V Maďarsku pribudli nové úseky diaľnic, poplatky za chorvátske diaľnice zostali nezmenené. Chorváti renovujú aj magistrálu
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Z troch druhov možností dopravy do Chorvátska zvyčajne víťazí auto. Z troch možných ciest zase tá najlepšia, najkratšia a najlacnejšia. Hnaný sľubmi chorvátskych aj maďarských budovateľov ciest sa opäť vydávame dovolenkovým koridorom
k Jadranu. Tentokrát vyskúšame obľúbený ťah cez Šahy, Budapešť
a Nagykaniszu. Cestou späť plánujeme Rakúsko, najmä kvôli novej diaľnici na spojnici zo Záhrebu do Slovinska.
Výber auta, ktorý nám pomôže dobre zmapovať náklady na cestu i jej trvanie sme prispôsobili podmienkam našich motoristov. Akonáhle sa bežných motoristov opýtate, aké majú nároky na svoje auto, často odvetia, že stačí, ak raz do roka vydrží cestu k moru. Podľa našich skúseností do Chorvátska zájde každé auto v dobrom technickom stave. Na staré Škody a Lady však už treba zabudnúť. Osemstokilometrová sieť chorvátskych diaľnic je nastavená na rýchle cestovanie spoľahlivým autom.
Vlani sme cestou do Chorvátska prevetrali naftové auto kombi nižšej strednej triedy. Tento rok sme zišli trochu nižšie - k benzínovému motoru objemu 1,4 litra a rodinnému autu Škoda Roomster.
Popri Balatóne
K spôsobom plánovania cesty a času štartu iba niekoľko poznatkov - z vlastných skúseností a z reálnej dovolenky s päťčlennou rodinou odporúčame jednoznačne nočnú jazdu so spiacimi deťmi a v inom dni než v piatok alebo sobotu. Našu cestu sme začali na hraničnom priechode Šahy a priľahlej čerpacej stanici.
Slovnaft tu na nej predáva benzín za 38,60 Sk (nafta 37 Sk), čo nie je najlacnejšie, ale rozhodne je to výhodnejšie než v Maďarsku, kde liter benzínu stojí 279,9 forintov (39,40 Sk). Nafta vychádza v Maďarsku lacnejšie - 256,90 forintov (36,20 Sk). Maďarskú známku si v Šahách nekúpite a zamknuté toalety s kľúčom pri obsluhe tiež nepovažujeme za ústretový krok turistom. Ale videli ste to niekde na čerpadle Slovnaft inak? S nanukom v ruke a cieľom raňajkovať pri mori vyrážame o 23.15 h zo Šiah.
Maďari nás vlani nepotešili novými kilometrami diaľnic, ale tento rok sa pochlapili, hoci medzi hranicami a Budapešťou nové štvorprúdovky nepribudli. V prvej etape cesty môžu byť nebezpečné líšky a kuny, ktoré milujú riskantné nočné korzo na ceste. Na dopravné značenie smerom do Budapešti nedáme dopustiť. Kým nebude hotový celý prstenec okolo mesta, treba si odtrpieť prechod mestom - v noci však bezproblémový.
Pri radosti z prázdnych nočných ulíc Budapešti a dobrého značenia smerom na M7 (Balaton) netreba zabudnúť dodržiavať rýchlosť. Dopravné značenie smeruje tranzit na diaľnicu M7 cez mesto a potom časť obchvatu M0, teda dlhšiu a komplikovanejšiu cestu.
My sme vyskúšali skratku cez mesto priamo na začiatok M7, tak ako to kalkuluje internetový navigátor na stránke www.viamichelin.com. Po odbočení na hlavnú ulicu Hungária Körút, kam nás doviedlo dopravné značenie, sme na prvej veľkej svetelnej križovatke doprava prešli na ulicu Kerepesi. Odtiaľ stačí ísť stále a dosť dlho rovno cez Rákócziho a Kossuthovu ulicu na most Erzsébet, kde sa chytíte zrozumiteľného značenia na
diaľnicu M7. Na prvom diaľničnom čerpadle (Shell) sme kúpili maďarskú diaľničnú známku, štvordňovú za 1530 forintov a obsluhujúcemu čerpacej stanice nahlásili evidenčné číslo auta. V Maďarsku je to nevyhnutné. Desaťdňová známka stojí 2250 forintov (370 Sk).
Nové diaľnice
Po dvesto kilometroch zo Šiah schádzame z diaľnice pri Zamárdi a súbežne s Balatonom pokračujeme po cestnom ťahu E71 na Nagykanizsu. Na rozdiel od minulého roka sa už po štrnástich kilometroch vo svetle reflektorov objavuje dobre označená odbočka (Nagykanizsa) na novopostavenú diaľnicu s úsekom dlhým štyridsaťjeden kilometrov. Odbočiť sa oplatí najmä pre dediny a lesnú zver, ktorá sa na diaľnicu už nedostane.
Po výjazde z diaľnice a dvoch kruhových objazdoch s dobre označenými smermi na Nagykanizsu i samotné Chorvátsko zostáva prejsť posledných 51 kilometrov až na hraničný priechod Leteneye - Goričan. Presne o tretej v noci, po 329 kilometroch a štyroch hodinách jazdy zo Šiah prichádza čas na prvú kávu v nonstop otvorenej reštaurácii na chorvátskej strane hraničného prechodu. V rámci espressa funguje aj zmenáreň.
Ďalšia cesta po prázdnych chorvátskych diaľnicach ubieha veľmi rýchlo cez Čakovec, Záhreb a mimoúrovňovú križovatku diaľnic Bosiljevo 2. Na dobre označenom obchvate Záhrebu nebude problém prejsť spoločným smerom na Split a Rijeku. Monotónnou jazdou znudený vodič smerujúci do Dalmácie, prípadne južnejšie, musí správne prejsť spomínanou križovatkou diaľnic za Karlovacom. Na výber sú dva hlavné smery Rijeka a Split.
Za chorvátske diaľnice možno platiť aj eurom podľa prepočtu na účtenke. Výdavok však dostanete v kunách. Pred prvou cestou autom do Chorvátska by mali vodiči vedieť, že sa platí po prejdení diaľničného úseku, takže pri vstupe na diaľnicu si treba vyzdvihnúť lístok a pri výstupe odovzdať pri kase. Prvý úsek z Goričanu do Sv. Heleny stojí 36 kún a druhý dlhý úsek Záhreb - Spilt (Dugopolje) vyjde pre osobné auto 157 kún.
Od polovice júla pribudne nový úsek diaľnice Dugopolje - Šestanovac, ktorý výrazne skráti cestu na Makarsku riviéru a do Dubrovníka. Okrem stavby diaľnice sa usilovne pracuje na rozšírení a kompletnej rekonštrukcii spojovacieho úseku medzi diaľnicou pri Šestanovaci a Jadranskou magistrálou, na ktorú sa napojíte pri Brele.
Raňajky
Moderné chorvátske diaľnice majú všetko, čo k dovolenke treba. Každých 20 až 40 kilometrov čerpaciu stanicu s odpočívadlom, veľkým parkoviskom, toaletami a dobrou kávou v espresse.
Z množstva odpočívadiel víťazí oddychové centrum pri moste cez rieku Krka spojené popod diaľnicu krátkym tunelom pre peších. Architektonický skvost medzi odpočívadlami z kameňa a dreva má okrem vyhliadkových miest na Krku veľa stolov, lavičiek a miest ideálnych na raňajky. Na druhej strane funguje aj reštaurácia. Kaviareň je otvorená nonstop a reštaurácia od deviatej ráno do polnoci. Priľahlá vodná plocha ešte nie je more, ale rozliata rieka v údolí. Okrem servisu vrátane detského ihriska oceňujeme tiež dostatok košov na smeti. Zo Šiah sme sem dorazili o pol ôsmej ráno po 769 kilometroch.
V závislosti od spotreby auta a dovolenkovej destinácie odporúčame tankovať a oddychovať na čerpacej stanici pred tunelom Mala Kapela, prípadne za ním. Nami odporúčané odpočívadlo Krka padne vhod cestou do Splitu, na Makarsku alebo ešte ďalej. Byť za desať hodín na Makarskej bude celkom reálne.
Konečne more
Kedysi nekonečná cesta k moru naberá na rýchlosti a pohode. V pokojnom rodinnom tempe, ale bez dopravnej zápchy, budete zo Šiah na Makarskej za menej ako desať hodín, najmä ak Chorváti dokončia a rozšíria spojovací úsek medzi novou diaľnicou v Šestanovaci a Brelou. Vo finálnej fáze je tiež nový úsek do Ploče, odkiaľ je na skok Pelješac. Pôvodne bola diaľnica do Ploče naplánovaná na rok 2008, zdá sa však, že bude hotová už tento rok.
Milovníkov historického Dubrovníka iste poteší prestavba a výrazné rozšírenie (miestami na tri až štyri pruhy) magistrály medzi Pelješacom a Dubrovníkom. Tempo výstavby diaľnic a nových ciest je priam pekelné.
Dobrú chuť, Neum
S vidinou dovolenky na Pelješaci je pre vodiča hrejivý pocit, ak uvidí hranice Bosny. Stačí prejsť Neum a cieľ je nadosah. Inokedy trpený pomalý prejazd Neumom tentoraz prekonávame a stojíme práve v Bosne.
Na odporúčanie kamarátov plánujeme obed v moteli More hneď pri ceste. Kuchyňa sa osvedčila a ceny približne o pätinu nižšie ako v Chorvátsku tiež. Koľko stoja jednotlivé položky, ťažko vyčísliť, lebo účet prišiel v markách. V Bosne sa dá platiť všetkým, takže čašník vysype sumu v eurách okamžite. Celkový účet za porovnateľné dobroty bol nižší ako v Chorvátsku.
Stravovanie v Chorvátsku stačí popísať jedným dychom. Ceny sa v princípe nemenili a nie vždy je podstatne drahšia reštaurácia na brehu mora. V romantických uličkách je to o desať aj dvadsať percent lacnejšie. Kalamáre alebo krevety nepokazia nikde, ale najlepšie mušle sme jedli iba na Vire alebo v Malom Stone na Pelješaci.