Ako k moru docestovať v plnom zdraví

Kto by sa na dovolenku netešil. Mnohých však chytá hrôza, keď si len spomenú na úmornú cestu do vysnívanej destinácie z minulého leta. Preplnené diaľnice, neznesiteľná horúčava, manželkina nevoľnosť, únava za volantom, ktorú cítiť ešte počas prvých ...

Kto by sa na dovolenku netešil. Mnohých však chytá hrôza, keď si len spomenú na úmornú cestu do vysnívanej destinácie z minulého leta. Preplnené diaľnice, neznesiteľná horúčava, manželkina nevoľnosť, únava za volantom, ktorú cítiť ešte počas prvých dní pri mori, a stres mátajúci aj po roku. Možno stačí poslúchnuť pár múdrych rád, pribaliť do batožiny niekoľko dobrých trikov a jazda k moru bude znesiteľnejšia.

Vzdajte sa hlučnej hudby

Zbytočnú nervozitu môžete odbúrať už cielenou prípravou na jazdu. V prvom rade si vytypujte najkratšiu a najrýchlejšiu trasu, aby ste seba a spolucestujúcich nevystavovali pridlhej jazde, a urobte si reálny časový plán cesty, kde zakomponujete aj prestávky. V dostatočnom predstihu si nachystajte potrebné doklady, dajte si skontrolovať technický stav auta i funkčnosť klimatizačného zariadenia, mohlo by zlyhať práve v najväčšej horúčave. A radšej si zoberte o deň dovolenky viac, aby ste mali priestor na skutočný oddych pred cestou. Veď ako vodič zodpovedáte za životy a zdravie celej posádky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počas samotnej jazdy sa vzdajte všetkých zlozvykov. V žiadnom prípade nezamestnávajte ruky pritláčaním mobilu na ucho. Telefonovanie zapríčinilo už nejednu tragickú nehodu. A vy na územiach cudzích štátov nepotrebujete ani menšiu kolíziu, ktorá vás môže nepríjemne zdržať. Počas jazdy počúvajte radšej hovorené slovo z rádia, ktoré vás drží v prirodzenom strehu, hudbu radšej stíšte. Príliš hlasná totiž pozornosti nepraje. Mozog na veľkú porciu decibelov reaguje znížením vnímania vonkajších podnetov a reakcie človeka sa zhoršujú. Rozptýlená pozornosť a vyčerpávajúci hluk spolu s monotónnym zvukom motora najmä na diaľnici môže byť napokon príčinou mikrospánku. Nehrajte sa na diaľnici alebo na neznámych trasách na Fitipaldiho. Okrem riskantných situácií, o ktoré nebude v teplotne náročnom počasí na cestách núdza, sa agresívnym štýlom jazdy rýchlo vyčerpáte. V snahe dôjsť čo najskôr do oázy relaxu si napokon miniete svoju dávku koncentrácie už v polovici cesty. A po prekročení hranice únavy ste najlepším ašpirantom na chvíľkové zlyhanie s následnou haváriou. Radšej pri jazde v noci alebo počas búrky či na konci cesty, keď ste už netrpezliví, priemernú rýchlosť znížte.

Nevyhnutné prestávky

Už pri náznaku krízy si treba nájsť prvé odpočívadlo a urobiť menšiu pauzu. Možno pomôže už pár cvikov a svaly si pretiahnete aj kratšou chôdzou na čerstvom vzduchu, najmä v prírodnom prostredí. Ak ste sa však pri šoférovaní dostávali už do fázy tranzu, padali vám viečka a ochabobali svaly na rukách, chýba len krôčik k mikrospánku. Vtedy by ste si radšej mali zdriemnuť, postačí aj dvadsaťminútový spánok. Inak by ste sa do tejto polohy opäť veľmi rýchlo vrátili. A neboli by ste prvým ani posledným šoférom, ktorý v zlomku sekundy pri strate vedomia prejde do protismeru alebo narazí do pred ním idúceho vozidla. Nezvyčajná situácia vodiča so zníženou pozornosťou vzápätí po prebudení prekvapí, takže reaguje v panike. Dôsledky sú známe z dopravných štatistík. Hoci sa cítite odpočinutí a nič nenasvedčuje kríze, aj tak by ste každých 200, maximálne 300 kilometrov mali cestu prerušiť.

Psychika i fyzická kondícia

Za volantom by sa nemal nikto zásadne rozčuľovať. Stresové hormóny vyplavené do krvného obehu sú rizikom pre srdce. Zvyšujúci sa adrenalín nie je dobrým radcom pri riešení zložitejších situácií na ceste, hnev schopnosti vodiča viditeľne zhoršuje. Pre dlhú cestu autom je podstatná aj kondícia šoféra. Vitálny mladý človek ju bude určite zvládať lepšie ako muž stredného veku, ktorý má problémy povedzme s nadváhou a v priebehu roka zvykne tráviť svoj voľný čas skôr pasívne. Potrebuje preto častejšie prestávky a nemal by ani lámať rekordy v pretekoch s časom. Mimochodom, podobných netrénovaných šoférov bude stretávať na svojej ceste stovky, o to viac by mal byť na šoférovanie sústredený práve on.

Cvikmi proti únave

Dlhú jazdu musí v zdraví prežiť už vaša chrbtica. Treba preto správne polohovať sedadlo, aby ste neboli nalepení na volante alebo naopak aby ste v hlbokom záklone na sedadle takmer neležali. Sedadlo prirodzený tvar chrbtice nekopíruje, no niektoré značky áut majú bedrovú opierku, ktorá predstavuje väčší komfort. Šofér má sedieť vzpriamene, nenakláňať sa do strany, ramená má mať opreté a nohy pri stáčaní pedálov mierne ohnuté. Správne nastavené majú byť aj zrkadlá, dôležitý je výhľad na všetky strany. Neprirodzená poloha alebo časté vytáčanie predstavuje záťaž na chrbticu a krčné stavce a únava sa dostaví skôr. Navyše pocit nepohodlia pri sedení bude šoféra znervózňovať a odpútavať pozornosť od cesty. Niekoľkohodinovú statickú polohu je dobré kompenzovať cvikmi na odpočívadle. Svoju úlohu si splnia aj klasické drepy a pár predklonov či bočných úklonov trupu. K tomu pridajte krútenie hlavy na spojazdnenie stuhnutej šije, ponaťahujte si ruky a nohy. Oprite si chodidlo o lavičku, predkloňte sa smerom ku kolenu a cvik opakujte s druhou nohou.

Alžbeta Slováková

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  2. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  3. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  4. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  5. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  7. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  9. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  10. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 289
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 776
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 220
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 052
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 796
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 011
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 566
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 212
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 285
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 889