Lacný vodičák môže byť osudný

Ako sa podieľajú autoškoly na súčasnej úrovni cestnej premávky na Slovensku. Sú aj oni zodpovedné za narastajúcu nehodovosť?

Samozrejme, súhlasím, že autoškoly nesú diel zodpovednosti, takisto štát, ktorý prostredníctvom zodpovedných ministerstiev nezabezpečoval doteraz riadnu dopravnú výchovu. Veď autoškoly vkladajú do rúk budúcich vodičov vodičské oprávnenie. Ich zodpovednosť za to, aby budúceho vodiča naučili zvládať dnešnú premávku je obrovská. Niektorí majitelia autoškôl si to vôbec neuvedomujú, ide im len o zisk. Súčasná situácia je vážna. Zoberme si aktuálny stav na Slovensku, máme okolo 800 autoškôl. Systém v súčasnosti umožňuje založiť si autoškolu tak, že musíte mať všetko a zároveň nič. Poznám situácie, keď príde majiteľ autoškoly s jedným kufríkom a s telefónom na strednú školu, dohodne sa s riaditeľom a v priestoroch školy odučí teóriu. Následne potom na jednom aute odjazdí so žiakmi po meste predpísaný počet hodín. Žiadne autocvičisko, šmyková dráha, nácvik zvládnutia krízových situácií atď. Aj toto je súčasný obraz mnohých moderných autoškôl! Je problematické pri takomto počte, kontrolovať legislatívu, či dodržiavajú pri výuke predpísaný počet hodín teórie, jázd, kvalitu zdravotníckej prípravy a súčasne udržať ich kvalitu.

Takže je to dôsledok zlej legislatívy

V súčasnosti platný zákon č.93 z roku 2005 o autoškolách, ktorý bol schválený v roku 2005 nebol postavený veľmi šťastne, ale prevádzkovatelia autoškôl sa mohli aspoň niečoho chytiť. Je nutná jeho novelizácia. Pôvodne navrhovaný zákon bol oveľa prísnejší. Podľa mňa autoškoly musia byť ,samozrejme' ekonomicky samostatné, ale súčasné právne predpisy spôsobili deformáciu ich spoločenskej úlohy.

Čo teda znamená kvalitná autoškola.

Na Slovensku je okolo 800 autoškôl, z ktorých len 200 - 250 má vlastné kvalitné učebné priestory s trenažérom, autocvičiskom, vozovým parkom a vyškolenými inštruktormi. Toto číslo je pre našu populáciu postačujúce. Veď je to jednoduchá matematika, stačí dať do pomeru počet narodených detí v danom roku, z ktorých takmer 99 % príde o 18 rokov do autoškoly, a počet autoškôl.

Lenže autoškola predstavuje istý nadštandard, funguje na trhových princípoch, teda je treba si ju zaplatiť. Mladí ľudia majú jediné kritérium výberu - chcú získať vodičský preukaz čo najlacnejšie.

Fungovať výlučne na trhovom mechanizme je nebezpečná filozofia, kto ponúkne nižšiu cenu, tam si pôjdem spraviť vodičský preukaz. Toto je nebezpečné pre spoločnosť aj pre jednotlivca. Bohužiaľ, dnes mladý človek rozmýšľa len týmto smerom - čo najlacnejšie, najrýchlejšie a najjednoduchšie prísť k vodičáku. Štát ani samospráva nemá šancu pri tomto počte autoškôl udržať ich kvalitu. Zoberte si zaostalejšie okresy Slovenska. Príjem ľudí je tu oveľa nižší ako v Bratislave, alebo v Žiline, nemajú z čoho zaplatiť svojmu dieťaťu pomerne vysokú čiastku za vodičský preukaz. Hľadajú teda nie kvalitnú autoškolu, ale najlacnejšiu. A tu sme pri koreni celého problému, toho ako vyzerá súčastná cestná premávka na Slovensku.

Ako by teda mala vyzerať samostatne fungujúca autoškola v trhovom hospodárstve.

Samozrejme, nespochybňujem systém, že autoškola bude vychovávať vodičov na základe zakúpeného vodičského kurzu. Nikto nechce, pre autoškoly dotácie. Ale treba postaviť také pravidlá, aby všetci majitelia autoškôl boli nútení dodržiavať kvalitu. Zodpovednosť všetkých v tomto reťazci je rovnaká. V prvom rade by malo rodičom záležať na tom, kde a ako sa naučí ich dieťa viesť motorové vozidlo bez ohľadu na cenu.

Inštruktorom, ako aj skúšobným komisárom musí ležať na srdci príprava budúceho vodiča k zvládnutiu všetkých nástrah cestnej premávky. Nekompromisnosť k nepripraveným žiakom! Moja predstava je taká, aby autoškola fungovala ako viacúčelové zariadenie: dopravné ihrisko, autocvičisko, šmyková dráha a iné.

Snažíme sa prostredníctvom asociácie majiteľov a prevádzkovateľov DI upozorňovať na tieto problémy, komunikujeme a spolupracujeme na príslušnými odborníkmi z MŠ SR, MDPaT SR pri presadzovaní úprav v zákone o autoškolách.

Samozrejme, sme nepopulárni, pretože krátkodobo sa môže stať autoškola výdatným zdrojom príjmov pre jej majiteľa, ale z dlhodobého hľadiska ide o celospoločenskú záležitosť, ktorá ovplyvňuje život každého jedného občana tohto štátu.

Teda keď sa sprísni zákon o autoškolách, budeme mať vychovanejších vodičov a bezpečnejšiu premávku.

No také jednoduché to nebude. Mladá generácia, ktorá práve prichádza do autoškôl a na cesty nemala počas školskej dochádzky samostatný predmet dopravná výchova, máloktorá škola posielala deti na praktickú výuku na dopravné ihriská. Posledných 15 rokov bolo len na učiteľoch, kedy, akou formou na vyučovacej hodine, ak mu zostal čas, ponúkol žiakom dopravnú výchovu. Táto absencia sa premieta v katastrofálnom stave úmrtnosti pri nehodách na Slovensku, ktorú máme jednu z najvyšších v EÚ.

V spolupráci z MŠ SR a Štátnym pedagogickým ústavom sme pripravili koncepciu dopravnej výchovy, ktorá je platná od roku 2006 v podobe záväzného nariadenia ministra školstva. Pomocou nej sa vracia na základné školy dopravná výchova nielen ako súčasť niektorých vyučovacích predmetov.

V trojročnej skúšobnej lehote sa overí tento systém výučby, vychytajú sa nedostatky a naštartuje sa návrat detí prvého a druhého stupňa ZŠ na dopravné ihriská. Tu sa v simulovanej cestnej premávke naučia reagovať a spoznávať jej pravidlá. Ale sieť dopravných ihrísk je v súčasnosti taká riedka, že nás to bude stáť veľa úsilia znova ju vybudovať.

Veď zo 72 detských dopravných ihrísk z 90tych rokov v súčasnosti funguje 22. MŠ SR, podporilo ich fungovanie tým, že na činnosť im z rozpočtu pridelilo finančné prostriedky. Na základe zoznamu škôl v danom okrese prichádzajú od minulého roku žiaci na dopravné ihrisko pričom sa snažíme dosiahnuť stav, aby každé dieťa prvého a druhého stupňa aspoň raz do roka absolvovalo dopravnú výchovu na dopravnom ihrisku.

Beata Plachá

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 746
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 744
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 265
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 401
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 982
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 352
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 748
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 654
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 790
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 256