V zdemolovanom kopčianskom žrebčíne vládne opäť ruch

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal ...


V zdemolovanom kopčianskom historickom žrebčíne, ktorý vybudoval v roku 1736 manžel cisárovnej Márie Terézie, sa po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. FOTO – TASR

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal postaviť poschodovú barokovú administratívnu budovu s prízemnými krídlami maštalí a pre chovateľské účely vyčlenil vyše 250 hektárov lúk a pasienkov. Počas tzv. sedemročnej vojny (1756–1763) presťahoval na Záhorie kone z Těšína, z Kladrúb nad Labem, Enyedu a Lipice, takže v roku 1770 bolo v stajniach okolo 800 koní.

Väčšinou to boli beluše a vraníky starokladrubského plemena, v menšom počte lipicany, španielske a taliansko-španielske kone, ktoré na viedenskom cisárskom dvore zapriahali aj do panovníčkiných kočiarov.

Kopčianske kone sa vyznačovali pekným vzhľadom, dobrými končatinami, vytrvalosťou a pevnými kopytami, takže dokázali ťahať aj vozy s ťažkým nákladom nielen po viedenskej žulovej dlažbe, ale aj po tvrdých alpských cestách.

Chov karosiérov v Kopčanoch zanikol v roku 1779. Vtedy sa cisársky a kráľovský dvorný žrebčín preorientoval na produkciu ľahších jazdeckých a športových koní. Začiatkom 19. storočia doviezol hlavný stajník, knieža Trauttmansdorff z Anglicka a Francúzska 80 kobýl plemena anglický plnokrvník a troch žrebcov, z ktorých dvaja – Grimalkin a Anthonio v sedlách s anglickými profesionálnymi džokejmi Williamsom a Thomasom absolvovali 23. augusta 1816 na lúke me- dzi Kopčanmi a Holíčom, prvé dostihy plnokrvníkov na území vtedajšieho Uhorska.

Pre chov anglických plnokrvníkov však v Kopčanoch neboli vyhovujúce podmienky. Nezregulovaná rieka Morava sa často vylievala z koryta, voda zalievala lúky, pasienky, polia a menila ich na rašeliniská, v ktorých sa premnožovali komáre. Tie tak znepríjemňovali život kobylám a žriebätám, že ich v roku 1826 presťahovali do Kladrúb nad Labem a do nádherných barokových stajní nasťahovali ovce. Od tých čias areál cisárskeho a kráľovského žrebčína chátral a v súčasnosti sa nachádza v dezolátnom stave. „Na rekonštrukciu budov žrebčína by sme potrebovali minimálne štyristo miliónov korún,“ povedal starosta Obecného úradu v Kopčanoch Dušan Dubecký. Ide totiž o národnú technickú pamiatku, pri rekonštrukcii ktorej nemožno zasahovať do historického architektonického štýlu stavby, čo je finančne veľmi náročné. „Už sme mali niekoľko záujemcov, ale všetci zdupkali, takže areál z roka na rok chradne,“ dodal starosta.

V polovici minulého roka však v kopčianskom historickom žrebčíne predsa nastal aký-taký ruch a dokonca sa v ňom po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. Priviedol ich tam „zapálený“ koníčkar Stanislav Matulík z neďalekého Holíča. „Chceli by sme oživiť tradíciu žrebčína, ktorý voľakedy patril k najslávnejším v Európe,“ vyznal sa Matulík.

Na začiatok má v úmysle s priateľmi zrekonštruovať aspoň jednu historickú stajňu, umiestniť do nej desať až dvadsať koní a zriadiť v areáli jazdeckú školu. „V okolí sú ideálne podmienky pre jazdecký šport, agroturistiku a chov koní, lebo rieka Morava je už „skrotená“ a v kopčianskom chotári sú skvelé podmienky pre rekreáciu,“ dodal koniarsky nadšenec.

„Konečne nastal v areáli žrebčína ruch, takže sa opäť prebudil k životu,“ teší sa starosta Dubecký. Verí, že žrebčín, ktorý v tomto roku oslavuje 265. výročie vzniku, sa ešte raz v budúcnosti stane príťažlivou turistickou atrakciou, a to nielen pre obyvateľov Záhoria. (tasr)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119