SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Xenóny nie sú bez starostí

Niekto svieti, niekto nie. Mnohí vodiči zistia, že im vypovedala službu žiarovka až keď ich zastaví dopravná hliadka.

V súvislosti so zavedením celoročného svietenia je treba venovať zvýšenú pozornosť práve svetlám. Majitelia moderných áut majú svetlá, ktoré sa dajú naprogramovať tak, že sa rozsvecujú automaticky. Sadou na automatické rozsvietenie sa dajú v servise vybaviť dodatočne všetky typy vozidiel približne za 1800 Sk.

Svetlo slúži ľudskému oku

Ďalším pokrokovým článkom vo výbave automobilov sú xenónové svetlomety. Ich výhodou je trojnásobne vyšší svetelný výkon oproti halogénovej žiarovke, ktorý zaručuje rovnomerné osvetlenie vozovky a predĺženie viditeľnosti z 35 na 60 metrov. Výhodou xenónov je farba svetla, ktorá sa blíži dennému. Ľudské oko je na denné svetlo najcitlivejšie, preto svetlo z xenónov je pre jazdu príjemnejšie a znižuje rýchlu únavu očí. So zvyšujúcim sa vekom vodiča klesá aj citlivosť na svetlo. Preto, napríklad, päťdesiatročný vodič potrebuje trikrát väčšiu intenzitu osvetlenia vozovky ako dvadsaťročný, aby rozpoznal prekážku na ceste.

Najväčšou nevýhodou xenónových svetiel je ich cena, ale nielen tá. Ide o zložité technické zariadenie, ktoré má byť použité s automatickou reguláciou výšky svetiel. Tá zabezpečuje reguláciu ich sklonu, výška sa prispôsobuje rozmiestneniu a váhe nákladu vo vozidle tak, aby svetlá svietili stále v rovnakej výške a nespôsobovali oslnenie protiidúcich účastníkov premávky. Životnosť xenónových výbojok je 2500 hodín, to je 6,5 násobok životnosti klasických halogénových žiaroviek, tu sa teda vyrovnávajú vyššie obstarávacie náklady. Postupom času sa svetelný tok výbojky znižuje a farba svetla sa mení. Na sklonku životnosti sa tieto hodnoty blížia halogénovým žiarovkám. Preto, pokiaľ svietime celý deň, najvhodnejší interval na výmenu výbojok je každých 110 000 km.

Vozidlo so xenónmi nápadnejšie

Oproti idúce vozidlo so xenónmi vodiči registrujú častokrát preto, že sú ním osvetlení a znižujú im prehľad na ceste. Čistota svetlometu má vplyv na to, aby jeho svetelný výkon bol usmernený správnym smerom. Znečistený svetlomet spôsobuje pri vysokom jase smerovanie svetla nielen na vozovku. Aby boli vždy čisté, zabezpečujú

vysokotlakové ostrekovače. Ich používaním vodič nielenže dobre uvidí, ale nebude nepríjemne oslňovať ostatných. Všetky xenónové svetlomety sú fotometricky konštruované tak, aby nespôsobovali obmedzujúce oslnenie v priamom pohľade na vozidlo.

Xenóny sú v autách najmä pre ich funkčné parametre, zvýšenie bezpečnosti a komfortnosti všetkých účastníkov premávky nielen v noci, ale aj počas dňa. Ich vysoká estetika a dizajn je len ich prirodzenou súčasťou.

Servis:

výmena, ktorú nezvládnete

Nevýhodou výbojky je okrem ceny novej, aj zložitá výmena. Tá predpokladá značné znalosti a zručnosť. K zapáleniu xenónovej výbojky je používané veľmi vysoké napätie do 25 kV, čo je úroveň nebezpečná aj pre zdravie človeka. Výbojky treba vymie-ňať v servise, pretože je nutné

diagnostickým softvérom skontrolovať regulovanú výšku svetlometov a funkčnosť riadiaceho systému. Ak sa výbojka rozbije, do vzduchu sa uvoľnia v škodlivé výpary. Servis zabezpečí zber a bezpečnú likvidáciu.

"Mám halogénové svetlomety so žiarovkou H1, jazdím veľa a osvetlenie vozovky mi vôbec nestačí".

< Najideálnejšou cestou získania xenónových svetlometov je kúpiť si nové vozidlo s vyššou výbavou. Získate tak originálne schválené xenóny s novým vozidlom. Táto možnosť je najťažšie uskutočniteľná.

< Druhá možnosť je vymeniť na vozidle halogénové svetlomety za xenónové, ak sa také vyrábajú, doplniť kabeláž vozidla so senzormi na nápravách, vymeniť riadiacu jednotku vozidla, inštalovať nový softvér a celý systém sfunkčniť. Získate techniku originálneho xenónového systému. Pre veľmi komplikovanú inštaláciu a cenu od 50 000 Sk do 120 000 Sk je táto možnosť tiež viac ako nereálna.

< Tretia jedine technicky aj finančne dostupná možnosť, je inštalovať do pôvodných halogénových svetlometov xenónové výbojky s príslušenstvom špeciálne upraveným pre použitie v halogénových svetlometoch. K tomu je nutné inštalovať systém ostrekovačov. Takáto prestavba zabezpečuje vlastnosti originálnych xenónových svetlometov, no nespĺňa legislatívne podmienky. Prestavby halogénových svetlometov na xenónové nie sú podľa platnej legislatívy povolené, pretože použitie iných, ako výrobcami automobilov určených systémov, nie je schválené.

Beata Plachá

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 14 221
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 788
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 646
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 504
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 212
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 065
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 671
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 545
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 60 794
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 500
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 30 407
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 231
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 054
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 212
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 823
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 5 702
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu