SME
Streda, 24. apríl , 2019

V zdemolovanom kopčianskom žrebčíne vládne opäť ruch

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal ...


V zdemolovanom kopčianskom historickom žrebčíne, ktorý vybudoval v roku 1736 manžel cisárovnej Márie Terézie, sa po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. FOTO – TASR

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal postaviť poschodovú barokovú administratívnu budovu s prízemnými krídlami maštalí a pre chovateľské účely vyčlenil vyše 250 hektárov lúk a pasienkov. Počas tzv. sedemročnej vojny (1756–1763) presťahoval na Záhorie kone z Těšína, z Kladrúb nad Labem, Enyedu a Lipice, takže v roku 1770 bolo v stajniach okolo 800 koní.

Väčšinou to boli beluše a vraníky starokladrubského plemena, v menšom počte lipicany, španielske a taliansko-španielske kone, ktoré na viedenskom cisárskom dvore zapriahali aj do panovníčkiných kočiarov.

Kopčianske kone sa vyznačovali pekným vzhľadom, dobrými končatinami, vytrvalosťou a pevnými kopytami, takže dokázali ťahať aj vozy s ťažkým nákladom nielen po viedenskej žulovej dlažbe, ale aj po tvrdých alpských cestách.

Chov karosiérov v Kopčanoch zanikol v roku 1779. Vtedy sa cisársky a kráľovský dvorný žrebčín preorientoval na produkciu ľahších jazdeckých a športových koní. Začiatkom 19. storočia doviezol hlavný stajník, knieža Trauttmansdorff z Anglicka a Francúzska 80 kobýl plemena anglický plnokrvník a troch žrebcov, z ktorých dvaja – Grimalkin a Anthonio v sedlách s anglickými profesionálnymi džokejmi Williamsom a Thomasom absolvovali 23. augusta 1816 na lúke me- dzi Kopčanmi a Holíčom, prvé dostihy plnokrvníkov na území vtedajšieho Uhorska.

Pre chov anglických plnokrvníkov však v Kopčanoch neboli vyhovujúce podmienky. Nezregulovaná rieka Morava sa často vylievala z koryta, voda zalievala lúky, pasienky, polia a menila ich na rašeliniská, v ktorých sa premnožovali komáre. Tie tak znepríjemňovali život kobylám a žriebätám, že ich v roku 1826 presťahovali do Kladrúb nad Labem a do nádherných barokových stajní nasťahovali ovce. Od tých čias areál cisárskeho a kráľovského žrebčína chátral a v súčasnosti sa nachádza v dezolátnom stave. „Na rekonštrukciu budov žrebčína by sme potrebovali minimálne štyristo miliónov korún,“ povedal starosta Obecného úradu v Kopčanoch Dušan Dubecký. Ide totiž o národnú technickú pamiatku, pri rekonštrukcii ktorej nemožno zasahovať do historického architektonického štýlu stavby, čo je finančne veľmi náročné. „Už sme mali niekoľko záujemcov, ale všetci zdupkali, takže areál z roka na rok chradne,“ dodal starosta.

V polovici minulého roka však v kopčianskom historickom žrebčíne predsa nastal aký-taký ruch a dokonca sa v ňom po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. Priviedol ich tam „zapálený“ koníčkar Stanislav Matulík z neďalekého Holíča. „Chceli by sme oživiť tradíciu žrebčína, ktorý voľakedy patril k najslávnejším v Európe,“ vyznal sa Matulík.

Na začiatok má v úmysle s priateľmi zrekonštruovať aspoň jednu historickú stajňu, umiestniť do nej desať až dvadsať koní a zriadiť v areáli jazdeckú školu. „V okolí sú ideálne podmienky pre jazdecký šport, agroturistiku a chov koní, lebo rieka Morava je už „skrotená“ a v kopčianskom chotári sú skvelé podmienky pre rekreáciu,“ dodal koniarsky nadšenec.

„Konečne nastal v areáli žrebčína ruch, takže sa opäť prebudil k životu,“ teší sa starosta Dubecký. Verí, že žrebčín, ktorý v tomto roku oslavuje 265. výročie vzniku, sa ešte raz v budúcnosti stane príťažlivou turistickou atrakciou, a to nielen pre obyvateľov Záhoria. (tasr)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 893
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 094
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 406
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 873
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 419
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 343
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 243
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 386
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 939
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 588