Prichádza čas dovoleniek, s ním aj otázka, ako všetko potrebné dopraviť na miesto určenia. Batožina má vyhradené miesto v batožinovom priestore, prípadne na streche, na bicykle zase potrebujeme nosič bicyklov. Zdá sa to jednoduché, ale v prípade nosičov bicyklov je si treba rozmyslieť, ktorý z možných typov
zvoliť...
Klasický strešný nosič bicyklov je síce najrozšírenejší, ale skúšky jeho spoľahlivosti, a predovšetkým bezpečnosti nie sú vždy pozitívne. Test nemeckého autoklubu (ADAC) dokázal, že najlepšie vlastnosti po všetkých stránkach má nosič upevnený na guľu ťažného zariadenia.
Oproti iným nosičom má samé výhody okrem jedinej: je podstatne drahší. Ťažné zariadenie musí udržať dvojtonový vlek za každej situácie a je preto logicky bezpečnejším miestom pre nosič bicyklov ako úchytky na streche. Má však aj svoju nevýhodu, v technickej dokumentácii označovanú ako zvislé zaťaženie na guľu.
Pri malých autách môže byť jeho hodnota len do 50 kg, pri autách strednej triedy 75 kg a pri off-roadoch, kam sa bicykle na vysokú strechu zdvíhajú najhoršie, býva 100 kg. Pri sčítaní váhy troch bicyklov, čo je okolo 45 kg, a pripočítaní váhy najkomfortnejšieho nosiča na tri bicykle sa dostaneme na hodnotu niečo cez 60 kg. Kvalitný nosič tohto typu je zďaleka najbezpečnejší, ako v premávke, tak aj pri haváriách.
Nevýhodou v našich podmienkach je tretia registračná značka, ktorá by mala byť pripevnená na zadné čelo nosiča, takzvanú svetelnú rampu.
Keďže u nás dopravné inšpektoráty nevydávajú tretiu ŠPZ-ku navyše pre tento účel, motoristi majú jedinú možnosť značku premiestňovať zo zadnej časti auta.
Nosič na zadné dvere
Jedným z lacnejších riešení je nosič na zadné dvere. Pomocou montážnej sady sa uchytí nosič na spodnú a hornú hranu zadných dverí automobilu -kombi alebo hatchbacku. Bicykle sú umiestnené nad "ešpézetkou", obyčajne až pod spodnou hranou zadného okna, takže hornou časťou vyčnievajú nad strechu automobilu. Cena tohto typu oproti predchádzajúcemu je polovičná, výhodou je lepšie nakladanie bicyklov, nevýhodou pomerne vysoká pravdepodobnosť poškodenia laku.
Dôležitou informáciou pre motoristov je konštatovanie ADAC-u, ktorý robil testy vybraných typov nosičov, že automobil s bicyklami na zadnej časti má ešte vyššiu spotrebu ako auto s bicyklami na streche.
Beata Plachá