Vláda navrhla drahšie mýto

Slovenské kamióny majú platiť drahšie mýto ako v Česku. Môžu za to aj vysoké náklady na výstavbu našich diaľnic.

Ministerstvo dopravy navrhlo maximálne možné sazdby mýtneho. Vláda môže začať s ich znižovaním a pripísať si ďalšie politické body na úkor všetkých daňových poplatníkov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy včera zverejnilo svoju predstavu, koľko peňazí budú platiť motoristi od roku 2009 za používanie ciest. Sadzby pre nákladné autá nad 12 ton sú v porovnaní s Českou republikou až dvojnásobne vyššie. Nie sú však konečné, vláda môže ísť s nimi dole. Na výpočte sadzby sa podieľal Výskumný ústav dopravný.

Jeho generálny riaditeľ Ľubomír Palčák vysvetľuje vyššie sadzby „inou metodikou, ktorú sme zvolili na základe odporúčania Európskej únie“. Nemecko alebo Česko počítajú sadzby na základe staršej metódy.

Ministerstvom navrhnutá sadzba je však maximálna možná cena, akú si štát môže na základe smernice Únie vypýtať za používanie infraštruktúry.

„Teraz je na politickom rozhodnutí, či ceny ostatnú v navrhnutej výške, alebo sa znížia,“ povedal Palčák.

Vláda tak môže teraz začať znižovať sadzby a získať cenné politické body. Rozdiel, ktorý vznikne medzi maximálnou cenou a nižšou sadzbou, sa asi zaplatí zo štátneho rozpočtu.

Do konečnej ceny výskumný ústav započítal iba náklady na investície, výstavbu, opravy a údržbu infraštruktúry a zohľadnili aj intenzitu dopravy. V cene je započítaná aj primeraná miera zisku.

Vyššie sadzby sú dôsledkom najmä vyšších investičných nákladov na budovanie našej infraštruktúry. Kilometer diaľnic stojí podľa ministerstva dopravy na rovinatom území od 186 do 324 miliónov, zatiaľ čo diaľnica s tunelom stojí na Slovensku od 435 miliónov do 1,1 miliardy.

Na základe prepočtov denníka SME budú slovenské cesty patriť k tým drahším. Dopravné firmy, ktoré vlastnia nákladné autá nad 12 ton, budú musieť siahnuť oveľa hlbšie do vrecka ako nemecké alebo české firmy, ktoré využívajú cesty v domovských krajinách.

Príjmy pôjdu štátu

Peniaze, ktoré sa vyberú, budú príjmom štátnej NDS. Za prvých 12 mesiacov fungovania systému to budú asi štyri miliardy. „Je to iba odhad,“ povedal riaditeľ diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

V apríli chcel, aby sa ceny stanovili na úrovni okolitých štátov. „Zatiaľ je to štyri až šesť korún za kilometer. Ale čo bude o dva roky, to sa zatiaľ nevie,“ povedal Choma. Podľa neho by mala byť výška sadzieb na úrovni okolitých štátov. Dnes je realita však iná.

Otázne je, či český dopravca, ktorý doteraz využíval na tranzit do Maďarska slovenské cesty, nepoužije síce drahšiu, ale oveľa kvalitnejšiu rakúsku infraštruktúru.

„Po zavedení mýtneho systému v Čechách stúpla tranzitná doprava cez Rakúsko asi o štvrtinu. Rakúšania poskytujú kvalitnejšie služby, za ktoré dopravca platí,“ povedal Choma.

Stanovenie sadzieb sa oproti odporúčaniu únie odlišuje aj v rozdelení nákladných áut do emisných tried a počtu náprav. Podľa Palčáka si to vyžiadala diaľničná spoločnosť.

„Zatiaľ nebudeme komentovať stanovené sadzby, ani rozdelenie áut do jednotlivých tried. Materiál stále analyzujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Komentovať sadzby nechcelo ani ministerstvo dopravy.

Ceny sa vraj razantne nezvýšia

Palčák si nemyslí, že navrhnuté sadzby „nejakým razantným spôsobom zvýšia napríklad ceny základných potravín“. Niekoľkotonové nákladné autá prepravujú veľké objemy tovarov a keď sa mýtne prepočíta na kusy alebo kilogramy prepravovaných tovarov, zvýšenie ceny nebude vysoké, myslí si Palčák.

