SME

Francúzi dobýjajú rýchlovlakom východ

Pri novej vlakovej trati z Paríža do Štrasburgu vybuchoval ohňostroj. Trať pôjde až do Bratislavy.

Rýchlovlak TGV.Rýchlovlak TGV. (Zdroj: EURORAIL)

Francúzsko sa včera zabávalo. Bolo treba osláviť novú trasu rýchlovlaku TGV.

Nemusíme byť nevyhnutne vo Francúzsku, rýchlovak TGV môžeme uvidieť, aj keď si zájdeme do kina. Francúzi nezvykli premeškať príležitosť, aby ho v nejakom filme ukázali, hoci len na pár sekúnd. Tak veľmi sú naňho hrdí.

Jeho prvé súpravy sa objavili už v osemdesiatych rokoch, spojili Paríž s Lyonom. Cesta nimi netrvá dlho - jedinou ich nevýhodou je, že nepremávajú všade. Ani to už dlho platiť nebude, lebo od 10. júna nastúpi TGV aj na trasu Paríž - Štrasburg. A bude pokračovať ďalej, až do Bratislavy a Budapešti. Francúzske médiá si už vymyslali slogan: Dobýjanie východu.

Cesta z Paríža do Štrasburgu trvala bežným vlakom štyri hodiny, s TGV-Est bude o sto minút kratšia. O pár rokov by chceli Francúzi postaviť ďalších 900 kilometrov rýchlych tratí (teraz majú 1500) a pomaly zvyšovať rýchlosť, uvádza agentúra AFP. Dnešných 320 km/h vyhlásia za anachronizmus. TGV si môže pokojne trúfnuť na číslo 550.

Celá paráda stála stála štyri miliardy eur. Práce trvali päť rokov a zamestnali desaťtisíc ľudí. Minister dopravy si ich výsledok odskúšal ako prvý, včera sa previezol z Paríža do Louvi­gny. Pre verejnosť zostala zatiaľ len večerná slávnosť. Po celej trase Paríž - Štrasburg nainštalovali ohňostroj.

A mínusy? Titanský projekt budú musieť pasažieri zaplatiť, lístky zdražejú o desať až tridsať percent. Manažéri z Air France zasa očakávajú, že väčšina ľudí si na cestu do Štrasburgu vyberie radšej vlak. Niekoľko letov budú musieť zrušiť.

Televízia TF1 odvysielala i reakcie nespokojných ľudí z mestečka Commercy. TGV u nich stáť nebude a navyše, železnice preň zrušili niekoľko bežných vla­kov. Zatiaľ sa to pokúšajú zvrátiť petíciou.

Ekológovia majú tiež starosti. Východná trať TGV prechádza aj nepoškvrnenými územiami, pri vodách a cez polia.

Pýcha TGV

Trať medzi Parížom a Štrasburgom zvládne za dve hodiny a dvadsať minút.

Stála 4 miliardy eur a ráta sa s predlžením do Viedne a Bratislavy

Spotrebovali na ňu deväťkrát toľko ocele ako na Effeilovu vežu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu