BIROBIDŽAN. Židovská autonómna oblasť, pri hraniciach s Čínou na juhovýchode Ruska, zohrá čoskoro významnú úlohu pri zvyšovaní exportu Moskvy do Pekingu. Na jej území totiž vyrastie most, ktorý cez rieku Amur spojí ruské mesto Nižneleninskoje s Čínou.
Most, ktorý by mal byť hotovový do roku 2010, sa stane vôbec prvým medzi Čínou a Ruskom, ktoré v posledných rokoch čoraz viac spájajú ekonomické záujmy. Práve tie sú aj dôvodom výstavby dopravného prepojenia. Cez nový most by sa mala do Číny dovážať najmä železná ruda. Ambiciózny projekt za 800 miliónov dolárov rozbehla londýnska spoločnosť Aricom.
Cez most sa plánuje dopraviť viac než 3 milióny ton železa do Číny, ktorá potrebuje rudu na výrobu ocele. Len vlani jej vyrobila asi 420 miliónov ton. „Ide o jeden z najväčších nevyužitých projektov so železnou rudou,“ hovorí šéf Aricomu Jay Hambro. Most zníži náklady na prevoz železa skoro o polovicu.
V kancelárii zástupcu miestneho guvernéra Valerija Gureviča, z ktorej vidieť sochu Lenina na hlavnom námestí v hlavnom meste provincie, zvonia telefóny s obchodnými ponukami z Číny niekoľkokrát denne. „Predpokladá sa, že ich počet sa rapídne zvýši, keď sa postaví most,“ tvrdí guvernér Gurevič.
Židovská oblasť sa mala stať za Stalinovej vlády protikladom k židovskému štátu v Palestíne. Propaganda ukazovala okolie Birobidžanu ako nový raj. Oblasť mala predstavovať socialistický židovský svet. Judaizmus tam nahradila proletárska literatúra a viera v komunizmus. Z náboženských dôvodov sa tam nehovorilo hebrejsky, ale jidiš. Plán však hneď stroskotal. V Židovskej autonómnej oblasti dnes žije len okolo 5 percent židov zo 185–tisíc obyvateľov.