„Iné to bude pri jednora­zo­vých­ prepravách. V takom prípade sa mýtne úplne prenesie do ceny,“ povedal Palčák.

Predstavitelia Česmadu Slovakia sa k navrhnutej výške sadzieb zatiaľ nevyjadrili. Urobia tak až po preštudovaní celého materiálu.

Hovorca Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták hovorí, že štát by vysokými sadzbami zhoršil podnikateľské prostredie, čo sa môže prejaviť aj vo vyšších konečných cenách tovarov a služieb.

Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR (v Sk/km)

  Emisná trieda Euro 0 - II Emisná trieda Euro III Emisná trieda IV, V, EEV
Nákladné vozidlá (3,5 až 12 t) 3,44 3,23 3,18
Bus (3,5 až 12 t) * 3,40 3,23 3,18
Bus (nad 12 t) * 6,98 6,63 6,54

* Bus - vozidlá umožňujúce prepravu viac ako 9 osôb vrátane vodiča
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR

Sadzby pre diaľnice a rýchlostné cesty v SR, ČR a Nemecku (nákladné vozidlá nad 12 t, v Sk/km)

Počet náprav Emisná trieda do Euro II    
  SR ČR * Nemecko**
2 7,30 2,76 4,42
3 7,67 4,44 4,42
4 7,86 6,48 4,76
5 7,71 6,48 4,76
Počet náprav Emistná trieda Euro III    
  SR ČR * Nemecko**
2 6,88 2,04 3,74
3 7,26 3,48 3,74
4 7,44 5,04 4,08
5 7,29 5,04 4,08
Počet náprav Emisná trieda IV.    
  SR ČR * Nemecko**
2 6,77 2,04 3,74
3 7,14 3,48 3,74
4 7,33 5,04 4,08
5 7,17 5,04 4,08
Počet náprav Emisná trieda V.    
  SR ČR * Nemecko**
2 6,77 2,04 3,06
3 7,14 3,48 3,06
4 7,33 5,04 3,4
5 7,17 5,04 3,4

* prepočet kurzom 1,20 Sk/Kč
** prepočet kurzom 34 Sk/eur
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií SR, Česmad ČR

Vybrané úseky spoplatnených ciest

Ministerstvo dopravy navrhlo spoplatniť:

  • 368,32 km diaľnic
  • 207,45 km rýchlostných ciest
  • 1367,12 km ciest I. triedy
  • 36,375 km ciest II. a III. triedy
Rozdelenie automobilovdo emisných tried

Smernica Európskeho parlamentu 2006/38/ES rozdeľuje automobily do emisných tried:

  • vozidlo „EURO 0“ (najviac znečisťujúce)
  • vozidlá „EURO I“/“EUROII“
  • vozidlá „EUROIII“/“EUROIV“/“EURO V“/“EEV“

Do týchto skupín sa automobily rozdeľujú podľa objemu vyprodukovaných splodnín:

  • uhľovodíkov
  • oxidov dusíka
  • oxidu uhoľnatého
  • tuhých častíc
  • výfukových plynov
Stĺpček Ivana Štulajtera
Mýto

Vypočítať výšku mýta je fuška. Iste, ak sa cifry nestrieľajú od boku. Je to o ochrane životného prostredia, údržbe a rýchlosti výstavby ciest.

Odborníkom z tejto zložitej matice vyšlo, že primerané mýto na Slovensku je na hornej hranici. To je posolstvo aj o tom, že staviame draho, cesty sú v zlom stave a výstavbu diaľnic treba urýchliť, lebo tak možno hospodársky rast vyviezť aj do menej modernizova­ných kútov krajiny.

Lenže mýto je aj o konkurencieschopnosti: medzi cestami a železnicou, medzi Slovenskom a Rakúskom a rovnako medzi podnikateľmi. Je aj o rozložení nákladov medzi firmy a ostatnou populáciou. Je to skrátka politický problém. Tí, čo už elektronické mýto zaviedli, dokazujú, že riešiteľný.

Po Zákonníku práce prichádza ďalší rébus. Spravodlivé mýto. Tiež to môže byť zaujímavé kino. Miesta na ústup je dostatok. Vláda si teraz môže pred firmami zlepšiť fazónu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 811
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 422
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 082
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 980
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 600
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 785
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 202
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 053
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 709