SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
NEEXISTUJE ŠTÚDIA, KTORÁ BY SA POKÚSILA VYČÍSLIŤ SPOLOČENSKÉ PRÍNOSY NOVÉHO TUNELA

Sitina od soboty výrazne zlacnela

Štátna firma zaplatí za tunel Sitina nie päť miliárd korún, ale sotva polovicu.

Tunel Sitina by podľa magistrátu mal odkloniť nákladnú dopravu z frekventovaných ciest v mesteTunel Sitina by podľa magistrátu mal odkloniť nákladnú dopravu z frekventovaných ciest v meste (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Skutočná cena za nový bratislavský tunel Sitina je približne dvakrát menšia ako predpokladá premiér Robert Fico. Ten v sobotu tvrdil, že zvyšovaním sa cena môže vyšplhať až na 5 miliárd korún, čo by podľa predsedu vlády robilo jeden z najdrahších tunelov na svete. Problém premiéra je v tom, že do ceny tunela počíta aj náklady na výstavbu, ktorá s tunelom priamo nesúvisí.

Podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so sumou 3,5 miliardy korún, by výstavba samotného tunela stála 1,6 miliardy. Zvyšok mal ísť na stavby okolo tunela.

Ak zoberieme za správne Ficove tvrdenia o zvýšení konečnej ceny o jednu miliardu s tým, že sa rokuje o ďalšom päťstomiliónovom zvýšení a zachováme pomery nákladov z pôvodného projektu, vyjde konečná suma za tunel Sitina na 2,6 miliardy korún.

Národná diaľničná spoločnosť premiérove slová o nákladoch na tunel nekomentovala.

Druhá strana mince

Diskusiu o veľkosti a opodstatnenosti nákladov tunela Sitina nepridáva aj to, že nie je známa štúdia, ktorá by jasne kvantifikovala vplyvy tunela.

Národná diaľničná spoločnosť podobnú štúdiu podľa svojho hovorcu Marcela Jánošíka nemá. Žiadna z inštitúcií zaoberajúcich sa dopravou, Výskumný ústav dopravný v Žiline ani Stavebná fakulta Žilinskej univerzity takú analýzu nevypracovala.

Efekty tunela nemá exaktne spočítané ani bratislavský magistrát.

Magistrát, diaľničná spoločnosť aj výskumný ústav sa jednoznačne zhodujú na „spoločenskom prínose stavby“. Má odľahčiť bratislavské cesty a oddeliť nákladnú dopravu prechádzajúcu mestom od osobných­ áut.

„Pre obyvateľov Bratislavy je to veľký spoločenský prínos. Pre mňa je tak nezaplatiteľný,“ hovorí námestník primátora pre dopravu Milan Cílek. Magistrát podľa neho ušetrí najmä na platbách za opravu ciest, ktoré budú vďaka Sitine menej zaťažené a teda aj poničené.

Ďalší tunel

Bratislavu čaká v najbližších rokoch výstavba ešte jedného veľkého tunela. Železnice pripravujú v rámci budovania infraštruktúry takmer šesť kilometrov dlhý tunel, ktorý by mal prepojiť železničnú stanicu Bratislava – filiálka s Petržalkou.

Náklady sa odhadujú na 18 miliárd korún najmä z eurofondov. Dokončený by mal byť v roku 2015. Ak tento tunel popod Dunaj nebude predražený, jeho kilometer bude porovnateľne drahý ako pri Sitine.

Fakty o Sitine

Tunel je súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta – Staré grunty. S výstavbou sa začalo v roku 2003.

Pôvodne dohodnutá cena za celú stavbu mala byť 3,5 miliardy korún.

Celý projekt obsahuje 3 mimoúrovňové križovatky, 6 mostov, 8800 metrov kanalizácie.

Samotný tunel mal podľa pôvodného projektu stáť 1,6 miliardy korún.

Podľa Fica sa suma už zvýšila o jednu miliardu. O ďalších 500 miliónov ho môžu predražiť dokončovacie práce.

(pst)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  4. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  5. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  6. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  1. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  2. Každý komín potrebuje svoj domov!
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  5. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  6. Mobilný zdvihák pre pacienta
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  10. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 880
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 759
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 612
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 392
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 855
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 768
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 347
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 203
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 180
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu