Ďalšie štyri ruské letecké spoločnosti nesmú od pondelka lietať do členských krajín Európskej únie. Ruské úrady zakázali európske destinácie spoločnostiam Kavminvodyavia, Avialinie Kubani, Jakutija a Avialinii 400. Podľa ministerstva dopravy Ruskej federácie musia najskôr uviesť svoje lietadlá do takého technického stavu, aby zodpovedali normám Európskej únie.
Pretože sa im to asi nepodarí uskutočniť počas niekoľkých dní, 20–tisíc ruských turistov, ktorí mali v lietadlách týchto firiem odletieť tento rok na letnú dovolenku, bude musieť zvoliť náhradnú dopravu, inú destináciu alebo zostať doma.
Z ciest do Európy sú vyradené nielen tieto ruské spoločnosti. Pre päť ďalších začali od pondelka platiť výrazné obmedzenia pri cestách do EÚ.
Aj keď v ich prípade nie je zákaz tak striktný, budú tiež musieť začať na svojich strojoch pracovať. Kontroly zistili závažné nedostatky aj u takých veľkých firiem ako Krasnodarské aerolínie, Uralské aerolínie či Gazpromavia.
Problémy s dovolenkou
Ruskí turisti, ktorí už majú kúpené letenky týchto spoločností, najprv prepadli panike. Správa ich zasiahla s už zbalenými kuframi niekoľko dní pred letnou turistickou sezónou. Spoločnosti ich mali dopraviť do Nemecka, na Cyprus, do Grécka či Španielska.
Ale šéfovia postihnutých firiem ich upokojujú, letecký park je údajne tvorený aj novšími strojmi.
A tak staré lietadlá, ktoré už majú aj na prvý pohľad odslúžené, budú bleskove nahradené novšími. Okrem toho vedenie firiem zdôrazňuje, že zákaz vôbec nemá nič spoločné s nedostatočnou bezpečnosťou lietadiel. „Chýbajúce lampičky alebo špinavý salón nemajú na bezpečnosť žiadny vplyv,“ vysvetlil šéf ruskej Federálnej agentúry pre leteckú dopravu Jevgenij Bačurin. Zároveň však priznal, že najčastejšie sa výčitky európskych špecialistov týkali bezpečnostných pásov, zabarikádovaných núdzových východov a všeobecne kultúry leteckej prepravy, ktorá je v Rusku nižšia ako v Európe.
Opatrná Európa
Tento rok vo februári už bol z európskych destinácií vyradený celý rad ruských leteckých spoločností, vrátane takých ako Tatarstan či Ruskoje nebo. Celý problém spočíva v dôkladných previerkach, ktoré vykonali špecialisti z európskej komisie pre dopravu v Rusku medzi rokmi 2004 a 2006.
Veľa nedostatkov bolo zaradených do 3. najvyššej kategórie, čo znamená, že priamo ohrozujú bezpečnosť letu. Vymenované firmy sa stretli s monohými výhradami a stav niektorých strojov, na ktorých sa v Rusku bežne lieta, vyvolal u Európanov doslova zdesenie.
Autor: Agentúra Epicentrum