SME

Vláda navrhla drahšie mýto

Slovenské kamióny majú platiť drahšie mýto ako v Česku. Môžu za to aj vysoké náklady na výstavbu našich diaľnic.

Ministerstvo dopravy navrhlo maximálne možné sazdby mýtneho. Vláda môže začať s ich znižovaním a pripísať si ďalšie politické body na úkor všetkých daňových poplatníkov.Ministerstvo dopravy navrhlo maximálne možné sazdby mýtneho. Vláda môže začať s ich znižovaním a pripísať si ďalšie politické body na úkor všetkých daňových poplatníkov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy včera zverejnilo svoju predstavu, koľko peňazí budú platiť motoristi od roku 2009 za používanie ciest. Sadzby pre nákladné autá nad 12 ton sú v porovnaní s Českou republikou až dvojnásobne vyššie. Nie sú však konečné, vláda môže ísť s nimi dole. Na výpočte sadzby sa podieľal Výskumný ústav dopravný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho generálny riaditeľ Ľubomír Palčák vysvetľuje vyššie sadzby „inou metodikou, ktorú sme zvolili na základe odporúčania Európskej únie“. Nemecko alebo Česko počítajú sadzby na základe staršej metódy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvom navrhnutá sadzba je však maximálna možná cena, akú si štát môže na základe smernice Únie vypýtať za používanie infraštruktúry.

„Teraz je na politickom rozhodnutí, či ceny ostatnú v navrhnutej výške, alebo sa znížia,“ povedal Palčák.

Vláda tak môže teraz začať znižovať sadzby a získať cenné politické body. Rozdiel, ktorý vznikne medzi maximálnou cenou a nižšou sadzbou, sa asi zaplatí zo štátneho rozpočtu.

Do konečnej ceny výskumný ústav započítal iba náklady na investície, výstavbu, opravy a údržbu infraštruktúry a zohľadnili aj intenzitu dopravy. V cene je započítaná aj primeraná miera zisku.

Vyššie sadzby sú dôsledkom najmä vyšších investičných nákladov na budovanie našej infraštruktúry. Kilometer diaľnic stojí podľa ministerstva dopravy na rovinatom území od 186 do 324 miliónov, zatiaľ čo diaľnica s tunelom stojí na Slovensku od 435 miliónov do 1,1 miliardy.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe prepočtov denníka SME budú slovenské cesty patriť k tým drahším. Dopravné firmy, ktoré vlastnia nákladné autá nad 12 ton, budú musieť siahnuť oveľa hlbšie do vrecka ako nemecké alebo české firmy, ktoré využívajú cesty v domovských krajinách.

Príjmy pôjdu štátu

Peniaze, ktoré sa vyberú, budú príjmom štátnej NDS. Za prvých 12 mesiacov fungovania systému to budú asi štyri miliardy. „Je to iba odhad,“ povedal riaditeľ diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

V apríli chcel, aby sa ceny stanovili na úrovni okolitých štátov. „Zatiaľ je to štyri až šesť korún za kilometer. Ale čo bude o dva roky, to sa zatiaľ nevie,“ povedal Choma. Podľa neho by mala byť výška sadzieb na úrovni okolitých štátov. Dnes je realita však iná.

Otázne je, či český dopravca, ktorý doteraz využíval na tranzit do Maďarska slovenské cesty, nepoužije síce drahšiu, ale oveľa kvalitnejšiu rakúsku infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu

„Po zavedení mýtneho systému v Čechách stúpla tranzitná doprava cez Rakúsko asi o štvrtinu. Rakúšania poskytujú kvalitnejšie služby, za ktoré dopravca platí,“ povedal Choma.

Stanovenie sadzieb sa oproti odporúčaniu únie odlišuje aj v rozdelení nákladných áut do emisných tried a počtu náprav. Podľa Palčáka si to vyžiadala diaľničná spoločnosť.

„Zatiaľ nebudeme komentovať stanovené sadzby, ani rozdelenie áut do jednotlivých tried. Materiál stále analyzujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Komentovať sadzby nechcelo ani ministerstvo dopravy.

Ceny sa vraj razantne nezvýšia

Palčák si nemyslí, že navrhnuté sadzby „nejakým razantným spôsobom zvýšia napríklad ceny základných potravín“. Niekoľkotonové nákladné autá prepravujú veľké objemy tovarov a keď sa mýtne prepočíta na kusy alebo kilogramy prepravovaných tovarov, zvýšenie ceny nebude vysoké, myslí si Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

„Iné to bude pri jednora­zo­vých­ prepravách. V takom prípade sa mýtne úplne prenesie do ceny,“ povedal Palčák.

Predstavitelia Česmadu Slovakia sa k navrhnutej výške sadzieb zatiaľ nevyjadrili. Urobia tak až po preštudovaní celého materiálu.

Hovorca Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták hovorí, že štát by vysokými sadzbami zhoršil podnikateľské prostredie, čo sa môže prejaviť aj vo vyšších konečných cenách tovarov a služieb.

Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR (v Sk/km)

 

Emisná trieda Euro 0 - II

Emisná trieda Euro III

Emisná trieda IV, V, EEV

Nákladné vozidlá (3,5 až 12 t)

3,44

3,23

3,18

Bus (3,5 až 12 t) *

3,40

3,23

3,18

Bus (nad 12 t) *

6,98

6,63

6,54

* Bus - vozidlá umožňujúce prepravu viac ako 9 osôb vrátane vodiča
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR

SkryťVypnúť reklamu

Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR, ČR a Nemecku (nákladné vozidlá nad 12 t, v Sk/km)

Počet náprav

Emisná trieda do Euro II

 

 

 

SR

ČR *

Nemecko**

2

7,30

2,76

4,42

3

7,67

4,44

4,42

4

7,86

6,48

4,76

5

7,71

6,48

4,76

Počet náprav

Emistná trieda Euro III

 

 

 

SR

ČR *

Nemecko**

2

6,88

2,04

3,74

3

7,26

3,48

3,74

4

7,44

5,04

4,08

5

7,29

5,04

4,08

Počet náprav

Emisná trieda IV.

 

 

 

SR

ČR *

Nemecko**

2

6,77

2,04

3,74

3

7,14

3,48

3,74

4

7,33

5,04

4,08

5

7,17

5,04

4,08

Počet náprav

Emisná trieda V.

 

 

 

SR

ČR *

Nemecko**

2

6,77

2,04

3,06

3

7,14

3,48

3,06

4

7,33

5,04

3,4

5

7,17

5,04

3,4

* prepočet kurzom 1,20 Sk/Kč
** prepočet kurzom 34 Sk/eur
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR, Česmad ČR

Vybrané úseky spoplatnených ciest

Ministerstvo dopravy navrhlo spoplatniť:

  • 368,32 km diaľnic

  • 207,45 km rýchlostných ciest

  • 1367,12 km ciest I. triedy

  • 36,375 km ciest II. a III. triedy

SkryťVypnúť reklamu

Rozdelenie automobilovdo emisných tried

Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:

  • vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)

  • vozidlá „EURO I“/“EUROII“

  • vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“

Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:

  • uhľovodíkov

  • oxidov dusíka

  • oxidu uhoľnatého

  • tuhých častíc

  • výfukových plynov

Stĺpček Ivana Štulajtera
Mýto

Vypočítať výšku mýta je fuška. Iste, ak sa cifry nestrieľajú od boku. Je to o ochrane životného prostredia, údržbe a rýchlosti výstavby ciest.

Odborníkom z tejto zložitej matice vyšlo, že primerané mýto na Slovensku je na hornej hranici. To je posolstvo aj o tom, že staviame draho, cesty sú v zlom stave a výstavbu diaľnic treba urýchliť, lebo tak možno hospodársky rast vyviezť aj do menej modernizova­ných kútov krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže mýto je aj o konkurencieschopnosti: medzi cestami a železnicou, medzi Slovenskom a Rakúskom a rovnako medzi podnikateľmi. Je aj o rozložení nákladov medzi firmy a ostatnou populáciou. Je to skrátka politický problém. Tí, čo už elektronické mýto zaviedli, dokazujú, že riešiteľný.

Po Zákonníku práce prichádza ďalší rébus. Spravodlivé mýto. Tiež to môže byť zaujímavé kino. Miesta na ústup je dostatok. Vláda si teraz môže pred firmami zlepšiť fazónu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 964
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 702
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 357
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 677
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 327
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 601
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu