Dunaj patrí medzi najohrozenejšie rieky na svete. Tvrdí to správa Svetového fondu na ochranu prírody. Dunaj podľa neho ničí najmä lodná doprava a budovanie priehrad. Odborníci na Slovensku nesúhlasia.
BRATISLAVA. Svetový fond na ochranu prírody zverejnil k zajtrajšiemu dňu vody zoznam desiatich najohrozenejších vodných tokov sveta.
Dunaj je jedinou európskou riekou na indexe. Päť ďalších je v Ázii, dve v Latinskej Amerike, jedna v Austrálii a v Afrike.
Dunaj sa na zoznam dostal pre zlú riečnu politiku. Problémom je najmä lodná doprava a budovanie priehrad.
Fond tvrdí, že od začiatku 19. storočia sa zničilo 80 percent močarísk a ramien a ďalšie upravovanie toku ohrozuje aj zásoby pitnej vody. Likvidácia ďalších ramien zvyšuje aj riziko záplav.
Dunaj do desiatky nepatrí
Podľa Milana Janáka z inštitútu aplikovanej ekológie Daphne Dunaj síce je ohrozený, ale do prvej desiatky nepatrí.
„V porovnaní s ostatnými európskymi veľriekami je asi v najlepšom stave,“ hovorí Janák. „To však neznamená, že nemá problémy. Dunaj neohrozuje len lodná doprava, ale aj lesné hospodárstvo, či pytliactvo.“
Lodná doprava je aj podľa Janáka veľkým problémom. Predstavy Európskej komisie o rozšírení plavby na Dunaji považuje za nezlučiteľné s ochranou priľahlých ekosystémov rieky.
Tvrdí, že na Dunaji sú stále úseky, ktoré nemajú v niektorých ročných obdobiach dostatok vody - napríklad aj medzi Viedňou a Bratislavou. Úpravy koryta by najviac ohrozili vzácne lužné lesy s bocianmi čiernymi či orliakmi morskými. Obaja potrebujú pre život pokojné lesné prostredie.
Ministerstvo nesúhlasí
Ani ministerstvo životného prostredia so správou nesúhlasí.
Situácia na slovensko-rakúskom a slovensko-maďarskom úseku Dunaju podľa neho nezodpovedá hodnoteniu svetového fondu. Tvrdí, že kvalita vody sa v týchto úsekoch v poslednom období zvyšuje.
Odmieta aj závery, že rozšírenie lodnej dopravy môže Dunaj ohroziť. Tvrdí, že sa tak znižujú škodlivé emisie z nákladnej automobilovej dopravy.
„Všetky výskumy týkajúce sa lodnej dopravy ukazujú, že nemá žiadny negatívny vplyv na zhoršenie kvality vôd Dunaja.“
Nebezpečný je najmä človek
Technický riaditeľ bratislavského závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku Peter Minárik si tiež nemyslí, že by lodná doprava bola pre rieku najväčším ohrozením. Zvyšuje sa vraj kvalita lodí a aj preprava nebezpečných nákladov sa sleduje podrobnejšie.
„Najväčším nebezpečenstvom pre Dunaj zostáva človek, ktorý sa na lodiach plaví,“ hovorí Minárik.
Stáva sa, že lode - aj z vyspelých európskych krajín - sa z ekonomických dôvodov zbavujú odpadov vypúšťaním do rieky.
„Deje sa to najmä na území Slovenska a nižšie, kde postihy a legislatíva nie sú dotiahnuté.“ Riešením by podľa neho bolo zvýšiť tresty.
Lodná doprava na Dunaji je podľa Minárika výrazne nižšia, ako bola počas socializmu. Z časového hľadiska aj pre poveternostné vplyvy je nepružná. Ekonomicky je však výhodná.
Heda Hansenová z Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že riečna doprava je podstatne lacnejšia ako železničná.
Za použitie rieky sa neplatí, zatiaľ čo preprava po železnici stojí vysoké poplatky - na Slovensku sú jedny z najvyšších v Európe.
Autor: jah