SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Pražské metro oslavuje 33 rokov

Praha 9. mája (TASR) Za malú revolúciu označujú experti na dopravu spustenie podzemnej dráhy v Prahe pred vyše tromi desiatkami rokov. Písal sa vtedy ...

Praha 9. mája (TASR) Za malú revolúciu označujú experti na dopravu spustenie podzemnej dráhy v Prahe pred vyše tromi desiatkami rokov. Písal sa vtedy rok 1974 a po šiestich rokoch výstavby sa prví cestujúci zviezli 9. mája zo stanice Kačerov na Sokolovskú, dnešnú stanicu Florenc. Cestujúcimi boli komunistickí funkcionári a pozvaní hostia, ktorí mali na lístku uvedenú aj hodinu, kedy môžu do metra vstúpiť.

Pre verejnosť začala prvá trasa metra slúžiť od piatej ráno 10. mája. Metro však bolo o poznanie iné než dnes: vstupovalo sa cez turnikety, do ktorých sa hádzala jedna koruna, zamestnanci metra mali hnedé uniformy a na peróne vlaky vypravovali výpravcovia.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes, po 33 rokoch, má pražské metro dĺžku 55 kilometrov a na troch trasách 54 staníc, z toho tri prestupné. Podzemná dráha v Prahe ročne prepravuje až 400 miliónov cestujúcich. Metru nechýbajú ambiciózne plány napríklad na výstavbu štvrtej trasy D, či predĺženie trasy A až na medzinárodné letisko v Ruzyni.

V Prahe sa 9. mája 1974 spolu so slávnostným spustením prvého úseku metra mnohé navždy zmenilo. Z centra sa vytratili autobusy, v múzeu skončili aj posledné staré električky, ktoré pamätali obe svetové vojny a do ktorých sa dalo nastupovať aj za jazdy. Metro Prahe mimoriadne pomohlo, pretože doprava zo sídlisk na juhu mesta smerom do centra kolabovala.

V roku 1990 mesto premenovalo názvy staníc poplatné komunistickej dobe a o 12 rokov neskôr metro zažilo najväčšiu pohromu povodeň.

SkryťVypnúť reklamu

Veľká voda v lete 2002 odhalila technické aj organizačné slabiny metra. Voda vnikla do podzemia iba desiatky minút po tom, ako tade prešla posledná súprava s ľuďmi. Nikto totiž presne nevedel, kto má pokyn na zastavenie prevádzky a evakuáciu metra vydať. Ukázalo sa, že vinou nedostatkov pri výstavbe metro, budované aj ako obrovský kryt civilnej obrany, nebolo hermetické. Voda spôsobila v podzemí obrovské škody, ktorých náprava trvala rok a stála sedem miliárd Kč.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) ed

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 477
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 354
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 320
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 185
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 822
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 406
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 664
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 356
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 9 971
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 108
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 073
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 891
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 801
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 163
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 715
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu