BRATISLAVA. Skutočná cena za nový bratislavský tunel Sitina je približne dvakrát menšia ako predpokladá premiér Robert Fico. Ten v sobotu tvrdil, že zvyšovaním sa cena môže vyšplhať až na 5 miliárd korún, čo by podľa predsedu vlády robilo jeden z najdrahších tunelov na svete. Problém premiéra je v tom, že do ceny tunela počíta aj náklady na výstavbu, ktorá s tunelom priamo nesúvisí.
Podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so sumou 3,5 miliardy korún, by výstavba samotného tunela stála 1,6 miliardy. Zvyšok mal ísť na stavby okolo tunela.
Ak zoberieme za správne Ficove tvrdenia o zvýšení konečnej ceny o jednu miliardu s tým, že sa rokuje o ďalšom päťstomiliónovom zvýšení a zachováme pomery nákladov z pôvodného projektu, vyjde konečná suma za tunel Sitina na 2,6 miliardy korún.
Národná diaľničná spoločnosť premiérove slová o nákladoch na tunel nekomentovala.
Druhá strana mince
Diskusiu o veľkosti a opodstatnenosti nákladov tunela Sitina nepridáva aj to, že nie je známa štúdia, ktorá by jasne kvantifikovala vplyvy tunela.
Národná diaľničná spoločnosť podobnú štúdiu podľa svojho hovorcu Marcela Jánošíka nemá. Žiadna z inštitúcií zaoberajúcich sa dopravou, Výskumný ústav dopravný v Žiline ani Stavebná fakulta Žilinskej univerzity takú analýzu nevypracovala.
Efekty tunela nemá exaktne spočítané ani bratislavský magistrát.
Magistrát, diaľničná spoločnosť aj výskumný ústav sa jednoznačne zhodujú na „spoločenskom prínose stavby“. Má odľahčiť bratislavské cesty a oddeliť nákladnú dopravu prechádzajúcu mestom od osobných áut.
„Pre obyvateľov Bratislavy je to veľký spoločenský prínos. Pre mňa je tak nezaplatiteľný,“ hovorí námestník primátora pre dopravu Milan Cílek. Magistrát podľa neho ušetrí najmä na platbách za opravu ciest, ktoré budú vďaka Sitine menej zaťažené a teda aj poničené.
Ďalší tunel
Bratislavu čaká v najbližších rokoch výstavba ešte jedného veľkého tunela. Železnice pripravujú v rámci budovania infraštruktúry takmer šesť kilometrov dlhý tunel, ktorý by mal prepojiť železničnú stanicu Bratislava – filiálka s Petržalkou.
Náklady sa odhadujú na 18 miliárd korún najmä z eurofondov. Dokončený by mal byť v roku 2015. Ak tento tunel popod Dunaj nebude predražený, jeho kilometer bude porovnateľne drahý ako pri Sitine.
Fakty o Sitine
Tunel je súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta – Staré grunty. S výstavbou sa začalo v roku 2003.
Pôvodne dohodnutá cena za celú stavbu mala byť 3,5 miliardy korún.
Celý projekt obsahuje 3 mimoúrovňové križovatky, 6 mostov, 8800 metrov kanalizácie.
Samotný tunel mal podľa pôvodného projektu stáť 1,6 miliardy korún.
Podľa Fica sa suma už zvýšila o jednu miliardu. O ďalších 500 miliónov ho môžu predražiť dokončovacie práce.
(pst)