SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO PODĽA DISPEČEROV ZAKRÝVA NEDOSTATKY V LETOVÝCH PREVÁDZKOVÝCH SLUŽBÁCH

Dispečeri opäť hrozia štrajkom

Letoví dispečeri hrozia štrajkom. Ministerstvo im údajne nechce dať výsledky auditu. Rezort tvrdí, že sú voľne prístupné každému, kto o ne požiada.

Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko.Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko. (Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

BRATISLAVA. Zástupcovia leto­vých dispečerov opäť varovali, že sa vrátia k februárovému štrajku. Ministerstvo dopravy im totiž nechce poskytnúť výsledky medzinárodnej kontroly v štátnom podniku Letové prevádzkové služby (LPS) a podnik údajne stále používa nebezpečné postupy. Uviedol to šéf Združenia riadiacich letovej prevádzky Luboš Laurenčík.

Letoví dispečeri štrajkovali vo februári za odvolanie riaditeľa LPS Romana Biraóa, pretože podľa nich nezaistil bezpečnosť letovej prevádzky. S ministerstvom sa nakoniec dohodli, že fungovanie LPS skontroluje Európska agentúra pre bezpečnosť letovej prevádzky. Tá však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiadne podstatné chyby neodhalila.

„Vieme, že nálezy auditu potvrdili vážne nedostatky v spôsobe riadenia podniku,“ oponuje Laurenčík. Podľa neho originál výsledkov auditu nie je možné získať. Okrem toho vedenie LPS zavádza neodskúšané postupy, ktoré vlastným vyšetrovaním označilo za nebezpečné, tvrdí. Navigátori od februá­rového štrajku zostali v štrajkovej pohotovosti. „V prípade, ak minister dopravy nedodrží to, k čomu sa zaviazal, budeme nútení pristúpiť k opätovnému začatiu štrajkových aktivít,“ povedal Laurenčík.

Rezort dopravy však tvrdí, že sľuby, ktoré dal vo februári dispečerom pri vyjednávaní o ukončení štrajku, plní. Dispečerom vtedy okrem medzinárodného auditu sľubil aj možnosť kontrolovať jeho priebeh a prístup k zisteniam.

Výsledky auditu boli podľa Evy Benešovej z ministerstva dispečerom sprístupnené pri príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré audit zistil. Ministerstvo tiež tvrdí, že dispečeri o sprístupnenie výsledkov auditu ešte nepožiadali oficiálnou cestou. Výsledky auditu sú však podľa hovorcu rezortu Mariána Jánošíka verejne dostupné na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Dostane ich každý, kto o ne požiada.

„Nemali sme prečo žiadať. S ministerstvom sme sa dohodli, že nám budú odovzdané všetky dokumenty,“ povedal Pavel Bugár. Počas februárového štrajku bol hovorcom dispečerov. Dodal, že riadiaci letovej prevádzky oficiálne o výsledky auditu požiadali v priebehu minulého týždňa. O ďalšom postupe navigátorov sa rozhodne na valnom zhromaždení Združenia riadiacich letovej prevádzky vo štvrtok.

Ministerstvo medzitým pokračuje v príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré odhalil audit európskej bezpečnostnej agentúry. V priebehu júna by sa ním mala zaoberať vláda. Vážny pri prezentovaní výsledkov auditu v máji vyhlásil, že väčšina problémov by sa mala odstrániť do troch mesiacov.

Februárový štrajk časti letových dispečerov na 5 dní obmedzil prelety komerčných lietadiel nad Slovenskom. Hlavné slovenské letiská vybavovali lietadlá bez obmedzení. Lety, ktoré chceli cez slovenský vzdušný priestor len križovať, však museli voliť obchádzkové trasy. Slovensko spôsobilo niekoľko tisíc minút meškaní v európskom letovom systéme. Škody LPS dosiahli milióny korún a podnik sa vystavil riziku žalôb zo strany poškodených prepravcov.

Požiadavky dispečerov

uznané

zavádzanie odskúšaných systémov

výcvik a školenia

tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny


neuznané

bezpečnosť letovej prevádzky

lepšie podmienky na výkon práce

odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb R. Bíra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 655
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 630
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 481
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 351
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 562
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 568
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 557
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 459
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 339
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 112
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu