Budú autá riadiť ľudia, alebo naopak?

Občas sa stane, že niekto príde s vynálezom, ktorý chcú mať okamžite všetci. Kým tú vec nemáme, respektíve nebola vynájdená, človek ani netuší, že by niečo také mohol vôbec potrebovať. Televízia, mobilné telefóny..., alebo kto by pre rokmi nechcel mať ..

Občas sa stane, že niekto príde s vynálezom, ktorý chcú mať okamžite všetci. Kým tú vec nemáme, respektíve nebola vynájdená, človek ani netuší, že by niečo také mohol vôbec potrebovať. Televízia, mobilné telefóny..., alebo kto by pre rokmi nechcel mať práčku, ktorá zároveň vyžehlí košeľu, panvicu čo varí bez oleja iba zdravé jedlá. Na autosalónoch sa pravidelne stretávam s novými modelmi automobilov, ktoré majú funkcie, o ktorých sme ani netušili, že budú pre nás nenahraditeľné. Automobily budú zanedlho vybavené vynálezmi, ktoré dnes síce nikomu nechýbajú, ale zajtra už bez nich nebudeme môcť existovať. V najbližšom storočí ovládne pozornosť automobilových konštruktérov elektronika. Veď dnešné moderné autá majú výkonnejšie počítače, než aké mali rakety v 70.rokoch a to lietali na Mesiac! Majú navigačné systémy, ktoré sa orientujú za pomoci satelitov. Majú počítačom riadené zavesenie kolies prispôsobujúcich sa podmienkam - tuhé pre vodičov - la "Schumacher" alebo pohodlné odpruženie, keď veziete na zadnom sedadle svokru. Majú radarové systémy varujúce na nebezpečenstvo kolízie. Najväčšou výzvou pri vývoji riadenia auta je, ale definovanie hranice medzi vodičom a automobilom. V automobiloch blízkej budúcnosti konštruktéri pracujú na systéme, keď vozidlo vycíti, kedy je vodič ospalý a môže spôsobiť nehodu. Zobudí ho diskrétnym varovaním alebo hlasným signálom.

Iný príklad: koľko tlačidiel, páčok, obrazoviek a displejov dokáže vodič sledovať bez toho, aby sa stal pre okolitú dopravu rizikom? Opäť je dôležité definovať hranicu. Treba vyvíjať také funkcie, na ktoré vodič nemusí myslieť, pokiaľ ich nepotrebuje.

Tie potom zasiahnu v jeho prospech samostatne, úplne prirodzeným spôsobom. Inými slovami automobily dostanú ľudské vlastnosti. Budú vedieť čo je dôležité a čo nie a budú nás o tom informovať vo vhodnú chvíľu.

Aj o tom bude nadchádzajúci bratislavský a všetky nasledujúce autosalóny.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 233
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 369
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 884
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 349
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 541
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 475
  7. Kam do tepla v januári? 1 954
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 799
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 561
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 951