. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  4. Marrákeš je červená perla Maroka
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  6. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  7. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  8. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  9. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny
  1. Mecom ide na zelenú
  2. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  3. Marrákeš je červená perla Maroka
  4. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života
  5. Viac ako 30 000 € z Vianočnej lotérie BILLA poputuje na pomoc
  6. Projekt nórskych grantov „Decent work – dôstojná práca“
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. PODCAST: Nárok pacienta na invalidný dôchodok a ŤZP
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Skleróza multiplex u detí: Kedy navštíviť lekára?
  1. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 5 629
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 4 244
  3. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 550
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 211
  5. Cukrovkári a covid-19 2 756
  6. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 507
  7. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 315
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu 1 422
  9. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení 1 215
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 872
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Kassaj: Okolo Neusiedler See na Favoritoch
  2. Vladimír Benčík: Arménsko - navštívime 7-tisíc rokov staré rytiny na Uchtasare, už ich neuvidíte
  3. Tereza Krajčová: Holandsko: Krajina kakaa a všadeprítomných bicyklov (Amsterdam – Zaanse Schans – Den Haag – Rotterdam)
  4. Martin Majzlan: Kok Boru – Najtvrdší kolektívny šport na svete
  5. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  6. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  7. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia
  1. INEKO: Nové školské rebríčky s viacerými posunmi – na prvých miestach bratislavské GJH, SPŠ elektrotechnická v Prešove a po novom aj ZŠ Staničná, Košice 23 241
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 9 949
  3. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 637
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 3 879
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 20. Veci sa balia, náhrady hľadajú a srdce ticho puká 3 791
  6. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 723
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 558
  8. Linda Ágoštonová: S láskou Tvoja Žofia 2 416
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu