SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

O zásadách vhodnej životosprávy počas dlhej cesty autom informuje

MUDr. Alžbeta Béderová, CSc,odborníčka na výživu z Úradu verejného zdravotníctva v Bratislave.

Ako výdatne a kedy by sa mal najesť šofér ešte pred dlhou jazdou a aké druhy potravín by mal voliť?
Šoférovanie kladie vysoké nároky na psychiku, reakčný čas šoféra na krízové situácie počas jazdy závisí od viacerých faktorov. Okrem iného aj od zaťaženia tráviaceho traktu. Potrava sa zdržiava v žalúdku rozlične dlho, podľa toho, z akých živín sa skladá. Najdlhšie, až 5 hodín, zostáva v žalúdku tuková potrava, bielkovinová približne 4 hodiny a najkratšie, 3 hodiny, sa v žalúdku spracováva sacharidová potrava. Ťažšie jedlá môžu spôsobiť malátnosť a zníženie pozornosti vodiča. Preto konzumujeme jedlá ľahšie stráviteľné, napr. cestovinovo-zeleninové. Dodajú potrebnú energiu a živiny a nespôsobia centrálny útlm.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo a ako často by mal vodič konzumovať počas cesty?
Je to pravdepodobne individuálne, ale radšej jeme častejšie a v menších dávkach, opäť ľahko stráviteľné potraviny. V aute je vhodné prepravovať potraviny v chladiacom boxe a uprednostňovať tie, ktoré nepodliehajú rýchlemu znehodnoteniu. Preto nie sú vhodné mäkké mäsové výrobky - údeniny, pretože prítomná voda v nich podporuje hnilobné procesy a obsah soli zvyšuje pocit smädu a potrebu tekutín. Obmedzujeme aj prísun bielkovín, organizmus zaťažujú.

Ako je to s ovocím alebo zeleninou?
Sú na osvieženie počas jazdy veľmi vhodné. Majú nízky glykemický index čo znamená, že uvoľňujú inzulín postupne a telu sa tak lepšie darí držať stálu hladinu krvného cukru. Pozor si musia dať len ľudia so sklonom k nadúvaniu, pretože niektoré druhy zeleniny spôsobujú tieto ťažkosti a v spojení s dlhším sedením hrozia až kolikové bolesti.

Skryť Vypnúť reklamu

Odporúčate sladkosti ako energetický zdroj?
Cukor je výborné palivo pre prácu svalov, ako aj pre samotnú činnosť mozgu. Sladkosti sú jednoduché cukry s vysokým glykemickým indexom a rýchlou náhradou energie. Dobrým príkladom sú športovci, ktorí tesne pred výkonom často zjedia niečo sladké, čo dodá telu potrebnú a rýchlu energiu. Cukry s vysokým glykemickým indexom spôsobia však intenzívne vyplavenie potrebného inzulínu. Známa je "inzulínová hojdačka". Po prijatí sladkých jedál rýchlo vymizne pocit hladu a nastáva nárazové zvýšenie hladiny cukru v krvi. Vyplaví sa inzulín a ten veľké množstvo cukru relatívne rýchlo zníži až pod optimálnu úroveň. Čoskoro tak má človek opäť pocit často až vlčieho hladu a chuť na niečo sladké. Prudké výkyvy dávajú mozgu signál s informáciou o pocite hladu. Preto týmto spôsobom nahrádzame potrebnú energiu len príležitostne a radšej si urobíme prestávku a skonzumujeme plnohodnotnú stravu s komplexným príjmom potrebných živín a energie.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké druhy tekutín a ako často má šofér piť?
Piť dostatok tekutín počas jazdy autom, a to aj v prípade, že človek nepociťuje smäd, je nevyhnutné. Dehydratácia je veľmi nebezpečná, pretože spôsobuje zníženie tlaku krvi, čo môže viesť až ku kolapsovým stavom, strate vedomia. Na pitie nie sú vhodné sladké, sýtené a veľmi studené nápoje. Najvhodnejšie na náhradu stratených tekutín a minerálov sú vlažný čaj, alebo vlažná, stredne sýtená, komplexne mineralizovaná voda.

Aký spôsob stravovania sa odporúča pre spolucestujúcich?
Tu platia podobné zásady ako pre šoféra, možno nie také prísne z pohľadu útlmu centrálneho nervového systému, ale rovnako prísne z pohľadu možnej nákazy potravinami. Vhodná je strava, ktorá nenadúva. Pozor si musia dať ľudia s konkrétnymi ochoreniami a teda aj špeciálnymi diétami, aby ani počas presunu na dovolenku si zdravotný stav nezhoršili.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo ponúkať počas celodennej cesty deťom?
Opäť platí zásada: ľahká strava, nepodliehajúca nákaze ktorá dodá primeranú energiu a živiny. Pripravíme také potraviny, ktoré vieme, že deti obľubujú a nie nové neznáme a neosvedčené. Deti jesť zásadne nenútime.

Je konzumovať a piť nevyhnutné len na odpočívadle alebo je to vhodné robiť aj počas jazdy v aute?
Rozhodne je potrebné si urobiť prestávku. V prípade, že uprednostňujeme vlastné zásoby pred jedlami v motorestoch, odporúčam nejesť počas jazdy, ale zastaviť sa pri niektorom kultivovanom odpočívadle. Je to zároveň čas na relaxáciu, uvoľnenie, prípadne precvičenie tela, aby sa uvoľnilo stuhnuté svalstvo chrbta a osviežila sa myseľ a tým aj pozornosť vodiča.

 

Alžbeta Slováková

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 093
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 831
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 146
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 224
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 783
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 678
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 568
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 469
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 320
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu