Budú autá riadiť ľudia, alebo naopak?

Občas sa stane, že niekto príde s vynálezom, ktorý chcú mať okamžite všetci. Kým tú vec nemáme, respektíve nebola vynájdená, človek ani netuší, že by niečo také mohol vôbec potrebovať. Televízia, mobilné telefóny..., alebo kto by pre rokmi nechcel mať ..

Občas sa stane, že niekto príde s vynálezom, ktorý chcú mať okamžite všetci. Kým tú vec nemáme, respektíve nebola vynájdená, človek ani netuší, že by niečo také mohol vôbec potrebovať. Televízia, mobilné telefóny..., alebo kto by pre rokmi nechcel mať práčku, ktorá zároveň vyžehlí košeľu, panvicu čo varí bez oleja iba zdravé jedlá. Na autosalónoch sa pravidelne stretávam s novými modelmi automobilov, ktoré majú funkcie, o ktorých sme ani netušili, že budú pre nás nenahraditeľné. Automobily budú zanedlho vybavené vynálezmi, ktoré dnes síce nikomu nechýbajú, ale zajtra už bez nich nebudeme môcť existovať. V najbližšom storočí ovládne pozornosť automobilových konštruktérov elektronika. Veď dnešné moderné autá majú výkonnejšie počítače, než aké mali rakety v 70.rokoch a to lietali na Mesiac! Majú navigačné systémy, ktoré sa orientujú za pomoci satelitov. Majú počítačom riadené zavesenie kolies prispôsobujúcich sa podmienkam - tuhé pre vodičov - la "Schumacher" alebo pohodlné odpruženie, keď veziete na zadnom sedadle svokru. Majú radarové systémy varujúce na nebezpečenstvo kolízie. Najväčšou výzvou pri vývoji riadenia auta je, ale definovanie hranice medzi vodičom a automobilom. V automobiloch blízkej budúcnosti konštruktéri pracujú na systéme, keď vozidlo vycíti, kedy je vodič ospalý a môže spôsobiť nehodu. Zobudí ho diskrétnym varovaním alebo hlasným signálom.

Iný príklad: koľko tlačidiel, páčok, obrazoviek a displejov dokáže vodič sledovať bez toho, aby sa stal pre okolitú dopravu rizikom? Opäť je dôležité definovať hranicu. Treba vyvíjať také funkcie, na ktoré vodič nemusí myslieť, pokiaľ ich nepotrebuje.

Tie potom zasiahnu v jeho prospech samostatne, úplne prirodzeným spôsobom. Inými slovami automobily dostanú ľudské vlastnosti. Budú vedieť čo je dôležité a čo nie a budú nás o tom informovať vo vhodnú chvíľu.

Aj o tom bude nadchádzajúci bratislavský a všetky nasledujúce autosalóny.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866