SME

Francúzi dobýjajú rýchlovlakom východ

Pri novej vlakovej trati z Paríža do Štrasburgu vybuchoval ohňostroj. Trať pôjde až do Bratislavy.

Rýchlovlak TGV.Rýchlovlak TGV. (Zdroj: EURORAIL)

Francúzsko sa včera zabávalo. Bolo treba osláviť novú trasu rýchlovlaku TGV.

Nemusíme byť nevyhnutne vo Francúzsku, rýchlovak TGV môžeme uvidieť, aj keď si zájdeme do kina. Francúzi nezvykli premeškať príležitosť, aby ho v nejakom filme ukázali, hoci len na pár sekúnd. Tak veľmi sú naňho hrdí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho prvé súpravy sa objavili už v osemdesiatych rokoch, spojili Paríž s Lyonom. Cesta nimi netrvá dlho - jedinou ich nevýhodou je, že nepremávajú všade. Ani to už dlho platiť nebude, lebo od 10. júna nastúpi TGV aj na trasu Paríž - Štrasburg. A bude pokračovať ďalej, až do Bratislavy a Budapešti. Francúzske médiá si už vymyslali slogan: Dobýjanie východu.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta z Paríža do Štrasburgu trvala bežným vlakom štyri hodiny, s TGV-Est bude o sto minút kratšia. O pár rokov by chceli Francúzi postaviť ďalších 900 kilometrov rýchlych tratí (teraz majú 1500) a pomaly zvyšovať rýchlosť, uvádza agentúra AFP. Dnešných 320 km/h vyhlásia za anachronizmus. TGV si môže pokojne trúfnuť na číslo 550.

Celá paráda stála stála štyri miliardy eur. Práce trvali päť rokov a zamestnali desaťtisíc ľudí. Minister dopravy si ich výsledok odskúšal ako prvý, včera sa previezol z Paríža do Louvi­gny. Pre verejnosť zostala zatiaľ len večerná slávnosť. Po celej trase Paríž - Štrasburg nainštalovali ohňostroj.

A mínusy? Titanský projekt budú musieť pasažieri zaplatiť, lístky zdražejú o desať až tridsať percent. Manažéri z Air France zasa očakávajú, že väčšina ľudí si na cestu do Štrasburgu vyberie radšej vlak. Niekoľko letov budú musieť zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Televízia TF1 odvysielala i reakcie nespokojných ľudí z mestečka Commercy. TGV u nich stáť nebude a navyše, železnice preň zrušili niekoľko bežných vla­kov. Zatiaľ sa to pokúšajú zvrátiť petíciou.

Ekológovia majú tiež starosti. Východná trať TGV prechádza aj nepoškvrnenými územiami, pri vodách a cez polia.

Pýcha TGV

Trať medzi Parížom a Štrasburgom zvládne za dve hodiny a dvadsať minút.

Stála 4 miliardy eur a ráta sa s predlžením do Viedne a Bratislavy

Spotrebovali na ňu deväťkrát toľko ocele ako na Effeilovu vežu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 303
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 640
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 770
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 080
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 667
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 635
  7. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 058
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 747
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 656
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 744
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 876
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 173
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 5 528
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 683
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  8. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 185
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu