BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy včera zverejnilo svoju predstavu, koľko peňazí budú platiť motoristi od roku 2009 za používanie ciest. Sadzby pre nákladné autá nad 12 ton sú v porovnaní s Českou republikou až dvojnásobne vyššie. Nie sú však konečné, vláda môže ísť s nimi dole. Na výpočte sadzby sa podieľal Výskumný ústav dopravný.
Jeho generálny riaditeľ Ľubomír Palčák vysvetľuje vyššie sadzby „inou metodikou, ktorú sme zvolili na základe odporúčania Európskej únie“. Nemecko alebo Česko počítajú sadzby na základe staršej metódy.
Ministerstvom navrhnutá sadzba je však maximálna možná cena, akú si štát môže na základe smernice Únie vypýtať za používanie infraštruktúry.
„Teraz je na politickom rozhodnutí, či ceny ostatnú v navrhnutej výške, alebo sa znížia,“ povedal Palčák.
Vláda tak môže teraz začať znižovať sadzby a získať cenné politické body. Rozdiel, ktorý vznikne medzi maximálnou cenou a nižšou sadzbou, sa asi zaplatí zo štátneho rozpočtu.
Do konečnej ceny výskumný ústav započítal iba náklady na investície, výstavbu, opravy a údržbu infraštruktúry a zohľadnili aj intenzitu dopravy. V cene je započítaná aj primeraná miera zisku.
Vyššie sadzby sú dôsledkom najmä vyšších investičných nákladov na budovanie našej infraštruktúry. Kilometer diaľnic stojí podľa ministerstva dopravy na rovinatom území od 186 do 324 miliónov, zatiaľ čo diaľnica s tunelom stojí na Slovensku od 435 miliónov do 1,1 miliardy.
Na základe prepočtov denníka SME budú slovenské cesty patriť k tým drahším. Dopravné firmy, ktoré vlastnia nákladné autá nad 12 ton, budú musieť siahnuť oveľa hlbšie do vrecka ako nemecké alebo české firmy, ktoré využívajú cesty v domovských krajinách.
Príjmy pôjdu štátu
Peniaze, ktoré sa vyberú, budú príjmom štátnej NDS. Za prvých 12 mesiacov fungovania systému to budú asi štyri miliardy. „Je to iba odhad,“ povedal riaditeľ diaľničnej spoločnosti Igor Choma.
V apríli chcel, aby sa ceny stanovili na úrovni okolitých štátov. „Zatiaľ je to štyri až šesť korún za kilometer. Ale čo bude o dva roky, to sa zatiaľ nevie,“ povedal Choma. Podľa neho by mala byť výška sadzieb na úrovni okolitých štátov. Dnes je realita však iná.
Otázne je, či český dopravca, ktorý doteraz využíval na tranzit do Maďarska slovenské cesty, nepoužije síce drahšiu, ale oveľa kvalitnejšiu rakúsku infraštruktúru.
„Po zavedení mýtneho systému v Čechách stúpla tranzitná doprava cez Rakúsko asi o štvrtinu. Rakúšania poskytujú kvalitnejšie služby, za ktoré dopravca platí,“ povedal Choma.
Stanovenie sadzieb sa oproti odporúčaniu únie odlišuje aj v rozdelení nákladných áut do emisných tried a počtu náprav. Podľa Palčáka si to vyžiadala diaľničná spoločnosť.
„Zatiaľ nebudeme komentovať stanovené sadzby, ani rozdelenie áut do jednotlivých tried. Materiál stále analyzujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Komentovať sadzby nechcelo ani ministerstvo dopravy.
Ceny sa vraj razantne nezvýšia
Palčák si nemyslí, že navrhnuté sadzby „nejakým razantným spôsobom zvýšia napríklad ceny základných potravín“. Niekoľkotonové nákladné autá prepravujú veľké objemy tovarov a keď sa mýtne prepočíta na kusy alebo kilogramy prepravovaných tovarov, zvýšenie ceny nebude vysoké, myslí si Palčák.
„Iné to bude pri jednorazových prepravách. V takom prípade sa mýtne úplne prenesie do ceny,“ povedal Palčák.
Predstavitelia Česmadu Slovakia sa k navrhnutej výške sadzieb zatiaľ nevyjadrili. Urobia tak až po preštudovaní celého materiálu.
Hovorca Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták hovorí, že štát by vysokými sadzbami zhoršil podnikateľské prostredie, čo sa môže prejaviť aj vo vyšších konečných cenách tovarov a služieb.
Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR (v Sk/km)
Emisná trieda Euro 0 - II
Emisná trieda Euro III
Emisná trieda IV, V, EEV
Nákladné vozidlá (3,5 až 12 t)
3,44
3,23
3,18
Bus (3,5 až 12 t) *
3,40
3,23
3,18
Bus (nad 12 t) *
6,98
6,63
6,54
* Bus - vozidlá umožňujúce prepravu viac ako 9 osôb vrátane vodiča
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR
Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR, ČR a Nemecku (nákladné vozidlá nad 12 t, v Sk/km)
Počet náprav
Emisná trieda do Euro II
SR
ČR *
Nemecko**
2
7,30
2,76
4,42
3
7,67
4,44
4,42
4
7,86
6,48
4,76
5
7,71
6,48
4,76
Počet náprav
Emistná trieda Euro III
SR
ČR *
Nemecko**
2
6,88
2,04
3,74
3
7,26
3,48
3,74
4
7,44
5,04
4,08
5
7,29
5,04
4,08
Počet náprav
Emisná trieda IV.
SR
ČR *
Nemecko**
2
6,77
2,04
3,74
3
7,14
3,48
3,74
4
7,33
5,04
4,08
5
7,17
5,04
4,08
Počet náprav
Emisná trieda V.
SR
ČR *
Nemecko**
2
6,77
2,04
3,06
3
7,14
3,48
3,06
4
7,33
5,04
3,4
5
7,17
5,04
3,4
* prepočet kurzom 1,20 Sk/Kč
** prepočet kurzom 34 Sk/eur
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR, Česmad ČR
Vybrané úseky spoplatnených ciest
Ministerstvo dopravy navrhlo spoplatniť:
368,32 km diaľnic
207,45 km rýchlostných ciest
1367,12 km ciest I. triedy
36,375 km ciest II. a III. triedy
Rozdelenie automobilovdo emisných tried
Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:
vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)
vozidlá „EURO I“/“EUROII“
vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“
Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:
uhľovodíkov
oxidov dusíka
oxidu uhoľnatého
tuhých častíc
výfukových plynov
Stĺpček Ivana Štulajtera
Mýto
Vypočítať výšku mýta je fuška. Iste, ak sa cifry nestrieľajú od boku. Je to o ochrane životného prostredia, údržbe a rýchlosti výstavby ciest.
Odborníkom z tejto zložitej matice vyšlo, že primerané mýto na Slovensku je na hornej hranici. To je posolstvo aj o tom, že staviame draho, cesty sú v zlom stave a výstavbu diaľnic treba urýchliť, lebo tak možno hospodársky rast vyviezť aj do menej modernizovaných kútov krajiny.
Lenže mýto je aj o konkurencieschopnosti: medzi cestami a železnicou, medzi Slovenskom a Rakúskom a rovnako medzi podnikateľmi. Je aj o rozložení nákladov medzi firmy a ostatnou populáciou. Je to skrátka politický problém. Tí, čo už elektronické mýto zaviedli, dokazujú, že riešiteľný.
Po Zákonníku práce prichádza ďalší rébus. Spravodlivé mýto. Tiež to môže byť zaujímavé kino. Miesta na ústup je dostatok. Vláda si teraz môže pred firmami zlepšiť fazónu.