SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vlak láme bariéry medzi Kóreami

Cez najprísnejšie stráženú hranicu sveta by dnes mali prejsť prvé vlaky od konca kórejskej vojny.

SOUL. Hranice medzi Severnou a Južnou Kóreou sú nepriedušne uzavreté už vyše pol storočia. Dnes obnovia dve železničné trasy ako jeden zo začiatkov krehkého zmierovania Soulu a Pchjongjangu.

Prvé testovacie jazdy sa uskutočnia okolo poludnia, ale severokórejská armáda si do poslednej chvíle nechávala otvorené dvierka pre „prípadné nedostatočné bezpečnostné opatrenia“. Oba štáty plánovali vlakové spojenie už minulý rok, ale Pchjongjang skúšku na poslednú chvílu zrušil.

Začiatok mieru?

Päťvozňový vlak z Južnej Kórey by mal štartovať zo západnej časti polostrova, severokórejský by mal prekonať trasu pozdĺž východného pobrežia. Vlaky by mali previezť približne 150 cestujúcich cez prísne stráženú demarkačnú líniu. Vo vozňoch sa povezú aj vysokopostavení politici z juhu vrátane hlavného architekta tzv. slnečnej politiky voči Severnej Kórei Lim Dong- –wona.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tento test bude začiatkom pravidelného železničného spojenia dvoch Kóreí. Dúfam, že bude prvým krokom k trvalému mieru na polostrove,“ povedal juhokórejský minister Lee Jae-joung podľa spravodajskej agentúry Yonhap.

Vlak aj pre turistov

Južná Kórea dúfa, že vlakové spojenie zjednoduší prepravu severokórejských robot­níkov do spoločného priemyselného komplexu pri hraničnom meste Kaesong. Zároveň umožní turistom cestovať za oddychom do obľúbeného poho­ria Geumgang.

Južná Kórea sa snaží presadiť aj projekt, ktorý by napojil jej železnice na ruskú trans­sibírsku magistrálu a zabezpečil spojenie s Európou.

Obnovenie vlakového spojenia je symbolický krok v zmierení dvoch štátov, ktoré rozdelila vojna v rokoch 1950 - 1953. Krajiny sú prakticky stále vo vojne, vojna sa skočila prímerím, ale nie uzavretím mierovej zmluvy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 770
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 629
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 856
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 351
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 862
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 143
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 737
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 391
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 309
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 205
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu