BRATISLAVA. Bez automapy možno na slovenských cestách najazdiť zbytočné kilometre. Zatiaľ čo diaľničná sieť je značená pomerne prehľadne, značenie pri cestách prvej či druhej triedy je na niektorých úsekoch nedostatočné či neprehľadné.
„Na Slovensku chýba jednotná filozofia značenia cieľových miest,“ hovorí Milan Černák, viceprezident pre mototuristiku ústredného zväzu Automotoklubu SR a dodáva, že v smerovom značení sú na Slovensku stále veľké rezervy. Podľa neho by mali byť presne značené minimálne okresné mestá, no zohľadňovať by sa mali aj lokality s vysokou turistickou návštevnosťou.
„Nie je to iba problém praktický, ale aj bezpečnostný. Ak šofér začne na križovatke váhať, ktorým smerom sa vydať, môže začať zmätkovať, a to je nebezpečné,“ dodáva.
Podľa neho sa aj vodičom z povolania stáva, že častejšie blúdia doma ako v zahraničí.
Podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest zodpovedá za dopravné značenie na cestách dopravná polícia.
Temer zabudnutá Kremnica
Príkladom nedostatočného značenia je mesto Kremnica, ktoré každoročne navštívia tisícky turistov. Pokúsili sme sa do mesta dostať z dvoch strán – smerom od Martina aj od Nitry. Z južnej strany vodičov na Kremnicu nasmeruje tabuľa až na odbočke smerom na Kremnicu a Martin pri Šášovskom Podhradí. V smere od Nitry navigujú smerové tabule iba na Žiar nad Hronom, ktorý je okresným mestom.
Zo severnej strany – od Martina – chýba smerová tabuľa na Kremnicu aj v najkritickejšom bode – na križovatke do Šturca. Je tu vyznačený iba Žiar, čo môže niektorých turistov pomýliť.
Greta Kapsdorferová z Informačného centra v Kremnici hovorí, že niektorí motoristi sa už omylom vydali na Kremnicu cez Šturec, čo znamená obchádzku niekoľkých desiatok kilometrov.
„Našťastie, motoristi sú naučení orientovať sa podľa máp,“ dodáva.