SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO PODĽA DISPEČEROV ZAKRÝVA NEDOSTATKY V LETOVÝCH PREVÁDZKOVÝCH SLUŽBÁCH

Dispečeri opäť hrozia štrajkom

Letoví dispečeri hrozia štrajkom. Ministerstvo im údajne nechce dať výsledky auditu. Rezort tvrdí, že sú voľne prístupné každému, kto o ne požiada.

Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko.Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko. (Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

BRATISLAVA. Zástupcovia leto­vých dispečerov opäť varovali, že sa vrátia k februárovému štrajku. Ministerstvo dopravy im totiž nechce poskytnúť výsledky medzinárodnej kontroly v štátnom podniku Letové prevádzkové služby (LPS) a podnik údajne stále používa nebezpečné postupy. Uviedol to šéf Združenia riadiacich letovej prevádzky Luboš Laurenčík.

Letoví dispečeri štrajkovali vo februári za odvolanie riaditeľa LPS Romana Biraóa, pretože podľa nich nezaistil bezpečnosť letovej prevádzky. S ministerstvom sa nakoniec dohodli, že fungovanie LPS skontroluje Európska agentúra pre bezpečnosť letovej prevádzky. Tá však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiadne podstatné chyby neodhalila.

„Vieme, že nálezy auditu potvrdili vážne nedostatky v spôsobe riadenia podniku,“ oponuje Laurenčík. Podľa neho originál výsledkov auditu nie je možné získať. Okrem toho vedenie LPS zavádza neodskúšané postupy, ktoré vlastným vyšetrovaním označilo za nebezpečné, tvrdí. Navigátori od februá­rového štrajku zostali v štrajkovej pohotovosti. „V prípade, ak minister dopravy nedodrží to, k čomu sa zaviazal, budeme nútení pristúpiť k opätovnému začatiu štrajkových aktivít,“ povedal Laurenčík.

Rezort dopravy však tvrdí, že sľuby, ktoré dal vo februári dispečerom pri vyjednávaní o ukončení štrajku, plní. Dispečerom vtedy okrem medzinárodného auditu sľubil aj možnosť kontrolovať jeho priebeh a prístup k zisteniam.

Výsledky auditu boli podľa Evy Benešovej z ministerstva dispečerom sprístupnené pri príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré audit zistil. Ministerstvo tiež tvrdí, že dispečeri o sprístupnenie výsledkov auditu ešte nepožiadali oficiálnou cestou. Výsledky auditu sú však podľa hovorcu rezortu Mariána Jánošíka verejne dostupné na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Dostane ich každý, kto o ne požiada.

„Nemali sme prečo žiadať. S ministerstvom sme sa dohodli, že nám budú odovzdané všetky dokumenty,“ povedal Pavel Bugár. Počas februárového štrajku bol hovorcom dispečerov. Dodal, že riadiaci letovej prevádzky oficiálne o výsledky auditu požiadali v priebehu minulého týždňa. O ďalšom postupe navigátorov sa rozhodne na valnom zhromaždení Združenia riadiacich letovej prevádzky vo štvrtok.

Ministerstvo medzitým pokračuje v príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré odhalil audit európskej bezpečnostnej agentúry. V priebehu júna by sa ním mala zaoberať vláda. Vážny pri prezentovaní výsledkov auditu v máji vyhlásil, že väčšina problémov by sa mala odstrániť do troch mesiacov.

Februárový štrajk časti letových dispečerov na 5 dní obmedzil prelety komerčných lietadiel nad Slovenskom. Hlavné slovenské letiská vybavovali lietadlá bez obmedzení. Lety, ktoré chceli cez slovenský vzdušný priestor len križovať, však museli voliť obchádzkové trasy. Slovensko spôsobilo niekoľko tisíc minút meškaní v európskom letovom systéme. Škody LPS dosiahli milióny korún a podnik sa vystavil riziku žalôb zo strany poškodených prepravcov.

Požiadavky dispečerov

uznané

zavádzanie odskúšaných systémov

výcvik a školenia

tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny


neuznané

bezpečnosť letovej prevádzky

lepšie podmienky na výkon práce

odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb R. Bíra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 966
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 200
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 943
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 450
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 003
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 950
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 386
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 261
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 119
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 999
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu