SME

Dunaj je vraj ohrozený

Dunaj patrí medzi naj­ohrozenejšie rieky na svete. Tvrdí to správa Svetového fondu na ochranu prírody. Dunaj podľa neho ničí najmä lodná doprava a budovanie priehrad. Odborníci na Slovensku nesúhlasia.

Dunaj patrí medzi naj­ohrozenejšie rieky na svete. Tvrdí to správa Svetového fondu na ochranu prírody. Dunaj podľa neho ničí najmä lodná doprava a budovanie priehrad. Odborníci na Slovensku nesúhlasia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


BRATISLAVA. Svetový fond na ochranu prírody zverejnil k zajtrajšiemu dňu vody zoznam des­iatich naj­ohrozenejších vodných tokov sveta.

Dunaj je jedinou európskou riekou na indexe. Päť ďalších je v Ázii, dve v Latinskej Amerike, jedna v Austrálii a v Afrike.

Dunaj sa na zoznam dostal pre zlú riečnu politiku. Problémom je najmä lodná doprava a budovanie priehrad.

SkryťVypnúť reklamu

Fond tvrdí, že od začiatku 19. storočia sa zničilo 80 percent močarísk a ramien a ďalšie upravovanie toku ohrozuje aj zásoby pitnej vody. Likvidácia ďalších ramien zvyšuje aj riziko záplav.

Dunaj do desiatky nepatrí

Podľa Milana Janáka z inštitútu aplikovanej ekológie Daph­ne Dunaj síce je ohrozený, ale do prvej desiatky nepatrí.

„V porovnaní s ostatnými európskymi veľriekami je asi v najlepšom stave,“ hovorí Janák. „To však neznamená, že nemá problémy. Dunaj neohrozuje len lodná doprava, ale aj lesné hospodárstvo, či pytliactvo.“

Lodná doprava je aj podľa Janáka veľkým problémom. Predstavy Európskej komisie o rozšírení plavby na Dunaji považuje za nezlučiteľné s ochranou priľahlých ekosystémov rieky.

Tvrdí, že na Dunaji sú stále úseky, ktoré nemajú v niektorých ročných obdobiach dostatok vody - napríklad aj medzi Viedňou a Bratislavou. Úpravy koryta by najviac ohrozili vzácne lužné lesy s bocianmi čiernymi či orliakmi morskými. Obaja potrebujú pre život pokojné lesné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo nesúhlasí

Ani ministerstvo životného prostredia so správou nesúhlasí.

Situácia na slovensko-rakúskom a slovensko-maďarskom úseku Dunaju podľa neho nezodpovedá hodnoteniu svetového fondu. Tvrdí, že kvalita vody sa v týchto úsekoch v poslednom období zvyšuje.

Odmieta aj závery, že rozšírenie lodnej dopravy môže Dunaj ohroziť. Tvrdí, že sa tak znižujú škodlivé emisie z nákladnej automobilovej dopravy.

„Všetky výskumy týkajúce sa lodnej dopravy ukazujú, že nemá žiadny negatívny vplyv na zhoršenie kvality vôd Dunaja.“

Nebezpečný je najmä človek

Technický riaditeľ bratislavského závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku Peter Minárik si tiež nemyslí, že by lodná doprava bola pre rieku najväčším ohrozením. Zvyšuje sa vraj kvalita lodí a aj preprava nebezpečných nákladov sa sleduje podrobnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

„Najväčším nebezpečenstvom pre Dunaj zostáva človek, ktorý sa na lodiach plaví,“ hovorí Minárik.

Stáva sa, že lode - aj z vyspelých európskych krajín - sa z ekonomických dôvodov zbavujú odpadov vypúšťaním do rieky.

„Deje sa to najmä na území Slovenska a nižšie, kde postihy a legislatíva nie sú dotiahnuté.“ Riešením by podľa neho bolo zvýšiť tresty.

Lodná doprava na Dunaji je podľa Minárika výrazne nižšia, ako bola počas socializmu. Z časového hľadiska aj pre poveternostné vplyvy je nepružná. Ekonomicky je však výhodná.

Heda Hansenová z Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že riečna doprava je podstatne lacnejšia ako železničná.

Za použitie rieky sa neplatí, zatiaľ čo preprava po železnici stojí vysoké poplatky - na Slovensku sú jedny z najvyšších v Európe.

SkryťVypnúť reklamu


Kliknite - obrázok zväčšíte.


Autor: jah

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 775
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 903
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 724
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 844
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 900
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 531
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 825
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu