SME

Xenóny nie sú bez starostí

Niekto svieti, niekto nie. Mnohí vodiči zistia, že im vypovedala službu žiarovka až keď ich zastaví dopravná hliadka.

V súvislosti so zavedením celoročného svietenia je treba venovať zvýšenú pozornosť práve svetlám. Majitelia moderných áut majú svetlá, ktoré sa dajú naprogramovať tak, že sa rozsvecujú automaticky. Sadou na automatické rozsvietenie sa dajú v servise vybaviť dodatočne všetky typy vozidiel približne za 1800 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svetlo slúži ľudskému oku

Ďalším pokrokovým článkom vo výbave automobilov sú xenónové svetlomety. Ich výhodou je trojnásobne vyšší svetelný výkon oproti halogénovej žiarovke, ktorý zaručuje rovnomerné osvetlenie vozovky a predĺženie viditeľnosti z 35 na 60 metrov. Výhodou xenónov je farba svetla, ktorá sa blíži dennému. Ľudské oko je na denné svetlo najcitlivejšie, preto svetlo z xenónov je pre jazdu príjemnejšie a znižuje rýchlu únavu očí. So zvyšujúcim sa vekom vodiča klesá aj citlivosť na svetlo. Preto, napríklad, päťdesiatročný vodič potrebuje trikrát väčšiu intenzitu osvetlenia vozovky ako dvadsaťročný, aby rozpoznal prekážku na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšou nevýhodou xenónových svetiel je ich cena, ale nielen tá. Ide o zložité technické zariadenie, ktoré má byť použité s automatickou reguláciou výšky svetiel. Tá zabezpečuje reguláciu ich sklonu, výška sa prispôsobuje rozmiestneniu a váhe nákladu vo vozidle tak, aby svetlá svietili stále v rovnakej výške a nespôsobovali oslnenie protiidúcich účastníkov premávky. Životnosť xenónových výbojok je 2500 hodín, to je 6,5 násobok životnosti klasických halogénových žiaroviek, tu sa teda vyrovnávajú vyššie obstarávacie náklady. Postupom času sa svetelný tok výbojky znižuje a farba svetla sa mení. Na sklonku životnosti sa tieto hodnoty blížia halogénovým žiarovkám. Preto, pokiaľ svietime celý deň, najvhodnejší interval na výmenu výbojok je každých 110 000 km.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo so xenónmi nápadnejšie

Oproti idúce vozidlo so xenónmi vodiči registrujú častokrát preto, že sú ním osvetlení a znižujú im prehľad na ceste. Čistota svetlometu má vplyv na to, aby jeho svetelný výkon bol usmernený správnym smerom. Znečistený svetlomet spôsobuje pri vysokom jase smerovanie svetla nielen na vozovku. Aby boli vždy čisté, zabezpečujú

vysokotlakové ostrekovače. Ich používaním vodič nielenže dobre uvidí, ale nebude nepríjemne oslňovať ostatných. Všetky xenónové svetlomety sú fotometricky konštruované tak, aby nespôsobovali obmedzujúce oslnenie v priamom pohľade na vozidlo.

Xenóny sú v autách najmä pre ich funkčné parametre, zvýšenie bezpečnosti a komfortnosti všetkých účastníkov premávky nielen v noci, ale aj počas dňa. Ich vysoká estetika a dizajn je len ich prirodzenou súčasťou.

SkryťVypnúť reklamu

Servis:

výmena, ktorú nezvládnete

Nevýhodou výbojky je okrem ceny novej, aj zložitá výmena. Tá predpokladá značné znalosti a zručnosť. K zapáleniu xenónovej výbojky je používané veľmi vysoké napätie do 25 kV, čo je úroveň nebezpečná aj pre zdravie človeka. Výbojky treba vymie-ňať v servise, pretože je nutné

diagnostickým softvérom skontrolovať regulovanú výšku svetlometov a funkčnosť riadiaceho systému. Ak sa výbojka rozbije, do vzduchu sa uvoľnia v škodlivé výpary. Servis zabezpečí zber a bezpečnú likvidáciu.

"Mám halogénové svetlomety so žiarovkou H1, jazdím veľa a osvetlenie vozovky mi vôbec nestačí".

< Najideálnejšou cestou získania xenónových svetlometov je kúpiť si nové vozidlo s vyššou výbavou. Získate tak originálne schválené xenóny s novým vozidlom. Táto možnosť je najťažšie uskutočniteľná.

SkryťVypnúť reklamu

< Druhá možnosť je vymeniť na vozidle halogénové svetlomety za xenónové, ak sa také vyrábajú, doplniť kabeláž vozidla so senzormi na nápravách, vymeniť riadiacu jednotku vozidla, inštalovať nový softvér a celý systém sfunkčniť. Získate techniku originálneho xenónového systému. Pre veľmi komplikovanú inštaláciu a cenu od 50 000 Sk do 120 000 Sk je táto možnosť tiež viac ako nereálna.

< Tretia jedine technicky aj finančne dostupná možnosť, je inštalovať do pôvodných halogénových svetlometov xenónové výbojky s príslušenstvom špeciálne upraveným pre použitie v halogénových svetlometoch. K tomu je nutné inštalovať systém ostrekovačov. Takáto prestavba zabezpečuje vlastnosti originálnych xenónových svetlometov, no nespĺňa legislatívne podmienky. Prestavby halogénových svetlometov na xenónové nie sú podľa platnej legislatívy povolené, pretože použitie iných, ako výrobcami automobilov určených systémov, nie je schválené.

SkryťVypnúť reklamu

Beata Plachá

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 804
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 302
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 646
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 428
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 135
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 980
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 118
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 792
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 808
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 400
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 176
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 211
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 421
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 279
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 129
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu