NOVÁ ŽELEZNICA SPOJÍ HLAVNÉ MESTO S PARÍŽOM. POMÔŽE AJ MESTSKEJ DOPRAVE

Pod Bratislavou vykopú tunel

Projekt výstavby európskeho koridoruz Paríža do Bratislavy sa pomaly rozbieha. Súčasťou bude aj tunel pod Dunajom.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a firma DI Koridor uzatvorili prvé čiast­kové zmluvy o budovaní novej železničnej infraštruktúry na území Bratislavy. Prvé zmluvy o projektovej dokumentácii k výstabe železnice stoja viac ako 350 miliónov bez dane z pridanej hodnoty. Celkovo pôjde o dohody za takmer jednu miliardu. Polovicu z nákladov na štúdie uhradí únia.

Tunel za 18 miliárd

Najočakávanejšou časťou projektu je výstavba tunela, ktorý prepojí stanicu Bratislava filiálka s Petržalkou. Očakávané náklady sú približne 18 miliárd a dokončený bude v roku 2015.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je diskutabilné, či 18 miliárd za tunel „je veľa, alebo málo“. Bratislava podľa neho musí vyriešiť dopravné problémy. „Je najvyšší čas riešiť dopravnú situáciu. Vybudovanie integrovaného systému, ktorý bude slúžiť železničiam aj mestu, je efektívny spôsob dopravy,“ povedal.

Stanica Bratislava filiálka by sa mala náchadzať v podzemí a celý tunel bude postavený asi 16 až 20 metrov pod zemou. Na takmer šiestich kilometroch tunela budú štyri zastávky a trať bude slúžiť tak železniciam, ako aj koľajovému nosnému systému, ktorý mesto začína budovať.

Železnica má odľahčiť cesty

V minulom roku prešlo cez bratislavské mosty 124-tisíc áut. Do roku 2020 ich počet stúpne o ďalších takmer 16–tisíc. Podľa Milana Cíleka z bratislavského magistrátu migruje denne do hlavného mesta 140– až 170-tisíc ľudí a ideálne by bolo, ak by ľudia vystúpili na železničnej stanici a „ďalej ich budeme dopravovať nosným dopravným systémom“.

Do roku 2015 sa celý projekt dobuduje. Dovtedy železnice zrealizujú elektrifikáciu trate v úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom. Úprava trate bude stáť sto miliónov.

„Železničné spojenie bratislavského letiska na jestvujúcu infraštruktúru sa bude realizovať od roku 2010 a náklady budú približne 2,4 miliardy,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Letisko plánuje postaviť aj nový terminál, ku ktorému bude napojená nová železnica. Tak sa naše letisko priamo spojí s viedenským Schwechatom.

Spojíme sa s Európou

Projekt železničného spojenia označený ako TEN-T 17 Paríž – Štrasburg – Štutgart – Viedeň – Bratislava odsúhlasili európske inštitúcie v roku 2004. Jeho náklady sú vyčíslené na 23 miliárd eur (viac ako 770 miliárd korún).

Ministerstvo dopravy uvádza, že slovenská časť projektu bude financovaná z jednej pätiny zo štátnych zdrojov a 80 percentami nám prispeje únia v rámci štrukturálnych fondov.

„Podľa kvality projektu môže byť spolufinancovanie z európskych fondov až do výšky 85 percent, to však posúdi Európska komisia,“ povedala Pavlíková. Železnice chcú rýchlym spojením medzi západnou a strednou Európou konkurovať aj leteckým spoločnostiam.

„Pri výstavbe železničného tunela sa bude postupovať tak, aby to čo najmenej postihlo obyvateľov. Avšak pri takej veľkej investícii možno očakávať nejaké obmedzenia,“ povedala Pavlíková.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 436
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 878
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 150
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 278
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 854
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 806
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 723
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 445