SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky
NEEXISTUJE ŠTÚDIA, KTORÁ BY SA POKÚSILA VYČÍSLIŤ SPOLOČENSKÉ PRÍNOSY NOVÉHO TUNELA

Sitina od soboty výrazne zlacnela

Štátna firma zaplatí za tunel Sitina nie päť miliárd korún, ale sotva polovicu.

Tunel Sitina by podľa magistrátu mal odkloniť nákladnú dopravu z frekventovaných ciest v mesteTunel Sitina by podľa magistrátu mal odkloniť nákladnú dopravu z frekventovaných ciest v meste (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Skutočná cena za nový bratislavský tunel Sitina je približne dvakrát menšia ako predpokladá premiér Robert Fico. Ten v sobotu tvrdil, že zvyšovaním sa cena môže vyšplhať až na 5 miliárd korún, čo by podľa predsedu vlády robilo jeden z najdrahších tunelov na svete. Problém premiéra je v tom, že do ceny tunela počíta aj náklady na výstavbu, ktorá s tunelom priamo nesúvisí.

Podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so sumou 3,5 miliardy korún, by výstavba samotného tunela stála 1,6 miliardy. Zvyšok mal ísť na stavby okolo tunela.

Ak zoberieme za správne Ficove tvrdenia o zvýšení konečnej ceny o jednu miliardu s tým, že sa rokuje o ďalšom päťstomiliónovom zvýšení a zachováme pomery nákladov z pôvodného projektu, vyjde konečná suma za tunel Sitina na 2,6 miliardy korún.

Národná diaľničná spoločnosť premiérove slová o nákladoch na tunel nekomentovala.

Druhá strana mince

Diskusiu o veľkosti a opodstatnenosti nákladov tunela Sitina nepridáva aj to, že nie je známa štúdia, ktorá by jasne kvantifikovala vplyvy tunela.

Národná diaľničná spoločnosť podobnú štúdiu podľa svojho hovorcu Marcela Jánošíka nemá. Žiadna z inštitúcií zaoberajúcich sa dopravou, Výskumný ústav dopravný v Žiline ani Stavebná fakulta Žilinskej univerzity takú analýzu nevypracovala.

Efekty tunela nemá exaktne spočítané ani bratislavský magistrát.

Magistrát, diaľničná spoločnosť aj výskumný ústav sa jednoznačne zhodujú na „spoločenskom prínose stavby“. Má odľahčiť bratislavské cesty a oddeliť nákladnú dopravu prechádzajúcu mestom od osobných­ áut.

„Pre obyvateľov Bratislavy je to veľký spoločenský prínos. Pre mňa je tak nezaplatiteľný,“ hovorí námestník primátora pre dopravu Milan Cílek. Magistrát podľa neho ušetrí najmä na platbách za opravu ciest, ktoré budú vďaka Sitine menej zaťažené a teda aj poničené.

Ďalší tunel

Bratislavu čaká v najbližších rokoch výstavba ešte jedného veľkého tunela. Železnice pripravujú v rámci budovania infraštruktúry takmer šesť kilometrov dlhý tunel, ktorý by mal prepojiť železničnú stanicu Bratislava – filiálka s Petržalkou.

Náklady sa odhadujú na 18 miliárd korún najmä z eurofondov. Dokončený by mal byť v roku 2015. Ak tento tunel popod Dunaj nebude predražený, jeho kilometer bude porovnateľne drahý ako pri Sitine.

Fakty o Sitine

Tunel je súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta – Staré grunty. S výstavbou sa začalo v roku 2003.

Pôvodne dohodnutá cena za celú stavbu mala byť 3,5 miliardy korún.

Celý projekt obsahuje 3 mimoúrovňové križovatky, 6 mostov, 8800 metrov kanalizácie.

Samotný tunel mal podľa pôvodného projektu stáť 1,6 miliardy korún.

Podľa Fica sa suma už zvýšila o jednu miliardu. O ďalších 500 miliónov ho môžu predražiť dokončovacie práce.

(pst)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 081
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 17 163
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 952
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 615
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 399
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 126
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 049
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 862
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 754
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 447
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu