SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

V zdemolovanom kopčianskom žrebčíne vládne opäť ruch

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal ...


V zdemolovanom kopčianskom historickom žrebčíne, ktorý vybudoval v roku 1736 manžel cisárovnej Márie Terézie, sa po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. FOTO – TASR

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal postaviť poschodovú barokovú administratívnu budovu s prízemnými krídlami maštalí a pre chovateľské účely vyčlenil vyše 250 hektárov lúk a pasienkov. Počas tzv. sedemročnej vojny (1756–1763) presťahoval na Záhorie kone z Těšína, z Kladrúb nad Labem, Enyedu a Lipice, takže v roku 1770 bolo v stajniach okolo 800 koní.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšinou to boli beluše a vraníky starokladrubského plemena, v menšom počte lipicany, španielske a taliansko-španielske kone, ktoré na viedenskom cisárskom dvore zapriahali aj do panovníčkiných kočiarov.

Kopčianske kone sa vyznačovali pekným vzhľadom, dobrými končatinami, vytrvalosťou a pevnými kopytami, takže dokázali ťahať aj vozy s ťažkým nákladom nielen po viedenskej žulovej dlažbe, ale aj po tvrdých alpských cestách.

Chov karosiérov v Kopčanoch zanikol v roku 1779. Vtedy sa cisársky a kráľovský dvorný žrebčín preorientoval na produkciu ľahších jazdeckých a športových koní. Začiatkom 19. storočia doviezol hlavný stajník, knieža Trauttmansdorff z Anglicka a Francúzska 80 kobýl plemena anglický plnokrvník a troch žrebcov, z ktorých dvaja – Grimalkin a Anthonio v sedlách s anglickými profesionálnymi džokejmi Williamsom a Thomasom absolvovali 23. augusta 1816 na lúke me- dzi Kopčanmi a Holíčom, prvé dostihy plnokrvníkov na území vtedajšieho Uhorska.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre chov anglických plnokrvníkov však v Kopčanoch neboli vyhovujúce podmienky. Nezregulovaná rieka Morava sa často vylievala z koryta, voda zalievala lúky, pasienky, polia a menila ich na rašeliniská, v ktorých sa premnožovali komáre. Tie tak znepríjemňovali život kobylám a žriebätám, že ich v roku 1826 presťahovali do Kladrúb nad Labem a do nádherných barokových stajní nasťahovali ovce. Od tých čias areál cisárskeho a kráľovského žrebčína chátral a v súčasnosti sa nachádza v dezolátnom stave. „Na rekonštrukciu budov žrebčína by sme potrebovali minimálne štyristo miliónov korún,“ povedal starosta Obecného úradu v Kopčanoch Dušan Dubecký. Ide totiž o národnú technickú pamiatku, pri rekonštrukcii ktorej nemožno zasahovať do historického architektonického štýlu stavby, čo je finančne veľmi náročné. „Už sme mali niekoľko záujemcov, ale všetci zdupkali, takže areál z roka na rok chradne,“ dodal starosta.

Skryť Vypnúť reklamu

V polovici minulého roka však v kopčianskom historickom žrebčíne predsa nastal aký-taký ruch a dokonca sa v ňom po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. Priviedol ich tam „zapálený“ koníčkar Stanislav Matulík z neďalekého Holíča. „Chceli by sme oživiť tradíciu žrebčína, ktorý voľakedy patril k najslávnejším v Európe,“ vyznal sa Matulík.

Na začiatok má v úmysle s priateľmi zrekonštruovať aspoň jednu historickú stajňu, umiestniť do nej desať až dvadsať koní a zriadiť v areáli jazdeckú školu. „V okolí sú ideálne podmienky pre jazdecký šport, agroturistiku a chov koní, lebo rieka Morava je už „skrotená“ a v kopčianskom chotári sú skvelé podmienky pre rekreáciu,“ dodal koniarsky nadšenec.

„Konečne nastal v areáli žrebčína ruch, takže sa opäť prebudil k životu,“ teší sa starosta Dubecký. Verí, že žrebčín, ktorý v tomto roku oslavuje 265. výročie vzniku, sa ešte raz v budúcnosti stane príťažlivou turistickou atrakciou, a to nielen pre obyvateľov Záhoria. (tasr)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 905
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 519
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 459
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 542
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 623
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 459
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 144
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 864
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 856
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu