SME
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa

Sadzby za mýto ostávajú vysoké

Slovenská vláda v stredu schválila výšku mýta, ktoré chce pýtať za používanie cestnej infraštruktúry. Hoci návrh ministerstva dopravy počítal s o pätinu vyššími sadzbami, naše mýto bude aj tak najvyššie v regióne.

Vláda predpokladá, že príjmy z mýtneho systému pomôžu financovať výstavbu diaľnic.Vláda predpokladá, že príjmy z mýtneho systému pomôžu financovať výstavbu diaľnic. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny predložil v stredu na schválenie výšku platieb za elektronické mýto. Vláda nakoniec odobrila o 20 percent nižšie sadzby, ako sa pôvodne očakávalo. Za všetky automobily ťažšie ako 3,5 tony by sa malo platiť od roku 2009.

Sadzby nekomentujú

Aj napriek tomu, že minister Vážny navrhol schváliť nižšie sadzby, tie sú stále vyššie ako cena elektronického mýta v Českej republike alebo v Nemecku. Či zohrajú nižšie sadzby nejakú úlohu pri kritériách na výber prevádzkovateľa elektronického mýtneho systému, je tiež zatiaľ otázne.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík na otázku SME, či nariadenie vlády o výške mýtneho potrebujú na vyhlásenie tendra na prevádzkovateľa elektronického mýta, odpovedal: „Nebudem to komentovať.“

Podľa generálneho riaditeľa NDS Ivana Chomu má byť tender vyhlásený „na prelome júna a júla, najneskôr v auguste“. Zatiaľ sa tak nestalo. Víťaz bude prevádzkovať systém najbliž­ších desať rokov. Podľa Chomu sa v procese obstarávania nebude špecifikovať technológia, ktorú má víťaz použiť. Na výber má tri možnosti: mikrovlnný, satelitný alebo kombináciu obidvoch systémov.

Minister Vážny po rokovaní vlády však povedal, že aj keď európske smernice neumožňujú špecifikovať konkrétnu použitú technológiu pri výbere mýta, „súťažné podmienky budú definované tak, aby sa neoplatilo použiť mikrovlnnú, ale satelitnú technológiu“.

Európska únia aj napriek problémom s financovaním navigačného systému Galileo stále trvá na tom, že všetky členské krajiny budú v budúcnosti využívať satelitný systém na výber mýta.

Ceny sú vysoké

Generálny riaditeľ ČESMAD Slovakia, ktorá zastrešuje na­šich cestných dopravcov, Pavol Reich, povedal, že „navrhnuté sadzby sú vysoké“. Podľa neho vyššie ceny mýtneho ako v susedných krajinách určite „zvýšia náklady dopravcov“ a tí budú mať tendenciu premietnuť tieto náklady do cien za dopravu.

Reich dodáva, že dopravcovia sa aj bez vysokého mýtneho boria s vysokými nákladmi, napríklad s daňou z motorových vozidiel alebo vysokou spotrebnou daňou z minerálnych olejov a ich „rentabilita sa znížila na minimum“.

Manažér spoločnosti DHL Freight Slovakia Rastislav Brenčič očakával zavedenie mýta aj na Slovensku. „V súvislosti s poslednými aktivitami okoli­tých krajín a Nemecka v tejto oblasti a aj s neustálou snahou Európskej komisie o zníženie negatívnych vplyvov cestnej dopravy na životné prostredie, dal sa tento krok predvídať“.

Podľa Brenčiča vládne v cestnej doprave vysoko konkurenčné prostredie, ktoré „nedovoľuje firmám operovať s vysokou prevádzkovou maržou“. Dá sa teda predpokladať, že schválené sadzby sa skôr alebo neskôr premietnu do cien za služby v cestnej doprave.

Môžeme prísť o strategickú výhodu

Problém vysokého mýta však netreba chápať iba z pohľadu narastajúcich nákladov dopravných firiem. To, čo môže oveľa viac uškodiť slovenskej ekonomike, je vplyv mýta na ďalší rozvoj distribučnej logistiky u nás.

Slovensko sa vďaka svojej polohe v centre Európy stalo atraktívnou krajinu z hľadiska umiestňovania logistických centier. Vzhľadom na rozšírenie EÚ o Rumunsko a Bulharsko, prípadne v budúcnosti o ďalšie balkánske krajiny bude význam Slovenska naďalej stúpať.

„Neuváženým nastavením napríklad aj takýchto poplatkov, ktoré tvoria významnú časť nákladov v cestnej doprave, môžeme o túto výhodu rýchlo prísť, čo by malo negatívne dôsledky najmä na oblasť zamestnanosti,“ povedal Brenčič.


Česi mali dosť problémov

Česko zaviedlo systém elektronického mýta od začiatku tohto roka. Za prvý polrok prostredníctvom neho vybralo viac ako 2, 7 miliardy českých korún. V priemere to predstavuje 16, 2 milióna korún denne.

Zavádzanie systému nebolo bezproblémové. Dva týždne pred spustením nebolo jasné, či sa definitívne rozbehne. Dodávateľ, firma Kapsch, si od českého ministerstva dopravy vymohol dodatok k zmluve, ktorý upravoval výšku penále za nespustenie systému. Nakoniec sa ministerstvo s firmou dohodlo a systém sa rozbehol načas.

Problémy sprevádzali aj samotný tender na mýto. Víťaz­stvo firmy Kapsch spochybnili neúspešní účastníci konania, čo oddialilo začiatok stavby. Firme tak na vybudovanie celého projektu ostalo približne deväť mesiacov.

Rozdelenie automobilovdo emisných tried

Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:

vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)

vozidlá „EURO I“/“EUROII“

vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“


Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:

uhľovodíkov

oxidov dusíka

oxidu uhoľnatého

tuhých častíc

výfukových plynov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  2. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  4. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  5. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  7. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 283
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 6 510
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 704
  4. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 584
  5. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 578
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 2 531
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 045
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 814
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 20 455
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 379
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 644
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 451
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 750
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 4 345
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 618
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 278
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu