SME

V zdemolovanom kopčianskom žrebčíne vládne opäť ruch

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal ...


V zdemolovanom kopčianskom historickom žrebčíne, ktorý vybudoval v roku 1736 manžel cisárovnej Márie Terézie, sa po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. FOTO – TASR

V roku 1736 získal František I. Štefan Lotrinský (manžel cisárovnej Márie Terézie) do prenájmu od uhorského šľachtica Jozefa Czoboru panstvá v Holíči a Šaštíne a okamžite začal v neďalekých Kopčanoch budovať prvý žrebčín vo vtedajšom Uhorsku. Nechal postaviť poschodovú barokovú administratívnu budovu s prízemnými krídlami maštalí a pre chovateľské účely vyčlenil vyše 250 hektárov lúk a pasienkov. Počas tzv. sedemročnej vojny (1756–1763) presťahoval na Záhorie kone z Těšína, z Kladrúb nad Labem, Enyedu a Lipice, takže v roku 1770 bolo v stajniach okolo 800 koní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinou to boli beluše a vraníky starokladrubského plemena, v menšom počte lipicany, španielske a taliansko-španielske kone, ktoré na viedenskom cisárskom dvore zapriahali aj do panovníčkiných kočiarov.

Kopčianske kone sa vyznačovali pekným vzhľadom, dobrými končatinami, vytrvalosťou a pevnými kopytami, takže dokázali ťahať aj vozy s ťažkým nákladom nielen po viedenskej žulovej dlažbe, ale aj po tvrdých alpských cestách.

Chov karosiérov v Kopčanoch zanikol v roku 1779. Vtedy sa cisársky a kráľovský dvorný žrebčín preorientoval na produkciu ľahších jazdeckých a športových koní. Začiatkom 19. storočia doviezol hlavný stajník, knieža Trauttmansdorff z Anglicka a Francúzska 80 kobýl plemena anglický plnokrvník a troch žrebcov, z ktorých dvaja – Grimalkin a Anthonio v sedlách s anglickými profesionálnymi džokejmi Williamsom a Thomasom absolvovali 23. augusta 1816 na lúke me- dzi Kopčanmi a Holíčom, prvé dostihy plnokrvníkov na území vtedajšieho Uhorska.

SkryťVypnúť reklamu

Pre chov anglických plnokrvníkov však v Kopčanoch neboli vyhovujúce podmienky. Nezregulovaná rieka Morava sa často vylievala z koryta, voda zalievala lúky, pasienky, polia a menila ich na rašeliniská, v ktorých sa premnožovali komáre. Tie tak znepríjemňovali život kobylám a žriebätám, že ich v roku 1826 presťahovali do Kladrúb nad Labem a do nádherných barokových stajní nasťahovali ovce. Od tých čias areál cisárskeho a kráľovského žrebčína chátral a v súčasnosti sa nachádza v dezolátnom stave. „Na rekonštrukciu budov žrebčína by sme potrebovali minimálne štyristo miliónov korún,“ povedal starosta Obecného úradu v Kopčanoch Dušan Dubecký. Ide totiž o národnú technickú pamiatku, pri rekonštrukcii ktorej nemožno zasahovať do historického architektonického štýlu stavby, čo je finančne veľmi náročné. „Už sme mali niekoľko záujemcov, ale všetci zdupkali, takže areál z roka na rok chradne,“ dodal starosta.

SkryťVypnúť reklamu

V polovici minulého roka však v kopčianskom historickom žrebčíne predsa nastal aký-taký ruch a dokonca sa v ňom po takmer 175 rokoch opäť objavili kone. Priviedol ich tam „zapálený“ koníčkar Stanislav Matulík z neďalekého Holíča. „Chceli by sme oživiť tradíciu žrebčína, ktorý voľakedy patril k najslávnejším v Európe,“ vyznal sa Matulík.

Na začiatok má v úmysle s priateľmi zrekonštruovať aspoň jednu historickú stajňu, umiestniť do nej desať až dvadsať koní a zriadiť v areáli jazdeckú školu. „V okolí sú ideálne podmienky pre jazdecký šport, agroturistiku a chov koní, lebo rieka Morava je už „skrotená“ a v kopčianskom chotári sú skvelé podmienky pre rekreáciu,“ dodal koniarsky nadšenec.

„Konečne nastal v areáli žrebčína ruch, takže sa opäť prebudil k životu,“ teší sa starosta Dubecký. Verí, že žrebčín, ktorý v tomto roku oslavuje 265. výročie vzniku, sa ešte raz v budúcnosti stane príťažlivou turistickou atrakciou, a to nielen pre obyvateľov Záhoria. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 328
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 930
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 618
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 753
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 355
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 693
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu