VEĽKÝ KRTÍŠ. Slovenskú a maďarskú stranu by malo cez rieku Ipeľ v najbližších rokoch prepojiť sedem mostov. Prvé začnú stavať v Peťove a Rároši, postupne budú pribúdať ďalšie. Ich výstavbu zatiaľ brzdia zložité vlastnícke vzťahy a chýbajúca medzištátne dohoda.
Na stavbu prvých dvoch mostov už majú v obciach aj územné rozhodnutie, no pre uvedené dôvody im zatiaľ nemá kto vydať stavebné povolenie. Z rovnakého dôvodu zatiaľ nemohli byť použité ani finančné prostriedky, ktorá vláda už pred časom vyčlenila.
„Dohoda je kľúčový problém, bez ktorého sa nepohneme ďalej,“ tvrdí predseda Ipeľskej únie József Wollent. Stretnutie ministrov sa pripravuje na koniec júna v Budapešti, predchádzať mu má rokovanie na úrovni expertov. Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.
Predpokladaná suma na budovanie prvých dvoch mostov sa odhaduje na 50 miliónov korún, finančne by sa na výstavbe mali podieľať oba štáty.
Každý chce vyškúšať „ tutaj“
Na niektorých miestach medzi slovenskou a maďarskou stranou sú zriadené aspoň turistické hraničné priechody. Ľudia zväčša využívajú na prechod Ipľa užšie časti, prípadne brody a plytčiny.
Našťastie, Ipeľ nepatrí medzi široké rieky a na mnohých miestach sa dá celkom slušne prejsť. Kde to nie je možné, tam prichádza ľudská vynachádzavosť. Chlapci z Ipeľského Predmostia si pred niekoľkými dňami zostrojili cez rieku malú kompu. Vďaka závesným lanám ju môže ovládať každý, kto sa chce dostať na druhý breh. Nazvali ju „ tutaj“, z maďarského slova člnok či loďka. O „ tutaji“ sa okamžite dozvedeli ľudia na oboch stranách a skúšajú ho naplno. Mária Kissová z maďarského Dregely Palanku sa môže konečne dostať na druhú stranu Ipľa bez problémov a zájsť na hrob starých rodičov.
„Moja rodina pochádzala z Ipeľského Predmostia, no ja som mala doteraz minimum šancí prísť hroby obriadiť,“ hovorí spokojne. Uprostred Ipľa sa síce vystrašene pozerá do vody a sleduje kolísanie malej kompy, no chlapci na druhom brehu ju upokoja. Kompa je stabilná a Ipeľ má v tejto časti najviac pol metra. Nakoniec ho zdolá bez problémov aj s bicyklom. Spokojní sú aj chlapci, ktorí sa na diskotéky dostanú bez toho, aby prišli s mokrými nohami.
Z mosta, ktorý kedysi bol aj v Ipeľskom Predmostí, dnes ostala iba kamenná pätka. Jeho obnova sa plánuje v nasledujúcich rokoch.
Na Ipli bolo 47 mostov
Podpísaním mierovej zmluvy v roku 1920 sa stal Ipeľ hraničnou riekou na približne 160–kilometrovom úseku. Obe strany pôvodne spájalo 47 mostov, po podpísaní zmluvy ich postupne zbúrali. Časť mostov zničili počas druhej svetovej vojny. Neskôr sa podarilo obnoviť tri mosty, ďalších sedem mostov je v pláne.