NOVÁ ŽELEZNICA SPOJÍ HLAVNÉ MESTO S PARÍŽOM. POMÔŽE AJ MESTSKEJ DOPRAVE

Pod Bratislavou vykopú tunel

Projekt výstavby európskeho koridoruz Paríža do Bratislavy sa pomaly rozbieha. Súčasťou bude aj tunel pod Dunajom.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a firma DI Koridor uzatvorili prvé čiast­kové zmluvy o budovaní novej železničnej infraštruktúry na území Bratislavy. Prvé zmluvy o projektovej dokumentácii k výstabe železnice stoja viac ako 350 miliónov bez dane z pridanej hodnoty. Celkovo pôjde o dohody za takmer jednu miliardu. Polovicu z nákladov na štúdie uhradí únia.

Tunel za 18 miliárd

Najočakávanejšou časťou projektu je výstavba tunela, ktorý prepojí stanicu Bratislava filiálka s Petržalkou. Očakávané náklady sú približne 18 miliárd a dokončený bude v roku 2015.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je diskutabilné, či 18 miliárd za tunel „je veľa, alebo málo“. Bratislava podľa neho musí vyriešiť dopravné problémy. „Je najvyšší čas riešiť dopravnú situáciu. Vybudovanie integrovaného systému, ktorý bude slúžiť železničiam aj mestu, je efektívny spôsob dopravy,“ povedal.

Stanica Bratislava filiálka by sa mala náchadzať v podzemí a celý tunel bude postavený asi 16 až 20 metrov pod zemou. Na takmer šiestich kilometroch tunela budú štyri zastávky a trať bude slúžiť tak železniciam, ako aj koľajovému nosnému systému, ktorý mesto začína budovať.

Železnica má odľahčiť cesty

V minulom roku prešlo cez bratislavské mosty 124-tisíc áut. Do roku 2020 ich počet stúpne o ďalších takmer 16–tisíc. Podľa Milana Cíleka z bratislavského magistrátu migruje denne do hlavného mesta 140– až 170-tisíc ľudí a ideálne by bolo, ak by ľudia vystúpili na železničnej stanici a „ďalej ich budeme dopravovať nosným dopravným systémom“.

Do roku 2015 sa celý projekt dobuduje. Dovtedy železnice zrealizujú elektrifikáciu trate v úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom. Úprava trate bude stáť sto miliónov.

„Železničné spojenie bratislavského letiska na jestvujúcu infraštruktúru sa bude realizovať od roku 2010 a náklady budú približne 2,4 miliardy,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Letisko plánuje postaviť aj nový terminál, ku ktorému bude napojená nová železnica. Tak sa naše letisko priamo spojí s viedenským Schwechatom.

Spojíme sa s Európou

Projekt železničného spojenia označený ako TEN-T 17 Par힊trasburg – Štutgart – Viedeň – Bratislava odsúhlasili európske inštitúcie v roku 2004. Jeho náklady sú vyčíslené na 23 miliárd eur (viac ako 770 miliárd korún).

Ministerstvo dopravy uvádza, že slovenská časť projektu bude financovaná z jednej pätiny zo štátnych zdrojov a 80 percentami nám prispeje únia v rámci štrukturálnych fondov.

„Podľa kvality projektu môže byť spolufinancovanie z európskych fondov až do výšky 85 percent, to však posúdi Európska komisia,“ povedala Pavlíková. Železnice chcú rýchlym spojením medzi západnou a strednou Európou konkurovať aj leteckým spoločnostiam.

„Pri výstavbe železničného tunela sa bude postupovať tak, aby to čo najmenej postihlo obyvateľov. Avšak pri takej veľkej investícii možno očakávať nejaké obmedzenia,“ povedala Pavlíková.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 619
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 651
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 518
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 925
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 158
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 153
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 146
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 975
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 935