SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Dovolenka doma neláka

Dovolenku na Slovensku trávi len o málo viac domácich ako cudzincov.Na každého našinca pripadá len jedna noc pobytu strávená v tuzemsku.

Domáci turisti navštevujú termálne kúpaliská.Domáci turisti navštevujú termálne kúpaliská. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Obyvateľov Slovenska dovolenka vo vlastnej krajine príliš neláka. Kým na každého našinca ročne pripadá iba 1,1 noci strávenej v ubytovacom zariadení na Slovensku (vrátane kempov, chát a ubytovní v súkromí), českí turisti strávia na dovolenke vo svojej krajine až vyše sedem nocí. A to dokonca po odpočítaní služobných ciest.

Podľa štatistík ministerstva hospodárstva prenocovali domáci turisti na Slovensku šesťmiliónovkrát. To je len o málo viac ako cudzinci. Tí u nás prespali 5,13 milióna nocí. Priemerný pobyt domácich i zahraničných turistov pritom trval tri dni.

Slováci sedia doma

V dvakrát väčšom Česku domáci turisti strávia 73 miliónov nocí, čo tvorí až dve tretiny všetkých dovoleniek. Viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Robert Kohlmann hovorí, že v domácom cestovnom ruchu výrazne zaostávame aj za ďalšími susednými krajinami. „Každá krajina, ktorá chce byť v cestovnom ruchu silná, musí mať rozvinutý aj domáci turizmus,“ upozorňuje.

Kohlmann si však nemyslí, že by obyvatelia Slovenska trávili dovolenky v zahraničí na úkor domácich. „Skôr je to tým, že Slováci trávia dovolenkovaním oveľa menej času ako Česi,“ tvrdí.

Láka pomer ceny a kvality

Keď sa už našinec pre dovolenku na Slovensku predsa len rozhodne, tak je to podľa Kohlmanna najmä pre výhodný pomer ceny a kvality. „Skúste si sadnúť na obed v Rakúsku a u nás, to je obrovský rozdiel. Výhodou je aj dostupnosť, neexistujúca jazyková bariéra, nemusíte mať napríklad ani poistenie liečebných nákladov,“ hovorí.

Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora si myslí, že veľké rezervy v rozvoji domáceho cestovného ruchu má aj štát. „Tu sa celé roky o cestovnom ruchu iba rozpráva. Napríklad v Poľsku štát na jeho rozvoj zaviedol aspoň odpočítateľné položky pre podnikateľov,“ hovorí.

Agentúra núka Slovensko najmä cudzincom

Podľa Kohlmanna by viac pre domáci turizmus mohla robiť aj Slovenská agentúra cestovného ruchu. „Konečne by sa mala viac starať aj o domáci cestovný ruch, dosiaľ to robila veľmi málo,“ myslí si.

„Našou prioritou je najmä prezentácia Slovenska v zahraničí,“ tvrdí však Eva Sisková z agentúry. Domácemu cestovnému ruchu sa agentúra podľa nej venuje len okrajovo. „Vydávame najmä rôzne propagačné materiály, napríklad cyklotrasy, vínne cesty, exkurzie do prírody alebo turistické chodníky,“ povedala.

Domáci turisti však nie sú príliš zaujímaví ani pre cestovné kancelárie. „Dovolenky sú u nás lacné a priehľadné, každý vidí, koľko čo stojí a marža pre cestovky je preto relatívne nízka,“ priznáva Kohlmann.

Najviac nocí strávia turisti v Prešovskom a Žilinskom kraji, kde sú Vysoké Tatry. Naopak najmenej navštevovaný je Nitriansky kraj.

Prenocovania domácich turistov v SR za rok 2006


Prešovský kraj 1 231 486

Žilinský kraj 1 049 036

Bratislavský kraj 731 854

Nitriansky kraj 316 163

Slovensko 6 004 032


Prenocovania zahraničných turistov v SR za rok 2006


Slovensko



5 133 533 Zdroj: Ministerstvo hospodárstva
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 858
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 382
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 572
  4. Aká je chémia vôní 10 352
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 382
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 763
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 727
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 166
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 708
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu