SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Lacný vodičák môže byť osudný

Ako sa podieľajú autoškoly na súčasnej úrovni cestnej premávky na Slovensku. Sú aj oni zodpovedné za narastajúcu nehodovosť?

Samozrejme, súhlasím, že autoškoly nesú diel zodpovednosti, takisto štát, ktorý prostredníctvom zodpovedných ministerstiev nezabezpečoval doteraz riadnu dopravnú výchovu. Veď autoškoly vkladajú do rúk budúcich vodičov vodičské oprávnenie. Ich zodpovednosť za to, aby budúceho vodiča naučili zvládať dnešnú premávku je obrovská. Niektorí majitelia autoškôl si to vôbec neuvedomujú, ide im len o zisk. Súčasná situácia je vážna. Zoberme si aktuálny stav na Slovensku, máme okolo 800 autoškôl. Systém v súčasnosti umožňuje založiť si autoškolu tak, že musíte mať všetko a zároveň nič. Poznám situácie, keď príde majiteľ autoškoly s jedným kufríkom a s telefónom na strednú školu, dohodne sa s riaditeľom a v priestoroch školy odučí teóriu. Následne potom na jednom aute odjazdí so žiakmi po meste predpísaný počet hodín. Žiadne autocvičisko, šmyková dráha, nácvik zvládnutia krízových situácií atď. Aj toto je súčasný obraz mnohých moderných autoškôl! Je problematické pri takomto počte, kontrolovať legislatívu, či dodržiavajú pri výuke predpísaný počet hodín teórie, jázd, kvalitu zdravotníckej prípravy a súčasne udržať ich kvalitu.

SkryťVypnúť reklamu

Takže je to dôsledok zlej legislatívy

V súčasnosti platný zákon č.93 z roku 2005 o autoškolách, ktorý bol schválený v roku 2005 nebol postavený veľmi šťastne, ale prevádzkovatelia autoškôl sa mohli aspoň niečoho chytiť. Je nutná jeho novelizácia. Pôvodne navrhovaný zákon bol oveľa prísnejší. Podľa mňa autoškoly musia byť ,samozrejme' ekonomicky samostatné, ale súčasné právne predpisy spôsobili deformáciu ich spoločenskej úlohy.

Čo teda znamená kvalitná autoškola.

Na Slovensku je okolo 800 autoškôl, z ktorých len 200 - 250 má vlastné kvalitné učebné priestory s trenažérom, autocvičiskom, vozovým parkom a vyškolenými inštruktormi. Toto číslo je pre našu populáciu postačujúce. Veď je to jednoduchá matematika, stačí dať do pomeru počet narodených detí v danom roku, z ktorých takmer 99 % príde o 18 rokov do autoškoly, a počet autoškôl.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže autoškola predstavuje istý nadštandard, funguje na trhových princípoch, teda je treba si ju zaplatiť. Mladí ľudia majú jediné kritérium výberu - chcú získať vodičský preukaz čo najlacnejšie.

Fungovať výlučne na trhovom mechanizme je nebezpečná filozofia, kto ponúkne nižšiu cenu, tam si pôjdem spraviť vodičský preukaz. Toto je nebezpečné pre spoločnosť aj pre jednotlivca. Bohužiaľ, dnes mladý človek rozmýšľa len týmto smerom - čo najlacnejšie, najrýchlejšie a najjednoduchšie prísť k vodičáku. Štát ani samospráva nemá šancu pri tomto počte autoškôl udržať ich kvalitu. Zoberte si zaostalejšie okresy Slovenska. Príjem ľudí je tu oveľa nižší ako v Bratislave, alebo v Žiline, nemajú z čoho zaplatiť svojmu dieťaťu pomerne vysokú čiastku za vodičský preukaz. Hľadajú teda nie kvalitnú autoškolu, ale najlacnejšiu. A tu sme pri koreni celého problému, toho ako vyzerá súčastná cestná premávka na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Ako by teda mala vyzerať samostatne fungujúca autoškola v trhovom hospodárstve.

Samozrejme, nespochybňujem systém, že autoškola bude vychovávať vodičov na základe zakúpeného vodičského kurzu. Nikto nechce, pre autoškoly dotácie. Ale treba postaviť také pravidlá, aby všetci majitelia autoškôl boli nútení dodržiavať kvalitu. Zodpovednosť všetkých v tomto reťazci je rovnaká. V prvom rade by malo rodičom záležať na tom, kde a ako sa naučí ich dieťa viesť motorové vozidlo bez ohľadu na cenu.

Inštruktorom, ako aj skúšobným komisárom musí ležať na srdci príprava budúceho vodiča k zvládnutiu všetkých nástrah cestnej premávky. Nekompromisnosť k nepripraveným žiakom! Moja predstava je taká, aby autoškola fungovala ako viacúčelové zariadenie: dopravné ihrisko, autocvičisko, šmyková dráha a iné.

SkryťVypnúť reklamu

Snažíme sa prostredníctvom asociácie majiteľov a prevádzkovateľov DI upozorňovať na tieto problémy, komunikujeme a spolupracujeme na príslušnými odborníkmi z MŠ SR, MDPaT SR pri presadzovaní úprav v zákone o autoškolách.

Samozrejme, sme nepopulárni, pretože krátkodobo sa môže stať autoškola výdatným zdrojom príjmov pre jej majiteľa, ale z dlhodobého hľadiska ide o celospoločenskú záležitosť, ktorá ovplyvňuje život každého jedného občana tohto štátu.

Teda keď sa sprísni zákon o autoškolách, budeme mať vychovanejších vodičov a bezpečnejšiu premávku.

No také jednoduché to nebude. Mladá generácia, ktorá práve prichádza do autoškôl a na cesty nemala počas školskej dochádzky samostatný predmet dopravná výchova, máloktorá škola posielala deti na praktickú výuku na dopravné ihriská. Posledných 15 rokov bolo len na učiteľoch, kedy, akou formou na vyučovacej hodine, ak mu zostal čas, ponúkol žiakom dopravnú výchovu. Táto absencia sa premieta v katastrofálnom stave úmrtnosti pri nehodách na Slovensku, ktorú máme jednu z najvyšších v EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

V spolupráci z MŠ SR a Štátnym pedagogickým ústavom sme pripravili koncepciu dopravnej výchovy, ktorá je platná od roku 2006 v podobe záväzného nariadenia ministra školstva. Pomocou nej sa vracia na základné školy dopravná výchova nielen ako súčasť niektorých vyučovacích predmetov.

V trojročnej skúšobnej lehote sa overí tento systém výučby, vychytajú sa nedostatky a naštartuje sa návrat detí prvého a druhého stupňa ZŠ na dopravné ihriská. Tu sa v simulovanej cestnej premávke naučia reagovať a spoznávať jej pravidlá. Ale sieť dopravných ihrísk je v súčasnosti taká riedka, že nás to bude stáť veľa úsilia znova ju vybudovať.

Veď zo 72 detských dopravných ihrísk z 90tych rokov v súčasnosti funguje 22. MŠ SR, podporilo ich fungovanie tým, že na činnosť im z rozpočtu pridelilo finančné prostriedky. Na základe zoznamu škôl v danom okrese prichádzajú od minulého roku žiaci na dopravné ihrisko pričom sa snažíme dosiahnuť stav, aby každé dieťa prvého a druhého stupňa aspoň raz do roka absolvovalo dopravnú výchovu na dopravnom ihrisku.

SkryťVypnúť reklamu

Beata Plachá

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  2. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Fakulta s urýchľovačom či observatóriom? U nás možné
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Malý Cambridge: Aká je idea Trnavskej univerzity
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 376
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 589
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 879
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 671
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 576
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 044
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 866
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 52 016
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 613
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 114
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 205
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 996
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 982
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 708
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu