SME
Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Tender na mýto chcú v lete

Národná diaľničná spoločnosť chce od januára 2009 vyberať mýto od nákladných áut nielen na diaľniciach. V budúcnosti ho budú platiť aj osobné autá.

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sľubuje, že na prelome júna a júla tohto roku, najneskôr v auguste, vyhlási tender na dodávateľa technológie na zavedenie systému elektronického mýta na Slovensku.

Očakáva, že do súťaže sa prihlási 5 až 8 konzorcií spoločností. Víťaz by mal systém prevádzkovať desať rokov.

„Ak by bola ohrozená kvalita tendra, termín 1. január 2009 nemusí byť dodržaný,“ povedal vzápätí generálny riaditeľ NDS Igor Choma. V minulosti diaľničná spoločnosť už viackrát avizovala vyhlásenie tendra, no vždy ho zrušila.

SkryťVypnúť reklamu

Prihlásiť sa možno aj so zastaranou technológiou

Výber technológie stále nie je známy. Použiť sa môže mikrovlnný systém tak, ako je to napríklad v Česku, alebo satelitný systém, ktorý bude únia používať po dobudovaní satelitného systému Galileo. V budúcnosti ho členské štáty únie budú musieť povinne používať.

Na otázku SME, či nie je lepšie preferovať hneď na začiatku satelitný systém a nevrážať peniaze do mikrovlnného, Choma povedal, že „nemôže predsa nikoho diskriminovať“.

„V dokumentácii tendra stanovíme také podmienky, že celý trh bude vedieť, ktorá technológia bude efektívna a hospodárna,“ doplnil riaditeľ pre stratégiu a IT dialničnej spoločnosti Tibor Schlosser.

Najprv nákladné, neskôr všetci

„Výška sadzby bude niekde na úrovni 4 až 6 korún za kilometer,“ povedal Schlosser.

SkryťVypnúť reklamu

Sadzba musí byť podľa neho približne na úrovni okolitých štátov, aby nenastala podobná situácia ako v Česku. Tam sa po zavedení elektronického mýta presunuli kamióny na diaľnice susedného Rakúska a intenzita dopravy tam stúpla o 25 percent.


„Všetky príjmy z mýta sa stanú príjmom diaľničnej spoločnosti,“ povedal Choma. Predpokladá sa, že za prvý rok prevádzky to budú štyri miliardy korún. NDS ich bude môcť použiť na výstavbu, údržbu a prevádzku diaľničnej siete a rýchlostných ciest a na prevádzku mýtneho systému.

Mýto sa podľa terajšieho návrhu bude platiť na 2400 kilometroch diaľnic, ale aj ciest 1. a 2. triedy.

Mýtne by mali platiť nákladné autá nad 3,5 tony. V budúcnosti sa však platby za využívanie diaľnic a rýchlostných ciest bude vyberať aj za osobné autá.

SkryťVypnúť reklamu

„Elektronické mýto je spravodlivé, lebo každý bude platiť iba za taký úsek, ktorý skutočne prejde,“ povedal Schlosser.

Výnimku dostanú vozidlá ministerstiev vnútra a obrany, integrovaného záchranného systému a NDS, ktorý bude správcom týchto ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Životné poistenie v čase inflácie. Aká je jeho ideálna výška?
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  3. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  6. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 21 096
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 8 399
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 763
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 730
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 4 743
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 870
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 540
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 310
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 24 136
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 805
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 972
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 6 497
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 580
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 949
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 448
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 303
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu