SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Lacný vodičák môže byť osudný

Ako sa podieľajú autoškoly na súčasnej úrovni cestnej premávky na Slovensku. Sú aj oni zodpovedné za narastajúcu nehodovosť?

Samozrejme, súhlasím, že autoškoly nesú diel zodpovednosti, takisto štát, ktorý prostredníctvom zodpovedných ministerstiev nezabezpečoval doteraz riadnu dopravnú výchovu. Veď autoškoly vkladajú do rúk budúcich vodičov vodičské oprávnenie. Ich zodpovednosť za to, aby budúceho vodiča naučili zvládať dnešnú premávku je obrovská. Niektorí majitelia autoškôl si to vôbec neuvedomujú, ide im len o zisk. Súčasná situácia je vážna. Zoberme si aktuálny stav na Slovensku, máme okolo 800 autoškôl. Systém v súčasnosti umožňuje založiť si autoškolu tak, že musíte mať všetko a zároveň nič. Poznám situácie, keď príde majiteľ autoškoly s jedným kufríkom a s telefónom na strednú školu, dohodne sa s riaditeľom a v priestoroch školy odučí teóriu. Následne potom na jednom aute odjazdí so žiakmi po meste predpísaný počet hodín. Žiadne autocvičisko, šmyková dráha, nácvik zvládnutia krízových situácií atď. Aj toto je súčasný obraz mnohých moderných autoškôl! Je problematické pri takomto počte, kontrolovať legislatívu, či dodržiavajú pri výuke predpísaný počet hodín teórie, jázd, kvalitu zdravotníckej prípravy a súčasne udržať ich kvalitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Takže je to dôsledok zlej legislatívy

V súčasnosti platný zákon č.93 z roku 2005 o autoškolách, ktorý bol schválený v roku 2005 nebol postavený veľmi šťastne, ale prevádzkovatelia autoškôl sa mohli aspoň niečoho chytiť. Je nutná jeho novelizácia. Pôvodne navrhovaný zákon bol oveľa prísnejší. Podľa mňa autoškoly musia byť ,samozrejme' ekonomicky samostatné, ale súčasné právne predpisy spôsobili deformáciu ich spoločenskej úlohy.

Čo teda znamená kvalitná autoškola.

Na Slovensku je okolo 800 autoškôl, z ktorých len 200 - 250 má vlastné kvalitné učebné priestory s trenažérom, autocvičiskom, vozovým parkom a vyškolenými inštruktormi. Toto číslo je pre našu populáciu postačujúce. Veď je to jednoduchá matematika, stačí dať do pomeru počet narodených detí v danom roku, z ktorých takmer 99 % príde o 18 rokov do autoškoly, a počet autoškôl.

Skryť Vypnúť reklamu

Lenže autoškola predstavuje istý nadštandard, funguje na trhových princípoch, teda je treba si ju zaplatiť. Mladí ľudia majú jediné kritérium výberu - chcú získať vodičský preukaz čo najlacnejšie.

Fungovať výlučne na trhovom mechanizme je nebezpečná filozofia, kto ponúkne nižšiu cenu, tam si pôjdem spraviť vodičský preukaz. Toto je nebezpečné pre spoločnosť aj pre jednotlivca. Bohužiaľ, dnes mladý človek rozmýšľa len týmto smerom - čo najlacnejšie, najrýchlejšie a najjednoduchšie prísť k vodičáku. Štát ani samospráva nemá šancu pri tomto počte autoškôl udržať ich kvalitu. Zoberte si zaostalejšie okresy Slovenska. Príjem ľudí je tu oveľa nižší ako v Bratislave, alebo v Žiline, nemajú z čoho zaplatiť svojmu dieťaťu pomerne vysokú čiastku za vodičský preukaz. Hľadajú teda nie kvalitnú autoškolu, ale najlacnejšiu. A tu sme pri koreni celého problému, toho ako vyzerá súčastná cestná premávka na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako by teda mala vyzerať samostatne fungujúca autoškola v trhovom hospodárstve.

Samozrejme, nespochybňujem systém, že autoškola bude vychovávať vodičov na základe zakúpeného vodičského kurzu. Nikto nechce, pre autoškoly dotácie. Ale treba postaviť také pravidlá, aby všetci majitelia autoškôl boli nútení dodržiavať kvalitu. Zodpovednosť všetkých v tomto reťazci je rovnaká. V prvom rade by malo rodičom záležať na tom, kde a ako sa naučí ich dieťa viesť motorové vozidlo bez ohľadu na cenu.

Inštruktorom, ako aj skúšobným komisárom musí ležať na srdci príprava budúceho vodiča k zvládnutiu všetkých nástrah cestnej premávky. Nekompromisnosť k nepripraveným žiakom! Moja predstava je taká, aby autoškola fungovala ako viacúčelové zariadenie: dopravné ihrisko, autocvičisko, šmyková dráha a iné.

Skryť Vypnúť reklamu

Snažíme sa prostredníctvom asociácie majiteľov a prevádzkovateľov DI upozorňovať na tieto problémy, komunikujeme a spolupracujeme na príslušnými odborníkmi z MŠ SR, MDPaT SR pri presadzovaní úprav v zákone o autoškolách.

Samozrejme, sme nepopulárni, pretože krátkodobo sa môže stať autoškola výdatným zdrojom príjmov pre jej majiteľa, ale z dlhodobého hľadiska ide o celospoločenskú záležitosť, ktorá ovplyvňuje život každého jedného občana tohto štátu.

Teda keď sa sprísni zákon o autoškolách, budeme mať vychovanejších vodičov a bezpečnejšiu premávku.

No také jednoduché to nebude. Mladá generácia, ktorá práve prichádza do autoškôl a na cesty nemala počas školskej dochádzky samostatný predmet dopravná výchova, máloktorá škola posielala deti na praktickú výuku na dopravné ihriská. Posledných 15 rokov bolo len na učiteľoch, kedy, akou formou na vyučovacej hodine, ak mu zostal čas, ponúkol žiakom dopravnú výchovu. Táto absencia sa premieta v katastrofálnom stave úmrtnosti pri nehodách na Slovensku, ktorú máme jednu z najvyšších v EÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

V spolupráci z MŠ SR a Štátnym pedagogickým ústavom sme pripravili koncepciu dopravnej výchovy, ktorá je platná od roku 2006 v podobe záväzného nariadenia ministra školstva. Pomocou nej sa vracia na základné školy dopravná výchova nielen ako súčasť niektorých vyučovacích predmetov.

V trojročnej skúšobnej lehote sa overí tento systém výučby, vychytajú sa nedostatky a naštartuje sa návrat detí prvého a druhého stupňa ZŠ na dopravné ihriská. Tu sa v simulovanej cestnej premávke naučia reagovať a spoznávať jej pravidlá. Ale sieť dopravných ihrísk je v súčasnosti taká riedka, že nás to bude stáť veľa úsilia znova ju vybudovať.

Veď zo 72 detských dopravných ihrísk z 90tych rokov v súčasnosti funguje 22. MŠ SR, podporilo ich fungovanie tým, že na činnosť im z rozpočtu pridelilo finančné prostriedky. Na základe zoznamu škôl v danom okrese prichádzajú od minulého roku žiaci na dopravné ihrisko pričom sa snažíme dosiahnuť stav, aby každé dieťa prvého a druhého stupňa aspoň raz do roka absolvovalo dopravnú výchovu na dopravnom ihrisku.

Skryť Vypnúť reklamu

Beata Plachá

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 211
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 132
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 984
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 177
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 686
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 704
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 642
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 439
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  2. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  3. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  4. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  6. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  7. Martin Majzlan: Kirgizsko - Z konského sedla až po pláže Issyk-Kul
  8. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 119
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 668
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 851
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 285
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 095
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 598
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 053
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu